Pětka
KVĚTEN /2022
TÉMA
DOPRAVA
Barrandovský
most. Náročná
operace pro
pevné nervy
Téměř čtyři měsíce potrvá první fáze
opravy, další etapy pak budou pokračovat
v následujících třech letech. To jsou
nejzákladnější časová fakta rekonstrukce
jedné z klíčových dopravních tepen českého
hlavního města – Barrandovského mostu.
Největší zátěž pocítí nejen lidé, kteří tu
cestují denně, ale zejména obyvatelé
městské části Praha 5.
M
ost, jenž je součástí Jižní
spojky, má za sebou Kristova
léta. Jedná se o systém více
mostních konstrukcí. Jedna z nich
je původním mostem a její počátek
fungování se datuje už před téměř
čtyřiceti lety. Současná podoba klíčové
dopravní stavby čítá osm jízdních
pruhů a dva chodníky pro pěší.
Rozsáhlá renovace začne 14. května opravou jižní mostovky a ve stejné
době bude vyměněna rampa ze Strakonické. Řidiči budou muset jezdit
po objízdných trasách a provoz bude
částečně omezen i na mostě. Most je
součástí Městského okruhu a denně
jej přejede asi 144 tisíc aut. Rekonstrukce je etapizována do několika let
a omezení dopravy bude platit vždy
jen část roku.
Barrandovský most zatím ještě neprošel kompletní rekonstrukcí, která
po několika desítkách let zpravidla
8
Přes Barrandovský
most denně projede
přes 140 tisíc aut
zasáhne každý most. Tato stavba se
potýká již roky se řadou zjevných
i skrytých závad. Do oprav vrchní
stavby je potřeba se v následujících
letech pustit zejména z důvodu neuspokojivého stavu nosné konstrukce,
který se nachází na úrovni V (špatný
stav). „Z diagnostiky vyplynulo, že
nedostatky jsou zejména v oblasti
výztuže mostu, která je součástí nosného systému. Tato oprava vyžaduje
již kompletní sejmutí betonových
svodidel a říms, přeizolaci celého
14. května
začne 1. etapa opravy mostu.
mostu a výměnu vozovky i chodníků.
Chystáme rovněž úpravy osvětlení
a přeložky inženýrských sítí,“ uvedl
ředitel Technické správy komunikací
Jozef Sinčák.
Opravený most v roce 2025?
Barrandovský most prošel řadou menších oprav již dříve, a to především ve
své svrchní části, jejíž součástí je i vozovka. Zásadní rekonstrukce svršku
mostu bude součástí dalších etap.
V uplynulých dvou letech TSK
zařídila sanaci pilířů mostu, přičemž
práce probíhaly i pod hladinou
Vltavy. Nyní bude zahájena další
etapa rekonstrukce, která s sebou
již přinese dopravní omezení. Půjde
o opravy nosné konstrukce, jimž
předcházelo několik let projektování, aby byla co nejméně omezena
plynulost dopravy jak na samotném
Barrandovském mostě, tak i na navazujících komunikacích. Značná část
prací z toho důvodu proběhne v době
letních prázdnin, kdy je v Praze nižší
intenzita dopravy.
Předpokládané dokončení všech
prací by mohlo být v roce 2025. Tyto
práce s sebou již ponesou dopravní
omezení. „Abychom řidiče na jejich
cestách omezili co nejméně, pracujeme již nyní na návrzích náhradního
vedení dopravy a zkapacitnění navazující komunikační sítě a objízdných
tras. Proto jsme dopředu zkapacitnili nájezd a výjezd z Modřanské