Pětka

únor /2019

školství

Barevný podzim

na zahradě

školky. Filozofií

jejího vedení je

aktivní spolupráce

s rodiči

Mateřská škola Kurandové

Podpora samostatného myšlení dětí

Mateřská škola Kurandové je

státní škola s kapacitou 112

dětí. Děti jsou rozděleny do

čtyř věkově smíšených tříd.

Již 17 let škola pracuje podle

vzdělávacího programu Začít

spolu.

finančních prostředků škola může dě­

tem zajistit další personální podporu

v podobě dvojjazyčného asistenta.

V

programu Začít spolu je důleži­

tá pozitivní atmosféra a rozma­

nité zdroje učení. Pracujeme

v takzvaných centrech aktivity, která

dětem umožňují co nejvíce rozvíjet

svou samostatnost a podporují vlastní

aktivitu dětí. Cílem je smysluplně se

učit a samostatně myslet. Vedeme děti

k zodpovědnosti za vlastní činy. Věkově

heterogenní třídy umožňují rozvíjet

u dětí spolupráci, respekt k ostatním

a vzájemné oceňování práce druhých.

Je kladen důraz na individualitu dětí,

na jejich potřeby a zájmy. Program ve

třídě je tak přizpůsobován aktuálním

potřebám a přáním dětí.

Aktivní role rodičů

Důležitou součástí programu je také

intenzivní spolupráce s rodiči, která

probíhá na přátelské úrovni. Rodiče se

mohou aktivně podílet na chodu školy

a jsou vítanými partnery. Děti se v cen­

trech aktivit věnují i běžným činnostem

v domácnosti, jako je vaření, pečení,

18

Děti se

v mateřince

věnují i běžným

činnostem

v domácnosti.

Nechybí tedy ani

vaření

řezání dřeva či zatloukání hřebíků. Učí

se nejen sebeobsluze, ale i samostatnos­

ti při připravování a uklízení pomůcek.

Všechny hračky a pomůcky ve třídě

jsou popsány a označeny obrázkem,

jsou v dosahu dětí a mají své dané mís­

to. Děti si tak kdykoli dle svého uvážení

mohou hrát, tvořit, zkoumat, kreslit

nebo prohlížet knihy.

Mateřská škola podporuje děti se

speciálními vzdělávacími potřebami

a pomáhá jim v jejich adaptaci a za­

čleňování do kolektivu. K tomu jsou

jim k dispozici asistenti pedagoga.

V letošním roce škola získala finanční

prostředky z Výzvy č. 28 Inkluze

a multikulturní vzdělávání. Z těchto

Mezinárodní spolupráce

Mateřská škola je také zapojena do

několika projektů. Nejnovějším z nich

je projekt Záhony pro školky, díky

kterému škola získala dva záhony na

školní zahradu. Druhým rokem tak

s dětmi pěstujeme a sklízíme bylinky,

hrášek, okurky, saláty, rajčata a další.

Děti se učí o záhony starat, pilně zalé­

vají a odstraňují plevel.

Škola je také zapojena do multi­

kulturního projektu Edison Little,

v rámci kterého nás již několik let

navštěvují cizinci z různých koutů svě­

ta. V posledních letech to například

byli studenti z Maroka, Turecka nebo

Tádžikistánu. Jejich pobyt u nás ve

školce je zajímavým průnikem jiných

kultur, kdy se děti učí poznávat jiné

zvyky a tradice, tančit, zpívat a někdy

i ochutnávat exotické pokrmy.

Součástí školního vzdělávacího

programu je také seznamování s ang­

lickým jazykem metodou Wattseng­

lish. Touto metodou jsou proškoleni

přímo pedagogové naší školy, kteří

pomocí her, písní a tanců seznamují

s anglickým jazykem všechny před­

školáky ve školce. n

Aneta Drvotová, ředitelka školy