Pětka

ŘÍJEN /2019

DOPRAVA & ROZVOJ

KOŠÍŘE

Z bývalé vozovny

vznikne tržnice

Bývalá vozovna v Košířích se stane novou tržnicí

a prostor ohraničený souběhem ulic Plzeňské

a Vrchlického základem pro malé náměstí. Počítá s tím

nová studie proměny Motolského údolí.

N

a plánu revitalizace

Motolského údolí, který

chce zlepšit kvalitu života

tamních občanů, se dále pracuje.

Vozovnu Košíře chce radnice

páté městské části změnit na moderní tržnici s novým náměstím.

Historicky cenný soubor budov,

které začaly svému účelu sloužit

1. října 1902, stojí na klíčovém

místě mezi třemi důležitými

parky – Kavalírkou, Šalamounkou a Klamovkou. Praha 5 tam

plánuje vybudovat nový příjemný prostor, s novou tramvajovou

zastávkou Vozovna, rekonstruo­

vanou budovou pošty i lepšími

přechody, které by důležité parky

vzájemně propojily.

„Oblasti Klamovky, Kavalírky,

Košíř i Kotlářky potřebují centrum, které by doplnilo chybějící

občanskou vybavenost a stalo se

přirozeným místem setkávání.

Proto považujeme přeměnu

vozovny Košíře na novou tržnici

s vytvořením kvalitního veřejného prostoru za jednu z priorit

vyplývajících ze studie Motolského údolí,“ sdělil radní Prahy

5 pro oblast územního rozvoje

Zdeněk Doležal (ODS). Jak dále

uvedl, radnice posouvá projekt

do další fáze příprav a jedná

s vedením hlavního města Prahy

o spolupráci při realizaci.

Plány na revitalizaci ulic

Motolského údolí tím nekončí.

Ulice Vrchlického se promění

v plnohodnotný městský bulvár

s novou zástavbou, místy k parkování a zrekonstruovanými

historickými objekty. Plzeňská

se stane vyhledávanou obytnou

městskou třídou s bohatou zelení a kavárnami, restauracemi

a místy pro kulturní události.

K tomu je však nutné vybudovat pro Prahu 5 klíčovou

dopravní stavbu, Radlickou

radiálu. n red

Více na str. 26

Nynější a budoucí podoba areálu bývalé vozovny v Košířích

PARKOVÁNÍ

Zóny placeného stání se rozšiřují

V

Praze 5 vznikne 2513 nových

zpoplatněných míst pro parkování.

Technici v těchto dnech označují nová

místa a rezidenti by na nich mohli začít přednostně parkovat od 18. listopadu 2019.

Vyhrazená parkovací místa v lokalitách Cibulka, Košíře, Musílkova, Černý

vrch, Šalamounka a Farkáň se brzy stanou

placenými. Podle informací z radnice

budou nové zóny jak modré, tak i fialové,

takzvané smíšené. V nich kromě rezidentů

mohou parkovat i lidé, kteří si stání zaplatili

v parkovacím automatu nebo prostřednictvím webové aplikace Virtuální parkovací

hodiny. U modrých zón se později rozhodne podle jejich obsazenosti, zda se část

z nich nezmění na smíšené parkovací zóny.

Budování modrých zón placeného stání

bude v Praze 5 pokračovat i v příštím roce,

10

kdy začnou vznikat v některých ulicích na

sídlišti Barrandov.

Podle nedávné studie odborníků z Fakulty

dopravní Českého vysokého učení technického se v Praze až 31 procentům rezidentů

pravidelně nedaří zaparkovat v modrých

zónách. A to přestože mají platné parkovací oprávnění. Na vině je fakt, že okrajová,

takzvaná alternativní parkoviště, která jsou

určená pro auta návštěvníků Prahy, nejsou

schopná zachytit jejich dostatečný počet. Ze

skoro tří set tisíc mimopražských řidičů, kteří

v pracovní dny přijedou do Prahy, jich na

parkovištích pro ně určených parkují jen tři

tisícovky, tedy zhruba jedno procento. Zbytek

se snaží najít místo blíž centru města. V případě, že parkují na modré zóně a překročí

limit tři minuty, mohou zaplatit pokutu až ve

výši 2500 korun. n red

Nová místa placeného stání začnou fungovat

asi v druhé polovině listopadu