Pětka

www.praha5.cz 

ulice. Celá akce byla koordinovaná

s chystanou celkovou rekonstrukcí

Barrandovského mostu, kterou jsme

naplánovali tak, aby měla pokud

možno co nejmenší dopad na dopravu

v Praze. Na to budeme potřebovat

kapacitní nájezdy a sjezdy, až do

nich budeme směrovat auta a MHD

v rámci jednotlivých etap. A hledáme

další takové možnosti,“ řekl radní

hlavního města a náměstek primátora

pro oblast dopravy Adam Scheinherr

(Praha sobě).

Nový systém výběru dodavatele,

při němž cena a doba dopravních

omezení měly každá váhu 40 procent

a zkušenosti uchazeče 20 procent, dle

TSK zajistil, že omezení by neměla

trvat předpokládaných 973 dní, ale

jen 376 dní. Průměrně tedy počítejme

s uzavírkami na mostě 94 dní každý

rok. Ve všech ukazatelích byla nejlepší

nabídka společnosti PORR, a. s.

O BARRANDOVSKÉM MOSTĚ

Silniční most spojující městské části Praha 4

a Praha 5 sestává ze dvou samostatných nosných

konstrukcí, technicky se tedy jedná o soumostí.

Komunikace s osmi jízdními pruhy a dvěma

chodníky pro pěší je součástí tzv. Městského okruhu

a patří k nejvytíženějším dopravním tepnám v České

republice. Stavba obou částí mostu byla realizována

v letech 1978 až 1988, levý most byl zprovozněn

v září 1983.

Zdroj: TSK

Praha 5 trpí dlouhodobě

Rekonstrukce je rozdělena do

čtyř etap. První proběhne letos a ty

další budou postupně navazovat

v příštích letech. Druhá etapa v roce

2023 provoz omezí na 92 dnů. Práce

v tomto období budou probíhat na

levé polovině jižního mostu, na horní

části barrandovské rampy a také na

spodní části jižního mostu přes Vltavu. Třetí etapa v roce 2024 potrvá

stejně dlouho jako ta předešlá a práce

se budou týkat severní poloviny

severního mostu a spodní části mostů

přes Vltavu nad ulicí Modřanská.

Rozsáhlá rekonstrukce pak bude

završena čtvrtou etapou v roce 2025,

kdy by práce na jižní polovině severního mostu a spodní části severního

mostu přes Vltavu měly podle plánů

omezovat dopravu po dobu 82 pracovních dnů.

Očekává se, že omezení dopravy

na nejvytíženějším mostě v Česku

způsobí kolaps nejen v Praze. Dojde

ke zpomalení plynulosti dopravy i na

dalších silničních tepnách. Výraz-

Opěry mostu tvoří železobetonové masivní bloky.

Mezilehlé podpěry jsou železobetonové pilíře

založené na mikropilotách, nosná konstrukce je

z předpjatého monolitického betonu. Základ i dřík

jsou vyrobeny z betonu, kryt vozovky je živičný. Délka

přemostění ve střednici je 343,7 metru, volná šířka

mezi svodidly ve střední části přibližně 14 metrů. Na

stavbu na obou březích navazují nájezdové a sjízdné

rampy, které jsou samostatnými mostními objekty.

ně zkomplikuje i dálkový tranzit

z východu země na západ a opačně.

„Kolony se budou tvořit na všech

navazujících silnicích, tedy pomyslných objízdných trasách. Omezení na

Barrandovském mostu tak pocítí i řidiči cestující z jedné strany republiky

na druhou,“ upozorňuje Igor Sirota,

mluvčí ÚAMK.

Jednou z nejpostiženějších lokalit

bude pátý obvod. Přestože zástupci

hlavního města říkají, že oprava

mostu potrvá jen 110 dní, předseda

Výboru dopravního ZMČ Praha 5 Jan

Panenka (ODS) to vidí jinak. „Ano,

most potřebuje opravit. Jenže příprava musí být do detailu zorganizovaná.

Občané Prahy 5 zažívají dopravní

peklo spojené s přípravou opravy

mostu už měsíc. Budování vratné

rampy na Smíchově či omezení

u Anděla spojené s výměnou kolejového svršku. Tyto práce obvykle

probíhají v době prázdnin. Někdy se

mi zdá, že jsme jakýmisi pokusnými

králíky,“ míní Jan Panenka. Podle

něj magistrátu chybí koordinátor

dopravních staveb, ten by přispěl

ke zlepšení průjezdnosti metropole.

„Je potřeba plánovat a komunikovat

se všemi dotčenými organizacemi

včetně městských částí, které se často

o dopravních opatřeních magistrátu

dozvídají pozdě od úředníků či z vývěsních desek,“ dodal. n red

Více informací na str. 10 a 24

9