Pětka
BŘEZEN /2020
FÓRUM
Otázka měsíce
Jaký je váš názor
na současný systém
zón placeného stání?
Podmínkou fungování je jejich rozšíření
na celou oblast Prahy 5
Současný systém parkovacích zón je podle mého názoru
dobrý. Vychází vstříc rezidentům, kteří pohodlně zaparkují
poblíž bydliště, a stejně tak i návštěvníkům MČ Praha 5, kteří
mohou parkovat v návštěvnických zónách. Samozřejmě jsou
ulice, kde to skřípe, ale po připomínkách, které mohou občané
podávat na radnici, dochází k nápravě a nalezení optimálního
režimu.
Podmínkou plnohodnotného fungování zón je však jejich
rozšíření na celou oblast Prahy 5. Právě se zpracovává rozšíření do lokality barrandovského sídliště a Hlubočep, samozřejmě po předchozí dopravní studii.
Uvítal bych změny v oblasti týkající se přístupu k živnostníkům. Připomínky jsme podávali za Odbor veřejného prostranství, do jehož gesce zóny placeného stání do roku 2019
patřily, k projednání na Magistrát hlavního města Prahy, takže
doufám, že v tomto dojde brzy k nalezení
shody. n
26
Aby Pražan nebyl cizincem
ve vlastním městě
Systém ZPS v Praze je bohužel silně nesystémový. V minulosti
byly zóny vytvořeny prioritně pro ochranu památkově chráněných území v centru Prahy. Postupné a nahodilé rozšiřování
má za následek pouze vytlačování vozidel za hranici těchto
zón, čehož důsledkem je přeliv nerezidentních vozidel do
sousedních lokalit, kde tímto vzniká nedostatek parkovacích
kapacit pro domácí. ODS měla a má v programu změnu tohoto
systému, kde obyvatel (Pražan) jedné městské části je cizincem
u sousedů v druhé městské části. V současné době se vedou
jednání o dílčích změnách. Například o aplikaci, která by
umožnila zaplatit si parkování v modré zóně tak, aby parkování
pro návštěvy a řemeslníky vložil do aplikace bezplatně pouze
oprávněný rezident, a to až do výše 100 hodin ročně. Nad tuto
dobu by stání mohlo být zpoplatněno. V jednání jsou ještě další
dílčí návrhy jako způsoby úhrady a jiné. Tyto požadavky jsou
vznášeny z většiny městských částí provozujících zóny placeného stání. Pravidla v ZPS by
se v budoucnu určitě měla sjednotit (nejlépe
v benevolentnější podobě naší MČ), ovšem
za současné politické konstelace v Praze na
způsobu nepanuje shoda. n
Jan Panenka, předseda Dopravního výboru
E-mail: jan.panenka@praha5.cz
Zóny fungují, ale nápady na zlepšení jsou
V Praze je registrován více než jeden milion automobilů. Praha
se buduje mnoho staletí, a je tedy jasné, že v minulosti se při
plánování města s touto skutečností nepočítalo. Zavedení zón
placeného stání (ZPS) se snaží reagovat na tento jev. Smyslem
ZPS není pouze zajistit parkování pro rezidenty, ale celkově
regulovat pohyb individuální automobilové přepravy ve městě.
Ve většině lokalit, kde byly zavedeny tyto zóny, se situace
pro parkující rezidenty zlepšila. Problémy nastávají na hranicích těchto zón, kde většinou mimopražští řidiči odstavují svá
auta a pokračují MHD. Je tedy zřejmé, že zóny bude nutné dále
rozšiřovat na celé území Prahy.
Je třeba popularizovat i zavedené a fungující opatření
umožňující i nerezidentům využívat zpoplatněné krátkodobé
parkování na modrých zónách. Parkovné zaplatí pohodlně
a rychle pomocí mobilní aplikace ze svého vozidla. Dalším podobným opatřením, které budeme mimo jiné prosazovat, jsou
slevy z těchto hodinových tarifů pro obyvatele Prahy, aby byli zvýhodněni před mimopražskými řidiči. Další možností vylepšení
jsou i „volné“ hodiny pro rezidenty, které by
mohli poskytnout svým návštěvám. n
Martin Slabý, místostarosta MČ Praha 5
Pavel Richter, zastupitel MČ Praha 5
E-mail: martin.slaby@praha5.cz
E-mail: pavel.richter@praha5.cz