Pětka
www.ipetka.cz
CIZÍ JAZYKY
Podpoříme bilingvní
výuku na našich
školách, říká starostka
Potřeba dobré znalosti cizích jazyků neustále
roste. Jednou z možností, jak dovednosti získat,
je zavedení bilingvní výuky. Tedy vyučování
jednotlivých předmětů v mateřském i cizím jazyce.
R
Rodiče si na podzim s dětmi na zahradě školy vydlabali dýně
TYRŠOVA ZŠ A MŠ
Mateřinka dál
nabízí plno zábavy
V naší mateřské škole
bývalo vždy dobrým
zvykem pořádat několikrát
ročně akce pro děti a jejich
rodiče. Ovšem v souvislosti
s koronavirovými
opatřeními tato setkávání
ve vnitřních prostorách
MŠ už delší dobu nejsou
možná, proto se snažíme
vymýšlet různé alternativy
a v rámci možností dopřát
i v této nekomfortní době
dětem a rodičům společné
zážitky.
P
říkladem je třeba podzimní
opékání buřtů nebo také
zahradní akce „Dýňohraní“, kde si rodiče se svými dětmi
vlastnoručně vydlabali dýně, které si pak odnesli domů společně
se zážitky z příjemně stráveného
odpoledne.
Další venkovní akcí bylo
vánoční setkání, kdy jsme si
místo tradiční besídky rozsvítili
stromeček na zahradě, rodiče
si poslechli básničky s vánoční
tematikou, které pro ně děti
nacvičily se svými učitelkami,
a poté jsme si společně zazpívali
koledy. Atmosféra byla úžasná.
Kromě těchto společných akcí
s rodiči máme i v této nelehké
době téměř každý měsíc v MŠ
divadelní představení a organizujeme různé programy pro děti –
především v rámci environmentální výchovy. Například nejstarší
předškoláci se u příležitosti
Dne Země učili třídit odpad.
Nejmladší děti se zúčastnily
výukového programu „Voda“,
během kterého jim lektorka
z ekologického centra Koniklec,
mimo jiné, vysvětlila zábavnou
formou, jak teče řeka.
S dvěma třídami starších
dětí jsme se na podzim vypravili na výlet do Toulcova dvora,
kam jezdíme pravidelně a jehož
posláním je inspirovat děti k odpovědnému vztahu k přírodě.
Tentokrát jsme vybrali programy
„Stateček s domácími zvířátky“,
kde jsou děti v kontaktu s živými
zvířaty, a „Ptačí příběhy“, kde se
děti seznámily s ptactvem žijícím
v lesním ekosystému. Získané
poznatky upevňujeme při procházkách Prokopským údolím
i během pobytu na zahradě
naší mateřské školy, kde kromě
ptáčků občas vidíme také zajíce
a veverky.
Ztotožňujeme se s citátem
L. A. Senecy: „Pokud žiješ v souladu s přírodou, nikdy nebudeš
chudý.“ n
adnice Prahy 5 podpoří
bilingvní výuku na
některých školách
zřízených pátým obvodem.
„Konzultovala jsem s odbornicemi z Toscool, které mají
zkušenosti z Prahy 6. A ty
jsou pozitivní. Výuka funguje
velmi dobře a je o ni velký
zájem,“ vysvětluje starostka
Renáta Zajíčková (ODS)
úvahy o zavedení bilingvního
způsobu výuky.
Výhodou této metody je,
že nepředpokládá předchozí
znalost cizího, v našem případě anglického jazyka. Jde tedy
o vhodnou výuku pro všechny
děti, které se učí angličtinu
přirozeně jako druhý jazyk.
Kromě výuky češtiny a vlastivědy se oběma jazyky vyučují
všechny předměty. Žáci skládají mezinárodní jazykové
zkoušky a dětem se tak otevírá
možnost pokračovat ve studiu
nejen na českých středních
školách, ale i na bilingvních,
případně v zahraničí.
„Zkušenosti ukazují, že
k osvojení jazyka dochází
mnohem lépe, když se děti
učí nějaký reálný, konkrétní
obsah, kde jazyk znalosti
zprostředkovává a výuka tedy
není zaměřena na jazyk samotný. Samozřejmě to klade
zvýšené nároky na kvalifikované pedagogy z řad rodilých
mluvčích. A to je právě role
zřizovatele, aby po technické
stránce pomohl školám takové pedagogy zajistit a zaplatit.
Jsem přesvědčená, že se to bohatě vyplatí,“ dodává Renáta
Zajíčková.
Nejblíže k zavedení
bilingvní výuky má základní
a mateřská škola Barrandov
na Chaplinově náměstí.
Ředitelka školy Veronika
Urban Volfová chce s touto
možností seznámit rodiče
žáků v průběhu března.
V ideálním případě by mohl
projekt odstartovat už v září
se začátkem nového školního roku. n red
Jana Taterová, Tyršova ZŠ a MŠ
21