Pětka
www.ipetka.cz
Vážení spoluobčané,
dokument vzniká především proto,
aby se nám všem v Praze 5 dobře
žilo. Z toho důvodu je naší snahou vás
zapojovat do celého procesu tvorby.
Již jste měli možnost se vyjádřit ke
kvalitě života v Praze 5 prostřednictvím
Dotazníku, nyní jste zapojeni do hodnocení
výsledků analytické části prostřednictvím
webových stránek a e-mailové adresy:
strategie@praha5.cz.
A právě teď přicházíme s další možností
výrazně se spolupodílet na tvorbě
dokumentu stanovením hlavního motta
pro Strategii rozvoje, tedy vyzýváme vás:
„Pošlete nám svoji vizi (představu),
kterou vyjádříte, jakou chcete mít Prahu
5 v roce 2030. Pokuste se svoji představu
o budoucí Praze 5 vyjádřit jednou větou
a pošlete nám ji do 31. prosince 2020
na výše uvedený e-mail.“
Za veškeré vaše návrhy či podněty
a za zapojení do Dotazníku vám srdečně
děkujeme. Tato naše vzájemná spolupráce
je důkazem toho, že nám všem na Praze 5
a jejím rozvoji záleží.
Renáta Zajíčková,
starostka,
předsedkyně Řídicí skupiny Strategie
devším využitím svého nemovitého
majetku a finanční podporou.
V případě ZŠ a MŠ zřizovaných MČ
analytická část konstatuje, že v Praze
5 existuje hustá a dopravně dobře
dostupná síť škol, avšak včetně nutnosti
rozšíření školské kapacity v některých
lokalitách (Smíchov City, Nový Barrandov, Košíře). Proběhlé SWOT analýzy
potvrdily dobré klima v našich školách,
kvalitní vybavenost škol a kvalitní
pedagogické sbory, u nichž je však
rizikem vysoký průměrný věk učitelů
a nedostatek některých školských
pracovníků na trhu práce. Mezi dalšími
výstupy je konstatování, že existuje rozdílná kvalita školních jídelen, že chybí
vize regionálního školství, neexistují
nástroje pro hodnocení škol a nejsou
plně využívány moderní trendy ve
vzdělávání. Analytická část strategie
obsahuje i budoucí hrozby a příležitosti
například v oblasti přetíženosti učitelů,
nízké právní opory nebo spolupráce
s rodiči i ostatními aktéry vzdělávání.
V oblasti volného času je silnou
stránkou Prahy 5 velké množství zelených ploch a jejich dobrá dostupnost,
dále velká podpora kultury a sportu
prostřednictvím dotačních programů.
Analýza potvrdila, že chybí volnočasové prostory pro dospívající mládež
a též zázemí pro kulturní a společenské akce. Příležitostí je důraz na intenzivnější práci s veřejným prostorem.
zejména pokles majetkové kriminality.
Zlepšené výsledky policejní práce se
také projevily v oblasti závažné trestné
činnosti (vraždy, loupežná přepadení,
fyzické útoky a znásilnění).
Sociální služby,
bydlení, bezpečnost
Analytická část je zaměřena na
stávající podmínky, a to jak v podobě
existující infrastruktury, tak i dalšího
zázemí a potenciálu, které jsou na území městské části k dispozici. Je nutné
konstatovat, že podmínky především
pro kapitoly „kultura“ a „sport“ nelze
posuzovat samostatně bez kontextu celé Prahy, neboť s ohledem na
geografickou dostupnost se zájemci
o konkrétní aktivity pohybují bez
ohledu na hranice městských částí.
V oblasti „kultury“ se dokument
věnuje nejen výčtu institucí, ale i dotační podpoře, kterou městská část jak
jednotlivým akcím, tak i subjektům
poskytuje.
V oblasti „sportu“ jsou zmapovány
hlavní poskytovatelé těchto aktivit, tj.
sportovní kluby, spolky, případně soukromé subjekty. Je nezbytné konstatovat, že městská část disponuje vlastní
infrastrukturou především prostřednictvím sítě základních škol, které ji
pro činnost dětí, mládeže i dospělých
poskytují. Kluby jsou dlouhodobě
podporovány i dotačními programy MČ Praha 5, které se v příštích
měsících dočkají i významné inovace,
a především elektronizace a zjednodušeného procesu jejich administrace.
V kapitole „občanská společnost“
jsou zmiňovány nástroje, které její
rozvoj podporují: „dotace“ – z nich
získávají spolky podporu na zajištění
činnosti, „participativní rozpočet“ –
kde mohou občané spolurozhodovat
o využití části prostředků z rozpočtu, a „Místní agenda 21“ – což je
nástroj zavádění udržitelného rozvoje
Sociální služby jsou specializované
činnosti, které pomáhají občanům MČ
Praha 5 řešit různé podoby nepříznivé
sociální situace. V rámci tzv. „komunitního plánování“ proto vytváříme
podmínky pro poskytování pomoci
všem potřebným. Zároveň jako zřizovatelé Centra sociální a ošetřovatelské
pomoci nabízíme občanům různé typy
sociálních služeb (terénní pečovatelská
služba, byty s pečovatelskou službou,
odlehčovací služby pro seniory, well
ness centrum, Taxík Maxík). Také komunitní centra Prádelna a Louka jsou
tradičními místy setkávání různých
generací našich občanů.
Praha 5 je z hlediska možností
bydlení velmi rozmanitá. Zejména
dokončené developerské projekty
napomohly k vyšší kvalitě jejího bytového fondu. Aktuálně disponujeme
774 obecními byty, jejichž využití se
řídí zásadami bytové politiky. Postupně plánujeme novou výstavbu. Na
pozemcích svěřených městské části by
mělo dojít k výstavbě domů s pečovatelskou službou a sociálních bytů.
Dlouhodobou snahou vedení
MČ Praha 5, Policie ČR, Městské
policie Praha došlo v letech 2011 až
2019 k významnému snížení trestné
činnosti v Praze 5. Za tímto výsledkem stojí dobrá spolupráce orgánů
městské části, složek ministerstva
vnitra, městské policie a také aktivity
občanské společnosti. Povzbudivý je
Kultura, sport,
občanská společnost
a podpora podnikání
13