Pětka

únor /2019

Územní rozvoj & doprava

Urbanismus

Studie odráží potřeby Barrandova

Vizualizace: A69 architekti

Nová výstavba může být

přínosem i zátěží pro obyvatele

Barrandova. Radnice Prahy 5

proto nechala zpracovat studii,

která má být základem rozvoje

sídliště.

S

tudii vytvořila kancelář A69

architekti, která se v páté městské

části rovněž věnuje budoucnosti

například Motolského údolí. „Síd­

liště Barrandov se neustále rozrůstá

a naším cílem je dosáhnout smyslupl­

ného rozvoje s dostatečnou veřejnou

a občanskou vybaveností i prostorem

pro sport a rekreaci, tak aby nová vý­

stavba harmonicky doplňovala funkce,

které území potřebuje. Proto jsme

zpracování územní studie považovali

za nutné,“ vysvětlil radní pro územní

rozvoj Zdeněk Doležal (ODS).

Důraz na kvalitu

veřejného prostoru

Podle architekta Borise Redčenkova

Nový Barrandov chce být plnohod­

notným městem, kde se bude žít. „Ne

pouhou noclehárnou, které chybí

vybavenost a městský charakter.

Ve svém návrhu se odvoláváme na

princip blokového města. Navrhuje­

me urbánní strukturu, která navazuje

na charakter tradičního města, kde

stavby nejsou pouhými solitéry, ale

vytvářejí obraz města,“ popsal studii

Redčenkov. Ta definuje ulice, náměs­

tí, parky.

„Snažíme se oddělit soukromé od

veřejného. Navrhujeme město zdravě

multifunkční s důrazem na kvalitu

veřejného prostoru. Městská část

požadovala, aby návrh nabízel různou

míru a různá měřítka veřejných

prostranství. Nabízíme na jedné straně

velký veřejný sportovně-společenský

okružní park, který místo propojuje

s přírodním parkem Prokopské údolí,

na druhé straně sérii malých bloko­

vých parků či sousedských plácků,

které mají intimnější charakter a slou­

ží především místním obyvatelům,“

prozradil architekt.

Těžištěm „budoucího města“ je

nové náměstí na rozhraní současného

a nového Barrandova. Místo, kde je

plánována zastávka budoucí tramvaje

a zároveň se zde kříží cesty do Holyně

s linií nově navržených cest, je navrže­

no jako nové těžiště města – náměstí,

centrum služeb a vybavenosti.

10

Ve vizi rozvoje

Barrandova nechybí

ani hlavní náměstí

s tržnicí a bulvár

kolem tramvajové

trati

Pro školáky i seniory

Ve struktuře města jsou rezervována

místa pro výstavbu nové základní

školy o kapacitě 500 žáků, dvě lokality

pro mateřské školy, pozemek pro dům

pro seniory a další místa pro spor­

tovní zázemí ve formě haly či hřiště.

V návaznosti na centrální náměstí se

plánuje objekt společenského domu či

komunitního centra.

Výhodou blokového města je jeho

flexibilita, která umožňuje v rámci

kaž­dého bloku umístit sérii nebyto­

vých prostor pro služby a obchod, stej­

ně jako ordinaci lékaře či kancelářské

plochy, které posílí důležitou funkční

vrstevnatost a charakter města pro

život, tak jak ho známe z tradičního

historického Smíchova.

Dopravně jsou jednotlivé obytné

bloky obslouženy vnitřní okružní

cestou, která je zásadní navigační linií

nové čtvrti. Paralelně s touto linií je

vedena cesta na rozhraní zástavby

a parku, která má charakter pěší

zóny a měla by se stát základnou pro

služby spojené s pobytem v okružním

parku – kavárna, půjčovny, prodejny,

služby. Obytné bloky jsou zároveň

propojené vnitřní linií pěší cesty, která

se provazuje přes Trnkovo náměstí

s pěší strukturou Starého Barrandova.

Jde o linii procházející středem bloků,

na kterou jsou navázána drobná

veřejná prostranství s charakterem

sousedských plácků a dětských hřišť.

„Na základě zpracované studie

máme jasnou představu o daném úze­

mí, realizace však bude složitá vzhle­

dem ke složitým majetkoprávním

vztahům. Nyní musíme nalézt shodu

s investory a vlastníky pozemků, aby

mohl být realizován například velký

okružní park pro sportovní a volno­

časové aktivity,“ dodal radní Zdeněk

Doležal. n tk, red