Pětka

www.ipetka.cz 

Vážení spoluobčané,

dokument vzniká především proto,

aby se nám všem v Praze 5 dobře

žilo. Z toho důvodu je naší snahou vás

zapojovat do celého procesu tvorby.

Již jste měli možnost se vyjádřit ke

kvalitě života v Praze 5 prostřednictvím

Dotazníku, nyní jste zapojeni do hodnocení

výsledků analytické části prostřednictvím

webových stránek a e-mailové adresy:

strategie@praha5.cz.

A právě teď přicházíme s další možností

výrazně se spolupodílet na tvorbě

dokumentu stanovením hlavního motta

pro Strategii rozvoje, tedy vyzýváme vás:

„Pošlete nám svoji vizi (představu),

kterou vyjádříte, jakou chcete mít Prahu

5 v roce 2030. Pokuste se svoji představu

o budoucí Praze 5 vyjádřit jednou větou

a pošlete nám ji do 31. prosince 2020

na výše uvedený e-mail.“

Za veškeré vaše návrhy či podněty

a za zapojení do Dotazníku vám srdečně

děkujeme. Tato naše vzájemná spolupráce

je důkazem toho, že nám všem na Praze 5

a jejím rozvoji záleží.

Renáta Zajíčková,

starostka,

předsedkyně Řídicí skupiny Strategie

devším využitím svého nemovitého

majetku a finanční podporou.

V případě ZŠ a MŠ zřizovaných MČ

analytická část konstatuje, že v Praze

5 existuje hustá a dopravně dobře

dostupná síť škol, avšak včetně nutnosti

rozšíření školské kapacity v některých

lokalitách (Smíchov City, Nový Barrandov, Košíře). Proběhlé SWOT analýzy

potvrdily dobré klima v našich školách,

kvalitní vybavenost škol a kvalitní

pedagogické sbory, u nichž je však

rizikem vysoký průměrný věk učitelů

a nedostatek některých školských

pracovníků na trhu práce. Mezi dalšími

výstupy je konstatování, že existuje rozdílná kvalita školních jídelen, že chybí

vize regionálního školství, neexistují

nástroje pro hodnocení škol a nejsou

plně využívány moderní trendy ve

vzdělávání. Analytická část strategie

obsahuje i budoucí hrozby a příležitosti

například v oblasti přetíženosti učitelů,

nízké právní opory nebo spolupráce

s rodiči i ostatními aktéry vzdělávání.

V oblasti volného času je silnou

stránkou Prahy 5 velké množství zelených ploch a jejich dobrá dostupnost,

dále velká podpora kultury a sportu

prostřednictvím dotačních programů.

Analýza potvrdila, že chybí volnočasové prostory pro dospívající mládež

a též zázemí pro kulturní a společenské akce. Příležitostí je důraz na intenzivnější práci s veřejným prostorem.

zejména pokles majetkové kriminality.

Zlepšené výsledky policejní práce se

také projevily v oblasti závažné trestné

činnosti (vraždy, loupežná přepadení,

fyzické útoky a znásilnění).

Sociální služby,

bydlení, bezpečnost

Analytická část je zaměřena na

stávající podmínky, a to jak v podobě

existující infrastruktury, tak i dalšího

zázemí a potenciálu, které jsou na území městské části k dispozici. Je nutné

konstatovat, že podmínky především

pro kapitoly „kultura“ a „sport“ nelze

posuzovat samostatně bez kontextu celé Prahy, neboť s ohledem na

geografickou dostupnost se zájemci

o konkrétní aktivity pohybují bez

ohledu na hranice městských částí.

V oblasti „kultury“ se dokument

věnuje nejen výčtu institucí, ale i dotační podpoře, kterou městská část jak

jednotlivým akcím, tak i subjektům

poskytuje.

V oblasti „sportu“ jsou zmapovány

hlavní poskytovatelé těchto aktivit, tj.

sportovní kluby, spolky, případně soukromé subjekty. Je nezbytné konstatovat, že městská část disponuje vlastní

infrastrukturou především prostřednictvím sítě základních škol, které ji

pro činnost dětí, mládeže i dospělých

poskytují. Kluby jsou dlouhodobě

podporovány i dotačními programy MČ Praha 5, které se v příštích

měsících dočkají i významné inovace,

a především elektronizace a zjednodušeného procesu jejich administrace.

V kapitole „občanská společnost“

jsou zmiňovány nástroje, které její

rozvoj podporují: „dotace“ – z nich

získávají spolky podporu na zajištění

činnosti, „participativní rozpočet“ –

kde mohou občané spolurozhodovat

o využití části prostředků z rozpočtu, a „Místní agenda 21“ – což je

nástroj zavádění udržitelného rozvoje

Sociální služby jsou specializované

činnosti, které pomáhají občanům MČ

Praha 5 řešit různé podoby nepříznivé

sociální situace. V rámci tzv. „komunitního plánování“ proto vytváříme

podmínky pro poskytování pomoci

všem potřebným. Zároveň jako zřizovatelé Centra sociální a ošetřovatelské

pomoci nabízíme občanům různé typy

sociálních služeb (terénní pečovatelská

služba, byty s pečovatelskou službou,

odlehčovací služby pro seniory, well­

ness centrum, Taxík Maxík). Také komunitní centra Prádelna a Louka jsou

tradičními místy setkávání různých

generací našich občanů.

Praha 5 je z hlediska možností

bydlení velmi rozmanitá. Zejména

dokončené developerské projekty

napomohly k vyšší kvalitě jejího bytového fondu. Aktuálně disponujeme

774 obecními byty, jejichž využití se

řídí zásadami bytové politiky. Postupně plánujeme novou výstavbu. Na

pozemcích svěřených městské části by

mělo dojít k výstavbě domů s pečovatelskou službou a sociálních bytů.

Dlouhodobou snahou vedení

MČ Praha 5, Policie ČR, Městské

policie Praha došlo v letech 2011 až

2019 k významnému snížení trestné

činnosti v Praze 5. Za tímto výsledkem stojí dobrá spolupráce orgánů

městské části, složek ministerstva

vnitra, městské policie a také aktivity

občanské společnosti. Povzbudivý je

Kultura, sport,

občanská společnost

a podpora podnikání

13