Pětka
PROSINEC /2019 I LEDEN /2020
FÓRUM
Otázka měsíce
Jak hodnotíte
úroveň komunikace
mezi občany a radnicí?
Úspěšná komunikace musí být obousměrná
Jaká je komunikace radnice s občany Prahy 5? To je dobrá
otázka – a nejprve si řekněme, jaké komunikační kanály
vlastně radnice používá. Tím hlavním je radniční časopis Pětka, který vychází každý měsíc v rozsahu 36 barevných stran
a je distribuován do všech domácností. Je to opravdu kvalitní
časopis, kde občané najdou informace o dění v městské části,
na co se mohou těšit, co jim pomůže a ulehčí v jejich životech.
Důležité je, aby byl radniční časopis vyvážený a nestal se politickým periodikem. Na to, aby se tak nestalo, dohlíží na radnici
Prahy 5 redakční rada, která je složena ze zástupců koalice
i opozice. Myslím, že toto se daří naplňovat a patříme v tom
k těm lepším mezi radničními časopisy. Dalším komunikačním
kanálem, kde se mohou občané dozvědět o dění v Praze 5,
je webová stránka. Tady si mohou najít cokoliv, co potřebují:
kde vyřídit občanský průkaz, kdy a kde budou přistaveny
kontejnery na směsný odpad apod. Jsou tu také kontakty na
všechny odbory i zastupitele a občané je
mohou přímo kontaktovat se svými podněty.
Důležité je, aby občané tyto možnosti využívali a poskytovali zaměstnancům úřadu
i politikům zpětnou vazbu. Další možností je
používání aplikace „Praha 5 v mobilu“. n
26
Musíme změnit jednostrannou komunikaci
Přátelská a efektivní komunikace mezi vedením radnice a občany je pro mě jedním z cílů, kterých bych chtěla v době svého
mandátu dosáhnout. Poskytování včasných, přesných a úplných
informací, vedení dialogu a získávání zpětné vazby od obyvatel
jsou klíčovou podmínkou přívětivé a úspěšné městské části.
Naše radnice však zatím vede spíše komunikaci jednostrannou,
a to od samosprávy a úřadu směrem k občanovi. Z tohoto dů
vodu bych ráda všem obyvatelům zvětšila prostor pro sdělování
podnětů, nápadů, připomínek či otázek. K tomu využijeme
především ankety, dotazníková šetření a pravidelná setkávání.
A právě takové setkání nad aktuálními tématy naší městské
části jsem již iniciovala a s ostatními radními a občany se
21. listopadu sešla. Samozřejmostí jsou otevřené výbory
a komise a vstup občanů na jednání zastupitelstva. Za důležité
také považuji on-line záznamy z jednání zastupitelstva či klikací
rozpočet, z kterého lze vyčíst vše o jeho čerpání. Zaměřím se
rovněž na možnosti zlepšení komunikace
s úřadem. Pružnější dostupnost úřadu, zkvalitnění vyvolávacího a rezervačního systému,
využití mobilních aplikací a maximální rozšiřování digitálních služeb jsou příklady, jak
zjednodušit a zpříjemnit kontakt s úřadem. n
Renáta Zajíčková, stostarostka MČ Praha 5
E-mail: renata.zajickova@praha5.cz
Komunikace je díky technologiím
jednodušší, ale jen zdánlivě
S rozvojem IT technologií se v posledních letech komuni
kace radnice s občany a občanů s radnicí velmi zjednodušila
a zrychlila. Pokud chce občan kontaktovat starostku, radní
nebo zastupitele, nemusí složitě psát dopis a posílat jej poštou. Stačí napsat e-mail na adresy, které jsou velmi jednoduše
zjistitelné na stránkách radnice. Jenže toto zjednodušení
a zrychlení zároveň vytváří dojem, že vše se dá vyřídit a vyřešit online a nejlépe hned. Na radnici se však často řeší složité
otázky zasahující několik oblastí, které nejsou tak snadno
vysvětlitelné, jsou komplikované, mají složitou historii a nedají
se pojmout ve zkratkovité e-mailové komunikaci či příspěvku
na FB. Já proto stále preferuji osobní kontakt, při kterém se
podstatné souvislosti lépe vysvětlují a hlavně se tím eliminuje
případné nedorozumění a nepochopení. Proto v zásadních
věcech považuji osobní jednání za nenahraditelný základ jakékoliv komunikace radnice
s občany a občanů s radnicí, jakkoliv jsou
některé otázky sporné či jakkoliv je každá ze
stran vnímá odlišně. n
Lubomír Brož, zastupitel MČ Praha 5
Nadežda Priečinská, místostarostka Prahy 5
E-mail: lubomir.broz@praha5.cz
E-mail: nadezda.priecinska@praha5.cz