Pětka
KVĚTEN /2022
FÓRUM
Otázka měsíce
Jak zefektivnit koordinaci
strategických staveb?
Přeji všem pevné nervy
Pražská ODS již několik let volá po zřízení funkce koordinátora dopravních staveb. Je totiž potřeba plánovat a komunikovat
se všemi dotčenými organizacemi včetně městských částí,
které se často o dopravních opatřeních magistrátu dozvídají
pozdě (mnohdy z vývěsních desek). Například v Brně vznikla
obdoba ve formě pracovní skupiny Koordinátora oprav a uzavírek již v roce 2018.
Ohledně opravy Barrandovského mostu proběhly v roce
2020 a 2021 pouze tři informační schůzky. V lednu letošního
roku kvůli neinformovanosti ze strany TSK přijala pražská
ODS usnesení s názvem „Barrandovský most hrozí kolapsem
města“, které podepsalo sedm zástupců dotčených městských
částí. Konstatuji, že následně se komunikace zlepšila.
Jisté je, že tato významná dopravní tepna nutně potřebuje
rekonstrukci. Ovšem příprava musí být pečlivá a do detailu
připravená. Praha 5 zažívá dopravní peklo spojené s přípravou
opravy mostu již měsíc: budování vratné rampy na Smíchově, omezení u Anděla spojené s výměnou kolejového svršku
(práce obvykle probíhají v době prázdnin)
a chystaná redukce jízdních pruhů na „Baranďáku“.
V tuto chvíli nezbývá než se do konce
srpna obrnit velkou trpělivostí. Přeji všem
pevné nervy. n
Jan Panenka, předseda dopravního výboru
E-mail: jan.panenka@praha5.cz
24
Klíčem je spolupráce účastníků staveb
Řidiči, pozor! Mějte svůj záložní plán
Otázkou zefektivnění koordinace strategických staveb na
území Prahy by se měli zabývat hlavně úředníci magistrátu hlavního města v úzké spolupráci s městskými částmi.
Bohužel v reálném životě to vypadá tak, že se to ne vždy daří,
a tento „horký brambor“ dostanou městské části.
V poslední době to vypadá, že se ledy přece jenom trochu
hnuly, a to v podobě magistrátem předložených „Zásad pro
koordinaci a projednávání přípravy záměrů a návrhů pro
významné dopravní stavby, dopravní změny a dopravní omezení“.
Ani tento materiál však bohužel není koncipován tak, aby
vyhovoval všem městským částem. Zatím ho schválili jenom
radní Prahy 4. Aktuálně bude velkou prověrkou toho, jak
magistrát dokáže koordinovat strategické stavby, oprava Barrandovského mostu. Doufejme, že to bude lepší než dopravní
značení a uzávěry při rekonstrukci křižovatky Anděl.
Jistě by pomohl nějaký software, jako například ten, co
používá Brno na koordinaci výkopových prací, který by byl
koncipován pro širší rozsah využití. Nejdůležitější je však schopnost spolupráce mezi
jednotlivými účastníky staveb. n
Oprava nejvytíženějšího mostu v Praze se rychle blíží. Město
se na tuto událost připravovalo tři roky. Ve svých prospektech
ujišťuje, že pro koordinaci této opravy udělalo opravdu maximum. Magistrát tvrdí, že dodavatele vysoutěžil nejen podle
nejnižší ceny, ale také podle rychlosti provedených oprav,
a zároveň posílí spoje MHD. Bude tedy jen trochu zvýšený provoz? Nebo nastane černý scénář v podobě totálního dopravního kolapsu, kterého se někteří obávají?
Je třeba si přiznat, že magistrát Prahy ani politici nemohou
ovlivnit vše, natož chování řidičů. Během oprav Barranďáku
budou mít zvýšenou odpovědnost i sami řidiči. Například Středočeši, kteří každé ráno míří za prací do centra Prahy svým
autem po Strakonické ulici, mohou výrazně přispět ke zlepšení ranní špičky během oprav. Do hry vstupuje lepší naplánování cesty před výjezdem a dobrá znalost objízdných tras.
Nebude stačit vyjet autem v pondělí ráno 16. května (první
pracovní den oprav) naučenou cestou směrem Barrandovský
most a čekat, co se stane. Během 110 dní oprav jistě nebude
platit, že nejkratší cesta je ta nejrychlejší.
V „naší“ jižní části Prahy máme hotový Pražský okruh. Řidiči, nebojte se ho využít. n
Josef Endal, zastupitel MČ Praha 5
Viktor Čahoj, zastupitel MČ Praha 5
E-mail: josef.endal@praha5.cz
E-mail: viktor.cahoj@praha5.cz