Pětka

www.ipetka.cz 

ÚVODNÍK

Milí

sousedé,

už to bude rok od vydání mimořádného

opatření Ministerstva zdravotnictví, kterým došlo k uzavření základních, středních a vysokých škol. Asi málokdo si tehdy

dovedl představit, že školy budou zavřené

ještě bezmála rok poté. Bohužel jsou české

děti doma nejdéle z celé Evropy.

Od ledna mohou do škol chodit žáci

1. a 2. tříd, v těchto dnech se intenzivně

hovořilo o návratu žáků závěrečných

ročníků ZŠ a SŠ. Na přechodu z distanční

výuky na prezenční, a tedy na nutnosti

děti opět vrátit do škol, panuje všeobecná shoda. Pádných důvodů je celá řada

a zdaleka nejde jen o důvody související se

získáním znalostí a vědomostí. K otevření

škol by ale nemělo dojít za každou cenu,

a především bez jasných a jednoznačně

stanovených pravidel, která se nebudou

překotně měnit. Zároveň je nepřijatelné,

aby se odpovědnost hodila na bedra ředitelů nebo zřizovatelů.

Aby se školy mohly otevřít, je potřeba

rozhodnout mnoho věcí: kdo, kde a jak

bude naše děti testovat, jaký bude postup

při pozitivním výsledku na covid-19 nebo

kdy se proočkují zaměstnanci školy.

Základem úspěchu boje s pandemií

stále zůstává testování a očkování, které

zatím neuvěřitelně vázne. A tak se nadále

prohlubují negativní a možná i fatální

důsledky dopadající na mladou generaci.

Roční výpadek ze školní docházky s sebou

nese mnoho problémů a z nich ty vzdělávací se zdají méně závažné. Jako alarmující vnímám dopady na duševní zdraví.

Odborné, profesní i rodičovské organizace

bijí na poplach, protože duševní zdraví dětí

se prudce zhoršuje. U dětí s psychickými

potížemi se prohlubují deprese a úzkosti,

roste riziko sebepoškozování a sebevražd,

především u náctiletých. Tyto děti a jejich

rodiče už situaci doma nezvládají a nevědí

si rady. U zdravých dětí je výrazná ztráta

motivace a nedostatek radosti. Dětem chybí

sociální kontakty, zdravé konflikty, pociťují

prázdnotu a nudu. Zpomaluje se jejich

osobnostní rozvoj.

Toto vše mi potvrzují ředitelé našich

základních škol. V uplynulých týdnech

jsem s nimi měla sérii individuálních

setkání, při kterých jsme vyhodnocovali

distanční výuku a vše, co je s ní spojené. Všichni se shodli na tom, že nové

formě výuky se všichni přizpůsobili, přes

počáteční hledání a nejistoty je výuka

stabilizovaná, mají dostatečné technické

vybavení a ve všech školách je určeno

jednotné vzdělávací prostředí, tedy škola

využívá jednotnou digitální platformu

pro výuku i komunikaci s dětmi a rodiči.

Potěšující je, že se u nás téměř nevyskytují

děti, které by byly z on-line výuky z dů-

Kde nás najdete...

www.praha5.cz

@mcpraha5

@mestska_cast_praha_5

vodu nevhodných domácích podmínek

vyloučeny. I k této situaci se naše školy

postavily čelem a svým žákům v případě

potřeby technické vybavení zapůjčily.

Co všechny nejvíce trápí, je absence

osobních kontaktů. To zásadním způsobem ovlivňuje kvalitu a úroveň výuky

a s tím se děti i učitelé nesnadno vyrovnávají. Velkou zátěží pro učitele jsou vysoké

nároky na přípravu hodin a následné

hodnocení žáků. Učitelé jsou stejně jako

jejich žáci unavení a demotivovaní, chybí

jim sborovny a třídy.

Z jejich slov jednoznačně vyplývá, že

otevření škol musí být naší prioritou. Je

více než nutné stanovit jasná pravidla

a přijmout konkrétní opatření, která by návrat dětí do škol umožnila co nejdříve. To

přeji všem dětem i jejich učitelům. Velkou

a zaslouženou úlevu pak pocítí i rodiče.

Mějte se v nadcházejících jarních

dnech prima a držme si palce.

Vaše starostka

Renáta Zajíčková

Dovolujeme si vás upozornit,

že na akcích MČ Praha 5

jsou pořizovány zvukové a obrazové

záznamy k dalšímu využití v médiích.

Praha 5

@Prazska5

3