Pětka
www.ipetka.cz
Plavební komora
Investor chce
obejít nesouhlas
vedení radnice
Takto by měla
vypadat nová
plavební
komora
přiléhající
k východní
části Dětského
ostrova
Nesouhlasný postoj samosprávy pátého městského
obvodu i stavebního úřadu zatím změnu nepřinesl. Státní
podnik Povodí Vltavy nadále pokračuje v přípravě výstavby
druhé plavební komory na Smíchově u Dětského ostrova.
D
ůvodem výstavby má být
nedostatečná kapacita
současné plavební komo
ry. Povodí Vltavy má pro stavbu
platné stanovisko EIA posuzující
vliv stavby na životní prostředí
i kladný posudek památkářů.
Stavba by trvala dva až tři roky
a vyšla by asi na půl miliardy ko
run. Jasno by mělo být do konce
letošního února.
Podle informací ČTK zvolilo
Povodí Vltavy postup takzva
ného navazujícího řízení na
EIA. Znamená to, že o stavbě už
nebude rozhodovat stavební úřad
Prahy 5, který ji zamítl, ale vodo
právní úřad. Ten by se nemusel
ohlížet na rozhodnutí úřadu.
Právě tento postup se nelíbí
radnici Prahy 5, která je v tuto
chvíli pouze účastníkem řízení,
a podala proti němu námitku.
Podle starosty Daniela Ma
zura (Piráti) není možné, aby
magistrát vydal stanovisko EIA
a následně stavbu povoloval
prostřednictvím svého odboru.
„Náš stavební úřad by měl stavbu
řešit. Počkáme, jak bude s našimi
námitkami naloženo, pak se roz
hodneme, co dál. Stavba komory
je pro nás nadále nepřijatelná,“
uvedl Mazur.
Stavební úřad Prahy 5 zamítl
výstavbu komory loni v květnu.
Vycházel ze skutečnosti, že stavba
je v rozporu s územním plánem.
To ale dnes již neplatí. Nicmé
ně komora by omezila využití
Dětského ostrova a narušila jeho
vizuální propojení se Střeleckým
a Slovanským ostrovem. „Záměr
jde proti rozvoji městské části, ne
chceme, aby bylo využití ostrova
takto omezeno,“ řekl Mazur.
Zdeněk Doležal (ODS), radní
Prahy 5 pro oblast územního
rozvoje, připomíná, že radnice
si loni nechala zpracovat měření
emisí lodních motorů v prostoru
smíchovské komory. Z výsledků
vyplývá, že škodlivé emise z lodní
dopravy tam mnohonásobně
převyšují emise kolon automobi
lů a kvalita ovzduší je horší než
u frekventovaných silnic. „Příči
nou je příliš benevolentní legis
lativa, kdy pro lodní motory platí
méně přísné emisní limity a emise
nejsou předmětem pravidelných
kontrol,“ upozornil Doležal.
Stávající komorou propluje
ročně kolem 28 tisíc lodí, tedy
zhruba 80 denně. n tk
Další informace
v rubrice Fórum, str. 26
Železnice
Vlaků jezdících přes Semmering přibude
N
edávno skončená rozsáhlá re
konstrukce železniční trati 122
přes Pražský Semmering pomůže
posílit dopravní obslužnost v páté městské
části. Kromě jiného totiž přinesla aktivaci
léta nepoužívaných výhyben na Žvahově
a ve Stodůlkách a vlaky se nově mohou
potkávat také v Jinonicích – tam vznikla
výhybna Praha-Waltrovka. Díky velkým
opravám tratě ze strany Správy železniční
dopravní cesty bylo možné jízdní řád na
Semmeringu od 2. února trochu vylepšit.
Nově se na trati objeví každý pracovní
den ráno další vlak směrem na hlavní ná
draží. „Jde o spoj z Noutonic, který dosud
jezdil přes Hostivici na Zličín, kde končil.
Teď bude pokračovat dál přes Stodůlky,
Cibulku, Jinonice, Žvahov a Smíchov až
do středu metropole. Díky tomu pojedou
ráno mezi sedmou a devátou hodinou
do centra na této trati vlaky každých 30
minut,“ informoval mluvčí společnosti
ROPID Ondřej Kubala.
Další zlepšení se týká víkendového
jízdního řádu. O sobotách a nedělích tu
kromě klasických motoráčků Českých drah
také jezdí historický Pražský motoráček
dopravce KŽC. „Ten bude nově navazovat
na Zličíně na vlaky od a do Hostivice, které
navazují dál na spoje do Kladna. V praxi to
znamená, že ze zastávek na území Prahy 5
bude o víkendu spojení do Hostivice a dál
do Kladna nově každou hodinu, dosud jste
mohli jet jen jednou za dvě hodiny. Pokud
využijete jízdenky Pražské integrované do
pravy, nemusíte řešit, s kterým dopravcem
jedete – platí u obou,“ sdělil.
Drobná novinka se týká také výletního
vlaku Cyklohráčku, který jezdí od března
do října na Okoř a do Slaného – ten zastaví
také na nové zastávce v Jinonicích přímo
u metra.
Na této trati mohou cestující využít také
dva noční vlaky, které jedou z Prahy do
Kladna a zastavují na Cibulce a na Zličíně.
„Právě Cibulka nemá žádnou noční dopra
vu, proto se může hodit pro pozdější návrat
domů z centra města vlak. Z hlavního
nádraží jede každý den 19 minut po půlnoci
a v noci ze soboty na neděli a z pátku na
sobotu také ve 2.30 ráno,“ dodal Kubala. n tk
11