Pětka

PROSINEC /2021 I LEDEN /2022

ŠKOLSTVÍ

SOCIÁLNÍ PEDAGOG

Investice, která se

mnohokrát vrátí

Rodiče a často ani samotné školy přesně nevědí,

koho si pod pojmem sociální pedagog představit.

Přitom jeho práce výrazně pomáhá měnit klima školy tak,

aby se v ní všichni cítili lépe. To se pozitivně

odráží nejen na studijních výsledcích dětí,

ale i v jejich motivaci dále se vzdělávat.

P

rávě to je klíčové pro

prosperitu nás všech,

přesto sociálního pedagoga

zatím nalezneme jen zhruba ve

čtyřicítce českých škol. Úspěšné

průkopníky školské sociální

práce máme v Praze 5 hned tři –

základní školy Kořenského,

Grafická a Chaplinovo náměstí.

Potřeba socializační funkce

Ačkoli jde o poměrně žádaný

akreditovaný magisterský obor,

pozice sociálního pedagoga

stále není ve školách systémově

nastavena a je tak problematické

ji financovat. V časech pandemie

a prohlubujících se nerovností ve

vzdělávání se ukazuje, že školy

stále plní převážně funkci vzdělávací, zatímco funkce socializační

zůstává upozaděna. Přitom potřeba, aby škola plnila roli i v této

oblasti, citelně narůstá. Prohlubují se sociální a ekonomické

rozdíly ve společnosti a logicky

tedy i mezi dětmi, zvyšují se

počty dětí cizinců.

Primárně je sociální pedagog

financován z výzev Ministerstva

školství s názvem Šablony a jde

o podporu z fondů EU. V několikaměsíčním období, kdy jedna

Šablona doběhla a druhá ještě

nebyla schválena, spolufinancuje

sociální pedagogy městská část.

„Roli sociálního pedagoga považuji za mimořádně

důležitou. Osvědčil se například

v ZŠ Grafická, která je takovým

průkopníkem v této oblasti. Velmi dobré zkušenosti má i paní

ředitelka Daňhelková v ZŠ Kořenského. Podpora městské části

je zcela na místě,“ říká starostka

Renáta Zajíčková (ODS).

Vyhledávaná škola

pro všechny

Na ZŠ Kořenského zavedla roli

sociálního pedagoga ředitelka

Mgr. Bc. Libuše Daňhelková. Ve

funkci ředitelky zde nedávno

oslavila deset let. Nutno dodat,

18

že velmi úspěšných. Díky jejímu

progresivnímu přístupu a nadšení

pro inovace si škola s náročným,

sociálně různorodým prostředím

získává mezi rodiči stále větší

oblibu. Nebylo tomu tak vždy.

Žáků zde bylo podstatně méně,

přitom převládal velký podíl

cizinců, romských dětí nebo dětí

se specifickými poruchami učení.

S výzvou si ředitelka poradila. Se

svými pedagogy postupně vybudovala vyhledávanou školu, kde

očekávanou péči nachází všechny

skupiny dětí. Škola se zbavila nálepky „pro problémové“

a ožila. Zaměření na specifické

potřeby žáků i multikulturní

prostředí částečně zůstalo, přesto

(a možná i právě proto) je klima

školy jedinečné. Zásluhu na tom

má dobře sladěný podpůrný tým

včetně pečlivě zasazené pozice

sociálního pedagoga.

Děláme dobrou praxi

pravidlům navzdory.

LIBUŠE DAŇHELKOVÁ,

ředitelka ZŠ Kořenského

Škola k této pozici dospěla

přirozeně, nicméně hlavní roli

v tom nesehrála jen specifická

skladba dětí. Zároveň s tím, jak

se obecně zvyšují nároky na učitele (čím dál větší role informatiky, více učiva i častější změny),

obecně se zvyšuje i potřeba škol

mít podpůrného pracovníka plně

zaměřeného právě na socializační funkci školy.

Balancovat na hranici

pedagogické a sociální práce

mohou jen lidé s velkým srdcem

a jasnou vizí. V ZŠ Kořenského

je to mladá pedagožka Dag-

Ředitelka ZŠ Kořenského Libuše Daňhelková (vlevo)

se sociální pedagožkou Dagmar Kudličkovou

mar Kudličková. Bez nadsázky

srdcařka, která si v zatím nejasně

vymezených vodách školské

sociální práce razí svou vlastní

cestu. Pomáhá tam, kde je třeba.

Nastavila komunikaci i hranici

mezi školou a OSPOD. Stala se

nedílnou součástí podpůrného

týmu a svou roli v rámci školy

společně s ředitelkou dále zdokonaluje.

Pomáhám

opravdu ráda,

ale spasitelským

komplexem netrpím.

Vím, kde moje úloha

začíná i končí.

DAGMAR KUDLIČKOVÁ,

sociální pedagog ZŠ Kořenského

Dagmar pracuje nejen s žáky,

ale především s rodiči a kolegy, tedy s lidmi klíčovými pro

vzdělávání a celkový rozvoj

žáka. Kromě nejrůznějších

aktivizačních činností se školním

kolektivem využívá i přímou sociální práci s rodinami. Pomáhá

zmírňovat problémy a přispívá

k jejich řešení. Výjimkou tak

není například ani to, když rodinu doprovodí na úřad a pomůže

vyplnit příslušné formuláře.

Přitom si sama vytyčila hranici, za kterou její role končí. Ve

vhodnou chvíli propojí rodinu se

zavedenými sociálními službami,

které nabízí například dluhové

poradenství.

Důvěra je základ

Citlivý přístup konkrétního

člověka propůjčuje škole jako

instituci lidskou tvář. Umožňuje

to budovat mezi školou a rodinou důvěrný vztah, který je pro

úspěšné řešení problémů klíčový.

Výsledkem je dítě klidnější

a pozornější, což prospívá celému

školnímu kolektivu. Je to mravenčí práce s velkými přínosy.

V ZŠ Kořenského ale i dobře

vycítili, že do socializace musíme

zapojovat i rodinu, bez jejíž

součinnosti výsledky nemohou

být trvalé. Díky tomuto přesahu a viditelným výsledkům se

škola stala příkladem dobré praxe

a jedním z tahounů sociální práce

českého školství. Poskytuje online

stáže pedagogům z regionů,