Pětka
www.ipetka.cz
Otázka
měsíce
Jak hodnotíte schválený rozpočet
páté městské části na rok 2019?
Rozpočet, který
nenaplnil očekávání
Velmi dobře si pamatuji, jak nová koalice
ODS, ANO 2011 a Pirátů slibovala, že
konečně po dlouhé době předloží vyrovnaný rozpočet. Tento slib se však naplnit
nepodařilo.
Pojďme si udělat malou analýzu. Příjmy
rozpočtu je nejprve nutné očistit na jejich
skutečnou hladinu. Ačkoli stávající koalice
plánuje do rozpočtu zapojit ze zdaňované činnosti 350 mil. Kč, její hospodářský
výsledek byl pouze 110 mil. Kč. Rozdíl je
krytý z prostředků z minulých let. Pokud
tedy hovoříme o skutečných příjmech
městské části, představují 575 mil. Kč.
Běžné výdaje koalice však naplánovala
ve výši 732 mil. Kč, tzn. jen na provozu
vytváří schodek 157 mil. Kč. Pokud pak
započítáme i investiční projekty, dostáváme celkový schodek ve výši 600 mil. Kč,
tedy přes 100 procent. Ačkoli se část vrátí
zpět na dotacích a vratce daně z příjmů,
schodek bude i tak markantní.
Co se pak týká samotných výdajů, na
první pohled se může zdát, že jejich celkový nárůst není dramatický. Smutné však
je, že dochází k růstu běžných výdajů, tedy
spotřeby na provoz městské části, oproti
očekávané skutečnosti 2018 až o 147 mil.
Kč. Investice naopak klesají. Rozpočet tedy
rozhodně není proinvestiční, za jaký jej
koalice označuje. Nové zásadní projekty
v něm nevidíme, naopak dochází k odkládání již započatých akcí.
Koalice tak bohužel používá ušetřené
prostředky na krytí provozní ztráty. Přitom
deklaruje, že provozní mandatorní výdaje
jsou ve výši 710 mil. Kč, tedy svými příjmy
není schopna pokrýt ani je. Měli bychom
se proto společně ptát, co s tím hodlá stávající koalice do budoucna dělat, protože
tento stav není udržitelný. n
Ing. Jan Kavalírek
člen Finančního výboru ZMČ Praha 5
Ing. Jarmila Svobodová,
předsedkyně klubu
Černá není bílá
a vyrovnaný není
deficitní
Máme rozpočet – to je asi jediné pozitivní
zjištění po jednání zastupitelstva. Přes
veškeré přísliby koalice se jej jaksi nepodařilo sestavit jako vyrovnaný, tedy bez
významné spotřeby prostředků určených
pro budoucnost. Nové vedení radnice nejen
že nepřineslo nové projekty, ono ani není
schopno rozvíjet ty zděděné.
Nepřipravuje se tedy ani žádná nová
školka či škola, a to ani ta vysoutěžená ve
Smíchov City či předpokládaná na Waltrovce. Rozpracované projekty domů pro
seniory rada zdržuje v realizaci. Buďánka,
tedy dlouhodobě podporovaný projekt,
který má platné stavební povolení na
výstavbu sítí, nedostala ani korunu.
Pakliže považujeme rozpočet za exaktně
definovaný skutečný program koalice, pak
ten náš pro rok 2019 je nepřehledný a bez
precizně pojmenovaných priorit, snad
kromě školství. Vedle této kapitoly je nejvýznamnější ta věnující se veřejným prostranstvím a zeleni. Přes rozpor v jednacím řádu
tento odbor plánuje investice v řádu desítek
milionů. My ale nepovažujeme investice do
dětských hřišť bez zpracované demografické analýzy za tu nejdůležitější investici do
budoucna. Přes významný vizuální prvek
upravených parků, houpaček a prolézaček je nedostatek domů pro seniory či
nedostatečná výstavba sociálního bydlení,
jež jsou v rozpočtu úplně opominuty, zcela
zásadním nedostatkem.
K našemu úžasu Piráti rezignovali na
své předvolební prohlášení a do programu
koalice a do rozpočtu nezahrnuli systém
elektronické správy veřejných zakázek.
A navíc, když jsme se jej snažili do rozpočtu zahrnout, jej koalice jimi vedená zamítla.
Že by už skončila kampaň? n
Tři pohledy na rozpočet
2019
Navrhuji hledět na rozpočet ze tří úhlů. Za
prvé jako na zrcadlo kvality ekonomické
argumentace. Rozpočty pro léta 2015
až 2018 byly vždy schodkové. Současný
předkladatel rozpočtu je rok co rok drtivě
kritizoval jako nezodpovědné. Letos měl
možnost se ukázat. Předložil rozpočet
se schodkem 360 mil. Kč. Podivuhodná
důslednost. Druhý úhel pohledu – rozpočet jako mapa mocenských ambicí
uvnitř koalice. Podle organizačního řádu
ÚMČ zajišťuje přípravu a realizaci investic
výhradně Odbor majetku a investic.
Odpovědný radní je z klubu Pirátů. Odbor
správy veřejného prostranství a zeleně
však předložil samostatné investiční akce
za 139 mil. Kč. Příslušný radní je z klubu
ANO. Tento postup nesvědčí ani o respektu
k pravidlům, ani o vyvážených vnitřních
vztazích. Úhel pohledu třetí. Nevěrohodnost. Rozpočtované částky na investice Odboru správy veřejného prostranství nebyly
řádně vysvětleny a jsou neodůvodnitelně
vysoké. Ceny projektů jsou stanovovány
jako 10 procent odhadované ceny díla, což
je nesmysl. Důsledkem těchto podivných
kalkulací mohou být přemrštěné ceny realizací. To lze doložit analogiemi s podobnými zakázkami v jiných městských částech
a městech. Vést obec jako firmu. To bylo
tenkrát myšleno vážně? n
Ing. Josef Cuhra
předseda klubu zastupitelů
David Dušek
zastupitel MČ Praha 5
JUDr. Tomáš Homola,
předseda klubu
e jarmila.svobodova@praha5.cz
i www.top09.cz/regiony/praha
e tomas.homola@praha5.cz
i www.stan-praha5.cz
f www.facebook.com/top09cz
f www.facebook.com/stanpraha5/
Ing. Josef Cuhra,
předseda klubu
t 604
239 358
e josef.cuhra@praha5.cz
i www.praha5.kdu.cz
f www.facebook.com/KDUCSLPraha5
27