Pětka

www.ipetka.cz 

Lev Lerch

Maloval a kreslil krajinky, zpracovával

také historická témata, ale zaměřil se

zejména na portréty, a i když zprvu

preferoval techniku olejomalby, postupně si oblíbil i pastel. Velký úspěch

zaznamenal se svými obrazy při

Žofínské výstavě v roce 1884. Podle

kritiků byl zastoupen „nejen tak četně,

nýbrž i tak dobře, že tímto rokem takřka rázem postoupil do řady předních

malířů českých“. Následujícího roku

už je nejvyhledávanějším pražským

portrétistou.

Od portrétů k náboženství

Lerchova díla se vyznačovala jasností,

svěžestí, detailem, „vniknutím v charakter zobrazených“ a chválen byl

V 80. letech 19. století se Lev Lerch

stává nejvyhledávanějším pražským

portrétistou.

Lerchova díla se vyznačovala jasností, svěžestí,

detailem, „vniknutím v charakter zobrazených“

a chválen byl i jeho clair-obscure, hra světel a stínů.

Nešťastný rok 1892

Následující rok se pro rodinu Lerchových stal rokem osudným. V březnu

1892 zemřel na zánět plic profesor

a lékárník Josef Lerch, který svůj

život zasvětil vědě a pomoci druhým,

a o pouhé dva měsíce později jej,

„po delší zarputilé nemoci plicní“,

následoval i šestatřicetiletý syn, malíř

Lev Lerch. Rodina, přátelé i umělecká obec přišli o vynikajícího malíře,

kterého ctili i pro „pro neobyčejné vzdělání a skromnost, dobrou

mysl a naskrze šlechetnou povahu“.

O dva roky později byla uspořádána

posmrtná výstava Lerchových děl

v Rudolfinu, jejíž výtěžek rodina zčásti

věnovala na podporu studia mladých výtvarníků. Odkoupená Pieta

se z malířova ateliéru přesunula jen

o pár stovek metrů vedle, do interiéru

smíchovského kostela sv. Václava. n

Pavel Fabini

Foto: archiv autora

i jeho clair-obscure, hra světel a stínů.

Za portrét svého otce obdržel čestný

diplom umělecké poroty. Lerch ale

u portrétů nezůstal. Vykročil dál, směrem k mystické a nábožensky laděné

tvorbě. Na zemské jubilejní výstavě

v roce 1891 představil dvě svá asi nejznámější díla – nábožensky laděnou

Pietu (Mater Dolorosa) a až mystický,

spirituální obraz bludičky, lesní bytosti

lákající poutníky do záhuby v močálu.

Divák zde spatřuje levitující figuru

nahé mladé ženy, nad níž se vznáší

modré tryskající světélko, bludička,

zbloudilá duše. Motiv podobně jako

pieta odkazuje k oblasti pomyslné hranice mezi životem a smrtí, sílí pocit

nejistoty a vyvstávají otázky. Budeme spaseni? Člověk si nemůže být

zcela jistý ani tím, zda je dívka pouhý

přízrak, vždyť je přece tak skutečná.

Je otázkou, zda tento tematický posun

nemohl souviset i s tušením nadcházejících událostí.

Bludička, spirituální obraz lesní bytosti

lákající poutníky do záhuby v močálu

Foto: archiv autora

Foto: archiv autora

utého smíchovského malíře

Pastel býval malířovou oblíbenou technikou

27