Pětka
ČERVENEC–SRPEN /2021
FÓRUM
Otázka měsíce
Jak hodnotíte
koncepci zavádění
cyklopruhů
v Praze 5?
24
Návrhy radnice magistrát nevyslyšel
Cyklistika nejen v Praze zažívá velký rozmach. Pokud do této
kategorie započteme e-koloběžky a e-kola, jedná se o celkem
početnou skupinu uživatelů dopravního prostoru. Lidé si pořizují elektrokola pro jednoduchou obsluhu, fyzickou nenáročnost a absenci řidičského oprávnění. To ovšem neznamená, že
by neměli znát dopravní předpisy. Jednou se cyklista za řídítky
cítí jako řidič, jindy jako chodec na přechodu. V hlavní roli
by měla existovat mezi řidiči a cyklisty vzájemná tolerance
a ohleduplnost, které se bohužel nedostává. Magistrát vytváří
i na frekventovaných komunikacích ochranné cyklopruhy bez
jasné koncepce, čímž provádí pro všechny účastníky silničního
provozu medvědí službu. Řidič se cítí omezován snižováním
počtu pruhů a cyklopruh zeje prázdnotou. MČ navrhla magistrátu zřízení bezpečných smíšených cyklostezek na Strakonické (po odstranění květníků) a při Plzeňské, kde na širokém
chodníku je provoz chodců minimální. Vedení Prahy ovšem šlo
jednodušší cestou a již tam máme nebezpečné cyklopruhy. V Praze 5 máme 23 km
smíšených cest pro cyklisty, a kdo jezdí na
kole, jistě je rád využije. Cyklopruhy jsou
rizikovější a každý uživatel by měl zvážit,
zda rychlost je vždy to nejlepší. n
Jan Panenka, zastupitel MČ Praha 5
E-mail: jan.panenka@praha5.cz
Chaos a nekoncepčnost
Cyklopruhy ano, ale s rozumem!
Jsem příznivcem města, kde vedle sebe žijí automobilisté,
cyklisté i chodci. Mají k sobě vzájemný respekt a nepřekážejí
si navzájem. Nicméně Praha nikdy nemůže v rozvoji cyklistiky ani zdaleka dotáhnout města, jako je například rovinatý
Amsterdam.
Koncepci zavádění cyklopruhů v Praze 5 příliš hodnotit
nemohu, protože magistrát v tomto ohledu komunikuje minimálně. Je to i případ cyklopruhu na Plzeňské ulici, kde se zase
vše vrací do původního stavu. Kdyby se z magistrátu zeptali
radnice Prahy 5 na názor, mohli si ušetřit tohle divadlo.
Bohužel vedení magistrátu Prahy si libuje v rozdmýchávání
pomyslného protivenství automobilistů, cyklistů a chodců. n
Jízdní kolo je bezesporu zdravým a šetrným způsobem dopravy, který by se měl i nadále rozvíjet. Cyklisté, jako účastníci silničního provozu, by pro svůj způsob dopravy měli mít
bezpečné podmínky a v tomto směru má Praha jistě stále svůj
dluh. Na druhou stranu, Praha svým reliéfem a charakterem
zástavby není Amsterdam či Kodaň.
Praha 5 je složité území nábřežní roviny a několika údolí
oddělených kopci. To určuje na naší městské části složitost
dopravy. Cyklopruhy tedy ano, ale s rozumem tam, kde to
je vhodné a kde jejich zřízení nepřinese více problémů než
přínosů. n
Lubomír Brož, místostarosta MČ Praha 5
Martin Damašek, místostarosta MČ Praha 5
E-mail: lubomir.broz@praha5.cz
E-mail: martin.damasek@praha5.cz