Pětka

www.ipetka.cz 

Vždy může být lepší řešení!

Myšlenka dobrá, realizace má chyby

Stávající systém zón placeného stání se v Praze buduje více

než 20 let. První zóny byly zavedeny v Praze 1. Tehdy bylo

centrum pokryto čtyřmi sektory a rezident z okolí Václaváku

za řekou nezaparkoval. Později se od sektorů upustilo, to aby

rezident nebyl „cizincem“ ve svém obvodu. Jak se parkujícími auty zaplňovalo širší centrum Prahy, začal se vymýšlet

mýtný systém, ale protože nebyl ani tunel Blanka, projekt se

odložil s odůvodněním, že musí být dobudován celý okruh.

A tak další městské části začaly volat po regulaci parkování.

Proto ji tady máme. Slouží k ochraně rezidentů a faktem je,

že tam, kde zóny jsou, je parkování snazší. Výhodou také je,

že nám umožňuje za poplatek zaparkovat u sousedů nebo

k nám může přijet beztrestně instalatér a nemusí se bát, že

bude platit pokutu. Nyní je třeba zavést zóny na celém území

městské části.

Vylepšení stávajícího systému možné je, nápadů je

spousta, ale revoluci nečekejme. Aut je

prostě moc. Podívejme se kolem sebe, kolik

jich kdo má ve své rodině. Cestou je začít

u sebe! n

Město je složitý organismus, všechny jeho části se navzájem

ovlivňují. Parkování a doprava obecně jsou občany vnímány

jako zásadní problém. Zavedení zón placeného stání je jedním

z opatření, jak zajistit udržitelný život v Praze. Není pochyb

o tom, že město s takovou velikostí a hustotou osídlení nemůže umožnit každému jezdit a parkovat vlastní auto, kdekoliv

chce. To dokládají zkušenosti z jiných velkých měst, kde je

v centrálních částech individuální automobilová doprava silně

regulována. Účelem zpoplatněných parkovacích zón je:

1. umožnit parkovat rezidentům,

2. omezit dopravu do míst, kde nejde zaparkovat, zejména to

platí pro mimopražské řidiče,

3. narovnat ekonomické vztahy – parkování zdarma na veřejném pozemku je nespravedlivé vůči těm, kteří auto nemají

nebo parkují na svém pozemku.

Chybou bylo, že se nejdříve nenabídla řidičům aut výhodnější nebo alespoň alternativní varianta a teprve

potom se nevyužilo ekonomické a nakonec

administrativní a sankční opatření. Minimem

by byla velká P+R parkoviště s návazností

na vysokokapacitní veřejnou dopravu a také

infrastruktura pro nemotorovou dopravu. n

Tomáš Homola, místostarosta Prahy 5

a předseda klubu zastupitelů

Zdeněk Laciga, člen Dopravního výboru

E-mail: tomas.homola@praha5.cz

E-mail: zdenek.laciga@praha5.cz

Parkovací zóny zklidňují automobilovou

dopravu a zvyšují bezpečnost chodců

Zóny mně jako občanovi Prahy 5 zajišťují možnost zaparkovat

své auto na veřejné komunikaci, která mi nepatří a kterou

pro nás vystavělo a spravuje město. Kromě této „rezervace“

před mým domem pociťuji osobně po zavedení zón i zklidnění

automobilové dopravy v okolí mého bydliště.

V ulici již neparkují Středočeši, kteří dojíždějí auty do Prahy

za prací, a já tak se svým autem nekroužím a nehledám místo

k zaparkování. Ubylo aut v ulicích, tím i hluku a exhalací.

S úbytkem aut klesá riziko nehod. Zóny jsou novými pravidly,

kde se smí či nesmí parkovat. Například definují dostatečný

odstup parkování od křižovatek, autobusových zastávek nebo

od přechodů pro chodce. Jejich zavedení tak přispělo k větší

bezpečnosti chodců.

Současné fungování parkovacích zón nám přináší i jistá

omezení. Tak například přijede autem za námi na delší dobu

návštěva, dojíždíme pravidelně autem do

jiné oblasti se zónami, instalatérovi se k nám

kvůli zónám nechce přijet apod. To vše již některá města mají dávno vyřešené, stačí najít

dobrou praxi a neváhat ji zavést i zde. n

Namalováním modrých čar to nekončí

Řešení dopravy v Praze včetně parkování je v pravomoci

magistrátu. Iniciativa městských částí v záležitosti zón sice

proces rozhýbala, ale také zapříčinila zmatek.

V Praze 5 byly zóny zavedeny v srpnu 2016. Vliv této první

etapy na parkování v hustě obydlené oblasti lze hodnotit

kladně. Současná etapa zavádění zón v okrajových částech

je problematičtější a bude ji třeba nestranně vyhodnotit se

všemi případnými důsledky. Zde se otevírá prostor pro činnost

samospráv včetně Dopravního výboru. Celoměstským cílem

musí být soulad pravidel a technického řešení zón ve všech

městských částech.

Smyslem zón není vytlačit dopravu v klidu na území někoho jiného, ale vnést do parkování řád a přispět tím ke zlepšení

životních podmínek v centru města včetně Prahy 5. A to nelze

bez dostatečně dimenzovaných parkovišť P+R a navazující

městské hromadné dopravy. Na tomto poli má naše radnice

zcela nepolitickou možnost postoupit od

slov k činům v zájmu nás všech. n

Štěpán Rattay, předseda Kontrolního výboru

Josef Cuhra, předseda klubu zastupitelů

E-mail: stepan.rattay@praha5.cz

E-mail: josef.cuhra@praha5.cz

27