Pětka

www.praha5.cz 

Zefektivnit lze pouze to, co existuje

Ke koordinaci dopravních staveb se minulý rok přihlásil (po

neslavném průběhu tradičních letních oprav) osobně náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě). Tedy na sebe

vzal plnou odpovědnost za důsledky absolutní NEKOORDINACE nejenom strategických, ale všech staveb, které mají dopad

na dopravu v Praze.

Stav je totiž takový, že neexistuje jakákoliv koordinace.

Přitom Praha přímo řídí TSK, PVS, PVK, DPP a kontroluje i PRE

a Pražskou plynárenskou. TSK řeší pouze to, zda jedna jeho

stavba nebrání druhé. PVS a PVK se vzájemně koordinují, ale

nikdo jejich stavební aktivity nepromítá do dopravního modelu

Prahy. Otázkou tedy není, jak zefektivnit, ale spíše jak zavést

skutečnou koordinaci všech plánovaných dopravních staveb

v Praze, které ovlivňují dopravu. To je zcela v rukou Magistrátu

HMP. Za dopravu je odpovědný pan Scheinherr, který v tomto

ohledu neučinil ani pokus!

Mám-li tedy odpovědět na otázku, odpovídám: zefektivnit

lze něco, co (třeba špatně) existuje. Koordinace neexistuje. Je

zřejmé, že pozice náměstka pro dopravu

je nejen politická, ale vyžaduje především

kompetentní přístup. Doufejme, že volby

přinesou nápravu. n

Tomáš Homola, místostarosta MČ Praha 5

E-mail: tomas.homola@praha5.cz

Projekty začít připravovat

mnohem dříve

Především je potřeba říci, že je tato oprava potřebná, protože

životnost některých částí skončila před 10 až 15 lety, třeba by

se tehdy nemusely bourat rampy. Navíc před uvedením Blanky

do provozu ještě na Barrandovském mostě nebyla tak hustá

doprava.

Barrandovský most bohužel není jediný most, který je

v takto špatném stavu kvůli zanedbané údržbě. Kdo vedl

Prahu, si asi všichni pamatujeme. Na dopravním výboru

nám před více než rokem byly představeny jednotlivé fáze

opravy a dopravní opatření s tím související a na některé naše

připomínky zpracovatel také reagoval. Já bych si především

představoval lepší spolupráci mezi resorty, například by bylo

možno v předstihu vybudovat P+R parkoviště, třeba v Chuchli, a odtud posílit vlakové spojení nebo vybudovat předem

Dvorecký most. To by se však muselo plánovat alespoň 15 let

dopředu, což je v našich končinách zřejmě sci-fi!

Takže nakonec můžeme být rádi, že se

v předstihu opravily některé křižovatky

a tramvajové úseky, které budou v době

opravy více zatíženy. n

Zdeněk Laciga,

zastupitel MČ Praha 5, člen dopravního výboru

E-mail: zdenek.laciga@praha5.cz

Kritizují ti, kteří havarijní stav způsobili

Koordinace? Zatím v nedohlednu

V minulém volebním období spadla lávka a zavíraly se mosty.

Údržba byla desítky let zanedbána a vedení města nemělo odvahu se pustit do rekonstrukce. Nyní za jedno volební období

stojí nová Trojská lávka a staví se lávka Holešovice–Karlín. Za

pár týdnů bude zahájena stavba Dvoreckého mostu a již běží

rekonstrukce Barrandovského mostu. Ti, kdo léta měli konat

a odpovědnosti se vyhýbali, dnes hovoří o dopravním pekle.

TSK nejprve opravila všechna kritická místa, která musí

ustát vyšší zátěž při omezení na mostě. Na objízdných trasách

byly dokončeny úpravy zvyšující průjezdnost. Budou následovat čtyři etapy rekonstrukce mostu, rozdělené tak, aby

z osmi jízdních pruhů zůstalo vždy nejméně šest v provozu. To

prodlouží dobu výstavby, nicméně je to menší zlo než na kratší

dobu zavřít čtyři pruhy nebo celý most. Návaznosti velkého

počtu staveb mají logiku.

Vše bylo s předstihem představeno Výboru pro dopravu

ZMČ P5. Ja ko jeho člen jsem o etapách a objízdných trasách

přednášel Barrandovským již loni na podzim. Proto mi vadí

předvolební nefér hra a opakovaná tvrzení

v mnoha médiích, že paní starostka Prahy 5

není o objízdných trasách informována. n

Koordinace je slovo politikům milé. Ač má jasný význam,

používá se jako apel k součinnosti tam, kde je skutečným

cílem pokrýt faktickou absenci činů a promyšlených rozhodnutí. S tím souvisí strategie dvou poslů. Na zprávy špatné jsou

úředníci a experti. Potěšující zprávy zvěstují politici.

Příkladem je katastrofická rekonstrukce Barrandovského

mostu. Ve speciálním vydání novin hl. města Prahy nepíše

ani primátor, ani radní pro dopravu, ani jiný politik. Informace

poskytuje pouze redakce a šéf TSK. Zato Radlická radiála, jejíž

realizace bezprostředně nehrozí, je prostorem pro politické

sliby. Má čestné místo v programech, obyvatelům dopravou

přetížených částí města se slibuje úleva, jen co tu radiálu postavíme. A právě zde byl prostor pro koordinaci. Ta se nekonala a bude to bolet. RR má dopravní smysl pouze tehdy, dojde-li

k adekvátnímu zvýšení kapacity Barrandovského mostu. Jinak

bude její účinek opačný a Praha 5 se zahltí dalšími automobily. Jak zvýšení kapacity provést, víme a právě nyní byla příležitost úpravu realizovat. Nestalo se. Praha vyhodí 750 milionů

korun za stavbu, která není koordinována se

stavbou na ní navazující. Proč? n

Milan Kryl, zastupitel MČ Praha 5

Josef Cuhra, předseda klubu zastupitelů

E-mail: milan.kryl@praha5.cz

E-mail: josef.cuhra@praha5.cz

25