Pětka
PROSINEC /2020 I LEDEN /2021
ŠKOLSTVÍ
ZUŠ POPELKA
Inkluze pomocí dramatické výchovy
Žáci všech oborů z pražské ZUŠ
Popelka se již poněkolikáté
zapojili do aktivit v rámci
mezinárodního projektu
Join in and make a change.
Tento projekt financovaný
z fondů Evropské unie je
zaměřený na podporu inkluze
pomocí dramatické výchovy
a účastní se ho zejména
v Řecku, Slovinsku, Polsku
a v neposlední řadě právě
i tady, v České republice.
Z
atímco učitelé pracovali na
mezinárodním zadání, děti
dostaly za úkol vytvořit návrh
takové elektronické pomůcky, která
by učiteli nejlépe pomohla pracovat
s rozmanitostí v třídním kolektivu.
V průběhu celého několikadenního
workshopu se pak setkávaly se specialisty z různých oborů, kteří jim jejich
výtvor konzultovali. Každá skupina se
tak bavila s IT vývojářem, samozřejmě
s pedagogy a postupně se snažila svůj
návrh dovést k dokonalosti.
Elektronický interaktivní stůl
Vítězné projekty byly nakonec dva.
Ocenění získaly návrhy elektronického
projektového stolu a aplikace, která
měla za cíl usnadnit pedagogovi práci
ve třídě. O obou si nyní něco řekneme.
Elektronický interaktivní stůl se stal asi
nejambicióznějším dětským projektem.
Hlavním důvodem tohoto tvrzení je
především poměrně vysoká finanční
hodnota projektu. Jeho představa byla
zakotvená na tom, že když učitel organizuje ve své třídě skupinovou práci,
nemůže se věnovat více skupinám najednou. Děti, které daný úkol zvládnou
rychleji vyřešit, se tak nudí při čekání
na další zadání. Projektový stůl by měl
tento problém řešit tak, že by učitel
skrze něj mohl organizovat skupinovou práci všem žákům najednou.
Žákům, o kterých ví, že zadanou úlohu
zvládnou rychle, zadá skrze stůl ihned
další připravenou úlohu. Může velmi
jednoduše změnit i zasedací pořádek
ve třídě, a věnovat se tak primárně těm
dětem, které opravdu potřebují vedení
v daném předmětu. A všechny tyto
úkony může provádět přes tablet, který
má propojený s každým interaktivním
stolem ve třídě.
20
Pomůcka umožní
předcházet šikaně
i dalším problémům,
které se mezi žáky
mohou vyskytnout
Pedagogická diagnóza
Návrh webové aplikace oproti tomu
nebyl tak finančně náročný. Naopak
v jakémsi duchu minimalismu vytváří
pěkný vítězný protipól výše zmíněného projektového stolu. Cílem tohoto
návrhu bylo usnadnit učiteli jeho
„pedagogickou diagnózu“. Nejedná
se o nic jiného než o aplikaci, do
které si učitel zadá základní specifikaci každého žáka, zaznamená jeho
inkluzní problém a vytvoří si virtuální
prostředí, kde bude moci uvažovat
nad dynamikou celé třídy. Zkrátka jde
o pomůcku, která umožní učiteli věnovat se přednostně těm žákům, kteří
pomoc potřebují, přičemž zároveň je
schopen odhadnout sociální prostředí
své třídy. Dá se tak předcházet šikaně
i dalším problémům, které se mezi
žáky mohou vyskytnout. Celá aplikace
má navíc být on-line dostupná přímo
z prohlížeče. Jejími dalšími klady tak
má být i velmi rychlá a jednoduchá
dostupnost.
„Je zajímavé, že oba projekty
pracují s nejmodernější technologií.
Proto nás také zaujaly zrovna tyto dva.
Zatímco koncept pracovního stolu
operuje s hardwarovými vymože-
Ocenění získaly návrhy elektronického
projektového stolu a aplikace, která měla
za cíl usnadnit pedagogovi práci ve třídě.
nostmi poslední doby, druhý projekt
se zaměřuje spíše na software a jeho
možnosti,“ komentoval výsledek IT
konzultant Vladimír Jelen.
Oba vítězné návrhy byly zaslány do
Slovinska na hlavní pracoviště projektu
Join in and make a change, kde je nyní
čeká posouzení stran učitelů z ostatních zemí, které se projektu účastní.
„Rozhodně doufáme, že návrhy neskončí jen na papíře. Již jsme je poslali
zahraničním kolegům. Práce s dětmi
byla v tomto projektu pro nás velmi
inspirativní. Přicházejí s inovativními nápady, umožňují nám vystoupit
ze zažitého pořádku a nalézt takové
řešení, které bychom jinak hledali marně. Evropský projekt rozhodně není
u svého konce, a tak s celým týmem
pevně věříme, že práce dětí z pražské
ZUŠ Popelka nevyjde vniveč,“ prohlásila Monika Jirásková, koordinátorka
celého projektu za českou stranu.
Celý grant má opravdu před sebou
ještě pěkný kus práce. Zde v České
republice se v jeho rámci připravují
další projekty, které již světlo světa
velmi jistě uvidí. Jedná se například
o příručku takových dramatických
her, které učiteli mohou pomoci
s řešením inkluze. Všichni účastníci
grantu se také velmi snaží o rozvinutí
náležité diskuze na toto téma. Celý
projekt má pak vrcholit za rok v září,
kdy je naplánována konference právě
na téma „Využití dramatické výchovy
jako nástroje pro vytvoření inkluzivního prostředí“. n red