Pětka

PROSINEC /2019 I LEDEN /2020

FÓRUM

Otázka měsíce

Jak hodnotíte

úroveň komunikace

mezi občany a radnicí?

Úspěšná komunikace musí být obousměrná

Jaká je komunikace radnice s občany Prahy 5? To je dobrá

otázka – a nejprve si řekněme, jaké komunikační kanály

vlastně radnice používá. Tím hlavním je radniční časopis Pětka, který vychází každý měsíc v rozsahu 36 barevných stran

a je distribuován do všech domácností. Je to opravdu kvalitní

časopis, kde občané najdou informace o dění v městské části,

na co se mohou těšit, co jim pomůže a ulehčí v jejich životech.

Důležité je, aby byl radniční časopis vyvážený a nestal se politickým periodikem. Na to, aby se tak nestalo, dohlíží na radnici

Prahy 5 redakční rada, která je složena ze zástupců koalice

i opozice. Myslím, že toto se daří naplňovat a patříme v tom

k těm lepším mezi radničními časopisy. Dalším komunikačním

kanálem, kde se mohou občané dozvědět o dění v Praze 5,

je webová stránka. Tady si mohou najít cokoliv, co potřebují:

kde vyřídit občanský průkaz, kdy a kde budou přistaveny

kontej­nery na směsný odpad apod. Jsou tu také kontakty na

všechny odbory i zastupitele a občané je

mohou přímo kontaktovat se svými podněty.

Důležité je, aby občané tyto možnosti využívali a poskytovali zaměstnancům úřadu

i politikům zpětnou vazbu. Další možností je

používání aplikace „Praha 5 v mobilu“. n

26

Musíme změnit jednostrannou komunikaci

Přátelská a efektivní komunikace mezi vedením radnice a občany je pro mě jedním z cílů, kterých bych chtěla v době svého

mandátu dosáhnout. Poskytování včasných, přesných a úplných

informací, vedení dialogu a získávání zpětné vazby od obyvatel

jsou klíčovou podmínkou přívětivé a úspěšné městské části.

Naše radnice však zatím vede spíše komunikaci jednostrannou,

a to od samosprávy a úřadu směrem k občanovi. Z tohoto dů­

vodu bych ráda všem obyvatelům zvětšila prostor pro sdělování

podnětů, nápadů, připomínek či otázek. K tomu využijeme

především ankety, dotazníková šetření a pravidelná setkávání.

A právě takové setkání nad aktuálními tématy naší městské

části jsem již iniciovala a s ostatními radními a občany se

21. listopadu sešla. Samozřejmostí jsou otevřené výbory

a komise a vstup občanů na jednání zastupitelstva. Za důležité

také považuji on-line záznamy z jednání zastupitelstva či klikací

rozpočet, z kterého lze vyčíst vše o jeho čerpání. Zaměřím se

rovněž na možnosti zlepšení komunikace

s úřadem. Pružnější dostupnost úřadu, zkvalitnění vyvolávacího a rezervačního systému,

využití mobilních aplikací a maximální rozšiřování digitálních služeb jsou příklady, jak

zjednodušit a zpříjemnit kontakt s úřadem. n

Renáta Zajíčková, stostarostka MČ Praha 5

E-mail: renata.zajickova@praha5.cz

Komunikace je díky technologiím

jednodušší, ale jen zdánlivě

S rozvojem IT technologií se v posledních letech komuni­

kace radnice s občany a občanů s radnicí velmi zjednodušila

a zrychlila. Pokud chce občan kontaktovat starostku, radní

nebo zastupitele, nemusí složitě psát dopis a posílat jej poštou. Stačí napsat e-mail na adresy, které jsou velmi jednoduše

zjistitelné na stránkách radnice. Jenže toto zjednodušení

a zrychlení zároveň vytváří dojem, že vše se dá vyřídit a vyřešit online a nejlépe hned. Na radnici se však často řeší složité

otázky zasahující několik oblastí, které nejsou tak snadno

vysvětlitelné, jsou komplikované, mají složitou historii a nedají

se pojmout ve zkratkovité e-mailové komunikaci či příspěvku

na FB. Já proto stále preferuji osobní kontakt, při kterém se

podstatné souvislosti lépe vysvětlují a hlavně se tím eliminuje

případné nedorozumění a nepochopení. Proto v zásadních

věcech považuji osobní jednání za nenahraditelný základ jakékoliv komunikace radnice

s občany a občanů s radnicí, jakkoliv jsou

některé otázky sporné či jakkoliv je každá ze

stran vnímá odlišně. n

Lubomír Brož, zastupitel MČ Praha 5

Nadežda Priečinská, místostarostka Prahy 5

E-mail: lubomir.broz@praha5.cz

E-mail: nadezda.priecinska@praha5.cz