Pětka
www.ipetka.cz
Trh má být místem,
které nás láká chvíli zůstat
Anděl byl kdysi pouhou rušnou křižovatkou. Nárožní dům i s okolím padl při stavbě metra a v 90. letech dal místu novou podobu
architekt Jean Nouvel. Jeho Zlatý Anděl ustoupil z uliční čáry
a vzniklo jakési malé náměstí. Málokdo tušil, jak silným magnetem se toto místo stane, že vytvoří přirozené centrum městské
čtvrti. Obrovská hustota chodců vede k tomu, že pěší zónu Anděl
využívají farmářské trhy. Ale je to pro ně vhodné místo? Hmoty
stánků vyplní celý veřejný prostor, volné místo nezbývá, spěchající
lidé kličkují mezi překážkami. Je to trh, kde si člověk rychle něco
koupí, ale nepůjde tam trávit svůj volný čas, jak to známe třeba
z náměstí Jiřího z Poděbrad (Praha 3). Na trh na náměstí 14. října
bychom sice museli dojít pár kroků dál od metra, ale v návaznosti
na přilehlý park by mohl nabídnout klidnější prostředí. A máme
ještě jednu vizi, vrátit smíchovskou tržnici původnímu poslání – tedy skutečné tržnici, která umožní trhy
celoročně. Pěší zóna Anděl primárně nebyla
trhům určená a měla by zůstávat volná, jako
prostupný městský prostor, komunikující
s parterem okolních budov. n
Zuzana Hamanová, zastupitelka, předsedkyně
Farmářské trhy na Andělu – zatím ano
Anděl je jedním z největších dopravních uzlů v rámci celé
Prahy. Tím se zde koncentruje značný počet lidí, což přirozeně
láká obchodníky včetně farmářů, kteří mají o prodejní místa
na Andělu velký zájem. Protože páteční farmářské trhy na
Andělu jsou provozovány již několik let a určitě patří k těm
lepším, jsou oblíbeny a hojně navštěvovány. Osobně jsem
se setkal pouze s kritikou, že ceny jsou příliš vysoké. Další
stížnosti vyplývají z toho, že prostor na pěší zóně Anděl není
dost rozsáhlý a prodejní stánky brání pohodlnému průchodu
pěších ke stanicím tramvají i metru. Každopádně žádné jiné
lepší místo pro konání farmářských trhů v Praze 5 vedení
radnice zatím nenašlo.
Pokusy přenést farmářské trhy na náměstí 14. října nevyšly
pro nezájem veřejnosti. Obnovení tamější oblíbené smíchovské
tržnice brání dlouhodobá smlouva s Tescem a i návrhu zřídit
kamennou farmářskou tržnici v Ženských domovech na Radlické brání nevyřešené právní spory. Určitou
naději vzbuzuje připravovaná výstavba Smíchov City na bývalém nákladovém nádraží
Smíchov a chystaná přeměna prostoru Na
Knížecí, kde by se pro konání farmářských
trhů mohlo najít dost místa. n
Výboru územního rozvoje MČ Praha 5
Jiří Vejmelka, předseda sdružení
E-mail: zuzana.hamanova@praha5.cz
E-mail: jiri.vejmelka@praha5.cz
Je to o českých produktech s příběhem
U Anděla schází trhům volný prostor
V prvé řadě to má být trh pro občana Prahy 5. Pro mne konkrétně to znamená, že si na příjemném místě a v klidu budu moci
ochutnat a vybrat produkt od českého malopěstitele nebo drobného řemeslníka, který mi při mém nákupu věnuje dostatek pozornosti a času. Podle statistik je křižovatka Anděl nejfrekventovanější přestupní křižovatkou MHD v Praze. V pátek odpoledne,
kdy prakticky každý spěcháme před víkendem z práce domů,
si asi jen těžko představíme, že to je to správné místo a chvíle
na ochutnávku a nákup českých produktů s příběhem. Ostatní
farmářské trhy, a to nejen v Praze, jasně ukazují, po čem je proto
poptávka. Jsou často místem, kde se lidé potkávají, diskutují,
klábosí s trhovci o kvalitě nabízeného zboží. Takový trh se stává
do jisté míry velkou společenskou událostí, kde se potkáváte se
svými přáteli a sousedy, a proto by měl probíhat i v příjemném
prostředí. Křižovatka Anděl toto nenabízí. Projekt „Manifesto“,
který byl letos spuštěn na nám. 14. října, jasně naznačuje, že je
možné přitáhnout lidi i na méně exponovaná
místa a že lze navracet dech původnímu
historickému centru. K tomu je však potřeba
dobrého nápadu – myšlenky, která pak může
učinit lecjaké místo dostatečně atraktivním
a to nás z pětky přitáhne. n
Až do rozsáhlé asanace v 90. letech představovala křižovatka
Anděl typický průnik továrního předměstí s obytnou čtvrtí,
a to navzdory tomu, že tento industriální ostrov byl již dávno
utopen v moři domů. Jasná představa o tom, jak má vypadat
město pro 21. století, jaký bude nárůst dopravy a služeb
a jaký je rozdíl mezi městem-pracovištěm a městem, které
je společným místem pro život, se teprve musela narodit.
Čtyřicet let socialismu nastavilo příliš silné stereotypy. A tak
omšelé tovární budovy nahradily na téměř stejném půdorysu
a bez jakékoli invence komerční stavby. Veřejného prostoru
nepřibylo, zato se násobně zvýšil objem veřejné dopravy.
Denně se desítky tisíc lidí prodírají stísněným prostorem staré
křižovatky. Stánky na chodnících zhoršují již tak nedostatečnou průchodnost. O trhu jako tradičním místě klidného
nákupu spojeného s určitou formou lidského setkávání, které
je protipólem chvatného nakupování v supermarketech, nelze
hovořit. Křižovatku Anděl nepovažuji za
vhodnou pro jakékoli trhy, farmářské nevyjímaje. Za vhodnější prostor s dobrou dopravní dostupností považuji Arbesovo náměstí
nebo střední část náměstí 14. října. n
Štěpán Rattay, předseda Kontrolního výboru ZMČ Praha 5
E-mail: stepan.rattay@praha5.cz
Josef Cuhra,
předseda klubu zastupitelů
E-mail: josef.cuhra@praha5.cz
27