Pětka
PROSINEC /2020 I LEDEN /2021
TÉMA
směřující ke zkvalitňování správy věcí
veřejných, plánování a zapojování
veřejnosti s cílem zkvalitnění života
místních obyvatel.
Kapitola „podpora podnikání“ mapuje největší subjekty na území MČ
i menší podnikatelské subjekty, pro
které je mj. určená i městskou částí
vyhlašovaná soutěž „Podnikatel roku“.
Územní rozvoj, životní
prostředí, veřejný
prostor a doprava
Městská část se neustále rozvíjí a developerská výstavba je plánována i do
budoucna. Bytová výstavba však musí
být doprovázena kvalitní dopravní
infrastrukturou, veřejnou vybaveností a zelení. A to je cíl naší odborné
pracovní skupiny. Nastavit podmínky rozvoje tak, aby se Praha 5 stala
kvalitním místem pro život. A k tomu
je nutné znát potřeby jednotlivých
lokalit. Pro Motolské údolí a rozvojovou část Barrandova byly zpracovány
kvalitní studie. Nyní vznikají dva
komplexní materiály – Strukturální
plán a Generel dopravy, které nám
řeknou, na co se zaměřit.
Již dnes, na základě zpracované
analytické části, SWOT analýzy a výsledků dotazníkového šetření, známe
silné a slabé stránky páté městské
části. Víme, že je třeba se zaměřit na
navyšování parkovacích míst, zajištění
dostatečných kapacit našich základních a mateřských škol, rozšiřování
služeb i volnočasových aktivit. Ve
vztahu k městu a městským organizacím pak musíme nadále usilovat
o vybudování dopravní infrastruktury,
ale i o opravy silnic a chodníků. Nedílnou součástí života v Praze 5 je i velké
množství parků a zeleně, kde je stále
co zlepšovat, zejména dostupnost,
využitelnost pro sport i rekreaci.
Financování projektů,
finance, investice
a správa majetku
Díky aktivnímu zapojení občanů,
kteří vyplnili dotazník a poslali nám
konkrétní podněty ze svého okolí,
můžeme cíleně reagovat na skutečné
potřeby Prahy 5. Právě dokončená
analytická část shrnuje aktuální stav
financí, investic a majetku v Praze 5.
Z analýzy nám vyplynulo, že
pátá městská část disponuje rozsáhlým souborem majetku, detailněji
14
Jednou z výzev
pro budoucnost je
proměna západní
části Motolského
údolí z periferie na
místo s důsledným
důrazem na hodnoty
v území
byly zdokumentovány například
nebytové prostory k pronájmu,
pozemky a skladba bytového fondu.
Jednou z definovaných příležitostí
je například rozvoj bytové a nebytové výstavby, a zajištění tak dalších
výnosů z pronájmů. V části věnované financím je popsána příjmová
i výdajová stránka rozpočtu v porovnání s minulými roky. Dále jsou
popsány finanční rezervy soustředěné
v peněžních fondech. To je příležitost, která umožňuje zahájit přípravu
strategických investičních projektů,
které mohou významně ovlivnit další
rozvoj Prahy 5.
Dalším krokem v přípravě strategického dokumentu bude návrhová
část. Jak z názvu vyplývá, zde se již
budou navrhovat konkrétní aktivity
a projekty, které vychází ze skutečných
potřeb Prahy 5. Je důležité, aby na
sebe navazovaly, doplňovaly se a měly
společný cíl: zvýšit kvalitu života nás
všech, kteří v Praze 5 žijeme.
Moderní, přátelská,
digitální radnice
Analytická část odborné skupiny se
zaměřila především na klíčové ukazatele pro rozvoj digitalizace a modernizace radnice s lidským přístupem
k jejím hlavním cílům. Připravili jsme
proto dostatek současných dostupných údajů a informací v tematických
oblastech (modernizace, přívětivost,
digitalizace), které budou sloužit jako
podklad pro návrhovou část Strategie. V průběhu přípravy analýzy byla
důležitá především komunikace mezi
jednotlivými členy, které tvořili odborní zaměstnanci radnice, politická
reprezentace a věcně příslušní externí
experti. Hlavním účelem spolupráce
jednotlivých členů bylo získat podněty
a informace od různých aktérů, kteří
se rozvojem úřadů zabývají, případně
mají odbornou a praktickou zkušenost
v této oblasti.
Analytická část byla členy definována a zaměřila se především
na oblasti: přívětivý úřad, digitálně
přívětivý úřad, kompetentní pracovníci úřadu, řízení kvality a řízení rizik
a změn.
V rámci přívětivosti úřadu jsme
uvažovali především o jeho dostupnosti občanům, otevřenosti a komunikaci směrem k občanům a s občany i v digitální podobě. V oblasti
kvalifikovaných a kompetentních
pracovníků úřadu jsme hodnotili
přístup radnice od počátku – ve výběrových řízeních a během adaptace
zaměstnanců a péče o ně. Pracovali
jsme s důrazem na jejich vzdělávání,
motivační platové podmínky a způsob
hodnocení a odměňování.
V oblasti řízení kvality, rizik
a změn v analytické části jsme vyhodnocovali analytický proces pro řízení
kvality a stanovení rizik a následně
jsme se zaměřili také na proces zavádění systémů a metodik plynoucích
ze souvisejících norem, které jsou pro
správný chod úřadu a jeho fungování
nejdůležitější. n red