Pětka

ÚNOR /2021

TÉMA

PARTICIPATIVNÍ ROZPOČET 2020

Vítězným projektem

se stal singletrack

v Motolském údolí

Patnáct milionů korun bylo loni určeno pro čtvrtý ročník

Participativního rozpočtu Prahy 5. Tento projekt

tak zůstal nejvýraznějším radničním instrumentem

pro zapojování lidí do rozvoje pátého obvodu.

J

edná se o proces, kdy

radnice vymezí část peněz

z ročního rozpočtu, obyvatelé pak podávají návrhy, co by

se za tyto finance mělo v lokalitě vylepšit, opravit, postavit

či vybudovat. Do loňského

ročníku občané přihlásili

celkem 51 návrhů, z nichž 18

postoupilo do veřejného hlasování. To se uskutečnilo od

15. 9. do 15. 11. 2020 – oproti

původnímu plánu bylo o měsíc

prodlouženo.

Na prvních třech místech se

umístily projekty Singletrack

Motol, Květinové louky a loučky

pro Prahu 5 a Retence dešťové vody a park Hennerova.

Kompletní výsledky najdete na

participativnirozpocet.praha5.cz.

VÝSLEDKY HLASOVÁNÍ

Pořádí

Název

projektu

Počet

hlasů

1.

Singletrack Motol

1409

2.

Květinové louky a loučky pro Prahu 5

670

3.

Retence dešťové vody a park Hennerova

636

4.

Workout hřiště Motol

515

5.

První parkourové hřiště na území MČ Praha 5

483

6.

Doplnění dětských hřišť v Motole

468

7.

Veřejný prostor stanice Šmukýřka

336

8.

Zastínění dětského hřiště Hamsíkova

322

9.

Lavička pro seniory k odpočinku v kopci

303

10.

Discgolfové hřiště na okraji Prokopského údolí

270

11. Zpevnění vyšlapané stezky

mezi ulicemi U Tyršovy školy a Radlická

270

12. Lavička ve vnitrobloku Dreyerova/

Pražského/Renoirova u dětského hřiště

270

13. Výstavba zvoničky se vzpomínkou

na zašlé Hlubočepy

232

14.

218

Buďánka – Maják změn

15. Dětská lanovka na nevyužitou prázdnou

plochu původního hřiště na Barrandově

180

n red

SINGLETRACK

Rodinná cyklistika dostala zelenou

S

ousedé z Motola, kamarádi, nadšenci pro jízdu na

kole a především otcové

dětí, které dospívají do věku, ve

kterém na kolech tráví většinu

volného času. To jsou ti, jejichž

projekt Singletrack Motol vyhrál

hlasování o participativním

rozpočtu.

Nápad, který se zrodil ve

skupině nadšených kamarádů

sdílejících společné okolí pražské

části, reaguje na citelný nedostatek prostorů pro rodinný sport

v dané lokalitě Prahy 5 a zároveň

nabízí zkultivování přírodního

parku Motol-Cibulka. Právě

toto území, jehož renovace již

byla zahrnuta v existující studii

územního rozvoje, považují

spolu se zanedbaným motolským kempem a jeho okolím za

nejvhodnější k takové rekultivaci

a smysluplnému využití pro

rodinnou rekreaci.

Vlastní projekt Singletracku

počítá se sítí nenápadných přírodních stezek umožňujících jak

snadnou jízdu do kopce, tak i zábavný sestup, zpestřený terénními

10

Singletrack nabízí úzké přírodní trasy určené pro cyklisty

a drobnými umělými prvky. Stezek, které budou skvělým místem

k učení jízdní techniky jak dětí,

tak i zkušenějších cyklistů. O tom,

že hlavní roli má hrát především

aktivní trávení rodinného času

dětí a rodičů v přírodě, svědčí

i to, že je do projektu zahrnuto

také malé zázemí pro odpočinek

a piknik na čerstvém vzduchu.

Však úspěšné příklady, ze kterých

brali navrhovatelé tohoto projektu

inspiraci, mluví za vše – loni

otevřené Šemberské stezky nebo

cyklistický areál v Břasích v Plzeňském kraji, jež jsou skvělými

místy pro výchovu zodpovědných

a zkušených cyklistů.

Projekt, který původně

vznikl jako laický nápad skupiny

nadšenců, si hned získal širokou

podporu nejen obyvatel Prahy

5, ale i dalších pražských částí.

Konkrétní rysy dá odprezentovanému nápadu profesionální

firma.

Autoři myšlenky jsou vděční,

že jako obyvatelé této pražské

části dostali možnost sdílet své

nadšení pro cyklistiku a prezentovat originální nápad na

zvelebení jejich čtvrti. Zároveň

doufají, že jejich projekt bude

pověstnou první vlaštovkou

v rozvoji krásného přírodního

prostředí Motolského údolí, které se v budoucnu dočká i dalších

projektů pro rodinnou rekreaci

a sport. Však právě projekt Participativní rozpočet je pro takové

záměry ideálním nástrojem. n

Předkladatel návrhu

Ing. Pavel Strnad