Pětka

www.ipetka.cz 

OCHRANA ZELENĚ

Radnice je proti nové zástavbě v zeleni

Hned v šesti případech za

poslední půlrok schválilo

vedení pátého obvodu

negativní stanoviska

k žádostem o výměnu či

koupi pozemků v majetku

hlavního města Prahy

soukromým společnostem.

Brání tak budoucí výstavbě

v „zelených“ zónách.

R

adnice Prahy 5 je pravidelně žádána o stanoviska k možnému prodeji

či směně pozemků na území

městské části, které jsou v majetku hlavního města. Velmi

často jde o scelování pozemků

drobných vlastníků, developerských společností a metropole v atraktivních lokalitách

s převahou zeleně, kde se dá

v budoucnu očekávat snaha

o změnu územního plánu a bytovou výstavbu.

„Praha 5 je jednou z nejzelenějších městských částí a některé lokality jsou tím pádem

mimořádně atraktivní pro novou

zástavbu. To je samozřejmě legitimní snaha investorů zhodnotit

pozemky, ale stejně legitimní je

vůle vedení městské části tuto

zeleň zachovat. Proto jsme jen

v posledním půlroce vydali šest

Chráníme památné duby na Pavím vrchu, říká místostarosta Martin Damašek

negativních stanovisek v podobných případech,“ vysvětluje tento

postoj místostarosta Prahy 5 pro

oblast majetku Martin Damašek

(TOP 09).

Aktuálně vydala Rada MČ

Praha 5 negativní stanovisko

k žádosti společnosti Satpo

Projekt VII o prodeji části

pozemků v majetku metropole

na smíchovském Pavím vrchu,

kde rostou památné stromy duby

letní. Na městských pozemcích

má podle záměru investora

vyrůst komunikace, která zpřístupní jeho další pozemky. To by

z technického hlediska umožnilo

budoucí zástavbu.

„V tomto případě měla Rada

k dispozici negativní stanoviska

Odboru životního prostředí,

protože městské pozemky jsou

v ochranném pásmu dubů letních

a jakákoli výstavba komunikace

by stromy přímo ohrožovala. Proti je i Odbor dopravy, Odbor sprá-

vy majetku a zásadní nesouhlas

vyjádřil Odbor územního rozvoje,

protože vůbec netušíme, jaký je

další záměr investora v této citlivé

lokalitě,“ doplňuje místostarosta

Damašek.

Podobně Praha 5 postupovala

v dalších případech. Například při žádosti o odkup části

pozemku v lokalitě biocentra

Bašta, která je součástí ochranného pásma přírodní rezervace

Prokopské údolí, parkové plochy

U Jinonického Rybníčka nebo při

žádosti o dlouhodobý pronájem

ke komerční činnosti u koryta

Motolského potoka.

„Negativní stanoviska

v podobných případech jsou

důležitá, ačkoli to někdy může

vypadat jako oprávněná žádost

drobného soukromého vlastníka.

Ale příběhů, kdy se nenápadně

zcelily pozemky v zeleni a během

několika let se podařilo změnit

územní rozhodnutí a začít stavět,

známe poměrně hodně. Praha 5

tím dává najevo, že rozšiřování

zástavby v zelených plochách

jednoduše nechce,“ uzavírá místostarosta s tím, že naopak vítá

výstavbu nových bytů ve vhodných místech, jak jsou proluky či

brownfieldy, kde městská část navíc dokáže vyjednat s developery

investice do veřejného prostoru

či pozemky pro nová školská

zařízení. n red

CYKLISTIKA

U Anděla zaparkujete

kola u stojanů

P

římo ve vozovce pěší zóny

vyrostly nové cyklostojany v centru páté městské

části na Andělu. Proces instalace

trval dva roky. „Těší mě, že po

dvouletém úsilí se mně podařilo dotáhnout tento záměr do

zdárného konce. Kola netvoří

překážku chodcům ani automobilům. Cyklostojany navíc

pomáhají kultivovat veřejný

prostor,“ konstatoval předseda

Výboru dopravního Prahy 5 Jan

Panenka (ODS).

Parkování kol ve vozovce,

takzvaný cykloparking, je celkem

běžný v mnoha městech Evropy.

V české metropoli jde spíše o

výjimku. „Většinou panují obavy

z omezení dopravy motorových

vozidel. Cyklostojany ovšem naopak spíše pomáhají. Třeba tím,

že brání nechtěnému parkování

aut v kritických místech, kde

zaparkované auto představuje

bezpečnostní problém. Třeba

před přechody pro chodce a podobně,“ míní předseda Panenka.

V tuzemsku zatím převládají

pro parkování kol na vozovce

pouze barevně vyznačená stání.

Ta ale nedovolují kolo uzamknout ke stojanu a řidiči automobilů je často ignorují. n red

Kola netvoří překážku chodcům ani motoristům, říká Jan Panenka

13