Pětka

BŘEZEN /2020

TÉMA

DOPRAVA

O rozšiřování placeného

parkování se musí

rozhodovat citlivě

V hlavním městě se i nadále tenčí prostranství, kde lze parkovat své plechové

miláčky bez placení. V prosinci a v lednu se rozšířily modré pruhy v Praze 4

a v Praze 9, kde už silničáři během podzimu namalovali čáry, například

v Braníku nebo Krči. Praha 5 je zatím vůči rezidentům přátelská a poplatky

za parkování jsou relativně velmi nízké. Radnice se tím snaží reagovat na

všechny zájmy, které do tak citlivého tématu mluví.

Ú

čelem zavedení zón placeného

stání (ZPS) v Praze je regulace

parkování (dopravy v klidu)

tak, aby měli obyvatelé možnost zaparkovat svůj vůz v docházkové vzdálenosti od svého bydliště, případně

nemovitosti či provozovny. Dále pak

motivovat návštěvníky, aby se v lokalitě zdržovali se svým vozidlem po

dobu jen nezbytně nutnou a uvolnili

tím parkovací místo dalším řidičům.

Tyto hlavní důvody jsou všem jasné –

růst počtu automobilů byl v posledních desítkách let mnohem prudší než

kapacita historických center.

ZPS jsou aktuálně v provozu

v deseti městských částech. V některých (aktuálně Praha 5 a Praha 8) jsou

zavedeny tzv. malé parkovací oblasti,

kde lidé platí šest set korun pro rezidenty (osoby s trvalým pobytem).

Pro ně je parkovací oprávnění levnější

než parkovací oprávnění platné pro

ZPS v celé městské části (1 200 korun

ročně). Zóny jsou v pátém obvodu

v provozu od 24. srpna 2016, přičemž

8

ceny za vydávaná parkovací oprávnění

se pro rok 2020 neměnily a zůstávají

v platnosti.

výstavby na pozdější masové rozšíření

individuální dopravy. Proto musely být

tyto části v tomto smyslu průkopnické.

Prioritou je individuální přístup

„Městská část Praha 5 je ve srovnání

s jinými radnicemi přátelštější. Snažíme se vyjít vstříc rezidentům a jejich

zájmům v konkrétních místech. Prio­

ritou je pro nás individuální přístup

při umísťování zón,“ tvrdí předseda

Dopravního výboru ZMČ Praha 5 Jan

Panenka (ODS).

K parkování za účelem návštěvy

příbuzných a známých je nejvýhodnější využívat čas mimo provozní

dobu ZPS, popřípadě fialové zóny, kde

je možné platit v automatech. V případě nutnosti lze využít i modrých

rezidentních a oranžových návštěvnických úseků ZPS.

Praha 5 není klasickým historickým centrem jako čtvrti městských

částí Praha 1 a 2, ale některé části mají

obdobný charakter. Z hlediska automobilismu je to zejména nepřipravenost

Příklad centra prokázal

nutnost zavedení zón

Základní provozní doba modré parkovací zóny je v Praze 2 denně od

8 hodin ráno do 6 hodin ráno, ale

může se měnit v závislosti na potřebách jednotlivých lokalit. Mimo

základní provozní dobu není parko­

vání na modré zóně regulováno

(tzn. denně od 6 do 8 hodin). Základní provozní doba fialové parkovací

zóny je v Praze 2 od pondělí do pátku

od 8 hodin ráno do 20 hodin večer,

ale může se měnit v závislosti na

potřebách jednotlivých lokalit. Mimo

základní provozní dobu není parkování na fialové zóně regulováno.

Radní Prahy 1 schválili zdražení parkování na tzv. fialových zónách v centru

pro návštěvníky. Praha 1 tak chce mimo

jiné dorovnat cenovou hladinu stání

v nevyužívaných veřejných podzemních