Pětka

www.ipetka.cz 

Ze zavádění cyklopruhů

mám smíšené pocity

Na kole jezdím rád a zúčastnil jsem se třeba i výzvy „Do práce

na kole“. Přesto mám ze zavádění cyklopruhů smíšené pocity.

Zejména když jde o cyklopruhy na frekventovaných ulicích, jako

je Bucharova nebo Plzeňská. Na kole ve městě je pro mě důležitá

bezpečnost. Na běžných ulicích hlavně odstup od projíždějících

i zaparkovaných aut. Chci vědět, že mě nesrazí projíždějící auto,

když se budu muset vyhnout překážce. Chci vědět, že mi do cesty

neotevře dveře někdo, kdo bude z auta zrovna vystupovat.

Cyklopruh bývá úzký a dostatečnou vzdálenost nezaručuje.

Necítím se v něm bezpečně ani v reflexním oblečení. Často je

to navíc krátký úsek, který vede odnikud nikam. Co jsme tedy

jeho nakreslením na silnici vlastně získali?

Možná jednou najdeme odvahu jít podobnou cestou, jakou

si vybrala třeba Paříž. Do té doby bych upřednostnil vytváření

sítě cyklotras, které se tolik nestřetávají

s běžnou dopravou. A hledal možnosti, jak je

propojit. Tam pak může mít cyklopruh svůj

smysl. Měl by ale být doprovázen dalšími

opatřeními, která zajistí zklidnění dopravy

v daném místě. n

Koncepce skvělá, realizace pokulhává

Znění této otázky ukazuje na potřebu zlepšit znalosti všech

účastníků provozu na pozemních komunikacích o pravidlech

vzhledem k cyklistům. S rozvojem elektrokol a zejména elektrokoloběžek nabývá na důležitosti jejich vztah k motoristům

a chodcům. Cyklopruh neboli vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty je pouze jedním z mnoha dopravních značení, upravujících

pohyb cyklistů. Použit je tam, kde to šířkové možnosti dovolují

a automobil na něj smí vjet, pouze pokud by se nevešel na

svůj pruh nebo při parkování. Častěji je v Praze použit cyklopiktokoridor (šipky s cyklistou), což je pouze informace, že se

na vozovce může pohybovat cyklista, a motorista po tomto

pruhu jezdit může dle libosti.

Koncepce dopravy je v kompetenci HMP, a pokud se týká

cyklodopravy, cílem je v maximální míře oddělit chodce, cyklisty (včetně elektro- všeho možného) a automobily. Koncepce

je věc jedna, ale realizace je věc jiná a tam často pokulháváme. Cyklopruhy tak někde vznikají na dosti

nesmyslných místech, kam se cyklista ani

neodváží vjet. Potřebné by bylo se daleko

více soustředit na stavebně oddělené pruhy

i s využitím někdy širokých málo využitých

chodníků. n

František Gemperle, zastupitel MČ Praha 5

Zdeněk Laciga, zastupitel MČ Praha 5

E-mail: frantisek.gemperle@praha5.cz

E-mail: zdenek.laciga@praha5.cz

Bezpečnost cyklistů pro radnici

není předvolební téma

Paradox: Ochranné cyklopruhy

nezužují silnici ani o centimetr!

Pokud zadáte do vyhledávače dokumentů na radničním webu

slovo „cyklopruhy“, najdete poslední záznam z března 2017.

Pracovní skupina pro cyklodopravu se naposledy sešla v roce

2018. S nadsázkou Praze 5 vládne koalice strany automobilistů „Město patří autům“ a hnutí „Cyklisty v P5 nechceme“.

O žádné koncepci v MČ P5 tedy nelze hovořit.

Smíchovu dlouhodobě chybí levobřežní průjezd páteřní cyklostezky A1. Bez ní není pro cyklisty na Smíchově bezpečno.

Mnoho řidičů aut neví, že ochranný jízdní cyklopruh (na rozdíl

od červeně podbarveného vyhrazeného pruhu) nijak nezužuje

vozovku a je pro auta pojízdný. Tato řidičská neznalost vede ke

zbytečné nevraživosti řidičů k cyklistům a také k magistrátu,

který na nebezpečných úsecích tyto cyklopruhy prosazuje.

Praha 5 v realizaci bezpečnostních opatření pro cyklisty

zaostává. O oddělených cyklotrasách si

v tomto volebním období mohou občané

nechat jenom zdát. Propojení od Ladronky

až do Chuchelského háje se nám podařilo

prosadit alespoň do Strategie 2030. n

V podtextu zadání čtu snahu vyvolat kritiku dopravních opatření, která provádí magistrát. Panuje totiž zneužitelný zmatek

v pojmech. V ochranných cyklopruzích, na rozdíl od vyhrazených, se počítá s pojížděním jinými vozidly, které se nevejdou

do přilehlého jízdního pruhu. To platí i pro sanitky a MHD.

Koncepci cyklotras začalo vytvářet vedení Prahy na přelomu

tisíciletí.

Cyklopruhy jsou součástí dopravní koncepce pražské

aglomerace, tzv. „Plánu udržitelné mobility Prahy a okolí“ z let

2015–2018. Plán se nyní realizuje. Cyklopruhy mají mít hlavně

psychologický účinek. Řidič ví, že tu může očekávat cyklistu,

a cyklista ví, že řidič to ví. Problém je skrytý v detailu. Ne vždy

jsou značení provedená vhodně. Je dobře na to upozorňovat,

nikoli zpochybňovat koncepci en bloc. Vidím-li parkoviště na

dvoře radnice, kde stojí denně desítky aut

a v koutě se stydí jedno kolo, nacházím na

příčinu neutěšeného stavu cyklodopravy

v Praze jednu z možných odpovědí. Některé

zprávy proti cyklopruhům tedy plynou

z nepochopení, mnohé jsou však součástí

politického boje. n

Milan Kryl, zastupitel MČ Praha 5

Josef Cuhra, předseda klubu zastupitelů

E-mail: milan.kryl@praha5.cz

E-mail: josef.cuhra@praha5.cz

25