Pětka

www.ipetka.cz 

INFRASTRUKTURA

Projekt Dvoreckého mostu pokračuje

Vizualizace: MHMP

Rada hlavního města Prahy

odsouhlasila vypsání tendru na

stavbu Dvoreckého mostu, který

propojí Smíchov a Podolí. Most

o délce téměř 400 metrů bude

sloužit tramvajím, cyklistům

a chodcům. Odhadované náklady

jsou 972 milionů korun. Most budou

pravděpodobně moci v budoucnu

využívat i vozidla záchranného

systému.

D

vorecký most přetne Vltavu v úse­

ku mezi zlíchovskou a podolskou

stranou Vltavy a spojí tak městské

části Praha 4 a Praha 5. Pravobřežní vyústění

mostu bude u Žlutých lázní severně od Jere­

menkovy ulice, levobřežní bude poblíž tram­

vajové zastávky Lihovar. Zastávka je součástí

loni rekonstruované Nádražní ulice. Dráha

na sídliště Barrandov je tak na připojení tratě

od Dvoreckého mostu připravena. Součástí

projektu je nová tramvajová a autobusová

zastávka Dvorecký most.

Vedení města plánuje, že začátkem

příštího roku by mohla být vyřízena všechna

nutná stavební povolení a měl by být znám

Dvorecký most nebude určen automobilové dopravě

i vítěz veřejné soutěže na zhotovitele. Násled­

ně by se mělo začít stavět, odhadovaná délka

stavebních prací je dva a půl roku.

Tramvaje tak nebudou muset přes Palac­

kého most, ale zkrátí si cestu zhruba o šest

kilometrů.

Autory vítězného návrhu, který vzešel

z architektonicko-konstrukční soutěže pořá­

dané v letech 2017 až 2018, jsou architekti ze

studia Atelier 6 a Tubes. Prostor pod mostem

pak zpracovává výtvarník Krištof Kintera.

Součástí prostoru má být například také

kavárna. Magistrát také mimo jiné plánuje, že

pod mostem vznikne i „multifunkční pomy­

slná kubistická krajina a pomyslná botanická

zahrada pouličního osvětlení“. n red

BEZPEČNOST

Z Plzeňské zmizí cyklopruh

V

edení radnice Prahy 5

uspělo s připomínkami

adresovanými na Ma­

gistrát hlavního města Prahy

ohledně zúžení Plzeňské ulice.

Tato pražská tepna se nakonec

vrátí do původního stavu, zmizí

parkovací stání i cyklopruh.

Motivem k vytvoření neau­

tomobilových pruhů byla podle

vedení města snaha zvýšit

bezpečnost chodců a cyklistů.

Proti tomu se ale ohradila

radnice Prahy 5, které vadil

rovněž způsob rozhodování

magistrátu.

„K vzneseným výhradám

městské části jsme již zpraco­

vali novou situaci dopravního

značení, která reaguje na

požadavek zachování dvou

jízdních pruhů v obou směrech

Plzeňské,“ komentoval nové

rozhodnutí mluvčí hlavního

města Prahy Vít Hofman. „Tím

bude zachována co nejplynu­

lejší dopravní obsluha Fakultní

nemocnice Motol. Jakmile dá

kladné stanovisko také Policie

České republiky, necháme nové

dopravní značení neprodleně

vyznačit.“

Nespokojení řidiči se tak

opět vracejí do obou pruhů.

„Rozhodnutí, které nás vrací

k lepší průjezdnosti dopravně

kritického místa, vítáme. Dalo

by se tomuto a podobným

případům předejít, kdyby byly

vyslyšeny žádosti o konzultace

s městskými částmi,“ komen­

toval situaci pro www.idnes.cz

radní Prahy 5 Zdeněk Doležal

(ODS).

Plzeňská ulice je dlouhodo­

bě velmi vytíženou pražskou

dopravní tepnou. Podle statistik

Technické správy komunikací

tudy denně projede několik

desítek tisíc aut. Silnice je hlav­

ním tahem spojujícím centrum

města a jeho vnitřní okruh

s dálnicí D5 a Plzní. Zátěž

automobilovou dopravou byla

tedy již tak značná.

Pátá městská část považuje

oba pruhy, tedy cyklopruh

i nový pruh na stání, za zbyteč­

ný, protože pro cyklisty i pro

chodce jsou kapacity zdejších

chodníků dostatečné. „Lega­

lizovat stání vozidel svedením

dopravy do jednoho jízdního

pruhu a vyznačit velkorysé

pruhy pro cyklisty v místě, kde

sanitky nemohou využít tram­

vajové pásy je z našeho pohledu

nepochopitelné,“ vysvětluje

postoj radnice Doležal.

Podle mluvčí pražské

záchranky Jany Poštové tam

loni odvezly sanitky 16 tisíc

pacientů. Fungování záchran­

né zdravotnické služby je

v hlavním městě hlavně vinou

husté dopravy mnohdy velmi

komplikované. Radnice Prahy

5 situaci vnímá jako systémo­

vý problém. Plzeňská ulice je

jednou ze dvou přístupových

cest pro sanitky do Fakultní

nemocnice Motol, která poža­

duje plynulost pohybu sanitek.

Klíčovým problémem v Plzeň­

ské ulici je faktická nemožnost

použít tramvajový pás. n red

Více na str. 24

15