Pětka
www.ipetka.cz
ŠKOLSTVÍ
INVESTICE
Na rozvoj půjde skoro čtvrt miliardy
Radnice Prahy 5 letos
znovu výrazně podpoří
školy a školky. A to
bezmála čtvrt miliardou
korun. Vedle mzdových
nákladů na chod
úřadu jde o rozpočtově
nejsilnější kapitolu.
P
eníze půjdou hlavně na
modernizaci budov a technického zázemí školských
zařízení. Tradičně vysoká je
ovšem i podpora samotného
vzdělávání.
„Městská část jako zřizovatel
škol a mateřinek má klíčovou
roli pro jejich fungování. Podporu vnímám jako komplexní
službu – jednak pro nutné
prostorové, materiální a technické zázemí, jako jsou nové
učebny, pomůcky nebo třeba
kuchyně či sportoviště, ale také
pro vzdělávací proces. Snažíme
se ulehčit práci ředitelům škol
i samotným pedagogům, aby se
Snažíme se ulehčit
práci ředitelům
škol i samotným
pedagogům, aby
se mohli co nejvíce
soustředit na to
nejpodstatnější, výuku
a výchovu dětí.
Bazénový provoz ve škole ve Weberově ulici čeká rekonstrukce
mohli co nejvíce soustředit na to
nejpodstatnější, výuku a výchovu dětí,“ říká starostka Renáta
Zajíčková (ODS).
Proto městská část významně
přispívá na podporu profesního rozvoje učitelů. Přes devět
milionů korun si rozdělí školská
zařízení na platy pedagogických
a zejména nepedagogických
pracovníků, kteří jsou pro
školy a mateřinky jinak těžko
dostupní, a jejich role je přitom
nezastupitelná. Praha 5 tak už
třetím rokem finančně přispívá
na půlúvazek nepedagogických
pracovníků.
„Jde o peníze, které mají
ředitelky a ředitelé k dispozici
navíc. A je na jejich uvážení, zda
posílí tým pro administrativu,
školní jídelnu či správu webu
a podobně. Prostě tam, kde je
to nejvíce pálí, a z praxe víme,
že jde o mimořádně vítanou
pomoc, která zase škole umožní,
aby se mohla v klidu věnovat
především výuce,“ vypočítává
Renáta Zajíčková.
„Financování půlúvazku
nepedagogického pracovníka si velmi vážíme. Peníze
využíváme na financování
administrativního pracovníka
a technického pracovníka,
který zajišťuje drobné opravy
a běžnou údržbu naší historické budovy a přilehlého areálu,
což bychom jinak zvládali
velmi obtížně,“ dodává ředitelka Mateřské školy Hlubočepy
Lenka Bohuslavová.
Téměř sto milionů korun
pak městská část letos investuje
do navýšení kapacit školských
zařízení, snížení energetické
náročnosti budov či rekonstrukcí. Například ZŠ a MŠ Weberova čeká zahájení komplexní rekonstrukce bazénového
provozu, ZŠ Grafická rozšíří
učebny pro polytechnickou
výuku a dvě školy na Barrandově V Remízku a na Chaplinově náměstí chystají celkovou
rekonstrukci kuchyně a jejího
zázemí.
„Do oblasti školství míří významně nejvíce našich investic.
Jen nyní máme naplánovány
projekty za souhrnnou sumu
téměř 420 milionů korun, které
již tento rok běží. A to vůbec
nemluvím o výstavbě nových
škol v Praze 5, které připravujeme a o jejichž financování
jednáme s Hlavním městem
Prahou,“ dodává radní pro
oblast financí Jan Kavalírek
(TOP 09).
V příštích letech totiž
městskou část čeká výstavba
čtyř nových školských objektů. V rámci projektu Smíchov
City, v Košířích, na Barrandově
a Waltrovce, kde se odhadované
investice vyšplhají k hranici tří
miliard korun. n red
PŘÍKLADY LETOŠNÍCH
ŠKOLSKÝCH INVESTIC
n rozšiřování školských
kapacit – vestavba do
půdního prostoru
ZŠ Kořenského, zvýšení
kapacity MŠ Beníšková
(objekt Naskové
Slunéčko), přístavba
pavilonu MŠ Pod
Lipkami, příprava ZŠ
Smíchov City
n rekonstrukce bazénu
v ZŠ Weberova
n rekonstrukce kuchyní
základních škol
na Barrandově
JINONICE
MŠ Waltrovka slavila rok existence
U
ž je to něco přes rok, co paní
učitelky společně s dětmi dochází
do MŠ Waltrovka. Mateřská škola
oslavila své první narozeniny a k tomuto výročí zorganizovaly paní učitelky
narozeninovou oslavu. Její součástí byla
narozeninová stezka, na které děti plnily
úkoly se zaměřením na jemnou a hrubou
motoriku a úkoly týkající se zvířat a prostředí, v němž žijeme.
Mateřská škola si zakládá na dobrých
vztazích a komunikaci s rodiči. K upevňování těchto vztahů pomáhají společné
akce. Kvůli epidemické situaci je jejich
množství bohužel menší, než bychom si
přáli. V listopadu se ale podařilo v okolí
mateřské školy uspořádat lampionový průvod a dětem svítily na cestu lampiony, které
si v rámci výtvarné a praktické činnosti
samy vyrobily.
Za uplynulý rok se mateřská škola
stala důvěrným prostředím, ve kterém
se cítí bezpečně děti, jejich rodiče i paní
učitelky. n red
19