Pětka
ÚNOR /2022
DOPRAVA A ROZVOJ
Vážení čtenáři,
od února letošního roku se rozšířily zóny placeného stání
i o oblast Barrandova, Starých Hlubočep, Žvahova a Zlíchova.
I z tohoto důvodu přinášíme odpovědi na časté otázky,
které se v této souvislosti objevují.
n Jak je možné na obousměrné
komunikaci vyznačit parkovací místa, když zákon při
obousměrném provozu stanovuje nechat volný prostor pro
průjezd vozidel o šíři šest metrů (při zastavení tří metrů)?
Tato úprava je legalizována na
základě ustanovení příslušných
právních předpisů, kterými je
místní úprava provozu (dopravní
značení) nadřazena obecním
ustanovením provozu na pozemních komunikacích. Toto řešení
je zejména využíváno v zónách
se zklidněným provozem, tj.
maximálně povolenou rychlostí
30 km za hodinu a méně.
n Jaký je význam souběhu
dopravního značení tzv. fialové
zóny v kombinaci s modrou
čárou na vozovce, který je rozdílný oproti zažitým zvyklostem třeba na Smíchově?
Při rozvoji modelu dopravního
značení v nově zaváděných
zónách placeného stání se přistupuje též k prověřené variantě
kombinace tohoto dopravního
značení, a to s cílem umožnit
maximální možnou variabilitu
funkce zón (návštěvnická a rezidentní) a efektivitu respektování
stanoveného dopravního režimu
včetně možnosti odtahu vozidel,
které zde parkují v rozporu se
zásadami provozu zón placeného stání.
n Proč došlo na sídlišti Barran-
dov na komunikaci Högerova
ke změně dopravního značení,
kterým je zde zavedena jízda
vozidel s předností zprava?
Dopravní situace a zejména bezpečnost provozu na komunikaci
Högerova byla v minulosti několikrát předmětem kritiky občanů,
a to zejména z důvodu rychlé
jízdy vozidel. Tuto problematiku
bylo navrženo řešit buď formou
12
instalace dalších zpomalovacích
prvků (zpomalovacích prahů),
instalace měřičů okamžité
rychlosti, snížením maximální
povolené rychlosti na 30 km/
hod., nebo vznikem střídavého
stání vozidel na vozovce. Po
projednání ve Výboru dopravy
Zastupitelstva MČP5
bylo přistoupeno
k možnému
legálnímu
nástroji, kterým
je vytvoření zóny se
sníženou maximální
povolenou rychlostí
a jízdou s předností
zprava. Tato úprava by ke
zvýšení bezpečnosti provozu, zejména chodců měla
jednoznačně přispět.
n Je povoleno parkovat
v oblasti mimo místa označená modrou ZPS?
Ne. Pokud jsou tato místa
označena žlutou podélnou
souvislou čarou, jsou určena
pro míjení vozidel. V ostatních místech, kde je nastaven
režim zóny 30 se zákazem
stání, smí řidič pouze zastavit.
n Kolik zaplatí senior od 65
let na ZPS?
Senior nad 65 let zaplatí na
sídlišti Barrandov 180 korun
za rok.
n Bydlím v oblasti se zave-
denou ZPS, ale nemám zde
trvalý pobyt…
Nárok na rezidentní parkovací oprávnění vzniká pouze
osobám s trvalým pobytem na
území rezidentní oblasti (viz
Zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích). Možnost
získání parkovacího oprávnění
jen na základě nájemní smlouvy
by tak byla v rozporu s tímto
zákonem. Má-li ovšem člověk,
který bydlí v regulované zóně,
platnou nájemní smlouvu, má
v souladu se zákonem o evidenci
obyvatel také právo si v tomto
místě zřídit trvalý pobyt.
n Parkuji u příbuzných a zná-
mých v oblasti se zavedenou
ZPS…
K parkování za účelem návštěvy
příbuzných a známých je
nejvhodnější využívat čas mimo
provozní dobu ZPS, popř. fialové zóny. V případě nutnosti lze
využít i modrých a oranžových
úseků ZPS. Ty jsou však cenově
méně výhodné.
n Jak je řešeno parkování
vozidel osob se
ZTP/ZTPP?
Stejně jako
dosud, tedy
možností využít
vyhrazeného
parkovacího stání,
za předpokladu, že
vozidlo nese označení
07. Hlavní město
Praha stanoví
minimální počet
vyhrazených
parkování pro
invalidy ve výši
minimálně dvou
procent parkovacích stání.
n Je možné pořídit si parkovací
oprávnění pro
celou Prahu?
Pořízení takového
oprávnění není
možné, popíralo
by to samotný
regulační charakter
ZPS.
n Jsem motocyklista…
Mopedy, jednostopé motocykly, motokola
parkují v celé ZPS
zdarma bez nutnosti
registrace. n red