Pětka
PROSINEC /2019 I LEDEN /2020
DOPRAVA
MĚSTSKÁ HROMADNÁ DOPRAVA
Nedostatek řidičů zkrátil linku 123.
Nepříjemnost má skončit do Vánoc
Značnou nevoli občanů i vedení
radnice Prahy 5 vyvolalo
rozhodnutí dopravního podniku
zkrátit trasu autobusové linky
123. Ta nově v pracovní dny
dopoledne není v provozu
v úseku Kavalírka–Anděl–Na
Knížecí. Radní pátého obvodu
dokonce kvůli zmíněnému
kroku přijali na konci října
nesouhlasné usnesení.
O
něm předseda Dopravního
výboru Jan Panenka (ODS)
informoval náměstka primátora Adama Scheinherra (Praha sobě).
„Nesouhlasíme s přijatým opatřením
redukce spojů autobusové linky číslo
123. Tato změna nebyla projednána
s našimi zástupci na MČ Praha 5,
což odporuje předchozím zásadám
zavádění změn v Pražské integrované
dopravě,“ napsal Panenka.
Pirátský zastupitel a předseda
Kontrolního výboru Štěpán Rattay
říká, že v košířských kuloárech pod
Vidoulí jsou v poslední době skloňována dvě velká témata. Jedním z nich
je právě zkrácení linky 123 a rozšíření
zón placeného stání. „Je pravda, že
při zavádění těchto opatření se nám,
rezidentům Košíř, na chvíli zkomplikuje život. Rozhodně bych zastávku
stodvacetrojky na Kavalírce sdružil na
tramvajový pás, aby byl přestup snazší.
Také doporučím zkrácenou linku 123
prodloužit ještě o jednu zastávku až
na Klamovku k poště a nově otevřenému Lidlu. Stejně se tam autobus jezdí
otáčet. V případě parkovacích zón
si sice k provozování svého miláčka
musím připočítat padesát korun na
měsíc, abych s ním mohl parkovat před
svým domem, ale dopady na zklidnění
automobilové dopravy, zvýšení bezpečnosti chodců, snížení hluku a emisí
v okolí mého bydliště mi to rozhodně
vynahrazují,“ míní Rattay.
Podle náměstska Scheinherra
k redukci trasy části spojů linky 123
původně zajíždějících k Andělu došlo
v souvislosti se zhoršenou situací
ohledně dostupnosti řidičů a jejich
zvýšené nemocnosti. „Aktuálně všem
10
Linka číslo 123
končí ve všední
dny dopoledne
na Kavalírce
dopravcům v systému PID chybí zhruba deset procent řidičů do stavu, který
by byl pro zajištění plných jízdních
řádů optimální. Opatření bylo přijato
na měsíce listopad a prosinec a v hlavním městě se dotklo nejen linky 123,
ale celkem asi dvacítky autobusových
linek,“ reagoval náměstek. Doplnil, že
opatření bylo přijímáno v operativním
výlukovém režimu, a to v souvislosti
s tím, že v měsících září i říjnu již
vlivem nedostatku řidičů začalo docházet k výpadkům desítek spojů, které
byly v jízdních řádech uvedené. Proto
Toto dočasné omezení bylo navrženo
Dopravním podnikem hlavního města
Prahy jako jedno z těch, kde nejsou
kapacitní problémy a zároveň kde je
v dotčeném úseku nabízena dostatečná
kapacita pomocí souběžné tramvajové
i ostatní autobusové dopravy.
nebyl časový prostor na projednání se
všemi 57 městskými částmi. „Pokud
by zůstal na lince 123 původní jízdní
řád se všemi spoji až k Andělu, bohužel
by v těchto dnech mohlo náhodně
docházet k situacím, kdy by nejen nejel
autobus 123 až k Andělu, ale nepřijel by cestujícím ani na Šmukýřce či
Cibulce,“ míní Scheinherr.
Mluvčí organizátora dopravy
ROPID Filip Drápal časopisu Pětka
sdělil, že zkrácení linky 123 je pouze
dočasné, a toto opatření skončí před
letošními Vánocemi. Poté zas pojede
linka 123 na Anděl, respektive Na
Knížecí jako dříve. „Toto dočasné
omezení bylo navrženo Dopravním
podnikem hlavního města Prahy jako
jedno z těch, kde nejsou kapacitní
problémy a zároveň kde je v dotčeném
úseku nabízena dostatečná kapacita
pomocí souběžné tramvajové i ostatní
autobusové dopravy. Naopak linka
153 se zavádí pro obsluhu míst, kde
dosud žádné jiné spojení veřejnou dopravou není a kde to výrazně pomůže
zejména méně pohyblivým občanům
Prahy 5,“ informoval Drápal. n red