Pětka
únor /2019
Územní rozvoj & doprava
Urbanismus
Studie odráží potřeby Barrandova
Vizualizace: A69 architekti
Nová výstavba může být
přínosem i zátěží pro obyvatele
Barrandova. Radnice Prahy 5
proto nechala zpracovat studii,
která má být základem rozvoje
sídliště.
S
tudii vytvořila kancelář A69
architekti, která se v páté městské
části rovněž věnuje budoucnosti
například Motolského údolí. „Síd
liště Barrandov se neustále rozrůstá
a naším cílem je dosáhnout smyslupl
ného rozvoje s dostatečnou veřejnou
a občanskou vybaveností i prostorem
pro sport a rekreaci, tak aby nová vý
stavba harmonicky doplňovala funkce,
které území potřebuje. Proto jsme
zpracování územní studie považovali
za nutné,“ vysvětlil radní pro územní
rozvoj Zdeněk Doležal (ODS).
Důraz na kvalitu
veřejného prostoru
Podle architekta Borise Redčenkova
Nový Barrandov chce být plnohod
notným městem, kde se bude žít. „Ne
pouhou noclehárnou, které chybí
vybavenost a městský charakter.
Ve svém návrhu se odvoláváme na
princip blokového města. Navrhuje
me urbánní strukturu, která navazuje
na charakter tradičního města, kde
stavby nejsou pouhými solitéry, ale
vytvářejí obraz města,“ popsal studii
Redčenkov. Ta definuje ulice, náměs
tí, parky.
„Snažíme se oddělit soukromé od
veřejného. Navrhujeme město zdravě
multifunkční s důrazem na kvalitu
veřejného prostoru. Městská část
požadovala, aby návrh nabízel různou
míru a různá měřítka veřejných
prostranství. Nabízíme na jedné straně
velký veřejný sportovně-společenský
okružní park, který místo propojuje
s přírodním parkem Prokopské údolí,
na druhé straně sérii malých bloko
vých parků či sousedských plácků,
které mají intimnější charakter a slou
ží především místním obyvatelům,“
prozradil architekt.
Těžištěm „budoucího města“ je
nové náměstí na rozhraní současného
a nového Barrandova. Místo, kde je
plánována zastávka budoucí tramvaje
a zároveň se zde kříží cesty do Holyně
s linií nově navržených cest, je navrže
no jako nové těžiště města – náměstí,
centrum služeb a vybavenosti.
10
Ve vizi rozvoje
Barrandova nechybí
ani hlavní náměstí
s tržnicí a bulvár
kolem tramvajové
trati
Pro školáky i seniory
Ve struktuře města jsou rezervována
místa pro výstavbu nové základní
školy o kapacitě 500 žáků, dvě lokality
pro mateřské školy, pozemek pro dům
pro seniory a další místa pro spor
tovní zázemí ve formě haly či hřiště.
V návaznosti na centrální náměstí se
plánuje objekt společenského domu či
komunitního centra.
Výhodou blokového města je jeho
flexibilita, která umožňuje v rámci
každého bloku umístit sérii nebyto
vých prostor pro služby a obchod, stej
ně jako ordinaci lékaře či kancelářské
plochy, které posílí důležitou funkční
vrstevnatost a charakter města pro
život, tak jak ho známe z tradičního
historického Smíchova.
Dopravně jsou jednotlivé obytné
bloky obslouženy vnitřní okružní
cestou, která je zásadní navigační linií
nové čtvrti. Paralelně s touto linií je
vedena cesta na rozhraní zástavby
a parku, která má charakter pěší
zóny a měla by se stát základnou pro
služby spojené s pobytem v okružním
parku – kavárna, půjčovny, prodejny,
služby. Obytné bloky jsou zároveň
propojené vnitřní linií pěší cesty, která
se provazuje přes Trnkovo náměstí
s pěší strukturou Starého Barrandova.
Jde o linii procházející středem bloků,
na kterou jsou navázána drobná
veřejná prostranství s charakterem
sousedských plácků a dětských hřišť.
„Na základě zpracované studie
máme jasnou představu o daném úze
mí, realizace však bude složitá vzhle
dem ke složitým majetkoprávním
vztahům. Nyní musíme nalézt shodu
s investory a vlastníky pozemků, aby
mohl být realizován například velký
okružní park pro sportovní a volno
časové aktivity,“ dodal radní Zdeněk
Doležal. n tk, red