Pětka
březen /2019
rozvoj & doprava
Takto by měla vypadat mimoúrovňová křižovatka na Zlíchově
Radlická radiála
Radnice dále podporuje výstavbu
Nedávno podepsané Programové prohlášení
Rady MČ Praha 5 obsahuje závazek nového vedení
radnice pokračovat v přípravě stavby
Radlické radiály.
J
e málo staveb v páté městské části,
o kterých se tolik diskutuje. Rad
lická radiála je nepochybně jednou
z nich. Jde o přirozenou 5,5kilometro
vou spojnici mezi dálnicí D5 a Měst
ským okruhem s napojením v prosto
ru podjezdu na Zlíchově. Z větší části
povede pod zemí v tunelech Jinonice
a Radlice. V Jinonicích bude snížena
nivelita a následně dojde k zastřešení
s ohledem na okolní zástavbu.
Nejlépe připravená stavba
„Neexistence Radlické radiály má
kvůli dopravním zácpám a násled
ným rozléváním dopravy za následek
kolaps dopravy, nadměrné opo
třebení komunikací i znečišťování
ovzduší v jinak klidných částech
města. Radiála má samozřejmě své
příznivce i odpůrce, kteří na základě
studie ČVUT argumentují následným
možným zvýšeným provozem na
Barrandovském mostě, Strakonické
nebo Dobříšské ulici. Studie ČVUT
nezavrhuje realizaci radiály, ale pouze
upozorňuje na možnou eskalaci již
existujícího dopravního problému
a ve zprávě též navrhuje jeho řešení,“
prohlásil radní Prahy 5 Jan Panenka
(ODS). Domnívá se, že radiála je
nejlépe připravená a vlastně jediná do
10
Čím později
se bude
Radlická
radiála
stavět,
tím bude
dražší.
pravní stavba tohoto typu v metropoli.
Výstavba bude probíhat bez etap jako
celek, kde nejnáročnější částí stavby
bude ražba tunelu Radlice bez mini
málního omezení současné dopravy.
„Pro mne je výrazným argumentem
pro výstavbu radiály pokles dopra
vy u nyní přetěžovaných místních
komunikací a také možnost snížení
emisí výfukových plynů a tím zlepšení
životního prostředí v oblasti Radlic,
Motola, Košíř, Jinonic a Smíchova,“
vysvětlil Panenka.
Přes 300 připomínek
Koncept dokumentace pro územní
rozhodnutí je zmíněn již v územním
plánu z roku 2000 a stanovisko EIA je
v současné podobě dokumentace platné
do roku 2021. Stavební úřad se ovšem
musí vypořádat s mnoha připomínkami
a podněty zúčastněných, aby došlo k ak
ceptovatelné shodě. „Nebráním se deba
tám o dílčích úpravách projektu, ovšem
za předpokladu zachování současného
posouzení EIA. Je nutno si uvědomit,
že čím později se bude Radlická radiála
stavět, tím pro nás bude dražší,“ podotkl
radní Panenka.
Stavebnímu úřadu Prahy 5 bylo
doručeno více než 300 připomínek
veřejnosti, včetně vznesené tzv.
námitky systémové podjatosti. Vydání
územního rozhodnutí se tak zřejmě
posune, což ovlivní i další harmono
gram stavby.
„Jsem rád, že stávající koalice
v Praze 5 považuje Radlickou radiálu
za dopravní prioritu. Je to důkazem,
že i předchozí rozhodnutí rady, kde
jsem měl tuto oblast na starosti, byla
správná,“ řekl zastupitel Prahy 5
Tomáš Homola (STAN). Podle něj se
potvrzuje, že požadavky radnice na
investora stavby se plní. „Na studii
dopravního zklidnění Jinonic dnes
navazují konkrétní projektové práce,
které magistrát zadal ke zpracování.
Je připravena projektová dokumen
tace na zakrytí mezitunelového
úseku Jinonického a Butovického
tunelu. Dokonce se uvažuje i o dal
ším prodloužení tohoto tunelového
úseku, jak požadovali občané,“
uvedl Homola. Dodal, že v přípravě
je i pátou městkou částí požadovaná
změna dokumentace ohledně snížení
nivelety radiály v oblasti Botanica tak,
aby mohlo v budoucnu dojít k zakrytí
i této části.
Magistrát: všechno běží
Velkým otazníkem je podpora
výstavby radiály ze strany nového
vedení hlavního města. Nicméně ná
městek primátora pro dopravu Adam
Scheinherr nedávno pro týdeník Euro
řekl: „Není pravda, že bychom jaký
koliv projekt zdrželi nebo ho odložili.
Chceme ty věci posouvat. Opozice
se snaží vyvolat nějaký dojem, ale
realita je taková, že jsem na minulém
zasedání zastupitelstva předkládal
tisk ohledně výkupu pozemků na
Radlickou radiálu. Všechno běží a nic
nezdržujeme.“ n tk