Pětka

BŘEZEN /2021

ROZVOJ

STRATEGIE ROZVOJE 2030+

Odborné skupiny představily vize

Strategie rozvoje 2030+ se ve své druhé fázi blíží do finále. Odborné skupiny

již představily vize, jak by pátá městská část měla vypadat za deset let.

Š

kolství, životní prostředí, sociální služby,

územní rozvoj, investice, doprava, kultura, sport a služby radnice pro občany. To

jsou hlavní rozvojové oblasti, které od loňského července postupně analyzovaly odborné

skupiny. Jejich úkolem bylo definovat jasné

a měřitelné strategické cíle dlouhodobě udržitelného rozvoje MČ Praha 5. Výrazně k tomu

přispěli i její obyvatelé. „Velmi důležitou součástí práce posledních týdnů byly výsledky ankety mezi obyvateli jednotlivých lokalit Prahy

5. Získali jsme celou řadu podnětů, co lidem

v každodenním životě chybí, co je potřeba

zlepšit, a pomohlo nám to definovat vize, které

se teď budeme snažit přetavit do jednotlivých

projektů. Chceme zdravou, moderní a ekologicky přívětivou městskou část, která bude

skvělým místem k bydlení, práci i odpočinku,“

řekla starostka Renáta Zajíčková (ODS).

JAK TEDY BUDE NAŠE MĚSTSKÁ

ČÁST ZA DESET LET VYPADAT?

1.

Úřad MČ Praha 5 je digitálně přívětivý

Moderní, přátelská

a digitální radnice

a umožňuje i snadné vyřízení všech záležitostí

pod jednou střechou kvalifikovanými a přívětivými úředníky. Samozřejmostí je elektronic-

a technicky vybavené školy s širokou nabídkou vzdělávacích programů jsou naprostou

samozřejmostí. Maximální využití veřejného

prostoru a sportovní infrastruktury škol dává

všem generacím možnost využití pro volnočasové aktivity. „V příštích letech nás čeká

poměrně významný nárůst počtu obyvatel. Na

jednu stranu jsou naše školky a školy relativně

dobře materiálně vybaveny, na stranu druhou

musíme plánovat rozvoj kapacit škol do

budoucna. To znamená identifikaci vhodných

pozemků v daných lokalitách, plánování

značných finančních prostředků i přípravu

daných investičních projektů. Ač samotný

výchovně-vzdělávací proces je zodpovědností

samotných škol a jejich ředitelů, chce naše

městská část být nápomocna do budoucna

i v této oblasti. Našim cílem je, aby Praha 5

byla místem s židličkou pro každé naše dítě

a s tak kvalitními školkami a školami, aby byla

atraktivním místem k žití,“ vypočítává vedoucí

pracovní skupiny Martin Damašek (TOP 09).

3.

Praha 5 disponuje širokým bytovým fondem,

Sociální služby, bytová politika

a bezpečnost

včetně sociálních, seniorských a startovacích

bytů pro preferované profese. Kvalita bydlení

je i díky bezpečnosti a minimálnímu výskytu

Na doporučení občanů zvolila Řídící skupina

motto pro Strategii rozvoje 2030+

„MODERNÍ VIZITKA METROPOLE“

ký katalog služeb vhodně propojený na služby

Magistrátu hl. m. Prahy. Radnice je otevřená,

efektivně komunikující, dostupná s dostatkem

parkovacích míst a je obyvateli považována za

důvěryhodného partnera. „Společně s týmem

zastupitelů, odborníků a úředníků jsme připravili řadu opatření, která postupně povedou

k nabídce skutečně přívětivých, efektivních,

a hlavně komplexních služeb. Budeme postupně digitalizovat agendu a rozvíjet mobilní

aplikace. Změny budou viditelné už v průběhu letošního roku. Teď například spouštíme

Portál občana Prahy 5 s agendou pro majitele

psů a postupně budeme přidávat další služby

ke zjednodušení života občanů,“ vypočítává

tajemnice ÚMČ Praha 5 Kateřina Černá.

