Pětka

www.ipetka.cz 

Otázka

měsíce

Jak byste řešili problematiku

záměru výstavby plavební komory?

Stavět „dálnici“ vedle

dětského hřiště? Ne

Názor TOP 09 na výstavbu druhé plavební

komory je stejný jako před deseti měsíci:

Druhou plavební komoru nerealizovat!

Nesouhlasíme s obejitím nesouhlasu samosprávy MČ. Argumenty pro náš názor jsou

shodné jako v dubnové Pětce 2018: Stavět

„dálnici“ vedle dětského hřiště? Nesouhlasíme. Druhá plavební komora na Smíchově

se rovná zvýšení emisí v blízkosti dětského

hřiště na Dětském ostrově. Emise jsou první

rozměr problému souvisejícího s výstavbou

druhé komory. Na základě podnětů občanů

bydlících u Janáčkova nábřeží jsme ve

spolupráci s odborníky z ČVUT a Akademie

věd ČR změřili emise z lodní dopravy, což

doposud nikdo neudělal. Prokazatelně víme,

že plavební komory a náplavky, kde kotví

lodě, jsou kromě zvýšeného hluku místy

na Vltavě s nejvyšší koncentrací škodlivin. Navíc emise z lodí jsou obecně větší

problém než z aut, protože u nesilničních

motorů, včetně lodních, se filtry a katalyzátory zavádějí se zpožděním, neplatí pro ně

přísné emisní normy, nepodléhají žádným

kontrolám. V tom máme svázané ruce, tudíž

nejdřív musí dojít ke změně legislativy.

Téma je otevřené, jsme připraveni pomoci,

aby zákonodárci přijali změny co nejdříve.

Vzhledem k tomu, že jsme nedávno otevřeli

kompletně zrekonstruovaný Dětský ostrov,

jsou pro nás tyto výsledky velmi důležité.

Nikdo by přece nepostavil dětské hřiště

těsně vedle frekventované dálnice.

Dalším problémem, který s sebou druhá komora přináší, je praktická likvidace

klidného úseku na Vltavě mezi Štítkovským

a Staroměstským jezem. Tento „klidný

rybníček“ lidé rádi využívají k projížďkám

na lodičkách či šlapadlech, aniž by jim

hrozil střet s loděmi. Na pomyslné „stezce

pro lodičkáře“ mohou nerušeně pozorovat

architektonické skvosty z hladiny řeky. n

Pár poznámek

smíchovského rezidenta

a vodního motoristy

Bydlím ve smíchovském přístavu, pohybuji

se na řece jako vodní motorista, znám se

s kapitány komerčních plavidel a ohledně

nové komory vnímám argumentaci pro

i proti. Současnou komorou jsem se často

proplavoval a situace tu je v létě opravdu

kritická. Smíchovská komora je nejvytíženější ze všech, protože se tu potkává

doprava nákladní a technická, doprava

osobní – komerční (vyhlídkové plavby)

a osobní doprava malých a středních plavidel rekreačních nebo sportovních.

Frekvence plaveb výletních parníků se

v posledních letech opravdu utrhla ze řetězu.

Malá plavidla dávají i několik hodin přednost

velkým komerčním lodím, což odporuje

právu na bezplatné plynulé proplavení. Zisk

soukromých plavebních společností nemůže

být žádným vyšším zájmem, nadřazeným

slabším účastníkům plavby, sportovcům,

nebo dokonce rezidentům.

Zároveň si v této lokalitě neumím představit vznik další komory. Jde o památkovou rezervaci ostrovů, staveb a panoramat

a bylo by podle mého nesprávné tento harmonický komplex narušit. Navíc se mi zdá,

že tu jde jenom o snahu otevřít komerční

plavbě velkých plavidel i prostor mezi jezy,

a to je, jako kdyby se žádost o cyklostezku

na Kampě v tichosti změnila na dálnici.

Řešení vidím v regulaci komerční

plavby, např. v omezení licence na plavbu

NAD a POD komorou zvlášť. Nebo ve

stanovení pravidel tak, že malá plavidla

budou proplavována v určité časy podle

přesného klíče. Jednoduché a levné řešení.

Snažím se vnímat stanoviska obou táborů

i unikátnost současného stavu. K ekologickým i ekonomickým (ale koho?) zájmům se

nevyjadřuji, na to nemám dost informací. n

Město varuje: plavební

komora škodí zdraví

Výstavba nové plavební komory není

v souladu s veřejným zájmem z důvodu

plýtvání penězi státu a škodlivosti k veřejnému prostoru i životnímu prostředí.

Ředitelství vodních cest prostřednictvím

Povodí Vltavy výstavbu prosazuje navzdory

kontinuálně negativnímu stanovisku

veřejnosti a politické reprezentace. Žadatel

se po zamítnutí ze strany stavebního úřadu

nevzdal a na konci roku 2018 podal novou

žádost k Odboru ochrany prostředí HM

Prahy, jehož rozhodnutí za určitých okolností může stanovisko stavebního úřadu

nahradit.

V rámci správního řízení odbor žádost

vyvěsil na úřední desce 18. 12. s tím, že

samosprávní orgány se mohou vyjádřit

ve lhůtě do 15 kalendářních dnů. Skutečnost, že se tak stalo těsně před obdobím

Vánoc, považujeme za účelovou a skandální. Námitky nakonec v šibeničním termínu

podala MČ Praha 5, a také Spolek Zdravý

rozum, který se v celé záležitosti nepřetržitě angažuje.

Je zřejmé, že státní orgány výstavbu

prosazují bez ohledu na názor samosprávy. Pokud správní orgán záměr výstavby

plavební komory schválí, může MČ Praha

5 či jiný samosprávní orgán nebo spolek

podat žalobu z důvodu podjatosti. Další

možností je omezit na kotvištích v majetku

města prostřednictvím HM Prahy kotvení

těch plavidel, která produkují větší množství emisí, což se týká naprosté většiny

z nich. Řešení vidíme v optimalizaci řízení

provozu a v legislativním i ekonomickém

tlaku na modernizaci lodních motorů

s cílem dosáhnout zlepšení čistoty ovzduší,

nikoli postavit za peníze daňových poplatníků drahou stavbu, která bude mít dopady

přesně opačné a znemožní další rozvoj

cenné lokality. n

Ing. Pavel Richter

zastupitel MČ Praha 5

Jan Hřebejk

zastupitel MČ Praha 5

Jakub Suchel

Ing. Jarmila Svobodová,

předsedkyně klubu

JUDr. Tomáš Homola,

předseda klubu

Ing. Josef Cuhra,

předseda klubu

e jarmila.svobodova@praha5.cz

i www.top09.cz/regiony/praha

e tomas.homola@praha5.cz

i www.stan-praha5.cz

f www.facebook.com/top09cz



f www.facebook.com/stanpraha5/



t 604

 239 358

e josef.cuhra@praha5.cz

i www.praha5.kdu.cz

f www.facebook.com/KDUCSLPraha5



27