Pětka

KVĚTEN /2022

FÓRUM

Otázka měsíce

Jak zefektivnit koordinaci

strategických staveb?

Přeji všem pevné nervy

Pražská ODS již několik let volá po zřízení funkce koordinátora dopravních staveb. Je totiž potřeba plánovat a komunikovat

se všemi dotčenými organizacemi včetně městských částí,

které se často o dopravních opatřeních magistrátu dozvídají

pozdě (mnohdy z vývěsních desek). Například v Brně vznikla

obdoba ve formě pracovní skupiny Koordinátora oprav a uzavírek již v roce 2018.

Ohledně opravy Barrandovského mostu proběhly v roce

2020 a 2021 pouze tři informační schůzky. V lednu letošního

roku kvůli neinformovanosti ze strany TSK přijala pražská

ODS usnesení s názvem „Barrandovský most hrozí kolapsem

města“, které podepsalo sedm zástupců dotčených městských

částí. Konstatuji, že následně se komunikace zlepšila.

Jisté je, že tato významná dopravní tepna nutně potřebuje

rekonstrukci. Ovšem příprava musí být pečlivá a do detailu

připravená. Praha 5 zažívá dopravní peklo spojené s přípravou

opravy mostu již měsíc: budování vratné rampy na Smíchově, omezení u Anděla spojené s výměnou kolejového svršku

(práce obvykle probíhají v době prázdnin)

a chystaná redukce jízdních pruhů na „Baranďáku“.

V tuto chvíli nezbývá než se do konce

srpna obrnit velkou trpělivostí. Přeji všem

pevné nervy. n

Jan Panenka, předseda dopravního výboru

E-mail: jan.panenka@praha5.cz

24

Klíčem je spolupráce účastníků staveb

Řidiči, pozor! Mějte svůj záložní plán

Otázkou zefektivnění koordinace strategických staveb na

území Prahy by se měli zabývat hlavně úředníci magistrátu hlavního města v úzké spolupráci s městskými částmi.

Bohužel v reálném životě to vypadá tak, že se to ne vždy daří,

a tento „horký brambor“ dostanou městské části.

V poslední době to vypadá, že se ledy přece jenom trochu

hnuly, a to v podobě magistrátem předložených „Zásad pro

koordinaci a projednávání přípravy záměrů a návrhů pro

významné dopravní stavby, dopravní změny a dopravní omezení“.

Ani tento materiál však bohužel není koncipován tak, aby

vyhovoval všem městským částem. Zatím ho schválili jenom

radní Prahy 4. Aktuálně bude velkou prověrkou toho, jak

magistrát dokáže koordinovat strategické stavby, oprava Barrandovského mostu. Doufejme, že to bude lepší než dopravní

značení a uzávěry při rekonstrukci křižovatky Anděl.

Jistě by pomohl nějaký software, jako například ten, co

používá Brno na koordinaci výkopových prací, který by byl

koncipován pro širší rozsah využití. Nejdůležitější je však schopnost spolupráce mezi

jednotlivými účastníky staveb. n

Oprava nejvytíženějšího mostu v Praze se rychle blíží. Město

se na tuto událost připravovalo tři roky. Ve svých prospektech

ujišťuje, že pro koordinaci této opravy udělalo opravdu maximum. Magistrát tvrdí, že dodavatele vysoutěžil nejen podle

nejnižší ceny, ale také podle rychlosti provedených oprav,

a zároveň posílí spoje MHD. Bude tedy jen trochu zvýšený provoz? Nebo nastane černý scénář v podobě totálního dopravního kolapsu, kterého se někteří obávají?

Je třeba si přiznat, že magistrát Prahy ani politici nemohou

ovlivnit vše, natož chování řidičů. Během oprav Barranďáku

budou mít zvýšenou odpovědnost i sami řidiči. Například Středočeši, kteří každé ráno míří za prací do centra Prahy svým

autem po Strakonické ulici, mohou výrazně přispět ke zlepšení ranní špičky během oprav. Do hry vstupuje lepší naplánování cesty před výjezdem a dobrá znalost objízdných tras.

Nebude stačit vyjet autem v pondělí ráno 16. května (první

pracovní den oprav) naučenou cestou směrem Barrandovský

most a čekat, co se stane. Během 110 dní oprav jistě nebude

platit, že nejkratší cesta je ta nejrychlejší.

V „naší“ jižní části Prahy máme hotový Pražský okruh. Řidiči, nebojte se ho využít. n

Josef Endal, zastupitel MČ Praha 5

Viktor Čahoj, zastupitel MČ Praha 5

E-mail: josef.endal@praha5.cz

E-mail: viktor.cahoj@praha5.cz