Pětka

PROSINEC /2021 I LEDEN /2022

ŠTĚDRÝ DEN

HISTORIE

Vánoce z počátku 20. století

Štědrý den představuje

v křesťanské tradici

vyvrcholení adventu

a v minulosti končíval

většinou návštěvou

kostela a půlnoční mší.

Je přechodem k hlavnímu

svátku vánočního období,

ke svátku Narození Páně

nebo také Božímu hodu

vánočnímu, který slavíme

25. prosince.

Momentka

u vánočního

stromku.

Počátek

20. století

T

en je pro nás oslavným připomenutím narození Ježíše

Krista, vtěleného Boha,

spasitele, z jehož učení vycházejí

stěžejní hodnoty křesťanství, jež

mají být pro křesťana vodítkem

při hledání vztahu k sobě samému, k Bohu a také k ostatním

lidem. „Miluj bližního svého, jako

sebe sama“, věta, která podtrhává

ústřední roli lásky jako nejvyšší

křesťanské ctnosti. A tak se má

i celý vánoční čas stát oslavou

lásky k druhým, popřením zla

a egoismu. Tato tradice po staletí

ovlivňovala oslavy Vánoc také

na území páté městské části a její

dozvuky nalezneme až do dnešních dnů.

Obdarování druhých

Dnes bývá ctnost lásky manifestována zejména obdarováním

nám nejbližších osob vánočními dárky. Zvyk, který se u nás

uplatňuje nejpozději od 16. století, přičemž od 19. století byly

dárky ukládány pod vánočním

stromečkem. Ještě počátkem 70.

let 19. století se ovšem tradice

vánočního stromku omezovala,

alespoň na Smíchově, z velké

části pouze na německé rodiny

a německou politickou komunitu, která své vánoční oslavy

pořádala v místním německém

spolku zvaném „kasino“. Oslavy

organizované českými zástupci

místní samosprávy se odehrávaly

bez stromku na místní průmyslové škole a vyvrcholením oslav

bylo předání dárků chudým

smíchovským školákům. Například v roce 1871 vánoční sbírka

vynesla 400 zlatých a za ně se nakoupilo „72 párů botek, 40 párů

kalhot, 30 kabátů, 40 jupek a 30

sukní“. Rozdalo se přes sto vánoček a menším dětem se naděli-

10

la jablka, ořechy a cukrovinky.

Snaha zachovat tradici českých

vánočních svátků bez stromku

ale nebyla úspěšná a brzy se

tento dnes samozřejmý symbol

Vánoc stal i jejich součástí.

Vánoce ve farnosti sv. Václava

Dalším centrem oslav a charitativních akcí se stala v roce 1885

dostavěná bazilika sv. Václava. Vedle liturgických obřadů obvyklých

pro vánoční čas a poskytování

teplého jídla potřebným byla také

místem kulturních akcí seznamujících uměleckou formou návštěvníky s příběhem o narození Ježíše

Krista. A skrze něj i s křesťanskými hodnotami. O tyto doprovodné akce se zasloužil zdejší

kněz Jan Pauly, později první

smíchovský arciděkan. Milovník

umění Pauly nechal v adventním čase instalovat v bazilice

sousoší Zvěstování Panny Marie

a malebné a rozsáhlé betlémské

jesle, které se těšily velké oblibě

u návštěvníků z celého království. Při celopražské anketě mezi

školáky byly smíchovské jesličky

vyhlášeny za nejkrásnější v celé

Praze. Snad ještě větší pozornost

poutaly zdejší vánoční hry. Pauly

byl jejich autorem a účinkovali při

nich příslušníci Národní jednoty

katolické na Smíchově. Barvitě

a zábavně přibližovaly divákům

nejvýznamnější situace z biblického příběhu o počátcích spasitelova života. Obyvatelé Smíchova

si počátkem 20. století bez těchto

doprovodných aktivit už Vánoce

nedokázaly představit – a navíc,

na rozdíl od řady jiných akcí, byly

Obraz z divadelního představení Katolické národní jednoty na Smíchově

přístupné všem, bez ohledu na

profesi nebo sociální situaci.

Štědrý den v zákopech

Vedle veřejných adventních a vánočních akcí představovaly svátky období klidu a rodinné lásky.

Čas strávený v kruhu nejbližších

a teplo domova jsou atributy, se

kterými spojovali Vánoce lidé

před sto lety, stejně jako je s nimi

spojujeme my dnes. Pro mnohé

z těch, kteří po vypuknutí první

světové války museli opustit své

nejbližší, právě během vánočních

svátků nastávalo teskné období.

Čas vzpomínek na staré dobré

časy. A důvodem nebyl ani tak

nedostatek jídla a nuzné frontové

podmínky, jako samota a odloučení. Jediným pohlazením

po duši se tak pro vojáky stávaly

zprávy z domova, dopisy od

jejich nejbližších. Stejně to měl

i Václav Skoupý z Košíř, který

koncem roku 1915 pobýval na

balkánském bojišti: „Nemusíš se

o mě strachovat. Píšeš, že jsi měla

celé svátky zkažené? To já jsem

měl svátky moc hezké. Nedostal

jsem ani lístek z domova. Proč

jsi mě neposlala alespoň, co jste

měli v neděli?“ vytýkal v dopise

své mamince. O samotě v zákopech pak tito synové vychovaní

v křesťanské lásce nedokázali

pochopit, jak je válka, které byli

svědky, vůbec možná, jak to

společnost mohla dopustit. n

Pavel Fabini