Noviny Pětka
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Noviny Pětka 02/2024, Strana 25
Noviny Pětka 02/2024, Strana 26
26
Pětka ÚNOR /2024
KULTURA
Radka Hanáková patří kzajímavým osobnostem současné klasické hudební
scény vČesku. Vjejím repertoáru se najde široká škála hudebních stylů,
centrem jejího zaměření je nicméně barokní hudba. Vposledních letech
se jejím druhým domovem stalo kanadské Toronto, kde působí na tamní
univerzitě. Vrozhovoru pro Pětku se rozpovídala osvé umělecké kariéře
iovztahu ke své původní domovině.
n Zaměřujete se na interpretaci barokní
hudby, čím vás uchvátila?
Kokouzlení barokní hudbou jsem dospěla
vpoměrně zralejším věku aznamenalo to
pro mě jakési objevení nového světa. Je to
jistý paradox, jelikož jakožto studentka hry
na klavír jsem baroko, tedy Bacha, hrála
především zpovinnosti zněkolika důvodů.
Při studiu jsem měla pocit svázanosti tolika
pravidly, jak tuto hudbu hrát či nehrát, aniž
by se mi dostalo nějaké přesvědčivé alterna-
tivy. Navíc je Bachova hudba velice náročná
po paměťové stránce. Když jsem poté dostala
možnost do této hudby proniknout hlou-
běji, objevila jsem přesný opak– svět, který
mi dává nekonečnou svobodu vyjádřit se.
Dospět do tohoto stádia ovšem znamenalo
zbavit se jistých předsudků, hlavně tedy těch
starých nesmyslných pravidel azákazů, číst,
studovat ahlavně hrát sotevřenou myslí
asrdcem.
n Je náročné poté „přepnout“ ksoučasné
klasické hudbě? Která díla či skladatele
právě zní nejraději uvádíte?
Vžádném případě bych nemluvila onějakém
přepínání. Hudba je pro mě jedna, ikdyž
samozřejmě můžu cítit větší blízkost kurčité-
mu skladateli nebo stylu než kjinému. To se
ovšem také mění stím, jak se vyvíjím já jako
člověk. Neuzavírám se tedy žádnému stylu,
naopak. Co se té současnější hudby týká,
ráda vzpomínám na provedení Stockhause-
nova díla Kontakte, to byl velký zážitek. Mým
doktorandským projektem byl kanadský skla-
datel českého původu, Oskar Morawetz. Jeho
skladbu Fantasy in D jsem měla možnost
provést několikrát, mé provedení bylo do-
konce vysíláno kanadským rozhlasem CBC.
Ráda premiéruji idíla současných skladatelů,
díky festivalu Archaion Kallos jsem měla
možnost uvést ve světové premiéře skladby
Jího Gemrota aHanuše Bartoně.
n Máte za sebou úspěšný koncert vNěmec-
ku, kde jste představila Bachovy Goldber-
govy variace. Které dílo od Bacha ajeho
současníků máte dále vhledáčku?
Goldbergovské variace jsou úchvatné dílo,
které opravdu může jít sčlověkem celý jeho ži-
vot. Myslím, že není náhoda, že klavíristé jako
Rosalyn Tureck nebo Glenn Gould natočili
Goldbergovské variace jak na začátku kariéry,
tak ina jejím konci. Paralelně studuji Bachovo
Umění fugy, to je ovšem další celoživot
projekt. Bachovy komorní sonáty akoncerty
jsou nádherné věci. Kromě Bacha mi je velmi
blízká poetika hudby Jean-Philippa Rameaua.
n Chystáte jejich interpretaci také na sou-
dobé nástroje?
kolik let jsem studovala hru na cembalo,
ale za cembalistku se nepovažuji. Tyto ná-
stroje alidé, kteří se hře na ně věnují, pro mě
představují zdroj nenahraditelné inspirace
ktomu, jak tuto hudbu takříkajíc přelo-
žit avyjádřit prostřednictvím výrazových
atechnických možností moderního klavíru.
Cembalo miluji, ale na koncertní pódium se
sním, alespoň vdohledné době, nechystám.
n Vystupovala jste vřadě zemí, jaké má
podle vás Praha postavení na hudební
mapě světa?
Praha ajejí festivaly jsou zcela jistě jedno
zcenter klasické západní hudby. Jména
světových interpretů aorchestrů, kteří se sem
opakovaně vracejí, jsou toho důkazem.
n Deset let jste žila apůsobila vKanadě. Co
vás do Kanady přivedlo ačemu jste se tam
věnovala?
Do Kanady jsem jela původně pouze na
letní klavírní masterclass do Ban Centre for
Performing Arts. Tyto tři týdny pro mě byly
úchvatné po všech stránkách, viděla jsem
OSOBNOST KLASIKY
Hudba je pro mě jedna, říká
klavíristka Radka Hanáko
Klavíristka Radka Hanáková se nejvíce soustřuje na interpretaci barokní hudby
Foto: Archiv Radky Hanákové
Hudba je pro mě jedna, ikdyž
samozřejmě můžu cítit větší
blízkost kurčitému skladateli
nebo stylu než kjinému. To
se ovšem také mění stím,
jak se vyvíjím já jako člověk.
Neuzavírám se tedy žádnému
stylu, naopak.
Noviny Pětka 02/2024, Strana 27

