Pětka

PROSINEC /2019 I LEDEN /2020

DOPRAVA

MĚSTSKÁ HROMADNÁ DOPRAVA

Nedostatek řidičů zkrátil linku 123.

Nepříjemnost má skončit do Vánoc

Značnou nevoli občanů i vedení

radnice Prahy 5 vyvolalo

rozhodnutí dopravního podniku

zkrátit trasu autobusové linky

123. Ta nově v pracovní dny

dopoledne není v provozu

v úseku Kavalírka–Anděl–Na

Knížecí. Radní pátého obvodu

dokonce kvůli zmíněnému

kroku přijali na konci října

nesouhlasné usnesení.

O

něm předseda Dopravního

výboru Jan Panenka (ODS)

informoval náměstka primátora Adama Scheinherra (Praha sobě).

„Nesouhlasíme s přijatým opatřením

redukce spojů autobusové linky číslo

123. Tato změna nebyla projednána

s našimi zástupci na MČ Praha 5,

což odporuje předchozím zásadám

zavádění změn v Pražské integrované

dopravě,“ napsal Panenka.

Pirátský zastupitel a předseda

Kontrolního výboru Štěpán Rattay

říká, že v košířských kuloárech pod

Vidoulí jsou v poslední době skloňována dvě velká témata. Jedním z nich

je právě zkrácení linky 123 a rozšíření

zón placeného stání. „Je pravda, že

při zavádění těchto opatření se nám,

rezidentům Košíř, na chvíli zkomplikuje život. Rozhodně bych zastávku

stodvacetrojky na Kavalírce sdružil na

tramvajový pás, aby byl přestup snazší.

Také doporučím zkrácenou linku 123

prodloužit ještě o jednu zastávku až

na Klamovku k poště a nově otevřenému Lidlu. Stejně se tam autobus jezdí

otáčet. V případě parkovacích zón

si sice k provozování svého miláčka

musím připočítat padesát korun na

měsíc, abych s ním mohl parkovat před

svým domem, ale dopady na zklidnění

automobilové dopravy, zvýšení bezpečnosti chodců, snížení hluku a emisí

v okolí mého bydliště mi to rozhodně

vynahrazují,“ míní Rattay.

Podle náměstska Scheinherra

k redukci trasy části spojů linky 123

původně zajíždějících k Andělu došlo

v souvislosti se zhoršenou situací

ohledně dostupnosti řidičů a jejich

zvýšené nemocnosti. „Aktuálně všem

10

Linka číslo 123

končí ve všední

dny dopoledne

na Kavalírce

dopravcům v systému PID chybí zhruba deset procent řidičů do stavu, který

by byl pro zajištění plných jízdních

řádů optimální. Opatření bylo přijato

na měsíce listopad a prosinec a v hlavním městě se dotklo nejen linky 123,

ale celkem asi dvacítky autobusových

linek,“ reagoval náměstek. Doplnil, že

opatření bylo přijímáno v operativním

výlukovém režimu, a to v souvislosti

s tím, že v měsících září i říjnu již

vlivem nedostatku řidičů začalo docházet k výpadkům desítek spojů, které

byly v jízdních řádech uvedené. Proto

Toto dočasné omezení bylo navrženo

Dopravním podnikem hlavního města

Prahy jako jedno z těch, kde nejsou

kapacitní problémy a zároveň kde je

v dotčeném úseku nabízena dostatečná

kapacita pomocí souběžné tramvajové

i ostatní autobusové dopravy.

nebyl časový prostor na projednání se

všemi 57 městskými částmi. „Pokud

by zůstal na lince 123 původní jízdní

řád se všemi spoji až k Andělu, bohužel

by v těchto dnech mohlo náhodně

docházet k situacím, kdy by nejen nejel

autobus 123 až k Andělu, ale nepřijel by cestujícím ani na Šmukýřce či

Cibulce,“ míní Scheinherr.

Mluvčí organizátora dopravy

ROPID Filip Drápal časopisu Pětka

sdělil, že zkrácení linky 123 je pouze

dočasné, a toto opatření skončí před

letošními Vánocemi. Poté zas pojede

linka 123 na Anděl, respektive Na

Knížecí jako dříve. „Toto dočasné

omezení bylo navrženo Dopravním

podnikem hlavního města Prahy jako

jedno z těch, kde nejsou kapacitní

problémy a zároveň kde je v dotčeném

úseku nabízena dostatečná kapacita

pomocí souběžné tramvajové i ostatní

autobusové dopravy. Naopak linka

153 se zavádí pro obsluhu míst, kde

dosud žádné jiné spojení veřejnou dopravou není a kde to výrazně pomůže

zejména méně pohyblivým občanům

Prahy 5,“ informoval Drápal. n red