Pětka
www.praha5.cz
Zefektivnit lze pouze to, co existuje
Ke koordinaci dopravních staveb se minulý rok přihlásil (po
neslavném průběhu tradičních letních oprav) osobně náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě). Tedy na sebe
vzal plnou odpovědnost za důsledky absolutní NEKOORDINACE nejenom strategických, ale všech staveb, které mají dopad
na dopravu v Praze.
Stav je totiž takový, že neexistuje jakákoliv koordinace.
Přitom Praha přímo řídí TSK, PVS, PVK, DPP a kontroluje i PRE
a Pražskou plynárenskou. TSK řeší pouze to, zda jedna jeho
stavba nebrání druhé. PVS a PVK se vzájemně koordinují, ale
nikdo jejich stavební aktivity nepromítá do dopravního modelu
Prahy. Otázkou tedy není, jak zefektivnit, ale spíše jak zavést
skutečnou koordinaci všech plánovaných dopravních staveb
v Praze, které ovlivňují dopravu. To je zcela v rukou Magistrátu
HMP. Za dopravu je odpovědný pan Scheinherr, který v tomto
ohledu neučinil ani pokus!
Mám-li tedy odpovědět na otázku, odpovídám: zefektivnit
lze něco, co (třeba špatně) existuje. Koordinace neexistuje. Je
zřejmé, že pozice náměstka pro dopravu
je nejen politická, ale vyžaduje především
kompetentní přístup. Doufejme, že volby
přinesou nápravu. n
Tomáš Homola, místostarosta MČ Praha 5
E-mail: tomas.homola@praha5.cz
Projekty začít připravovat
mnohem dříve
Především je potřeba říci, že je tato oprava potřebná, protože
životnost některých částí skončila před 10 až 15 lety, třeba by
se tehdy nemusely bourat rampy. Navíc před uvedením Blanky
do provozu ještě na Barrandovském mostě nebyla tak hustá
doprava.
Barrandovský most bohužel není jediný most, který je
v takto špatném stavu kvůli zanedbané údržbě. Kdo vedl
Prahu, si asi všichni pamatujeme. Na dopravním výboru
nám před více než rokem byly představeny jednotlivé fáze
opravy a dopravní opatření s tím související a na některé naše
připomínky zpracovatel také reagoval. Já bych si především
představoval lepší spolupráci mezi resorty, například by bylo
možno v předstihu vybudovat P+R parkoviště, třeba v Chuchli, a odtud posílit vlakové spojení nebo vybudovat předem
Dvorecký most. To by se však muselo plánovat alespoň 15 let
dopředu, což je v našich končinách zřejmě sci-fi!
Takže nakonec můžeme být rádi, že se
v předstihu opravily některé křižovatky
a tramvajové úseky, které budou v době
opravy více zatíženy. n
Zdeněk Laciga,
zastupitel MČ Praha 5, člen dopravního výboru
E-mail: zdenek.laciga@praha5.cz
Kritizují ti, kteří havarijní stav způsobili
Koordinace? Zatím v nedohlednu
V minulém volebním období spadla lávka a zavíraly se mosty.
Údržba byla desítky let zanedbána a vedení města nemělo odvahu se pustit do rekonstrukce. Nyní za jedno volební období
stojí nová Trojská lávka a staví se lávka Holešovice–Karlín. Za
pár týdnů bude zahájena stavba Dvoreckého mostu a již běží
rekonstrukce Barrandovského mostu. Ti, kdo léta měli konat
a odpovědnosti se vyhýbali, dnes hovoří o dopravním pekle.
TSK nejprve opravila všechna kritická místa, která musí
ustát vyšší zátěž při omezení na mostě. Na objízdných trasách
byly dokončeny úpravy zvyšující průjezdnost. Budou následovat čtyři etapy rekonstrukce mostu, rozdělené tak, aby
z osmi jízdních pruhů zůstalo vždy nejméně šest v provozu. To
prodlouží dobu výstavby, nicméně je to menší zlo než na kratší
dobu zavřít čtyři pruhy nebo celý most. Návaznosti velkého
počtu staveb mají logiku.
Vše bylo s předstihem představeno Výboru pro dopravu
ZMČ P5. Ja ko jeho člen jsem o etapách a objízdných trasách
přednášel Barrandovským již loni na podzim. Proto mi vadí
předvolební nefér hra a opakovaná tvrzení
v mnoha médiích, že paní starostka Prahy 5
není o objízdných trasách informována. n
Koordinace je slovo politikům milé. Ač má jasný význam,
používá se jako apel k součinnosti tam, kde je skutečným
cílem pokrýt faktickou absenci činů a promyšlených rozhodnutí. S tím souvisí strategie dvou poslů. Na zprávy špatné jsou
úředníci a experti. Potěšující zprávy zvěstují politici.
Příkladem je katastrofická rekonstrukce Barrandovského
mostu. Ve speciálním vydání novin hl. města Prahy nepíše
ani primátor, ani radní pro dopravu, ani jiný politik. Informace
poskytuje pouze redakce a šéf TSK. Zato Radlická radiála, jejíž
realizace bezprostředně nehrozí, je prostorem pro politické
sliby. Má čestné místo v programech, obyvatelům dopravou
přetížených částí města se slibuje úleva, jen co tu radiálu postavíme. A právě zde byl prostor pro koordinaci. Ta se nekonala a bude to bolet. RR má dopravní smysl pouze tehdy, dojde-li
k adekvátnímu zvýšení kapacity Barrandovského mostu. Jinak
bude její účinek opačný a Praha 5 se zahltí dalšími automobily. Jak zvýšení kapacity provést, víme a právě nyní byla příležitost úpravu realizovat. Nestalo se. Praha vyhodí 750 milionů
korun za stavbu, která není koordinována se
stavbou na ní navazující. Proč? n
Milan Kryl, zastupitel MČ Praha 5
Josef Cuhra, předseda klubu zastupitelů
E-mail: milan.kryl@praha5.cz
E-mail: josef.cuhra@praha5.cz
25