Pětka
únor /2019
školství
Barevný podzim
na zahradě
školky. Filozofií
jejího vedení je
aktivní spolupráce
s rodiči
Mateřská škola Kurandové
Podpora samostatného myšlení dětí
Mateřská škola Kurandové je
státní škola s kapacitou 112
dětí. Děti jsou rozděleny do
čtyř věkově smíšených tříd.
Již 17 let škola pracuje podle
vzdělávacího programu Začít
spolu.
finančních prostředků škola může dě
tem zajistit další personální podporu
v podobě dvojjazyčného asistenta.
V
programu Začít spolu je důleži
tá pozitivní atmosféra a rozma
nité zdroje učení. Pracujeme
v takzvaných centrech aktivity, která
dětem umožňují co nejvíce rozvíjet
svou samostatnost a podporují vlastní
aktivitu dětí. Cílem je smysluplně se
učit a samostatně myslet. Vedeme děti
k zodpovědnosti za vlastní činy. Věkově
heterogenní třídy umožňují rozvíjet
u dětí spolupráci, respekt k ostatním
a vzájemné oceňování práce druhých.
Je kladen důraz na individualitu dětí,
na jejich potřeby a zájmy. Program ve
třídě je tak přizpůsobován aktuálním
potřebám a přáním dětí.
Aktivní role rodičů
Důležitou součástí programu je také
intenzivní spolupráce s rodiči, která
probíhá na přátelské úrovni. Rodiče se
mohou aktivně podílet na chodu školy
a jsou vítanými partnery. Děti se v cen
trech aktivit věnují i běžným činnostem
v domácnosti, jako je vaření, pečení,
18
Děti se
v mateřince
věnují i běžným
činnostem
v domácnosti.
Nechybí tedy ani
vaření
řezání dřeva či zatloukání hřebíků. Učí
se nejen sebeobsluze, ale i samostatnos
ti při připravování a uklízení pomůcek.
Všechny hračky a pomůcky ve třídě
jsou popsány a označeny obrázkem,
jsou v dosahu dětí a mají své dané mís
to. Děti si tak kdykoli dle svého uvážení
mohou hrát, tvořit, zkoumat, kreslit
nebo prohlížet knihy.
Mateřská škola podporuje děti se
speciálními vzdělávacími potřebami
a pomáhá jim v jejich adaptaci a za
čleňování do kolektivu. K tomu jsou
jim k dispozici asistenti pedagoga.
V letošním roce škola získala finanční
prostředky z Výzvy č. 28 Inkluze
a multikulturní vzdělávání. Z těchto
Mezinárodní spolupráce
Mateřská škola je také zapojena do
několika projektů. Nejnovějším z nich
je projekt Záhony pro školky, díky
kterému škola získala dva záhony na
školní zahradu. Druhým rokem tak
s dětmi pěstujeme a sklízíme bylinky,
hrášek, okurky, saláty, rajčata a další.
Děti se učí o záhony starat, pilně zalé
vají a odstraňují plevel.
Škola je také zapojena do multi
kulturního projektu Edison Little,
v rámci kterého nás již několik let
navštěvují cizinci z různých koutů svě
ta. V posledních letech to například
byli studenti z Maroka, Turecka nebo
Tádžikistánu. Jejich pobyt u nás ve
školce je zajímavým průnikem jiných
kultur, kdy se děti učí poznávat jiné
zvyky a tradice, tančit, zpívat a někdy
i ochutnávat exotické pokrmy.
Součástí školního vzdělávacího
programu je také seznamování s ang
lickým jazykem metodou Wattseng
lish. Touto metodou jsou proškoleni
přímo pedagogové naší školy, kteří
pomocí her, písní a tanců seznamují
s anglickým jazykem všechny před
školáky ve školce. n
Aneta Drvotová, ředitelka školy