Pětka

BŘEZEN /2020

HISTORIE

STÁTNÍ SYMBOLY

Česká vlajka slaví 100 let

Když se po znovunabyté české státnosti po první

(světové) válce uvažovalo o jednom ze základních

státních symbolů, byla ve hře opravdu široká škála

symboliky. Většina návrhů respektovala slovanskou

trikolóru, některé třeba nechtěly ustoupit z husitské

tradice. Jednou z červených nití byla také pupeční vazba

na Spojené státy americké, jejichž prezident Woodrow

Wilson na mezinárodním poli de facto moderoval zánik

Rakousko-Uherska a vznik formujících se států uprostřed

starého kontinentu.

T

vorba státního symbolu

číslo jedna je zajímavou

sondou do základů státu

a přímo do jeho ústřední myšlenky. Z návrhů, které před celým

stoletím naši dědové a pradědové předkládali, vyplývá, že

český národ míří na obě světové

hemisféry – východní i západní.

Až na pár okrajových výtvarných

návrhů tvořily vlajku modrá, bílá

a červená, stejně jako u naprosté většiny států se slovanským

živlem. Ovšem až v celém onom

stoletém historickém zrcátku

viděno, protože v tu dobu se už

největší slovanská říše formovala

v Sovětský svaz se svou později

typickou revoluční rudou vlajkou

se srpem, kladivem a pěticípou

hvězdou, což necharakterizovalo

většinově národnostní Rusy, ale

spíše proletářskou revoluci, jejímž důsledkům naopak mnoho

Rusů a Slovanů padlo za oběť.

Druhým ústředním bodem

úvah o budoucí podobě české

zástavy byl kalich, který je symbolem samostatnosti českého

ducha a jeho boje za svrchovanost. Dalším opakujícím se

motivem byl také klín. Většinou

modrý, ale i červený a černý, právě s kalichem. Modrá barva hraje

Návrh nové

vlajky

z dílny Milana

Rastislava

Štefánika

a Vojtěcha

Preissiga

v myslích navrhovatelů zpravidla

roli svorníku červené a bílé, což

byly barvy spjaté s národním

buditelstvím.

Zvítězila trikolora

Návrh vlajky nové Republiky

československé měl tedy takřka

dopředu předurčen obsah tří

slovanských barev. Byla zde ale

silná snaha se odlišit od jiných

evropských států jako například

Holandska nebo Francie a kalich

se zřejmě jevil jako příliš revoluční (a zůstal symbolikou vojenskou). Vláda ale v důvodové

zprávě sama přiznává: „Podotýká

se ovšem, že trikolora tato, která

hlavně v letech předválečných

měla pro náš život národní

zvláštní význam, jsouc symbolem uvědomění všeslovanského,

nemá hlubšího historického

základu a datuje se patrně teprve

z r. 1848. Zmíněné barvy bude

lze za barvy státní doporučiti

zvláště tehdy, bude-li je možno

na praporech – kde nejčastěji se

vyskytují – seskupiti způsobem

takovým, jenž by již na prvý

pohled odlišoval prapor náš od

praporů cizích.“

Přijetí nové státní symboliky

není jen tak. Poslední den roku

Z návrhů, které před celým stoletím

naši dědové a pradědové předkládali, vyplývá,

že český národ míří na obě světové hemisféry –

východní i západní.

28

V letech 1918

až 1920 měla

československá

vlajka podobu

bikolóry

Představa

malíře

Jaroslava

Jareše

o budoucí

podobě symbolu

1918 byla ustavena tzv. znaková

komise, v níž zasedly osobnosti

z řad výtvarníků a historiků.

V červenci následujícího roku

předložil Jaroslav Kursa grafické

návrhy státní vlajky červenobílé

s modrým klínem.

Jak uvádí Vojenský historický

ústav, součástí činnosti znakové

komise bylo také přijetí definitivní podoby vlajky československého prezidenta. „Stala se jí čtvercová vlajka s okrajem ve státních

barvách, tvořeným plaménky.

Znázorňovala velký státní znak

podle návrhu profesora Gustava

Friedricha včetně husitského

hesla ‚Pravda vítězí‘. Samostatná

symbolika hlavy státu neměla ve

střední Evropě dlouhou tradici.

Demokratická země potřebovala zcela nový model a finální

výsledek byl po všech stránkách

velmi zdařilý.“

Myslelo se na Ameriku

Do těchto aktivit byli podle VHÚ

zapojeni od května 1919 i členové Uměleckého sboru Památníku

odboje, z jejichž činnosti vzešly

výtvarné návrhy státních vlajek

a vojenských praporů společně