26

Pětka

BŘEZEN /2021

HISTORIE

VÝTVARNÉ UMĚNÍ

Lev Lerch – příběh zapomen

Při návštěvě novorenesančního

chrámu sv. Václava na

Smíchově lze na zdi pravé

boční apsidy spatřit rozměrný

obraz s motivem jedné z vůbec

nejdojemnějších scén ze

života Panny Marie, při které

Mater Dolorosa oplakává

mučednickou smrt svého syna

Ježíše Krista.

Silný prožitek člověka

Plátno nás nutí zaměřit se na ústřední

motiv, odhalit tragiku situace, ale

ne z pozice pouhého nezaujatého

pozorovatele. Věrné zachycení matky

pozvedající bezvládné tělo milovaného syna, její laskavé doteky a nevěřící,

bolestný výraz v její tváři jsou nám

branou k její duši. Autoru se podařilo

navodit podmínky k hlubokému

prožitku, k vcítění se, ztotožnění se

s trpící lidskou bytostí. Příběh Boha

a nesnadné cesty ke spáse je zde představen pro nás nejsnáze uchopitelným způsobem – silným prožitkem

člověka.

Po důkladném prohlédnutí díla

musí myšlenky nutně směřovat k osobě autora, kterým byl Lev Lerch, dnes

téměř neznámý malíř žijící na Smíchově v druhé polovině devatenáctého

století. V následujících odstavcích si

v krátkosti přiblížíme jeho život a dílo.

Samorost a dobrodruh

Celým jménem Lev František Kajetán

Jindřich se narodil 13. srpna 1856 do

rodiny profesora chemie Josefa Lercha

a jeho manželky Johanny rozené

Ellenberger, dcery pražského měšťana

Foto: Pavel Fabini

V

celku běžná kompozice,

nicméně zaujme technická

propracovanost dokládající

malířovy kvality, stejně jako výběr

barev, kterými autor docílil dalšího

umocnění vážnosti situace. Způsob

ztvárnění působí téměř světsky. Symboly odkazující k příběhu o vykoupení

lidstva jsou upozaděny. Jen nepatrný

proud světla může být slunečním

paprskem procházejícím jinak zatemnělou oblohou. Rány po hřebech na

první pohled nejsou patrné a trnová

koruna, symbol spasitele, je zčásti

zakryta a leží opodál nepovšimnuta.

Mater Dolorosa

oplakává smrt svého

syna Ježíše Krista.

Dílo lze spatřit

v kostele sv. Václava

na Smíchově

a podnikatele v cihlářském odvětví.

Podle spisovatele L. Quise tehdy

předměstí Smíchov bylo jen dlouhá,

rozházená tovární ves, která se táhla

mezi příkopy, zdmi, neúhlednými

domky, polozapadlými baráky, mezi

nimiž se tu i tam vypínala výstavnější

budova. Rodina původně bydlela

v domě čp. 60 v blízkosti dnešní frekventované křižovatky u Anděla, odkud

se později přestěhovala jen o pár set

metrů dál, do čp. 250, kde si Josef

Lerch zařídil „apotéku“. A lékárna je

zde provozována s přestávkami až do

dnešních dnů.

Tehdy měl Smíchov jedinou

školu, a to v ulici Na Bělidle, kam

Lev docházel. Ve studiu pokračoval

na pražské vyšší reálce a i proti vůli

otce se rozhodl navštěvovat soukromé

malířské kurzy Leopolda Stephana. Už

zde se projevila jeho povaha samorosta a dobrodruha. Malířský štětec si

zamiloval a léta 1874 až 1876 strávil

zdokonalováním svých výtvarných

dovedností na pražské akademii.

Pouhým intermezzem se ukázala být

dobrovolnická služba u husarského

pluku v roce 1877.

Zkušenosti z Mnichova

Temperamentnímu mladíkovi začala

být Praha malá, a tak se rozhodl hledat další malířské zkušenosti v Mnichově. Společně s malíři Jaroslavem

Věšínem nebo Emanuelem K. Liškou

se stal spoluzakladatelem české umělecké kolonie v bavorské metropoli,

kde v druhé polovině osmdesátých

let vznikl spolek mladých českých

výtvarníků Škréta. Podle vzpomínek

jednoho škrétovce Lerch s Liškou

denně vysedávali v kavárně Union,

hlavním programem ale bylo studium

na mnichovské akademii výtvarných

umění, kde Lercha vedl Ludwig Löfftz.

Lev zde dozrál, jak co do stylu, tak

techniky. Kratší studijní cesty podnikl

i do Paříže a Itálie, a roku 1888 se

vypravil na dobrodružnou cestu do

severní Afriky.

V té době už několik let tvořil ve

svém smíchovském ateliéru v domě

rodičů v dnešní Štefánikově ulici.