Pětka

ŘÍJEN /2019

ŠKOLSTVÍ

EKOŠKOLA ZŠ A MŠ TYRŠOVA

Jak prospívat životnímu prostředí?

Mezinárodní program Ekoškola

byl vyhlášen v roce 1995

jako reakce na Summit Země

v Riu de Janeiro s cílem

zapojovat mladé lidi do řešení

problémů životního prostředí

a udržitelného rozvoje na

místní úrovni.

Č

eská republika se do tohoto

programu zapojila v roce 2005.

Program probíhá v 64 zemích

světa a účastní se ho přes 16 milionů

žáků. V ČR je do programu zapojeno

400 škol.

Cíl programu: žáci si osvojí takové

dovednosti, aby snižovali ekologický

dopad školy na životní prostředí.

Šetří vodou, elektrickou energií,

správně třídí odpad, navrhují úsporná

opatření a zlepšují prostředí ve škole

a v jejím okolí. Také sbírají papír,

plastová víčka, hliník, vybité baterie

a drobný elektroodpad. Následně žáci

předávají své zkušenosti v rodinách

a ve svém okolí.

Naše škola je do programu zapojena

od roku 2007, letos v květnu jsme

popáté obhájili mezinárodní titul Ekoškola a v červnu jsme převzali ocenění

v Senátu ČR. Ve škole působí ekotým,

který je složený ze zástupců žáků

z každé třídy, koordinátora programu,

zástupce učitelů prvního a druhého

stupně, vedení školy a pana školníka.

Na schůzku ekotýmu se může přijít podívat kdokoli. Ekotým se schází kaž­dý

týden o velké přestávce a několikrát do

roka během vyučovací hodiny.

Třídění odpadu a úspory

V rámci tohoto programu se škola

zabývá několika tématy. Mezi ně patří

například „Odpady“ (třídění odpadů

a snížení jejich množství), „Energie“

(snížení její spotřeby), „Voda“ (šetrné

a vhodné využití, snížení spotřeby,

zamezení plýtvání vodou), „Prostředí

školy“ (zasadit se o co možné nejhezčí prostředí školy, péče o rostliny

a živočichy, vytvoření přírodní školní

zahrady), „Šetrná spotřeba“ (nakupuj

pouze to, co spotřebuješ), „Doprava“

(snažit se o snížení dopadu dopravy

na životní prostředí tím, že budeme používat ekologičtější způsoby

přepravy do školy – MHD a pěšky

místo auta), „ Jídlo a svět“ (negativní

vliv zemědělské výroby na životní

prostředí – neplýtvat jídlem, omezit

18

V dubnu ve škole

vznikla fair trade

kavárna

Letos

v květnu

jsme

popáté

obhájili

mezinárodní titul

Ekoškola.

spotřebu masa a používat více lokálních surovin a potravin, nekupovat

výrobky s obsahem palmového oleje

a řídit se pravidlem „Kup, co sníš;

sněz, co koupíš“).

Letos jsme uskutečnili několik

akcí. V rámci tématu Doprava ve

spolupráci s organizací Pražské matky

Pěší den uprostřed evropského týdne

mobility. Děti i rodiče byli informováni s dostatečným předstihem,

aby si místo cesty autem naplánovali

ekologičtější dopravu do školy. Děti

přišly pěšky, přijely na koloběžce nebo

na kole, použily skateboard i MHD.

Na křižovatce před školou stáli žáci

s transparentem Pěšky do školy a upozorňovali řidiče na probíhající akci.

V rámci tématu Jídlo a svět jsme

uskutečnili další velice zdařilou akci.

Fair trade kavárnu zorganizoval

ekotým ZŠ a MŠ Tyršova ve spolupráci s Fair trade marketem 16. dubna

pro rodiče a příznivce naší školy již

podruhé. Členové ekotýmu vyrobili

pozvánky, plakáty a prezentaci o fair

trade pro žáky i rodiče. Jiní napekli

zdravé sušenky, které žákyně podávaly

hostům ke kávě. Všem návštěvníkům

naší kavárny se to velice líbilo. Káva

byla kvalitní a voňavá, rodiče mohli

také ochutnat různé druhy fair trade

čokolád.

Plýtvání ve školní jídelně

Zabývali jsme se i plýtváním jídlem.

Zjistili jsme, že naše jídelna nepoužívá palmový olej, vaří často

z čerstvých surovin a 4x až 5x týdně

je jedno ze dvou jídel bezmasé. Problémem je, že děti odnáší zbytky,

zejména u masitých jídel, a dochází

tak k plýtvání. Proto žákyně osmé

třídy Lucie Chalupníková, Sára Hermanová a Anna Vondrová vytvořily

velice pěknou a zajímavou prezentaci

s názvem Plýtváš jídlem i ty? Prezentace jsou dvě, pro první a druhý

stupeň ZŠ. Jsou doplněny vtipnými

videi, která nám poskytla organizace

Glopolis.

Mnoho lidí nakupuje velké množství potravin, které pak nestačí sníst

a průběžně je vyhazují do odpadu.

Děti by se měly už v rodinách učit vážit si jídla a neplýtvat s ním. Po zhlédnutí prezentací žáci ve třídách o této

problematice diskutovali a následně

vytvářeli plakáty na toto téma. Nej­

zdařilejší jsme vystavili na chodbách

školy a ve školní jídelně. Budeme

pokračovat v osvětě a doufáme, že se

časem podaří snížit množství zbytků

jídel ve školní jídelně. n

Ilona Fibichová,

koordinátor Ekoškoly a EVVO