Pětka

PROSINEC /2020 I LEDEN /2021

ŠKOLSTVÍ

ZUŠ POPELKA

Inkluze pomocí dramatické výchovy

Žáci všech oborů z pražské ZUŠ

Popelka se již poněkolikáté

zapojili do aktivit v rámci

mezinárodního projektu

Join in and make a change.

Tento projekt financovaný

z fondů Evropské unie je

zaměřený na podporu inkluze

pomocí dramatické výchovy

a účastní se ho zejména

v Řecku, Slovinsku, Polsku

a v neposlední řadě právě

i tady, v České republice.

Z

atímco učitelé pracovali na

mezinárodním zadání, děti

dostaly za úkol vytvořit návrh

takové elektronické pomůcky, která

by učiteli nejlépe pomohla pracovat

s rozmanitostí v třídním kolektivu.

V průběhu celého několikadenního

workshopu se pak setkávaly se specialisty z různých oborů, kteří jim jejich

výtvor konzultovali. Každá skupina se

tak bavila s IT vývojářem, samozřejmě

s pedagogy a postupně se snažila svůj

návrh dovést k dokonalosti.

Elektronický interaktivní stůl

Vítězné projekty byly nakonec dva.

Ocenění získaly návrhy elektronického

projektového stolu a aplikace, která

měla za cíl usnadnit pedagogovi práci

ve třídě. O obou si nyní něco řekneme.

Elektronický interaktivní stůl se stal asi

nejambicióznějším dětským projektem.

Hlavním důvodem tohoto tvrzení je

především poměrně vysoká finanční

hodnota projektu. Jeho představa byla

zakotvená na tom, že když učitel organizuje ve své třídě skupinovou práci,

nemůže se věnovat více skupinám najednou. Děti, které daný úkol zvládnou

rychleji vyřešit, se tak nudí při čekání

na další zadání. Projektový stůl by měl

tento problém řešit tak, že by učitel

skrze něj mohl organizovat skupinovou práci všem žákům najednou.

Žákům, o kterých ví, že zadanou úlohu

zvládnou rychle, zadá skrze stůl ihned

další připravenou úlohu. Může velmi

jednoduše změnit i zasedací pořádek

ve třídě, a věnovat se tak primárně těm

dětem, které opravdu potřebují vedení

v daném předmětu. A všechny tyto

úkony může provádět přes tablet, který

má propojený s každým interaktivním

stolem ve třídě.

20

Pomůcka umožní

předcházet šikaně

i dalším problémům,

které se mezi žáky

mohou vyskytnout

Pedagogická diagnóza

Návrh webové aplikace oproti tomu

nebyl tak finančně náročný. Naopak

v jakémsi duchu minimalismu vytváří

pěkný vítězný protipól výše zmíněného projektového stolu. Cílem tohoto

návrhu bylo usnadnit učiteli jeho

„pedagogickou diagnózu“. Nejedná

se o nic jiného než o aplikaci, do

které si učitel zadá základní specifikaci každého žáka, zaznamená jeho

inkluzní problém a vytvoří si virtuální

prostředí, kde bude moci uvažovat

nad dynamikou celé třídy. Zkrátka jde

o pomůcku, která umožní učiteli věnovat se přednostně těm žákům, kteří

pomoc potřebují, přičemž zároveň je

schopen odhadnout sociální prostředí

své třídy. Dá se tak předcházet šikaně

i dalším problémům, které se mezi

žáky mohou vyskytnout. Celá aplikace

má navíc být on-line dostupná přímo

z prohlížeče. Jejími dalšími klady tak

má být i velmi rychlá a jednoduchá

dostupnost.

„Je zajímavé, že oba projekty

pracují s nejmodernější technologií.

Proto nás také zaujaly zrovna tyto dva.

Zatímco koncept pracovního stolu

operuje s hardwarovými vymože-

Ocenění získaly návrhy elektronického

projektového stolu a aplikace, která měla

za cíl usnadnit pedagogovi práci ve třídě.

nostmi poslední doby, druhý projekt

se zaměřuje spíše na software a jeho

možnosti,“ komentoval výsledek IT

konzultant Vladimír Jelen.

Oba vítězné návrhy byly zaslány do

Slovinska na hlavní pracoviště projektu

Join in and make a change, kde je nyní

čeká posouzení stran učitelů z ostatních zemí, které se projektu účastní.

„Rozhodně doufáme, že návrhy neskončí jen na papíře. Již jsme je poslali

zahraničním kolegům. Práce s dětmi

byla v tomto projektu pro nás velmi

inspirativní. Přicházejí s inovativními nápady, umožňují nám vystoupit

ze zažitého pořádku a nalézt takové

řešení, které bychom jinak hledali marně. Evropský projekt rozhodně není

u svého konce, a tak s celým týmem

pevně věříme, že práce dětí z pražské

ZUŠ Popelka nevyjde vniveč,“ prohlásila Monika Jirásková, koordinátorka

celého projektu za českou stranu.

Celý grant má opravdu před sebou

ještě pěkný kus práce. Zde v České

republice se v jeho rámci připravují

další projekty, které již světlo světa

velmi jistě uvidí. Jedná se například

o příručku takových dramatických

her, které učiteli mohou pomoci

s řešením inkluze. Všichni účastníci

grantu se také velmi snaží o rozvinutí

náležité diskuze na toto téma. Celý

projekt má pak vrcholit za rok v září,

kdy je naplánována konference právě

na téma „Využití dramatické výchovy

jako nástroje pro vytvoření inkluzivního prostředí“. n red