sociálně patologických jevů nadstandardní

v rámci celé metropole. Městská část také

vyniká v péči o seniory, osoby se zdravotním

postižením i v nabídce nástrojů pro podporu

dětí ze sociálně slabých rodin. Samozřejmostí

je i přirozená integrace cizinců a národnostních menšin. „Pro naši odbornou pracovní

skupinu bylo při tvorbě strategického dokumentu pochopitelně nejdůležitější vytvářet

podmínky pro budoucí příjemnější a bezpečnější život všech, kteří v naší městské části

žijí a pracují. A současně zabezpečit důstojný

život pro naše občany v seniorském věku

a občany se zdravotním postižením. Myslím

si, že v rámci možností naší městské části se

podařilo v dokumentu podchytit vše podstatné,“ míní radní Petr Lachnit (ANO).

2.

4.

I přes demografický růst má Praha 5 nadále

dostatečné kapacity pro vzdělávání všech

Praha 5 je moderním městem krátkých

Vzdělávání, školství

a volný čas

věkových skupin. Nadstandardně materiálně

10

 zemní rozvoj, životní prostředí,

Ú

veřejný prostor a doprava

vzdáleností v úzkém vztahu s jádrem Prahy.

Poskytuje výbornou dostupnost zeleně a síť

veřejných prostranství s atraktivním kontaktem s řekou Vltavou. Vyznačuje se plynulou,

bezpečnou a pohodlnou dopravou s páteřní

sítí cyklistických stezek a pěších propojení.

Veřejná městská a regionální doprava má

vybudované klíčové uzly a silniční doprava

základní páteř nadřazené silniční sítě.

5.

Ke kvalitnímu využití volného času po-

 ultura, sport, občanská společnost

K

a podpora podnikání

skytuje Praha 5 jednu z nejširších nabídek

z celé republiky. Vedle parků a přírodních

lokalit má dostatek prostor pro pořádání

sportovních, relaxačních a kulturních aktivit.

Sousedská vzájemnost a komunitní život

společenských organizací a spolků jsou

financovány a podporovány z více zdrojů.

Občané participují na rozvoji svých lokalit. Je

budováno silné povědomí o historii a odkazu

významných rodáků a osobností Prahy 5. Nedílnou součástí je podpora podnikatelského

prostředí. „Pracovní skupina konstatovala, že

Praha 5 má ohromný potenciál poskytovat

svým obyvatelům velkou rozmanitost forem

trávení volného času. Strategický dokument

by měl umožnit směřování energie úřadu

i občanů z Prahy 5 ke smysluplnému rozvoji

a doplnění infrastruktury v oblastech, které

jsme definovali jako klíčové,“ doplnil radní

David Dušek (STAN).

6.

Praha 5 hospodaří se stabilním a vyrovnaným

 inancování projektů, finance,

F

investice a správa majetku

rozpočtem. Realizuje smysluplné investice

a nemá žádné větší finanční závazky. Efektivně

získává různé další zdroje financování projektů a investiční plány jsou realistické v souladu

s příjmy a výdaji v průběhu daného roku.

S majetkem je nakládáno na základě schválené

strategie a v souladu s principy 3E – hospodárnost, efektivnost a účelnost.

„Pracovní skupina konstatovala, že Praha

5 má ohromný potenciál poskytovat svým

obyvatelům velkou rozmanitost forem trávení

volného času. Strategický dokument by měl

umožnit směřování energie úřadu i občanů

z Prahy 5 ke smysluplnému rozvoji a doplnění infrastruktury v oblastech, které jsme

definovali jako klíčové,“ dodává člen pracovní

skupiny, zastupitel Viktor Čahoj (TOP 09).

Pro naplnění těchto vizí teď odborné skupiny

zpracovávají konkrétní projekty. Jednotlivých

návrhů na opatření se v průběhu návrhové části

sešlo více než 170. Do letošního června projdou

mimo jiné i sítem veřejných konzultací. n red