Pětka
BŘEZEN /2020
TÉMA
DOPRAVA
O rozšiřování placeného
parkování se musí
rozhodovat citlivě
V hlavním městě se i nadále tenčí prostranství, kde lze parkovat své plechové
miláčky bez placení. V prosinci a v lednu se rozšířily modré pruhy v Praze 4
a v Praze 9, kde už silničáři během podzimu namalovali čáry, například
v Braníku nebo Krči. Praha 5 je zatím vůči rezidentům přátelská a poplatky
za parkování jsou relativně velmi nízké. Radnice se tím snaží reagovat na
všechny zájmy, které do tak citlivého tématu mluví.
Ú
čelem zavedení zón placeného
stání (ZPS) v Praze je regulace
parkování (dopravy v klidu)
tak, aby měli obyvatelé možnost zaparkovat svůj vůz v docházkové vzdálenosti od svého bydliště, případně
nemovitosti či provozovny. Dále pak
motivovat návštěvníky, aby se v lokalitě zdržovali se svým vozidlem po
dobu jen nezbytně nutnou a uvolnili
tím parkovací místo dalším řidičům.
Tyto hlavní důvody jsou všem jasné –
růst počtu automobilů byl v posledních desítkách let mnohem prudší než
kapacita historických center.
ZPS jsou aktuálně v provozu
v deseti městských částech. V některých (aktuálně Praha 5 a Praha 8) jsou
zavedeny tzv. malé parkovací oblasti,
kde lidé platí šest set korun pro rezidenty (osoby s trvalým pobytem).
Pro ně je parkovací oprávnění levnější
než parkovací oprávnění platné pro
ZPS v celé městské části (1 200 korun
ročně). Zóny jsou v pátém obvodu
v provozu od 24. srpna 2016, přičemž
8
ceny za vydávaná parkovací oprávnění
se pro rok 2020 neměnily a zůstávají
v platnosti.
výstavby na pozdější masové rozšíření
individuální dopravy. Proto musely být
tyto části v tomto smyslu průkopnické.
Prioritou je individuální přístup
„Městská část Praha 5 je ve srovnání
s jinými radnicemi přátelštější. Snažíme se vyjít vstříc rezidentům a jejich
zájmům v konkrétních místech. Prio
ritou je pro nás individuální přístup
při umísťování zón,“ tvrdí předseda
Dopravního výboru ZMČ Praha 5 Jan
Panenka (ODS).
K parkování za účelem návštěvy
příbuzných a známých je nejvýhodnější využívat čas mimo provozní
dobu ZPS, popřípadě fialové zóny, kde
je možné platit v automatech. V případě nutnosti lze využít i modrých
rezidentních a oranžových návštěvnických úseků ZPS.
Praha 5 není klasickým historickým centrem jako čtvrti městských
částí Praha 1 a 2, ale některé části mají
obdobný charakter. Z hlediska automobilismu je to zejména nepřipravenost
Příklad centra prokázal
nutnost zavedení zón
Základní provozní doba modré parkovací zóny je v Praze 2 denně od
8 hodin ráno do 6 hodin ráno, ale
může se měnit v závislosti na potřebách jednotlivých lokalit. Mimo
základní provozní dobu není parko
vání na modré zóně regulováno
(tzn. denně od 6 do 8 hodin). Základní provozní doba fialové parkovací
zóny je v Praze 2 od pondělí do pátku
od 8 hodin ráno do 20 hodin večer,
ale může se měnit v závislosti na
potřebách jednotlivých lokalit. Mimo
základní provozní dobu není parkování na fialové zóně regulováno.
Radní Prahy 1 schválili zdražení parkování na tzv. fialových zónách v centru
pro návštěvníky. Praha 1 tak chce mimo
jiné dorovnat cenovou hladinu stání
v nevyužívaných veřejných podzemních