Pětka
www.praha5.cz
KLÍČOVÝ DOPRAVNÍ UZEL PRAHY
Oprava Barrandovského mostu
bude pokračovat i letos
Fota: TSK
Už v květnu odstartuje druhá etapa
rekonstrukce Barrandovského
mostu, klíčové dopravní tepny
v Praze. Denně ji využívá až
144 tisíc aut. Opravovat se tentokrát
bude severní polovina jižního mostu
a barrandovská rampa z ulice
K Barrandovu.
N
a mostě bude od poloviny května
doprava vedena ve třech provizorních
jízdních pruzích v každém směru.
Tedy tři pruhy směrem na Smíchov a tři pruhy
směrem na Braník. Největším dopravním omezením, které dopravu v Praze výrazně ovlivní,
bude uzavření barrandovské rampy od Barrandova ve směru z ulice K Barrandovu na Jižní
spojku, a to současně s dopravním omezením
na mostě. Podle místostarosty Milana Kryla (za
koaliční Piráty) přinese tato oprava více komplikací než ta loňská. Možnost dojet k lihovaru,
otočit se tam a přijet na most z opačné strany,
bude podle Kryla velmi omezena malou kapacitou točny a průběhem dopravního omezení
při stavbě Dvoreckého mostu.
„Hlavní zátěž dopravy z Barrandova musí
přenést výrazně posílené tramvajové linky.
Nežádoucí by bylo zvýšení provozu aut přes
Hlubočepy a Zlíchov, proto i tam DP chystá
zajištění přednosti tramvají, aby je kolony aut
stojících na kolejích neblokovaly. Chceme,
Z HISTORIE MOSTU
Barrandovský most, postavený
v takzvaném brutalistním
architektonickém stylu, se řadí mezi
nejrozsáhlejší mostní díla v Praze
a okolí s celorepublikovým významem.
Budoval se deset let a kompletně se
otevřel v roce 1988 (jeho jižní polovina
dokonce už v září 1983). Významný
dopravní uzel jižní části hlavního
města spojuje Braník na pravém břehu
a Hlubočepy na levém.
Most je klíčovou součástí Městského
okruhu, objíždějícího užší centrum
Prahy, proto i jeho rekonstrukce je
jednou z dopravně nejnáročnějších
oprav v Praze i Středočeském kraji.
Pro každý jízdní směr byla provedena
samostatná nosná konstrukce se
společnou spodní stavbou, kde jsou
v každém směru čtyři jízdní pruhy
a velmi náročné průplety, včetně
sjízdných a nájezdových ramp po obou
stranách mostu.
První etapa „Barranďáku“ se uskutečnila loni mezi květnem a říjnem
aby MHD byla schopna dodržovat jízdní
řády a stala se v obtížných podmínkách
uzavírek tou spolehlivější, a tedy atraktivnější
variantou dopravy,“ říká místostarosta Kryl.
Jak oznámila Technická správa komunikací hl. m. Prahy (TSK), v letošním roce se
budou na mostě frézovat povrchy, odstraňovat jeho svršek i stávající vybavení v severní
polovině jižního mostu a na barrandovské
rampě od Barrandova. Dále dojde k výměně
dilatačních závěrů, sanaci spodní části nosné
konstrukce jižního mostu, postaveny budou
nové římsy, bude položeno nové vozovkové
souvrství a instalováno vybavení hlavního
mostu i barrandovské rampy. Přibude i nové
veřejné osvětlení a kompletní dopravní značení. Na Barrandovském mostě dojde podle
TSK také k výměně zbývající části ložisek
a most bude zesílen vložením dodatečného předpětí. Na barrandovské rampě od
Barrandova projdou opravou i obě opěry. Po
ukončení hlavní uzavírky budou probíhat
dokončovací práce, které ale již provoz významně neomezí.
Při letošní rekonstrukci Barrandovského
mostu nebude tedy možné ulicí K Barrandovu sjíždět přímo na Barrandovský most
a dále pokračovat na Jižní spojku. Objízdná
trasa povede po D0 (Pražský okruh) Lochkovským tunelem a po Strakonické ulici zpět
na Barrandovský most a Jižní spojku. Pro
vzdálenější cíle, jako jsou Modřany, Kamýk
či Chodov, bude možné pokračovat dále po
okruhu D0 na sjezd Písnice, který se plánuje
v době rekonstrukce mostu otevřít, a dále do
centra pokračovat po Libušské ulici či pokračovat dál po D0 na sjezd Vestec, popřípadě
až k dálnici D1 a odtud pak zamířit do centra
po ulicích Brněnská a 5. května.
Spodní stavba mostu prošla rekonstrukcí
a sanací v minulých letech, konkrétně od září
2020 do listopadu 2021. První etapa rekonstrukce Barrandovského mostu pak proběhla
loni od května do října. Zbývající tři etapy se
uskuteční letos a v dalších dvou letech, kdy
stavaři dokončí celou severní část mostu, na
niž už ale nenavazují najížděcí rampy.
„Druhá etapa opravy bude mít velký vliv
na dopravu v oblasti Hlubočep. Bude uzavřena barrandovská rampa, která zásadně omezí
nájezd na samotný most. U lihovaru se opět
zprovozní vratná rampa, která má ovšem
omezenou kapacitu. Očekává se zvýšený
průjezd Hlubočepy, a tak mohou nastat komplikace,“ upozorňuje opoziční zastupitel Jan
Panenka z ODS a dodává: „Naše městská část
již v roce 2021 navrhla TSK dopravní opatření, která povedou ke zvýšení bezpečnosti
provozu na předpokládaných objízdných
trasách. Takže držme si palce a doufejme, že
bude dodržen slíbený termín dokončení po
92 dnech. Bohužel loni se to nezvládlo.“
Co se osvědčilo
aneb praktické rady pro řidiče
Zvažte, zda jsou vaše cesty přes Barrandovský most v době jeho rekonstrukce opravdu
nezbytné, a pokud už to nejde jinak, zda je
můžete absolvovat v časech slabšího provozu,
abyste mohli cestovat bezpečněji a bez zdržení. Pokud chcete každý den hladce projet do
práce, rozhodně využijte některou z chytrých
mobilních aplikací. Ty na základě reálných
dat z provozu dokážou najít optimální trasu
v každou denní či noční dobu. Nabízí se celá
řada variant, asi nejpopulárnější je aplikace
Waze, navigace od Googlu nebo oblíbené
Mapy.cz. n
7