Pětka
www.ipetka.cz
INFRASTRUKTURA
Projekt Dvoreckého mostu pokračuje
Vizualizace: MHMP
Rada hlavního města Prahy
odsouhlasila vypsání tendru na
stavbu Dvoreckého mostu, který
propojí Smíchov a Podolí. Most
o délce téměř 400 metrů bude
sloužit tramvajím, cyklistům
a chodcům. Odhadované náklady
jsou 972 milionů korun. Most budou
pravděpodobně moci v budoucnu
využívat i vozidla záchranného
systému.
D
vorecký most přetne Vltavu v úse
ku mezi zlíchovskou a podolskou
stranou Vltavy a spojí tak městské
části Praha 4 a Praha 5. Pravobřežní vyústění
mostu bude u Žlutých lázní severně od Jere
menkovy ulice, levobřežní bude poblíž tram
vajové zastávky Lihovar. Zastávka je součástí
loni rekonstruované Nádražní ulice. Dráha
na sídliště Barrandov je tak na připojení tratě
od Dvoreckého mostu připravena. Součástí
projektu je nová tramvajová a autobusová
zastávka Dvorecký most.
Vedení města plánuje, že začátkem
příštího roku by mohla být vyřízena všechna
nutná stavební povolení a měl by být znám
Dvorecký most nebude určen automobilové dopravě
i vítěz veřejné soutěže na zhotovitele. Násled
ně by se mělo začít stavět, odhadovaná délka
stavebních prací je dva a půl roku.
Tramvaje tak nebudou muset přes Palac
kého most, ale zkrátí si cestu zhruba o šest
kilometrů.
Autory vítězného návrhu, který vzešel
z architektonicko-konstrukční soutěže pořá
dané v letech 2017 až 2018, jsou architekti ze
studia Atelier 6 a Tubes. Prostor pod mostem
pak zpracovává výtvarník Krištof Kintera.
Součástí prostoru má být například také
kavárna. Magistrát také mimo jiné plánuje, že
pod mostem vznikne i „multifunkční pomy
slná kubistická krajina a pomyslná botanická
zahrada pouličního osvětlení“. n red
BEZPEČNOST
Z Plzeňské zmizí cyklopruh
V
edení radnice Prahy 5
uspělo s připomínkami
adresovanými na Ma
gistrát hlavního města Prahy
ohledně zúžení Plzeňské ulice.
Tato pražská tepna se nakonec
vrátí do původního stavu, zmizí
parkovací stání i cyklopruh.
Motivem k vytvoření neau
tomobilových pruhů byla podle
vedení města snaha zvýšit
bezpečnost chodců a cyklistů.
Proti tomu se ale ohradila
radnice Prahy 5, které vadil
rovněž způsob rozhodování
magistrátu.
„K vzneseným výhradám
městské části jsme již zpraco
vali novou situaci dopravního
značení, která reaguje na
požadavek zachování dvou
jízdních pruhů v obou směrech
Plzeňské,“ komentoval nové
rozhodnutí mluvčí hlavního
města Prahy Vít Hofman. „Tím
bude zachována co nejplynu
lejší dopravní obsluha Fakultní
nemocnice Motol. Jakmile dá
kladné stanovisko také Policie
České republiky, necháme nové
dopravní značení neprodleně
vyznačit.“
Nespokojení řidiči se tak
opět vracejí do obou pruhů.
„Rozhodnutí, které nás vrací
k lepší průjezdnosti dopravně
kritického místa, vítáme. Dalo
by se tomuto a podobným
případům předejít, kdyby byly
vyslyšeny žádosti o konzultace
s městskými částmi,“ komen
toval situaci pro www.idnes.cz
radní Prahy 5 Zdeněk Doležal
(ODS).
Plzeňská ulice je dlouhodo
bě velmi vytíženou pražskou
dopravní tepnou. Podle statistik
Technické správy komunikací
tudy denně projede několik
desítek tisíc aut. Silnice je hlav
ním tahem spojujícím centrum
města a jeho vnitřní okruh
s dálnicí D5 a Plzní. Zátěž
automobilovou dopravou byla
tedy již tak značná.
Pátá městská část považuje
oba pruhy, tedy cyklopruh
i nový pruh na stání, za zbyteč
ný, protože pro cyklisty i pro
chodce jsou kapacity zdejších
chodníků dostatečné. „Lega
lizovat stání vozidel svedením
dopravy do jednoho jízdního
pruhu a vyznačit velkorysé
pruhy pro cyklisty v místě, kde
sanitky nemohou využít tram
vajové pásy je z našeho pohledu
nepochopitelné,“ vysvětluje
postoj radnice Doležal.
Podle mluvčí pražské
záchranky Jany Poštové tam
loni odvezly sanitky 16 tisíc
pacientů. Fungování záchran
né zdravotnické služby je
v hlavním městě hlavně vinou
husté dopravy mnohdy velmi
komplikované. Radnice Prahy
5 situaci vnímá jako systémo
vý problém. Plzeňská ulice je
jednou ze dvou přístupových
cest pro sanitky do Fakultní
nemocnice Motol, která poža
duje plynulost pohybu sanitek.
Klíčovým problémem v Plzeň
ské ulici je faktická nemožnost
použít tramvajový pás. n red
Více na str. 24
15