Pětka
www.praha5.cz
ulice. Celá akce byla koordinovaná
s chystanou celkovou rekonstrukcí
Barrandovského mostu, kterou jsme
naplánovali tak, aby měla pokud
možno co nejmenší dopad na dopravu
v Praze. Na to budeme potřebovat
kapacitní nájezdy a sjezdy, až do
nich budeme směrovat auta a MHD
v rámci jednotlivých etap. A hledáme
další takové možnosti,“ řekl radní
hlavního města a náměstek primátora
pro oblast dopravy Adam Scheinherr
(Praha sobě).
Nový systém výběru dodavatele,
při němž cena a doba dopravních
omezení měly každá váhu 40 procent
a zkušenosti uchazeče 20 procent, dle
TSK zajistil, že omezení by neměla
trvat předpokládaných 973 dní, ale
jen 376 dní. Průměrně tedy počítejme
s uzavírkami na mostě 94 dní každý
rok. Ve všech ukazatelích byla nejlepší
nabídka společnosti PORR, a. s.
O BARRANDOVSKÉM MOSTĚ
Silniční most spojující městské části Praha 4
a Praha 5 sestává ze dvou samostatných nosných
konstrukcí, technicky se tedy jedná o soumostí.
Komunikace s osmi jízdními pruhy a dvěma
chodníky pro pěší je součástí tzv. Městského okruhu
a patří k nejvytíženějším dopravním tepnám v České
republice. Stavba obou částí mostu byla realizována
v letech 1978 až 1988, levý most byl zprovozněn
v září 1983.
Zdroj: TSK
Praha 5 trpí dlouhodobě
Rekonstrukce je rozdělena do
čtyř etap. První proběhne letos a ty
další budou postupně navazovat
v příštích letech. Druhá etapa v roce
2023 provoz omezí na 92 dnů. Práce
v tomto období budou probíhat na
levé polovině jižního mostu, na horní
části barrandovské rampy a také na
spodní části jižního mostu přes Vltavu. Třetí etapa v roce 2024 potrvá
stejně dlouho jako ta předešlá a práce
se budou týkat severní poloviny
severního mostu a spodní části mostů
přes Vltavu nad ulicí Modřanská.
Rozsáhlá rekonstrukce pak bude
završena čtvrtou etapou v roce 2025,
kdy by práce na jižní polovině severního mostu a spodní části severního
mostu přes Vltavu měly podle plánů
omezovat dopravu po dobu 82 pracovních dnů.
Očekává se, že omezení dopravy
na nejvytíženějším mostě v Česku
způsobí kolaps nejen v Praze. Dojde
ke zpomalení plynulosti dopravy i na
dalších silničních tepnách. Výraz-
Opěry mostu tvoří železobetonové masivní bloky.
Mezilehlé podpěry jsou železobetonové pilíře
založené na mikropilotách, nosná konstrukce je
z předpjatého monolitického betonu. Základ i dřík
jsou vyrobeny z betonu, kryt vozovky je živičný. Délka
přemostění ve střednici je 343,7 metru, volná šířka
mezi svodidly ve střední části přibližně 14 metrů. Na
stavbu na obou březích navazují nájezdové a sjízdné
rampy, které jsou samostatnými mostními objekty.
ně zkomplikuje i dálkový tranzit
z východu země na západ a opačně.
„Kolony se budou tvořit na všech
navazujících silnicích, tedy pomyslných objízdných trasách. Omezení na
Barrandovském mostu tak pocítí i řidiči cestující z jedné strany republiky
na druhou,“ upozorňuje Igor Sirota,
mluvčí ÚAMK.
Jednou z nejpostiženějších lokalit
bude pátý obvod. Přestože zástupci
hlavního města říkají, že oprava
mostu potrvá jen 110 dní, předseda
Výboru dopravního ZMČ Praha 5 Jan
Panenka (ODS) to vidí jinak. „Ano,
most potřebuje opravit. Jenže příprava musí být do detailu zorganizovaná.
Občané Prahy 5 zažívají dopravní
peklo spojené s přípravou opravy
mostu už měsíc. Budování vratné
rampy na Smíchově či omezení
u Anděla spojené s výměnou kolejového svršku. Tyto práce obvykle
probíhají v době prázdnin. Někdy se
mi zdá, že jsme jakýmisi pokusnými
králíky,“ míní Jan Panenka. Podle
něj magistrátu chybí koordinátor
dopravních staveb, ten by přispěl
ke zlepšení průjezdnosti metropole.
„Je potřeba plánovat a komunikovat
se všemi dotčenými organizacemi
včetně městských částí, které se často
o dopravních opatřeních magistrátu
dozvídají pozdě od úředníků či z vývěsních desek,“ dodal. n red
Více informací na str. 10 a 24
9