Pětka
www.ipetka.cz
ÚVODNÍK
Milí
sousedé,
už to bude rok od vydání mimořádného
opatření Ministerstva zdravotnictví, kterým došlo k uzavření základních, středních a vysokých škol. Asi málokdo si tehdy
dovedl představit, že školy budou zavřené
ještě bezmála rok poté. Bohužel jsou české
děti doma nejdéle z celé Evropy.
Od ledna mohou do škol chodit žáci
1. a 2. tříd, v těchto dnech se intenzivně
hovořilo o návratu žáků závěrečných
ročníků ZŠ a SŠ. Na přechodu z distanční
výuky na prezenční, a tedy na nutnosti
děti opět vrátit do škol, panuje všeobecná shoda. Pádných důvodů je celá řada
a zdaleka nejde jen o důvody související se
získáním znalostí a vědomostí. K otevření
škol by ale nemělo dojít za každou cenu,
a především bez jasných a jednoznačně
stanovených pravidel, která se nebudou
překotně měnit. Zároveň je nepřijatelné,
aby se odpovědnost hodila na bedra ředitelů nebo zřizovatelů.
Aby se školy mohly otevřít, je potřeba
rozhodnout mnoho věcí: kdo, kde a jak
bude naše děti testovat, jaký bude postup
při pozitivním výsledku na covid-19 nebo
kdy se proočkují zaměstnanci školy.
Základem úspěchu boje s pandemií
stále zůstává testování a očkování, které
zatím neuvěřitelně vázne. A tak se nadále
prohlubují negativní a možná i fatální
důsledky dopadající na mladou generaci.
Roční výpadek ze školní docházky s sebou
nese mnoho problémů a z nich ty vzdělávací se zdají méně závažné. Jako alarmující vnímám dopady na duševní zdraví.
Odborné, profesní i rodičovské organizace
bijí na poplach, protože duševní zdraví dětí
se prudce zhoršuje. U dětí s psychickými
potížemi se prohlubují deprese a úzkosti,
roste riziko sebepoškozování a sebevražd,
především u náctiletých. Tyto děti a jejich
rodiče už situaci doma nezvládají a nevědí
si rady. U zdravých dětí je výrazná ztráta
motivace a nedostatek radosti. Dětem chybí
sociální kontakty, zdravé konflikty, pociťují
prázdnotu a nudu. Zpomaluje se jejich
osobnostní rozvoj.
Toto vše mi potvrzují ředitelé našich
základních škol. V uplynulých týdnech
jsem s nimi měla sérii individuálních
setkání, při kterých jsme vyhodnocovali
distanční výuku a vše, co je s ní spojené. Všichni se shodli na tom, že nové
formě výuky se všichni přizpůsobili, přes
počáteční hledání a nejistoty je výuka
stabilizovaná, mají dostatečné technické
vybavení a ve všech školách je určeno
jednotné vzdělávací prostředí, tedy škola
využívá jednotnou digitální platformu
pro výuku i komunikaci s dětmi a rodiči.
Potěšující je, že se u nás téměř nevyskytují
děti, které by byly z on-line výuky z dů-
Kde nás najdete...
www.praha5.cz
@mcpraha5
@mestska_cast_praha_5
vodu nevhodných domácích podmínek
vyloučeny. I k této situaci se naše školy
postavily čelem a svým žákům v případě
potřeby technické vybavení zapůjčily.
Co všechny nejvíce trápí, je absence
osobních kontaktů. To zásadním způsobem ovlivňuje kvalitu a úroveň výuky
a s tím se děti i učitelé nesnadno vyrovnávají. Velkou zátěží pro učitele jsou vysoké
nároky na přípravu hodin a následné
hodnocení žáků. Učitelé jsou stejně jako
jejich žáci unavení a demotivovaní, chybí
jim sborovny a třídy.
Z jejich slov jednoznačně vyplývá, že
otevření škol musí být naší prioritou. Je
více než nutné stanovit jasná pravidla
a přijmout konkrétní opatření, která by návrat dětí do škol umožnila co nejdříve. To
přeji všem dětem i jejich učitelům. Velkou
a zaslouženou úlevu pak pocítí i rodiče.
Mějte se v nadcházejících jarních
dnech prima a držme si palce.
Vaše starostka
Renáta Zajíčková
Dovolujeme si vás upozornit,
že na akcích MČ Praha 5
jsou pořizovány zvukové a obrazové
záznamy k dalšímu využití v médiích.
Praha 5
@Prazska5
3