Pětka
únor /2019
téma
Školství:
Více peněz půjde
i do personálního zázemí
Školství je naprosto strategický resort. Národ na něm
dnes stojí více než kdykoli jindy. První místostarostka
páté městské části Renáta Zajíčková (ODS) má
za to, že oblast potřebuje nejen zázemí, ale zejména
kvalitní zaměstnance, protože když není to první,
lze se alespoň spolehnout na lidi. To sice platí
univerzálně, ale ve školství dvojnásob,
protože děti a znalosti jsou naše budoucnost.
Role komunálních politiků
„V pozici místostarostky mám v gesci
školství. Ráda bych navázala na vše
fungující a funkční. Vnímám jako
kontraproduktivní za každou cenu
8
bořit vše, co je praxí prověřené a smy
sluplné. Na druhou stranu současná
doba prochází překotným vývojem,
a co platilo včera, neplatí dnes a už
vůbec nebude platit zítra,“ pokračuje.
Tato skutečnost prý vyžaduje rychlé
adaptace na nové potřeby a změny.
I proto přichází pro oblast školství
s krátkodobým plánem.
n Seznámit se detailně s prostředím
a lidmi našich škol a školek.
„V prosinci a lednu jsem je proto
všechny navštívila, dále jsem pročetla
veškerou dostupnou dokumentaci,
která se k dané škole či školce
vztahuje. Protože mými klíčovými
partnery jsou ředitelé škol, proběhla
první společná setkání, která poskytla
prostor pro vzájemné sdělení našeho
očekávání v nadcházející spolupráci
a ze kterých vyplynula zpětná vazba
k současným potřebám a úkolům
škol. Považuji za zásadní intenzivně
s řediteli škol komunikovat, proto
prioritou v této oblasti pro mě bude
nastavení efektivního dialogu mezi
n Navýšit rozpočet pro oblast
školství. Na základě jejích širokých
znalostí školské problematiky a po
prostudování všech klíčových
dokumentů, které má městská část
z předešlého období k dispozici, bude
prosazovat velkorysejší rozpočet
pro rok 2019. Ten by měl pokrývat
skutečné a široké potřeby škol,
a ne pouze kopírovat rozpočty z let
minulých. Posílit by se měla rozpočtem
například podpora pedagogů
i nepedagogických zaměstnanců.
n Rozšířit personální zázemí.
Radnice Prahy 5
je v současnosti
zřizovatelem
dvanácti základních
škol
Klást důraz na podporu pedagogů
a ředitelů škol. Jedním z opatření,
která jim vytvoří větší prostor pro
vlastní pedagogickou činnost, je
rozšíření personálního zázemí
nepedagogickými pracovníky. Dnes
školy řeší témata, která donedávna
byla okrajovou záležitostí. „Mám na
mysli například integraci cizinců,
Foto: 123rf.com
M
ěstské části vytvářejí elemen
tární podmínky pro existenci
školských zařízení tím, že jim
poskytují budovy, vybavení, plochy pro
sportoviště a volný čas, technický servis,
finanční prostředky na provoz a vybírají
a následně jmenují ředitele škol.
„Kvalitní škola je výsledkem širo
kého spektra různorodých procesů,
činností, funkčních pravidel, osvíce
ného vedení s jasnou vizí střednědo
bých cílů včetně jejich prostupnosti,
systematické manažerské práce
a zájmu zapálených a kreativních lidí,“
tvrdí Renáta Zajíčková. Z uvedeného
vyplývá, že úroveň školy je výsledkem
zapojení a spolupráce několika skupin,
které školu tvoří a modelují. Těmito
skupinami jsou: žáci, pedagogové, ve
dení školy, nepedagogičtí pracovníci,
rodiče a zřizovatelé.
městskou částí a řediteli škol,“ sdělila
místostarostka.