Obsah

Noviny Pětka 02/2024, Strana 1
Noviny Pětka 02/2024, Strana 2
Noviny Pětka 02/2024, Bezpečnost skloňovaná ve všech pádech
Noviny Pětka 02/2024, Radniční jednohubky
Noviny Pětka 02/2024, Strana 5
Noviny Pětka 02/2024, Strana 6
Noviny Pětka 02/2024, Strana 7
Noviny Pětka 02/2024, Téma: pořádek a prevence
Noviny Pětka 02/2024, Strana 9
Noviny Pětka 02/2024, Strana 10
Noviny Pětka 02/2024, Strana 11
Noviny Pětka 02/2024, Otázka měsíce
Noviny Pětka 02/2024, Strana 13
Noviny Pětka 02/2024, Strana 14
Noviny Pětka 02/2024, Strana 15
Noviny Pětka 02/2024, Jsme složeni z mnoha hodinek
Noviny Pětka 02/2024, Strana 17
Noviny Pětka 02/2024, Strana 18
Noviny Pětka 02/2024, Strana 19
Noviny Pětka 02/2024, Strana 20
Noviny Pětka 02/2024, Strana 21
Noviny Pětka 02/2024, Strana 22
Noviny Pětka 02/2024, Strana 23
Noviny Pětka 02/2024, Strana 24
Noviny Pětka 02/2024, Strana 25
Noviny Pětka 02/2024, Strana 26
Noviny Pětka 02/2024, Strana 27
Noviny Pětka 02/2024, Strana 28
Noviny Pětka 02/2024, Strana 29
Noviny Pětka 02/2024, Strana 30
Noviny Pětka 02/2024, Strana 31
Noviny Pětka 02/2024, Strana 32
Noviny Pětka 02/2024, Strana 1

