Pětka

březen /2019

rozvoj & doprava

Takto by měla vypadat mimoúrovňová křižovatka na Zlíchově

Radlická radiála

Radnice dále podporuje výstavbu

Nedávno podepsané Programové prohlášení

Rady MČ Praha 5 obsahuje závazek nového vedení

radnice pokračovat v přípravě stavby

Radlické radiály.

J

e málo staveb v páté městské části,

o kterých se tolik diskutuje. Rad­

lická radiála je nepochybně jednou

z nich. Jde o přirozenou 5,5kilometro­

vou spojnici mezi dálnicí D5 a Měst­

ským okruhem s napojením v prosto­

ru podjezdu na Zlíchově. Z větší části

povede pod zemí v tunelech Jinonice

a Radlice. V Jinonicích bude snížena

nivelita a následně dojde k zastřešení

s ohledem na okolní zástavbu.

Nejlépe připravená stavba

„Neexistence Radlické radiály má

kvůli dopravním zácpám a násled­

ným rozléváním dopravy za následek

kolaps dopravy, nadměrné opo­

třebení komunikací i znečišťování

ovzduší v jinak klidných částech

města. Radiála má samozřejmě své

příznivce i odpůrce, kteří na základě

studie ČVUT argumentují následným

možným zvýšeným provozem na

Barrandovském mostě, Strakonické

nebo Dobříšské ulici. Studie ČVUT

nezavrhuje realizaci ra­diály, ale pouze

upozorňuje na možnou eskalaci již

existujícího dopravního problému

a ve zprávě též navrhuje jeho řešení,“

prohlásil radní Prahy 5 Jan Panenka

(ODS). Domnívá se, že radiála je

nejlépe připravená a vlastně jediná do­

10

Čím později

se bude

Radlická

radiála

stavět,

tím bude

dražší.

pravní stavba tohoto typu v metropoli.

Výstavba bude probíhat bez etap jako

celek, kde nejnáročnější částí stavby

bude ražba tunelu Radlice bez mini­

málního omezení současné dopravy.

„Pro mne je výrazným argumentem

pro výstavbu radiály pokles dopra­

vy u nyní přetěžovaných místních

komunikací a také možnost snížení

emisí výfukových plynů a tím zlepšení

životního prostředí v oblasti Radlic,

Motola, Košíř, Jinonic a Smíchova,“

vysvětlil Panenka.

Přes 300 připomínek

Koncept dokumentace pro územní

rozhodnutí je zmíněn již v územním

plánu z roku 2000 a stanovisko EIA je

v současné podobě dokumentace platné

do roku 2021. Stavební úřad se ovšem

musí vypořádat s mnoha připomínkami

a podněty zúčastněných, aby došlo k ak­

ceptovatelné shodě. „Nebráním se deba­

tám o dílčích úpravách projektu, ovšem

za předpokladu zachování současného

posouzení EIA. Je nutno si uvědomit,

že čím později se bude Radlická radiála

stavět, tím pro nás bude dražší,“ podotkl

radní Panenka.

Stavebnímu úřadu Prahy 5 bylo

doručeno více než 300 připomínek

veřejnosti, včetně vznesené tzv.

námitky systémové podjatosti. Vydání

územního rozhodnutí se tak zřejmě

posune, což ovlivní i další harmono­

gram stavby.

„Jsem rád, že stávající koalice

v Praze 5 považuje Radlickou radiálu

za dopravní prioritu. Je to důkazem,

že i předchozí rozhodnutí rady, kde

jsem měl tuto oblast na starosti, byla

správná,“ řekl zastupitel Prahy 5

Tomáš Homola (STAN). Podle něj se

potvrzuje, že požadavky radnice na

investora stavby se plní. „Na studii

dopravního zklidnění Jinonic dnes

navazují konkrétní projektové práce,

které magistrát zadal ke zpracování.

Je připravena projektová dokumen­

tace na zakrytí mezitunelového

úseku Jinonického a Butovického

tunelu. Dokonce se uvažuje i o dal­

ším prodloužení tohoto tunelového

úseku, jak požadovali občané,“

uvedl Homola. Dodal, že v přípravě

je i pátou městkou částí požadovaná

změna dokumentace ohledně snížení

nivelety radiály v oblasti Botanica tak,

aby mohlo v budoucnu dojít k zakrytí

i této části.

Magistrát: všechno běží

Velkým otazníkem je podpora

výstavby radiály ze strany nového

vedení hlavního města. Nicméně ná­

městek primátora pro dopravu Adam

Scheinherr nedávno pro týdeník Euro

řekl: „Není pravda, že bychom jaký­

koliv projekt zdrželi nebo ho odložili.

Chceme ty věci posouvat. Opozice

se snaží vyvolat nějaký dojem, ale

realita je taková, že jsem na minulém

zasedání zastupitelstva předkládal

tisk ohledně výkupu pozemků na

Radlickou radiálu. Všechno běží a nic

nezdržujeme.“ n tk