Pětka
březen /2019
Rozhovor
Velitel hasičů v Praze 5 Milan Černý:
Nejvíc nám chybějí řidiči,
lákají je soukromé firmy
Hasičská stanice Smíchov má na starosti území
o rozloze asi 30 km² s více než 80 tisíci stálých obyvatel.
Spadá pod ní část dálnice D5, Mrázovka a Strahovský
tunel, městský okruh včetně Barrandovského mostu.
Původní dřevěná budova v Peroutkově ulici sloužila od
druhé světové války. Nová vyrostla o necelý kilometr dál
v Jinonické ulici. Své stanoviště zde má i Zdravotnická
záchranná služba hl. m. Prahy.
V
n Dovedla vás k hasičskému sboru
rodinná tradice?
Původně jsem chtěl dělat strojvedou
cího, ale shodou okolností jsem se do
stal k hasičům ČD. A odtud jsem po
pár letech přešel k pražským hasičům,
kde jsem doposud strávil téměř dvacet
pět let. Byl jsem hasič, lezec i letecký
záchranář, člen odřadu USAR, velitel
družstva a posledních osm let jsem
velitelem stanice na Smíchově.
n Přibližte váš běžný pracovní den.
Ráno zkontrolujete došlou korespon
denci, zprávy o zásahu, odpovíte na
maily. Účastním se nástupu mužstva,
abych zjistil, zda je všechno v po
řádku, jestli něco nepotřebují, jaké
jsou závady. Dneska jsem například,
kromě jiného, absolvoval jednání na
centrální stanici. Hlavní náplní práce
velitele stanice je zajištění chodu
stanice, zajištění neustálé akceschop
nosti jednotky a vše, co s tím souvisí.
Včetně shánění sponzorských darů na
16
Vždycky je dobré popovídat si se
staršími kolegy. Je potřeba případ
rozebrat se všemi zúčastněnými, tak
to stojí i v naší náplni práce. Když se
něco takového stane, může následovat
buď konzultace s psychologem, ale
většinou se událost rozebere ve skupi
ně mezi sebou.
n Vzpomněl byste si na úsměvnou
historku?
Fota: Michal Fairaizel
řadách zdejších příslušníků
slouží i hasiči specialisté
– lezci, zachraňující osoby
jak z výšek, tak z hloubek, letečtí
záchranáři, členové odřadu USAR,
jenž zasahuje při živelních pohromách
a katastrofách kdekoliv ve světě či na
místech, kde je třeba záchrana lidí
ze zřícených budov. Pod střechou se
nachází množství speciální techniky.
Nadpraporčík Milan Černý velí smí
chovským hasičům devátým rokem.
n Co dělat, abyste si i po akcích,
které nemají zrovna šťastný konec,
zachovali čistou hlavu?
Pokud
někdo
neudělá
fyzické
testy ani
s opravou,
musí
opustit
naše řady.
dovybavení stanice či vozů. V tomto
ohledu je třeba zmínit dlouhodobou
spolupráci s Prahou 5. K případům
bohužel vyjíždím opravdu zřídka,
maximálně k větším zásahům, kde
velitelé stanic zajišťují koordinaci
s úřady.
Kolegové ve službě ráno přebírají
techniku a vybavení, během dne pro
bíhají školení a výcvik, hospodářské
práce, údržba techniky, fyzická pří
prava a vše potřebné pro chod stanice.
Přes den si, i když není výjezd, chlapci
rozhodně neposedí.
n Utkvěl vám v paměti nějaký zásah?
Nerad se vracím k zásahům, obzvlášť
těm smutným.
Třeba se na žádost policie jel otevřít
byt, manžel, chudák, běhal venku, že
se jeho ženě muselo něco stát, protože
neotvírá. Vlezli jsme tedy do bytu
oknem a v bytě žena s milencem.
Následný konflikt již byl plně v kom
petenci policie.
n Jaký je zájem o práci u hasičského
sboru?
Největší problém máme s řidiči. Naše
mzdové možnosti zdaleka nejsou na
takové úrovni jako u soukromých
firem. Lidé se hlásí, ale minimum
z nich splní přísné podmínky pro při
jetí. Jak psychotesty, tak fyzické testy.
Stát se hasičem je poměrně náročné.
Když už člověk uspěje, trvá pomalu
rok, než se z něj stane hasič. Musí
absolvovat různé dlouhodobé výcviky
a kurzy. Proto noví lidé většinou
přicházejí z řad dobrovolných hasičů,
to jsou zapálení srdcaři.
n Jak se udržujete v kondici?
Každý hasič musí absolvovat rok co
rok fyzické testy. Silové disciplíny jako
kliky a lehy sedy, dále běh nebo plavá
ní. Náročnost je odstupňovaná věkem.
Pokud někdo kritéria nesplní, má
nárok na náhradní pokus, a když testy
neudělá, bohužel musí opustit naše
řady. Na stanici máme poměrně dobře
vybavenou posilovnu, kam chodíme
cvičit odpoledne nebo navečer.
n Za jak rychle se dokáže hasič
obléct do uniformy?
Musíme vyjet do dvou minut od
vyhlášení poplachu, takže během té
doby se musí stihnout i obléct.