Pětka

www.praha5.cz 

KLÍČOVÝ DOPRAVNÍ UZEL PRAHY

Oprava Barrandovského mostu

bude pokračovat i letos

Fota: TSK

Už v květnu odstartuje druhá etapa

rekonstrukce Barrandovského

mostu, klíčové dopravní tepny

v Praze. Denně ji využívá až

144 tisíc aut. Opravovat se tentokrát

bude severní polovina jižního mostu

a barrandovská rampa z ulice

K Barrandovu.

N

a mostě bude od poloviny května

doprava vedena ve třech provizorních

jízdních pruzích v každém směru.

Tedy tři pruhy směrem na Smíchov a tři pruhy

směrem na Braník. Největším dopravním omezením, které dopravu v Praze výrazně ovlivní,

bude uzavření barrandovské rampy od Barrandova ve směru z ulice K Barrandovu na Jižní

spojku, a to současně s dopravním omezením

na mostě. Podle místostarosty Milana Kryla (za

koaliční Piráty) přinese tato oprava více komplikací než ta loňská. Možnost dojet k lihovaru,

otočit se tam a přijet na most z opačné strany,

bude podle Kryla velmi omezena malou kapacitou točny a průběhem dopravního omezení

při stavbě Dvoreckého mostu.

„Hlavní zátěž dopravy z Barrandova musí

přenést výrazně posílené tramvajové linky.

Nežádoucí by bylo zvýšení provozu aut přes

Hlubočepy a Zlíchov, proto i tam DP chystá

zajištění přednosti tramvají, aby je kolony aut

stojících na kolejích neblokovaly. Chceme,

Z HISTORIE MOSTU

Barrandovský most, postavený

v takzvaném brutalistním

architektonickém stylu, se řadí mezi

nejrozsáhlejší mostní díla v Praze

a okolí s celorepublikovým významem.

Budoval se deset let a kompletně se

otevřel v roce 1988 (jeho jižní polovina

dokonce už v září 1983). Významný

dopravní uzel jižní části hlavního

města spojuje Braník na pravém břehu

a Hlubočepy na levém.

Most je klíčovou součástí Městského

okruhu, objíždějícího užší centrum

Prahy, proto i jeho rekonstrukce je

jednou z dopravně nejnáročnějších

oprav v Praze i Středočeském kraji.

Pro každý jízdní směr byla provedena

samostatná nosná konstrukce se

společnou spodní stavbou, kde jsou

v každém směru čtyři jízdní pruhy

a velmi náročné průplety, včetně

sjízdných a nájezdových ramp po obou

stranách mostu.

První etapa „Barranďáku“ se uskutečnila loni mezi květnem a říjnem

aby MHD byla schopna dodržovat jízdní

řády a stala se v obtížných podmínkách

uzavírek tou spolehlivější, a tedy atraktivnější

variantou dopravy,“ říká místostarosta Kryl.

Jak oznámila Technická správa komunikací hl. m. Prahy (TSK), v letošním roce se

budou na mostě frézovat povrchy, odstraňovat jeho svršek i stávající vybavení v severní

polovině jižního mostu a na barrandovské

rampě od Barrandova. Dále dojde k výměně

dilatačních závěrů, sanaci spodní části nosné

konstrukce jižního mostu, postaveny budou

nové římsy, bude položeno nové vozovkové

souvrství a instalováno vybavení hlavního

mostu i barrandovské rampy. Přibude i nové

veřejné osvětlení a kompletní dopravní značení. Na Barrandovském mostě dojde podle

TSK také k výměně zbývající části ložisek

a most bude zesílen vložením dodatečného předpětí. Na barrandovské rampě od

Barrandova projdou opravou i obě opěry. Po

ukončení hlavní uzavírky budou probíhat

dokončovací práce, které ale již provoz významně neomezí.

Při letošní rekonstrukci Barrandovského

mostu nebude tedy možné ulicí K Barrandovu sjíždět přímo na Barrandovský most

a dále pokračovat na Jižní spojku. Objízdná

trasa povede po D0 (Pražský okruh) Lochkovským tunelem a po Strakonické ulici zpět

na Barrandovský most a Jižní spojku. Pro

vzdálenější cíle, jako jsou Modřany, Kamýk

či Chodov, bude možné pokračovat dále po

okruhu D0 na sjezd Písnice, který se plánuje

v době rekonstrukce mostu otevřít, a dále do

centra pokračovat po Libušské ulici či pokračovat dál po D0 na sjezd Vestec, popřípadě

až k dálnici D1 a odtud pak zamířit do centra

po ulicích Brněnská a 5. května.

Spodní stavba mostu prošla rekonstrukcí

a sanací v minulých letech, konkrétně od září

2020 do listopadu 2021. První etapa rekonstrukce Barrandovského mostu pak proběhla

loni od května do října. Zbývající tři etapy se

uskuteční letos a v dalších dvou letech, kdy

stavaři dokončí celou severní část mostu, na

niž už ale nenavazují najížděcí rampy.

„Druhá etapa opravy bude mít velký vliv

na dopravu v oblasti Hlubočep. Bude uzavřena barrandovská rampa, která zásadně omezí

nájezd na samotný most. U lihovaru se opět

zprovozní vratná rampa, která má ovšem

omezenou kapacitu. Očekává se zvýšený

průjezd Hlubočepy, a tak mohou nastat komplikace,“ upozorňuje opoziční zastupitel Jan

Panenka z ODS a dodává: „Naše městská část

již v roce 2021 navrhla TSK dopravní opatření, která povedou ke zvýšení bezpečnosti

provozu na předpokládaných objízdných

trasách. Takže držme si palce a doufejme, že

bude dodržen slíbený termín dokončení po

92 dnech. Bohužel loni se to nezvládlo.“

Co se osvědčilo

aneb praktické rady pro řidiče

Zvažte, zda jsou vaše cesty přes Barrandovský most v době jeho rekonstrukce opravdu

nezbytné, a pokud už to nejde jinak, zda je

můžete absolvovat v časech slabšího provozu,

abyste mohli cestovat bezpečněji a bez zdržení. Pokud chcete každý den hladce projet do

práce, rozhodně využijte některou z chytrých

mobilních aplikací. Ty na základě reálných

dat z provozu dokážou najít optimální trasu

v každou denní či noční dobu. Nabízí se celá

řada variant, asi nejpopulárnější je aplikace

Waze, navigace od Googlu nebo oblíbené

Mapy.cz. n

7