Strana 1

Noviny Pětka 02/2024, Strana 2

Strana 2

Noviny Pětka 02/2024, Bezpečnost skloňovaná ve všech pádech

Bezpečnost skloňovaná ve všech pádech

Noviny Pětka 02/2024, Radniční jednohubky

Radniční jednohubky

Noviny Pětka 02/2024, Strana 5

Strana 5

Noviny Pětka 02/2024, Strana 6

Strana 6

Noviny Pětka 02/2024, Strana 7

Strana 7

Noviny Pětka 02/2024, Téma: pořádek a prevence

Téma: pořádek a prevence

Noviny Pětka 02/2024, Strana 9

Strana 9

Noviny Pětka 02/2024, Strana 10

Strana 10

Noviny Pětka 02/2024, Strana 11

Strana 11

Noviny Pětka 02/2024, Otázka měsíce

Otázka měsíce

Noviny Pětka 02/2024, Strana 13

Strana 13

Noviny Pětka 02/2024, Strana 14

Strana 14

Noviny Pětka 02/2024, Strana 15

Strana 15

Noviny Pětka 02/2024, Jsme složeni z mnoha hodinek

Jsme složeni z mnoha hodinek

Noviny Pětka 02/2024, Strana 17

Strana 17

Noviny Pětka 02/2024, Strana 18

Strana 18

Noviny Pětka 02/2024, Strana 19

Strana 19

Noviny Pětka 02/2024, Strana 20

Strana 20

Noviny Pětka 02/2024, Strana 21

Strana 21

Noviny Pětka 02/2024, Strana 22

Strana 22

Noviny Pětka 02/2024, Strana 23

Strana 23

Noviny Pětka 02/2024, Strana 24

Strana 24

Noviny Pětka 02/2024, Strana 25

Strana 25

Noviny Pětka 02/2024, Strana 26

Strana 26

Noviny Pětka 02/2024, Strana 27

Strana 27

Noviny Pětka 02/2024, Strana 28

Strana 28

Noviny Pětka 02/2024, Strana 29

Strana 29

Noviny Pětka 02/2024, Strana 30

Strana 30

Noviny Pětka 02/2024, Strana 31

Strana 31

Noviny Pětka 02/2024, Strana 32

Strana 32

26

Rendering Strana 27 (341126): (0/1) (59 ms)

Rendering Strana 26 (341125): (0/1) (64 ms)

Rendering Strana 25 (341124): (0/1) (63 ms)

No sync content to local

Sending statistics … done (1127 ms)

Rendering Strana 29 (341128): (0/1) (1125 ms)

Rendering Strana 28 (341127): (0/1) (1126 ms)

Rendering Strana 27 (341126): (1/1) (0 ms)

Rendering Strana 26 (341125): (1/1) (0 ms)

Rendering Strana 25 (341124): (1/1) (0 ms)

Rendering Strana 24 (341123): (0/1) (1146 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Noviny Pětka: theme set to 8895

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r28/appLogo-34.png

 r28/pubLogoa-42.png

 i8735/vth440052-1.jpg

 i8735/vth440053-1.jpg

 i8735/vth440054-1.jpg

 i8735/vth440055-1.jpg

 i8735/bg341125.svg

 i8735/bg341126.svg[p3]

 i8735/vth440056-1.jpg (3x)

 i8735/vth440057-1.jpg (3x)

 i8735/vth440029-1.jpg (2x)

 i8735/vth440030-1.jpg (2x)

 i8735/vth440031-1.jpg (2x)

 i8735/vth440032-1.jpg (2x)

 i8735/vth440033-1.jpg (2x)

 i8735/vth440034-1.jpg[p1]

 i8735/vth440035-1.jpg[p1]

 i8735/vth440036-1.jpg[p1]

 i8735/vth440037-1.jpg[p1]

 i8735/vth440038-1.jpg[p1]

 i8735/vth440039-1.jpg[p1]

 i8735/vth440040-1.jpg[p1]

 i8735/vth440041-1.jpg[p1]

 i8735/vth440042-1.jpg[p1]

 i8735/vth440043-1.jpg[p1]

 i8735/vth440044-1.jpg[p1]

 i8735/vth440045-1.jpg[p1]

 i8735/vth440046-1.jpg[p1]

 i8735/vth440047-1.jpg[p1]

 i8735/vth440048-1.jpg[p1]

 i8735/vth440049-1.jpg[p1]

 i8735/vth440050-1.jpg[p1]

 i8735/vth440051-1.jpg[p1]

 i8735/vth440058-1.jpg[p1]

 i8735/vth440059-1.jpg[p1]

 i8735/vth440060-1.jpg[p1]