Pětka

www.ipetka.cz 

CIZÍ JAZYKY

Podpoříme bilingvní

výuku na našich

školách, říká starostka

Potřeba dobré znalosti cizích jazyků neustále

roste. Jednou z možností, jak dovednosti získat,

je zavedení bilingvní výuky. Tedy vyučování

jednotlivých předmětů v mateřském i cizím jazyce.

R

Rodiče si na podzim s dětmi na zahradě školy vydlabali dýně

TYRŠOVA ZŠ A MŠ

Mateřinka dál

nabízí plno zábavy

V naší mateřské škole

bývalo vždy dobrým

zvykem pořádat několikrát

ročně akce pro děti a jejich

rodiče. Ovšem v souvislosti

s koronavirovými

opatřeními tato setkávání

ve vnitřních prostorách

MŠ už delší dobu nejsou

možná, proto se snažíme

vymýšlet různé alternativy

a v rámci možností dopřát

i v této nekomfortní době

dětem a rodičům společné

zážitky.

P

říkladem je třeba podzimní

opékání buřtů nebo také

zahradní akce „Dýňohraní“, kde si rodiče se svými dětmi

vlastnoručně vydlabali dýně, které si pak odnesli domů společně

se zážitky z příjemně stráveného

odpoledne.

Další venkovní akcí bylo

vánoční setkání, kdy jsme si

místo tradiční besídky rozsvítili

stromeček na zahradě, rodiče

si poslechli básničky s vánoční

tematikou, které pro ně děti

nacvičily se svými učitelkami,

a poté jsme si společně zazpívali

koledy. Atmosféra byla úžasná.

Kromě těchto společných akcí

s rodiči máme i v této nelehké

době téměř každý měsíc v MŠ

divadelní představení a organizujeme různé programy pro děti –

především v rámci environmentální výchovy. Například nejstarší

předškoláci se u příležitosti

Dne Země učili třídit odpad.

Nejmladší děti se zúčastnily

výukového programu „Voda“,

během kterého jim lektorka

z ekologického centra Koniklec,

mimo jiné, vysvětlila zábavnou

formou, jak teče řeka.

S dvěma třídami starších

dětí jsme se na podzim vypravili na výlet do Toulcova dvora,

kam jezdíme pravidelně a jehož

posláním je inspirovat děti k odpovědnému vztahu k přírodě.

Tentokrát jsme vybrali programy

„Stateček s domácími zvířátky“,

kde jsou děti v kontaktu s živými

zvířaty, a „Ptačí příběhy“, kde se

děti seznámily s ptactvem žijícím

v lesním ekosystému. Získané

poznatky upevňujeme při procházkách Prokopským údolím

i během pobytu na zahradě

naší mateřské školy, kde kromě

ptáčků občas vidíme také zajíce

a veverky.

Ztotožňujeme se s citátem

L. A. Senecy: „Pokud žiješ v souladu s přírodou, nikdy nebudeš

chudý.“ n

adnice Prahy 5 podpoří

bilingvní výuku na

některých školách

zřízených pátým obvodem.

„Konzultovala jsem s odbornicemi z Toscool, které mají

zkušenosti z Prahy 6. A ty

jsou pozitivní. Výuka funguje

velmi dobře a je o ni velký

zájem,“ vysvětluje starostka

Renáta Zajíčková (ODS)

úvahy o zavedení bilingvního

způsobu výuky.

Výhodou této metody je,

že nepředpokládá předchozí

znalost cizího, v našem případě anglického jazyka. Jde tedy

o vhodnou výuku pro všechny

děti, které se učí angličtinu

přirozeně jako druhý jazyk.

Kromě výuky češtiny a vlastivědy se oběma jazyky vyučují

všechny předměty. Žáci skládají mezinárodní jazykové

zkoušky a dětem se tak otevírá

možnost pokračovat ve studiu

nejen na českých středních

školách, ale i na bilingvních,

případně v zahraničí.

„Zkušenosti ukazují, že

k osvojení jazyka dochází

mnohem lépe, když se děti

učí nějaký reálný, konkrétní

obsah, kde jazyk znalosti

zprostředkovává a výuka tedy

není zaměřena na jazyk samotný. Samozřejmě to klade

zvýšené nároky na kvalifikované pedagogy z řad rodilých

mluvčích. A to je právě role

zřizovatele, aby po technické

stránce pomohl školám takové pedagogy zajistit a zaplatit.

Jsem přesvědčená, že se to bohatě vyplatí,“ dodává Renáta

Zajíčková.

Nejblíže k zavedení

bilingvní výuky má základní

a mateřská škola Barrandov

na Chaplinově náměstí.

Ředitelka školy Veronika

Urban Volfová chce s touto

možností seznámit rodiče

žáků v průběhu března.

V ideálním případě by mohl

projekt odstartovat už v září

se začátkem nového školního roku. n red

Jana Taterová, Tyršova ZŠ a MŠ

21