Pětka

únor /2019

téma

Školství:

Více peněz půjde

i do personálního zázemí

Školství je naprosto strategický resort. Národ na něm

dnes stojí více než kdykoli jindy. První místostarostka

páté městské části Renáta Zajíčková (ODS) má

za to, že oblast potřebuje nejen zázemí, ale zejména

kvalitní zaměstnance, protože když není to první,

lze se alespoň spolehnout na lidi. To sice platí

univerzálně, ale ve školství dvojnásob,

protože děti a znalosti jsou naše budoucnost.

Role komunálních politiků

„V pozici místostarostky mám v gesci

školství. Ráda bych navázala na vše

fungující a funkční. Vnímám jako

kontraproduktivní za každou cenu

8

bořit vše, co je praxí prověřené a smy­

sluplné. Na druhou stranu současná

doba prochází překotným vývojem,

a co platilo včera, neplatí dnes a už

vůbec nebude platit zítra,“ pokračuje.

Tato skutečnost prý vyžaduje rychlé

adaptace na nové potřeby a změny.

I proto přichází pro oblast školství

s krátkodobým plánem.

n Seznámit se detailně s prostředím

a lidmi našich škol a školek.

„V prosinci a lednu jsem je proto

všechny navštívila, dále jsem pročetla

veškerou dostupnou dokumentaci,

která se k dané škole či školce

vztahuje. Protože mými klíčovými

partnery jsou ředitelé škol, proběhla

první společná setkání, která poskytla

prostor pro vzájemné sdělení našeho

očekávání v nadcházející spolupráci

a ze kterých vyplynula zpětná vazba

k současným potřebám a úkolům

škol. Považuji za zásadní intenzivně

s řediteli škol komunikovat, proto

prioritou v této oblasti pro mě bude

nastavení efektivního dialogu mezi

n Navýšit rozpočet pro oblast

školství. Na základě jejích širokých

znalostí školské problematiky a po

prostudování všech klíčových

dokumentů, které má městská část

z předešlého období k dispozici, bude

prosazovat velkorysejší rozpočet

pro rok 2019. Ten by měl pokrývat

skutečné a široké potřeby škol,

a ne pouze kopírovat rozpočty z let

minulých. Posílit by se měla rozpočtem

například podpora pedagogů

i nepedagogických zaměstnanců.

n Rozšířit personální zázemí.

Radnice Prahy 5

je v současnosti

zřizovatelem

dvanácti základních

škol

Klást důraz na podporu pedagogů

a ředitelů škol. Jedním z opatření,

která jim vytvoří větší prostor pro

vlastní pedagogickou činnost, je

rozšíření personálního zázemí

nepedagogickými pracovníky. Dnes

školy řeší témata, která donedávna

byla okrajovou záležitostí. „Mám na

mysli například integraci cizinců,

Foto: 123rf.com

M

ěstské části vytvářejí elemen­

tární podmínky pro existenci

školských zařízení tím, že jim

poskytují budovy, vybavení, plochy pro

sportoviště a volný čas, technický servis,

finanční prostředky na provoz a vybírají

a následně jmenují ředitele škol.

„Kvalitní škola je výsledkem širo­

kého spektra různorodých procesů,

činností, funkčních pravidel, osvíce­

ného vedení s jasnou vizí střednědo­

bých cílů včetně jejich prostupnosti,

systematické manažerské práce

a zájmu zapálených a kreativních lidí,“

tvrdí Renáta Zajíčková. Z uvedeného

vyplývá, že úroveň školy je výsledkem

zapojení a spolupráce několika skupin,

které školu tvoří a modelují. Těmito

skupinami jsou: žáci, pedagogové, ve­

dení školy, nepedagogičtí pracovníci,

rodiče a zřizovatelé.

městskou částí a řediteli škol,“ sdělila

místostarostka.