Pětka

ÚNOR /2022

DOPRAVA A ROZVOJ

Vážení čtenáři,

od února letošního roku se rozšířily zóny placeného stání

i o oblast Barrandova, Starých Hlubočep, Žvahova a Zlíchova.

I z tohoto důvodu přinášíme odpovědi na časté otázky,

které se v této souvislosti objevují.

n Jak je možné na obousměrné

komunikaci vyznačit parkovací místa, když zákon při

obousměrném provozu stanovuje nechat volný prostor pro

průjezd vozidel o šíři šest metrů (při zastavení tří metrů)?

Tato úprava je legalizována na

základě ustanovení příslušných

právních předpisů, kterými je

místní úprava provozu (dopravní

značení) nadřazena obecním

ustanovením provozu na pozemních komunikacích. Toto řešení

je zejména využíváno v zónách

se zklidněným provozem, tj.

maximálně povolenou rychlostí

30 km za hodinu a méně.

n Jaký je význam souběhu

dopravního značení tzv. fialové

zóny v kombinaci s modrou

čárou na vozovce, který je rozdílný oproti zažitým zvyklostem třeba na Smíchově?

Při rozvoji modelu dopravního

značení v nově zaváděných

zónách placeného stání se přistupuje též k prověřené variantě

kombinace tohoto dopravního

značení, a to s cílem umožnit

maximální možnou variabilitu

funkce zón (návštěvnická a rezidentní) a efektivitu respektování

stanoveného dopravního režimu

včetně možnosti odtahu vozidel,

které zde parkují v rozporu se

zásadami provozu zón placeného stání.

n Proč došlo na sídlišti Barran-

dov na komunikaci Högerova

ke změně dopravního značení,

kterým je zde zavedena jízda

vozidel s předností zprava?

Dopravní situace a zejména bezpečnost provozu na komunikaci

Högerova byla v minulosti několikrát předmětem kritiky občanů,

a to zejména z důvodu rychlé

jízdy vozidel. Tuto problematiku

bylo navrženo řešit buď formou

12

instalace dalších zpomalovacích

prvků (zpomalovacích prahů),

instalace měřičů okamžité

rychlosti, snížením maximální

povolené rychlosti na 30 km/

hod., nebo vznikem střídavého

stání vozidel na vozovce. Po

projednání ve Výboru dopravy

Zastupitelstva MČP5

bylo přistoupeno

k možnému

legálnímu

nástroji, kterým

je vytvoření zóny se

sníženou maximální

povolenou rychlostí

a jízdou s předností

zprava. Tato úprava by ke

zvýšení bezpečnosti provozu, zejména chodců měla

jednoznačně přispět.

n Je povoleno parkovat

v oblasti mimo místa označená modrou ZPS?

Ne. Pokud jsou tato místa

označena žlutou podélnou

souvislou čarou, jsou určena

pro míjení vozidel. V ostatních místech, kde je nastaven

režim zóny 30 se zákazem

stání, smí řidič pouze zastavit.

n Kolik zaplatí senior od 65

let na ZPS?

Senior nad 65 let zaplatí na

sídlišti Barrandov 180 korun

za rok.

n Bydlím v oblasti se zave-

denou ZPS, ale nemám zde

trvalý pobyt…

Nárok na rezidentní parkovací oprávnění vzniká pouze

osobám s trvalým pobytem na

území rezidentní oblasti (viz

Zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích). Možnost

získání parkovacího oprávnění

jen na základě nájemní smlouvy

by tak byla v rozporu s tímto

zákonem. Má-li ovšem člověk,

který bydlí v regulované zóně,

platnou nájemní smlouvu, má

v souladu se zákonem o evidenci

obyvatel také právo si v tomto

místě zřídit trvalý pobyt.

n Parkuji u příbuzných a zná-

mých v oblasti se zavedenou

ZPS…

K parkování za účelem návštěvy

příbuzných a známých je

nejvhodnější využívat čas mimo

provozní dobu ZPS, popř. fialové zóny. V případě nutnosti lze

využít i modrých a oranžových

úseků ZPS. Ty jsou však cenově

méně výhodné.

n Jak je řešeno parkování

vozidel osob se

ZTP/ZTPP?

Stejně jako

dosud, tedy

možností využít

vyhrazeného

parkovacího stání,

za předpokladu, že

vozidlo nese označení

07. Hlavní město

Praha stanoví

minimální počet

vyhrazených

parkování pro

invalidy ve výši

minimálně dvou

procent parkovacích stání.

n Je možné pořídit si parkovací

oprávnění pro

celou Prahu?

Pořízení takového

oprávnění není

možné, popíralo

by to samotný

regulační charakter

ZPS.

n Jsem motocyklista…

Mopedy, jednostopé motocykly, motokola

parkují v celé ZPS

zdarma bez nutnosti

registrace. n red