Pětka
PROSINEC /2021 I LEDEN /2022
ŠKOLSTVÍ
SOCIÁLNÍ PEDAGOG
Investice, která se
mnohokrát vrátí
Rodiče a často ani samotné školy přesně nevědí,
koho si pod pojmem sociální pedagog představit.
Přitom jeho práce výrazně pomáhá měnit klima školy tak,
aby se v ní všichni cítili lépe. To se pozitivně
odráží nejen na studijních výsledcích dětí,
ale i v jejich motivaci dále se vzdělávat.
P
rávě to je klíčové pro
prosperitu nás všech,
přesto sociálního pedagoga
zatím nalezneme jen zhruba ve
čtyřicítce českých škol. Úspěšné
průkopníky školské sociální
práce máme v Praze 5 hned tři –
základní školy Kořenského,
Grafická a Chaplinovo náměstí.
Potřeba socializační funkce
Ačkoli jde o poměrně žádaný
akreditovaný magisterský obor,
pozice sociálního pedagoga
stále není ve školách systémově
nastavena a je tak problematické
ji financovat. V časech pandemie
a prohlubujících se nerovností ve
vzdělávání se ukazuje, že školy
stále plní převážně funkci vzdělávací, zatímco funkce socializační
zůstává upozaděna. Přitom potřeba, aby škola plnila roli i v této
oblasti, citelně narůstá. Prohlubují se sociální a ekonomické
rozdíly ve společnosti a logicky
tedy i mezi dětmi, zvyšují se
počty dětí cizinců.
Primárně je sociální pedagog
financován z výzev Ministerstva
školství s názvem Šablony a jde
o podporu z fondů EU. V několikaměsíčním období, kdy jedna
Šablona doběhla a druhá ještě
nebyla schválena, spolufinancuje
sociální pedagogy městská část.
„Roli sociálního pedagoga považuji za mimořádně
důležitou. Osvědčil se například
v ZŠ Grafická, která je takovým
průkopníkem v této oblasti. Velmi dobré zkušenosti má i paní
ředitelka Daňhelková v ZŠ Kořenského. Podpora městské části
je zcela na místě,“ říká starostka
Renáta Zajíčková (ODS).
Vyhledávaná škola
pro všechny
Na ZŠ Kořenského zavedla roli
sociálního pedagoga ředitelka
Mgr. Bc. Libuše Daňhelková. Ve
funkci ředitelky zde nedávno
oslavila deset let. Nutno dodat,
18
že velmi úspěšných. Díky jejímu
progresivnímu přístupu a nadšení
pro inovace si škola s náročným,
sociálně různorodým prostředím
získává mezi rodiči stále větší
oblibu. Nebylo tomu tak vždy.
Žáků zde bylo podstatně méně,
přitom převládal velký podíl
cizinců, romských dětí nebo dětí
se specifickými poruchami učení.
S výzvou si ředitelka poradila. Se
svými pedagogy postupně vybudovala vyhledávanou školu, kde
očekávanou péči nachází všechny
skupiny dětí. Škola se zbavila nálepky „pro problémové“
a ožila. Zaměření na specifické
potřeby žáků i multikulturní
prostředí částečně zůstalo, přesto
(a možná i právě proto) je klima
školy jedinečné. Zásluhu na tom
má dobře sladěný podpůrný tým
včetně pečlivě zasazené pozice
sociálního pedagoga.
Děláme dobrou praxi
pravidlům navzdory.
LIBUŠE DAŇHELKOVÁ,
ředitelka ZŠ Kořenského
Škola k této pozici dospěla
přirozeně, nicméně hlavní roli
v tom nesehrála jen specifická
skladba dětí. Zároveň s tím, jak
se obecně zvyšují nároky na učitele (čím dál větší role informatiky, více učiva i častější změny),
obecně se zvyšuje i potřeba škol
mít podpůrného pracovníka plně
zaměřeného právě na socializační funkci školy.
Balancovat na hranici
pedagogické a sociální práce
mohou jen lidé s velkým srdcem
a jasnou vizí. V ZŠ Kořenského
je to mladá pedagožka Dag-
Ředitelka ZŠ Kořenského Libuše Daňhelková (vlevo)
se sociální pedagožkou Dagmar Kudličkovou
mar Kudličková. Bez nadsázky
srdcařka, která si v zatím nejasně
vymezených vodách školské
sociální práce razí svou vlastní
cestu. Pomáhá tam, kde je třeba.
Nastavila komunikaci i hranici
mezi školou a OSPOD. Stala se
nedílnou součástí podpůrného
týmu a svou roli v rámci školy
společně s ředitelkou dále zdokonaluje.
Pomáhám
opravdu ráda,
ale spasitelským
komplexem netrpím.
Vím, kde moje úloha
začíná i končí.
DAGMAR KUDLIČKOVÁ,
sociální pedagog ZŠ Kořenského
Dagmar pracuje nejen s žáky,
ale především s rodiči a kolegy, tedy s lidmi klíčovými pro
vzdělávání a celkový rozvoj
žáka. Kromě nejrůznějších
aktivizačních činností se školním
kolektivem využívá i přímou sociální práci s rodinami. Pomáhá
zmírňovat problémy a přispívá
k jejich řešení. Výjimkou tak
není například ani to, když rodinu doprovodí na úřad a pomůže
vyplnit příslušné formuláře.
Přitom si sama vytyčila hranici, za kterou její role končí. Ve
vhodnou chvíli propojí rodinu se
zavedenými sociálními službami,
které nabízí například dluhové
poradenství.
Důvěra je základ
Citlivý přístup konkrétního
člověka propůjčuje škole jako
instituci lidskou tvář. Umožňuje
to budovat mezi školou a rodinou důvěrný vztah, který je pro
úspěšné řešení problémů klíčový.
Výsledkem je dítě klidnější
a pozornější, což prospívá celému
školnímu kolektivu. Je to mravenčí práce s velkými přínosy.
V ZŠ Kořenského ale i dobře
vycítili, že do socializace musíme
zapojovat i rodinu, bez jejíž
součinnosti výsledky nemohou
být trvalé. Díky tomuto přesahu a viditelným výsledkům se
škola stala příkladem dobré praxe
a jedním z tahounů sociální práce
českého školství. Poskytuje online
stáže pedagogům z regionů,