Pětka

ČERVENEC–SRPEN /2021

FÓRUM

Otázka měsíce

Jak hodnotíte

koncepci zavádění

cyklopruhů

v Praze 5?

24

Návrhy radnice magistrát nevyslyšel

Cyklistika nejen v Praze zažívá velký rozmach. Pokud do této

kategorie započteme e-koloběžky a e-kola, jedná se o celkem

početnou skupinu uživatelů dopravního prostoru. Lidé si pořizují elektrokola pro jednoduchou obsluhu, fyzickou nenáročnost a absenci řidičského oprávnění. To ovšem neznamená, že

by neměli znát dopravní předpisy. Jednou se cyklista za řídítky

cítí jako řidič, jindy jako chodec na přechodu. V hlavní roli

by měla existovat mezi řidiči a cyklisty vzájemná tolerance

a ohleduplnost, které se bohužel nedostává. Magistrát vytváří

i na frekventovaných komunikacích ochranné cyklopruhy bez

jasné koncepce, čímž provádí pro všechny účastníky silničního

provozu medvědí službu. Řidič se cítí omezován snižováním

počtu pruhů a cyklopruh zeje prázdnotou. MČ navrhla magistrátu zřízení bezpečných smíšených cyklostezek na Strakonické (po odstranění květníků) a při Plzeňské, kde na širokém

chodníku je provoz chodců minimální. Vedení Prahy ovšem šlo

jednodušší cestou a již tam máme nebezpečné cyklopruhy. V Praze 5 máme 23 km

smíšených cest pro cyklisty, a kdo jezdí na

kole, jistě je rád využije. Cyklopruhy jsou

rizikovější a každý uživatel by měl zvážit,

zda rychlost je vždy to nejlepší. n

Jan Panenka, zastupitel MČ Praha 5

E-mail: jan.panenka@praha5.cz

Chaos a nekoncepčnost

Cyklopruhy ano, ale s rozumem!

Jsem příznivcem města, kde vedle sebe žijí automobilisté,

cyklisté i chodci. Mají k sobě vzájemný respekt a nepřekážejí

si navzájem. Nicméně Praha nikdy nemůže v rozvoji cyklistiky ani zdaleka dotáhnout města, jako je například rovinatý

Amsterdam.

Koncepci zavádění cyklopruhů v Praze 5 příliš hodnotit

nemohu, protože magistrát v tomto ohledu komunikuje minimálně. Je to i případ cyklopruhu na Plzeňské ulici, kde se zase

vše vrací do původního stavu. Kdyby se z magistrátu zeptali

radnice Prahy 5 na názor, mohli si ušetřit tohle divadlo.

Bohužel vedení magistrátu Prahy si libuje v rozdmýchávání

pomyslného protivenství automobilistů, cyklistů a chodců. n

Jízdní kolo je bezesporu zdravým a šetrným způsobem dopravy, který by se měl i nadále rozvíjet. Cyklisté, jako účastníci silničního provozu, by pro svůj způsob dopravy měli mít

bezpečné podmínky a v tomto směru má Praha jistě stále svůj

dluh. Na druhou stranu, Praha svým reliéfem a charakterem

zástavby není Amsterdam či Kodaň.

Praha 5 je složité území nábřežní roviny a několika údolí

oddělených kopci. To určuje na naší městské části složitost

dopravy. Cyklopruhy tedy ano, ale s rozumem tam, kde to

je vhodné a kde jejich zřízení nepřinese více problémů než

přínosů. n

Lubomír Brož, místostarosta MČ Praha 5

Martin Damašek, místostarosta MČ Praha 5

E-mail: lubomir.broz@praha5.cz

E-mail: martin.damasek@praha5.cz