Pětka

www.ipetka.cz 

Plavební komora

Investor chce

obejít nesouhlas

vedení radnice

Takto by měla

vypadat nová

plavební

komora

přiléhající

k východní

části Dětského

ostrova

Nesouhlasný postoj samosprávy pátého městského

obvodu i stavebního úřadu zatím změnu nepřinesl. Státní

podnik Povodí Vltavy nadále pokračuje v přípravě výstavby

druhé plavební komory na Smíchově u Dětského ostrova.

D

ůvodem výstavby má být

nedostatečná kapacita

současné plavební komo­

ry. Povodí Vltavy má pro stavbu

platné stanovisko EIA posuzující

vliv stavby na životní prostředí

i kladný posudek památkářů.

Stavba by trvala dva až tři roky

a vyšla by asi na půl miliardy ko­

run. Jasno by mělo být do konce

letošního února.

Podle informací ČTK zvolilo

Povodí Vltavy postup takzva­

ného navazujícího řízení na

EIA. Znamená to, že o stavbě už

nebude rozhodovat stavební úřad

Prahy 5, který ji zamítl, ale vodo­

právní úřad. Ten by se nemusel

ohlížet na rozhodnutí úřadu.

Právě tento postup se nelíbí

radnici Prahy 5, která je v tuto

chvíli pouze účastníkem řízení,

a podala proti němu námitku.

Podle starosty Daniela Ma­

zura (Piráti) není možné, aby

magistrát vydal stanovisko EIA

a následně stavbu povoloval

prostřednictvím svého odboru.

„Náš stavební úřad by měl stavbu

řešit. Počkáme, jak bude s našimi

námitkami naloženo, pak se roz­

hodneme, co dál. Stavba komory

je pro nás nadále nepřijatelná,“

uvedl Mazur.

Stavební úřad Prahy 5 zamítl

výstavbu komory loni v květnu.

Vycházel ze skutečnosti, že stavba

je v rozporu s územním plánem.

To ale dnes již neplatí. Nicmé­

ně komora by omezila využití

Dětského ostrova a narušila jeho

vizuální propojení se Střeleckým

a Slovanským ostrovem. „Záměr

jde proti rozvoji městské části, ne­

chceme, aby bylo využití ostrova

takto omezeno,“ řekl Mazur.

Zdeněk Doležal (ODS), radní

Prahy 5 pro oblast územního

rozvoje, připomíná, že radnice

si loni nechala zpracovat měření

emisí lodních motorů v prostoru

smíchovské komory. Z výsledků

vyplývá, že škodlivé emise z lodní

dopravy tam mnohonásobně

převyšují emise kolon automobi­

lů a kvalita ovzduší je horší než

u frekventovaných silnic. „Příči­

nou je příliš benevolentní legis­

lativa, kdy pro lodní motory platí

méně přísné emisní limity a emise

nejsou předmětem pravidelných

kontrol,“ upozornil Doležal.

Stávající komorou propluje

ročně kolem 28 tisíc lodí, tedy

zhruba 80 denně. n tk

Další informace

v rubrice Fórum, str. 26

Železnice

Vlaků jezdících přes Semmering přibude

N

edávno skončená rozsáhlá re­

konstrukce železniční trati 122

přes Pražský Semmering pomůže

posílit dopravní obslužnost v páté městské

části. Kromě jiného totiž přinesla aktivaci

léta nepoužívaných výhyben na Žvahově

a ve Stodůlkách a vlaky se nově mohou

potkávat také v Jinonicích – tam vznikla

výhybna Praha-Waltrovka. Díky velkým

opravám tratě ze strany Správy železniční

dopravní cesty bylo možné jízdní řád na

Semmeringu od 2. února trochu vylepšit.

Nově se na trati objeví každý pracovní

den ráno další vlak směrem na hlavní ná­

draží. „Jde o spoj z Noutonic, který dosud

jezdil přes Hostivici na Zličín, kde končil.

Teď bude pokračovat dál přes Stodůlky,

Cibulku, Jinonice, Žvahov a Smíchov až

do středu metropole. Díky tomu pojedou

ráno mezi sedmou a devátou hodinou

do centra na této trati vlaky každých 30

minut,“ informoval mluvčí společnosti

ROPID Ondřej Kubala.

Další zlepšení se týká víkendového

jízdního řádu. O sobotách a nedělích tu

kromě klasických motoráčků Českých drah

také jezdí historický Pražský motoráček

dopravce KŽC. „Ten bude nově navazovat

na Zličíně na vlaky od a do Hostivice, které

navazují dál na spoje do Kladna. V praxi to

znamená, že ze zastávek na území Prahy 5

bude o víkendu spojení do Hostivice a dál

do Kladna nově každou hodinu, dosud jste

mohli jet jen jednou za dvě hodiny. Pokud

využijete jízdenky Pražské integrované do­

pravy, nemusíte řešit, s kterým dopravcem

jedete – platí u obou,“ sdělil.

Drobná novinka se týká také výletního

vlaku Cyklohráčku, který jezdí od března

do října na Okoř a do Slaného – ten zastaví

také na nové zastávce v Jinonicích přímo

u metra.

Na této trati mohou cestující využít také

dva noční vlaky, které jedou z Prahy do

Kladna a zastavují na Cibulce a na Zličíně.

„Právě Cibulka nemá žádnou noční dopra­

vu, proto se může hodit pro pozdější návrat

domů z centra města vlak. Z hlavního

nádraží jede každý den 19 minut po půlnoci

a v noci ze soboty na neděli a z pátku na

sobotu také ve 2.30 ráno,“ dodal Kubala. n tk

11