Pětka
ŘÍJEN /2019
DOPRAVA & ROZVOJ
KOŠÍŘE
Z bývalé vozovny
vznikne tržnice
Bývalá vozovna v Košířích se stane novou tržnicí
a prostor ohraničený souběhem ulic Plzeňské
a Vrchlického základem pro malé náměstí. Počítá s tím
nová studie proměny Motolského údolí.
N
a plánu revitalizace
Motolského údolí, který
chce zlepšit kvalitu života
tamních občanů, se dále pracuje.
Vozovnu Košíře chce radnice
páté městské části změnit na moderní tržnici s novým náměstím.
Historicky cenný soubor budov,
které začaly svému účelu sloužit
1. října 1902, stojí na klíčovém
místě mezi třemi důležitými
parky – Kavalírkou, Šalamounkou a Klamovkou. Praha 5 tam
plánuje vybudovat nový příjemný prostor, s novou tramvajovou
zastávkou Vozovna, rekonstruo
vanou budovou pošty i lepšími
přechody, které by důležité parky
vzájemně propojily.
„Oblasti Klamovky, Kavalírky,
Košíř i Kotlářky potřebují centrum, které by doplnilo chybějící
občanskou vybavenost a stalo se
přirozeným místem setkávání.
Proto považujeme přeměnu
vozovny Košíře na novou tržnici
s vytvořením kvalitního veřejného prostoru za jednu z priorit
vyplývajících ze studie Motolského údolí,“ sdělil radní Prahy
5 pro oblast územního rozvoje
Zdeněk Doležal (ODS). Jak dále
uvedl, radnice posouvá projekt
do další fáze příprav a jedná
s vedením hlavního města Prahy
o spolupráci při realizaci.
Plány na revitalizaci ulic
Motolského údolí tím nekončí.
Ulice Vrchlického se promění
v plnohodnotný městský bulvár
s novou zástavbou, místy k parkování a zrekonstruovanými
historickými objekty. Plzeňská
se stane vyhledávanou obytnou
městskou třídou s bohatou zelení a kavárnami, restauracemi
a místy pro kulturní události.
K tomu je však nutné vybudovat pro Prahu 5 klíčovou
dopravní stavbu, Radlickou
radiálu. n red
Více na str. 26
Nynější a budoucí podoba areálu bývalé vozovny v Košířích
PARKOVÁNÍ
Zóny placeného stání se rozšiřují
V
Praze 5 vznikne 2513 nových
zpoplatněných míst pro parkování.
Technici v těchto dnech označují nová
místa a rezidenti by na nich mohli začít přednostně parkovat od 18. listopadu 2019.
Vyhrazená parkovací místa v lokalitách Cibulka, Košíře, Musílkova, Černý
vrch, Šalamounka a Farkáň se brzy stanou
placenými. Podle informací z radnice
budou nové zóny jak modré, tak i fialové,
takzvané smíšené. V nich kromě rezidentů
mohou parkovat i lidé, kteří si stání zaplatili
v parkovacím automatu nebo prostřednictvím webové aplikace Virtuální parkovací
hodiny. U modrých zón se později rozhodne podle jejich obsazenosti, zda se část
z nich nezmění na smíšené parkovací zóny.
Budování modrých zón placeného stání
bude v Praze 5 pokračovat i v příštím roce,
10
kdy začnou vznikat v některých ulicích na
sídlišti Barrandov.
Podle nedávné studie odborníků z Fakulty
dopravní Českého vysokého učení technického se v Praze až 31 procentům rezidentů
pravidelně nedaří zaparkovat v modrých
zónách. A to přestože mají platné parkovací oprávnění. Na vině je fakt, že okrajová,
takzvaná alternativní parkoviště, která jsou
určená pro auta návštěvníků Prahy, nejsou
schopná zachytit jejich dostatečný počet. Ze
skoro tří set tisíc mimopražských řidičů, kteří
v pracovní dny přijedou do Prahy, jich na
parkovištích pro ně určených parkují jen tři
tisícovky, tedy zhruba jedno procento. Zbytek
se snaží najít místo blíž centru města. V případě, že parkují na modré zóně a překročí
limit tři minuty, mohou zaplatit pokutu až ve
výši 2500 korun. n red
Nová místa placeného stání začnou fungovat
asi v druhé polovině listopadu