Pětka

BŘEZEN /2020

FÓRUM

Otázka měsíce

Jaký je váš názor

na současný systém

zón placeného stání?

Podmínkou fungování je jejich rozšíření

na celou oblast Prahy 5

Současný systém parkovacích zón je podle mého názoru

dobrý. Vychází vstříc rezidentům, kteří pohodlně zaparkují

poblíž bydliště, a stejně tak i návštěvníkům MČ Praha 5, kteří

mohou parkovat v návštěvnických zónách. Samozřejmě jsou

ulice, kde to skřípe, ale po připomínkách, které mohou občané

podávat na radnici, dochází k nápravě a nalezení optimálního

režimu.

Podmínkou plnohodnotného fungování zón je však jejich

rozšíření na celou oblast Prahy 5. Právě se zpracovává rozšíření do lokality barrandovského sídliště a Hlubočep, samozřejmě po předchozí dopravní studii.

Uvítal bych změny v oblasti týkající se přístupu k živnostníkům. Připomínky jsme podávali za Odbor veřejného prostranství, do jehož gesce zóny placeného stání do roku 2019

patřily, k projednání na Magistrát hlavního města Prahy, takže

doufám, že v tomto dojde brzy k nalezení

shody. n

26

Aby Pražan nebyl cizincem

ve vlastním městě

Systém ZPS v Praze je bohužel silně nesystémový. V minulosti

byly zóny vytvořeny prioritně pro ochranu památkově chráněných území v centru Prahy. Postupné a nahodilé rozšiřování

má za následek pouze vytlačování vozidel za hranici těchto

zón, čehož důsledkem je přeliv nerezidentních vozidel do

sousedních lokalit, kde tímto vzniká nedostatek parkovacích

kapacit pro domácí. ODS měla a má v programu změnu tohoto

systému, kde obyvatel (Pražan) jedné městské části je cizincem

u sousedů v druhé městské části. V současné době se vedou

jednání o dílčích změnách. Například o aplikaci, která by

umožnila zaplatit si parkování v modré zóně tak, aby parkování

pro návštěvy a řemeslníky vložil do aplikace bezplatně pouze

oprávněný rezident, a to až do výše 100 hodin ročně. Nad tuto

dobu by stání mohlo být zpoplatněno. V jednání jsou ještě další

dílčí návrhy jako způsoby úhrady a jiné. Tyto požadavky jsou

vznášeny z většiny městských částí provozujících zóny placeného stání. Pravidla v ZPS by

se v budoucnu určitě měla sjednotit (nejlépe

v benevolentnější podobě naší MČ), ovšem

za současné politické konstelace v Praze na

způsobu nepanuje shoda. n

Jan Panenka, předseda Dopravního výboru

E-mail: jan.panenka@praha5.cz

Zóny fungují, ale nápady na zlepšení jsou

V Praze je registrován více než jeden milion automobilů. Praha

se buduje mnoho staletí, a je tedy jasné, že v minulosti se při

plánování města s touto skutečností nepočítalo. Zavedení zón

placeného stání (ZPS) se snaží reagovat na tento jev. Smyslem

ZPS není pouze zajistit parkování pro rezidenty, ale celkově

regulovat pohyb individuální automobilové přepravy ve městě.

Ve většině lokalit, kde byly zavedeny tyto zóny, se situace

pro parkující rezidenty zlepšila. Problémy nastávají na hranicích těchto zón, kde většinou mimopražští řidiči odstavují svá

auta a pokračují MHD. Je tedy zřejmé, že zóny bude nutné dále

rozšiřovat na celé území Prahy.

Je třeba popularizovat i zavedené a fungující opatření

umožňující i nerezidentům využívat zpoplatněné krátkodobé

parkování na modrých zónách. Parkovné zaplatí pohodlně

a rychle pomocí mobilní aplikace ze svého vozidla. Dalším podobným opatřením, které budeme mimo jiné prosazovat, jsou

slevy z těchto hodinových tarifů pro obyvatele Prahy, aby byli zvýhodněni před mimopražskými řidiči. Další možností vylepšení

jsou i „volné“ hodiny pro rezidenty, které by

mohli poskytnout svým návštěvám. n

Martin Slabý, místostarosta MČ Praha 5

Pavel Richter, zastupitel MČ Praha 5

E-mail: martin.slaby@praha5.cz

E-mail: pavel.richter@praha5.cz