Pětka
www.ipetka.cz
Ze zavádění cyklopruhů
mám smíšené pocity
Na kole jezdím rád a zúčastnil jsem se třeba i výzvy „Do práce
na kole“. Přesto mám ze zavádění cyklopruhů smíšené pocity.
Zejména když jde o cyklopruhy na frekventovaných ulicích, jako
je Bucharova nebo Plzeňská. Na kole ve městě je pro mě důležitá
bezpečnost. Na běžných ulicích hlavně odstup od projíždějících
i zaparkovaných aut. Chci vědět, že mě nesrazí projíždějící auto,
když se budu muset vyhnout překážce. Chci vědět, že mi do cesty
neotevře dveře někdo, kdo bude z auta zrovna vystupovat.
Cyklopruh bývá úzký a dostatečnou vzdálenost nezaručuje.
Necítím se v něm bezpečně ani v reflexním oblečení. Často je
to navíc krátký úsek, který vede odnikud nikam. Co jsme tedy
jeho nakreslením na silnici vlastně získali?
Možná jednou najdeme odvahu jít podobnou cestou, jakou
si vybrala třeba Paříž. Do té doby bych upřednostnil vytváření
sítě cyklotras, které se tolik nestřetávají
s běžnou dopravou. A hledal možnosti, jak je
propojit. Tam pak může mít cyklopruh svůj
smysl. Měl by ale být doprovázen dalšími
opatřeními, která zajistí zklidnění dopravy
v daném místě. n
Koncepce skvělá, realizace pokulhává
Znění této otázky ukazuje na potřebu zlepšit znalosti všech
účastníků provozu na pozemních komunikacích o pravidlech
vzhledem k cyklistům. S rozvojem elektrokol a zejména elektrokoloběžek nabývá na důležitosti jejich vztah k motoristům
a chodcům. Cyklopruh neboli vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty je pouze jedním z mnoha dopravních značení, upravujících
pohyb cyklistů. Použit je tam, kde to šířkové možnosti dovolují
a automobil na něj smí vjet, pouze pokud by se nevešel na
svůj pruh nebo při parkování. Častěji je v Praze použit cyklopiktokoridor (šipky s cyklistou), což je pouze informace, že se
na vozovce může pohybovat cyklista, a motorista po tomto
pruhu jezdit může dle libosti.
Koncepce dopravy je v kompetenci HMP, a pokud se týká
cyklodopravy, cílem je v maximální míře oddělit chodce, cyklisty (včetně elektro- všeho možného) a automobily. Koncepce
je věc jedna, ale realizace je věc jiná a tam často pokulháváme. Cyklopruhy tak někde vznikají na dosti
nesmyslných místech, kam se cyklista ani
neodváží vjet. Potřebné by bylo se daleko
více soustředit na stavebně oddělené pruhy
i s využitím někdy širokých málo využitých
chodníků. n
František Gemperle, zastupitel MČ Praha 5
Zdeněk Laciga, zastupitel MČ Praha 5
E-mail: frantisek.gemperle@praha5.cz
E-mail: zdenek.laciga@praha5.cz
Bezpečnost cyklistů pro radnici
není předvolební téma
Paradox: Ochranné cyklopruhy
nezužují silnici ani o centimetr!
Pokud zadáte do vyhledávače dokumentů na radničním webu
slovo „cyklopruhy“, najdete poslední záznam z března 2017.
Pracovní skupina pro cyklodopravu se naposledy sešla v roce
2018. S nadsázkou Praze 5 vládne koalice strany automobilistů „Město patří autům“ a hnutí „Cyklisty v P5 nechceme“.
O žádné koncepci v MČ P5 tedy nelze hovořit.
Smíchovu dlouhodobě chybí levobřežní průjezd páteřní cyklostezky A1. Bez ní není pro cyklisty na Smíchově bezpečno.
Mnoho řidičů aut neví, že ochranný jízdní cyklopruh (na rozdíl
od červeně podbarveného vyhrazeného pruhu) nijak nezužuje
vozovku a je pro auta pojízdný. Tato řidičská neznalost vede ke
zbytečné nevraživosti řidičů k cyklistům a také k magistrátu,
který na nebezpečných úsecích tyto cyklopruhy prosazuje.
Praha 5 v realizaci bezpečnostních opatření pro cyklisty
zaostává. O oddělených cyklotrasách si
v tomto volebním období mohou občané
nechat jenom zdát. Propojení od Ladronky
až do Chuchelského háje se nám podařilo
prosadit alespoň do Strategie 2030. n
V podtextu zadání čtu snahu vyvolat kritiku dopravních opatření, která provádí magistrát. Panuje totiž zneužitelný zmatek
v pojmech. V ochranných cyklopruzích, na rozdíl od vyhrazených, se počítá s pojížděním jinými vozidly, které se nevejdou
do přilehlého jízdního pruhu. To platí i pro sanitky a MHD.
Koncepci cyklotras začalo vytvářet vedení Prahy na přelomu
tisíciletí.
Cyklopruhy jsou součástí dopravní koncepce pražské
aglomerace, tzv. „Plánu udržitelné mobility Prahy a okolí“ z let
2015–2018. Plán se nyní realizuje. Cyklopruhy mají mít hlavně
psychologický účinek. Řidič ví, že tu může očekávat cyklistu,
a cyklista ví, že řidič to ví. Problém je skrytý v detailu. Ne vždy
jsou značení provedená vhodně. Je dobře na to upozorňovat,
nikoli zpochybňovat koncepci en bloc. Vidím-li parkoviště na
dvoře radnice, kde stojí denně desítky aut
a v koutě se stydí jedno kolo, nacházím na
příčinu neutěšeného stavu cyklodopravy
v Praze jednu z možných odpovědí. Některé
zprávy proti cyklopruhům tedy plynou
z nepochopení, mnohé jsou však součástí
politického boje. n
Milan Kryl, zastupitel MČ Praha 5
Josef Cuhra, předseda klubu zastupitelů
E-mail: milan.kryl@praha5.cz
E-mail: josef.cuhra@praha5.cz
25