Pětka
www.ipetka.cz
Vždy může být lepší řešení!
Myšlenka dobrá, realizace má chyby
Stávající systém zón placeného stání se v Praze buduje více
než 20 let. První zóny byly zavedeny v Praze 1. Tehdy bylo
centrum pokryto čtyřmi sektory a rezident z okolí Václaváku
za řekou nezaparkoval. Později se od sektorů upustilo, to aby
rezident nebyl „cizincem“ ve svém obvodu. Jak se parkujícími auty zaplňovalo širší centrum Prahy, začal se vymýšlet
mýtný systém, ale protože nebyl ani tunel Blanka, projekt se
odložil s odůvodněním, že musí být dobudován celý okruh.
A tak další městské části začaly volat po regulaci parkování.
Proto ji tady máme. Slouží k ochraně rezidentů a faktem je,
že tam, kde zóny jsou, je parkování snazší. Výhodou také je,
že nám umožňuje za poplatek zaparkovat u sousedů nebo
k nám může přijet beztrestně instalatér a nemusí se bát, že
bude platit pokutu. Nyní je třeba zavést zóny na celém území
městské části.
Vylepšení stávajícího systému možné je, nápadů je
spousta, ale revoluci nečekejme. Aut je
prostě moc. Podívejme se kolem sebe, kolik
jich kdo má ve své rodině. Cestou je začít
u sebe! n
Město je složitý organismus, všechny jeho části se navzájem
ovlivňují. Parkování a doprava obecně jsou občany vnímány
jako zásadní problém. Zavedení zón placeného stání je jedním
z opatření, jak zajistit udržitelný život v Praze. Není pochyb
o tom, že město s takovou velikostí a hustotou osídlení nemůže umožnit každému jezdit a parkovat vlastní auto, kdekoliv
chce. To dokládají zkušenosti z jiných velkých měst, kde je
v centrálních částech individuální automobilová doprava silně
regulována. Účelem zpoplatněných parkovacích zón je:
1. umožnit parkovat rezidentům,
2. omezit dopravu do míst, kde nejde zaparkovat, zejména to
platí pro mimopražské řidiče,
3. narovnat ekonomické vztahy – parkování zdarma na veřejném pozemku je nespravedlivé vůči těm, kteří auto nemají
nebo parkují na svém pozemku.
Chybou bylo, že se nejdříve nenabídla řidičům aut výhodnější nebo alespoň alternativní varianta a teprve
potom se nevyužilo ekonomické a nakonec
administrativní a sankční opatření. Minimem
by byla velká P+R parkoviště s návazností
na vysokokapacitní veřejnou dopravu a také
infrastruktura pro nemotorovou dopravu. n
Tomáš Homola, místostarosta Prahy 5
a předseda klubu zastupitelů
Zdeněk Laciga, člen Dopravního výboru
E-mail: tomas.homola@praha5.cz
E-mail: zdenek.laciga@praha5.cz
Parkovací zóny zklidňují automobilovou
dopravu a zvyšují bezpečnost chodců
Zóny mně jako občanovi Prahy 5 zajišťují možnost zaparkovat
své auto na veřejné komunikaci, která mi nepatří a kterou
pro nás vystavělo a spravuje město. Kromě této „rezervace“
před mým domem pociťuji osobně po zavedení zón i zklidnění
automobilové dopravy v okolí mého bydliště.
V ulici již neparkují Středočeši, kteří dojíždějí auty do Prahy
za prací, a já tak se svým autem nekroužím a nehledám místo
k zaparkování. Ubylo aut v ulicích, tím i hluku a exhalací.
S úbytkem aut klesá riziko nehod. Zóny jsou novými pravidly,
kde se smí či nesmí parkovat. Například definují dostatečný
odstup parkování od křižovatek, autobusových zastávek nebo
od přechodů pro chodce. Jejich zavedení tak přispělo k větší
bezpečnosti chodců.
Současné fungování parkovacích zón nám přináší i jistá
omezení. Tak například přijede autem za námi na delší dobu
návštěva, dojíždíme pravidelně autem do
jiné oblasti se zónami, instalatérovi se k nám
kvůli zónám nechce přijet apod. To vše již některá města mají dávno vyřešené, stačí najít
dobrou praxi a neváhat ji zavést i zde. n
Namalováním modrých čar to nekončí
Řešení dopravy v Praze včetně parkování je v pravomoci
magistrátu. Iniciativa městských částí v záležitosti zón sice
proces rozhýbala, ale také zapříčinila zmatek.
V Praze 5 byly zóny zavedeny v srpnu 2016. Vliv této první
etapy na parkování v hustě obydlené oblasti lze hodnotit
kladně. Současná etapa zavádění zón v okrajových částech
je problematičtější a bude ji třeba nestranně vyhodnotit se
všemi případnými důsledky. Zde se otevírá prostor pro činnost
samospráv včetně Dopravního výboru. Celoměstským cílem
musí být soulad pravidel a technického řešení zón ve všech
městských částech.
Smyslem zón není vytlačit dopravu v klidu na území někoho jiného, ale vnést do parkování řád a přispět tím ke zlepšení
životních podmínek v centru města včetně Prahy 5. A to nelze
bez dostatečně dimenzovaných parkovišť P+R a navazující
městské hromadné dopravy. Na tomto poli má naše radnice
zcela nepolitickou možnost postoupit od
slov k činům v zájmu nás všech. n
Štěpán Rattay, předseda Kontrolního výboru
Josef Cuhra, předseda klubu zastupitelů
E-mail: stepan.rattay@praha5.cz
E-mail: josef.cuhra@praha5.cz
27