Pětka
www.ipetka.cz
Bez peněz do hospody nelez, říká se
Vykročení k potřebné změně
Bez rozpočtu nemůže radnice stavět, uklízet atp. Tedy může,
ale velmi omezeně. Je dobře, že se podařilo rozpočet schválit
včas. Jsou radnice v Praze, které jej stále nemají.
Snahou letošního rozpočtu bylo hledat úspory zejména
v provozních výdajích s cílem dosáhnout vyrovnaného rozpočtu v horizontu následných tří let. Podařilo se najít úspory
ve výši 100 mil. Kč, a to je určitě dobrý trend. Vedle snižování
provozních výdajů je však třeba posilovat zejména výdaje
investiční. Po mnoha dlouhých letech se podařilo splnit plánované investice roku 2021 na více než 75 % (oproti cca
55 % v minulých letech). Jak vyplynulo ze zpracované
Strategie rozvoje 2030+, budou v budoucnu investiční výdaje
městské části významně převyšovat ty letošní.
Letos například zahájíme výstavbu dvou nových domů
pro seniory, v plánu je zahájení výstavby nové školky v ulici
Naskové (Košíře), základní školy na Smíchov City a začne
se projektovat nová školní budova Na Výši (Košíře). Největší
nápor na investice však přijde v letech následujících. Jednáme
s investory nové výstavby o jejich participaci
na těchto výdajích. Bez spolufinancování ze
strany hlavního města to však nepůjde.
Všem občanům chci závěrem popřát vše
dobré v novém roce 2022. n
Před rokem, kdy jsme zde hodnotili rozpočet na minulý rok,
jsem vyjádřil přesvědčení, že v dalších letech budou muset
přijít větší úspory a čas pro změny se stane kritickým faktorem.
Rozpočet na letošní rok větší úspory skutečně přináší, což
je pozitivní zpráva. Rozpočet na letošní rok i výhled na dalších
pět let jsou bohužel stále plánovány jako deficitní. Pokud se
výhled nepodaří změnit ve vyrovnané rozpočty, bude k financování deficitů využito mj. i prostředků získaných prodejem
majetku, zejména bytů, namísto jejich využití k tolik potřebnému rozšíření bytového fondu. I posouvání termínu realizace
investičních akcí na pozdější dobu způsobuje nemalé ztráty,
neboť z důvodu růstu cen je možno vybudovat stále méně
a méně.
Zejména investiční část rozpočtu nyní nově vychází ze
Strategického plánu rozvoje MČ Praha 5, prostředky budou
vynakládány smysluplněji a efektivněji, což je další z pozitivních zpráv pro občany. Do třetice dobrých zpráv očekávám, že
i v tomto roce se bude dařit snižovat nejen
rozdíl mezi plánem a dosaženou skutečností, ale bude také méně úprav rozpočtu
během roku. n
Tomáš Homola, místostarosta MČ Praha 5
Petr Bervid, předseda klubu zastupitelů
E-mail: tomas.homola@praha5.cz
E-mail: petr.bervid@praha5.cz
Provozní výdaje nižší, ztráta vyšší,
výhled katastrofální
Schválený rozpočet by se i přes navržený schodek 414,5 mil.
Kč dal hodnotit kladně, pokud by však výhled směřoval k vyrovnanému hospodaření. Bohužel ve výhledu na dalších pět
let je kumulovaná ztráta téměř 2,5 miliardy Kč.
Jak bude MČ Praha 5 hospodařit v budoucnu, evidentně dnešní koaliční představitele z ODS, TOP 09, ANO, STAN
a SNOP netrápí. Důležitá je pro ně současnost a udržení
vlastního korýtka. Šestnáct placených zastupitelů na plný
úvazek nemá v historii nejen Prahy 5, ale ani všech ostatních
městských částí Prahy obdoby. Navíc si uvolnění zastupitelé
na radnici spíš překáží, než aby dokázali cokoli zajistit pro
občany. Takže nedostatek míst v ZŠ v okolí Košíř, naplněné
kapacity MŠ na Barrandově, několik let odkládané investice
(rekonstrukce parků, generální opravy kuchyní v ZŠ Barrandov atd.) se dál odsouvají a MČ není schopna vyčerpat ani
přidělené dotace.
Co však běží na plné obrátky, je PR radnice. Tam naopak
došlo k navýšení rozpočtu o 425 tis. Kč.
Důvodem budou zřejmě komunální volby
v roce 2022 a snaha koalice zviditelnit se
hlavně mediálně, místo skutečné práce pro
občany. n
Rozpočet? Uvidíme za rok
Hledání úspor ve veřejných rozpočtech je v současnosti
mimořádně populární politické téma. V tomto směru tedy
chápu snahu předkladatele rozpočtu vyjít tomuto trendu vstříc
a oceňuji i preciznost, s jakou se do svého předsevzetí pustil.
Na rozdíl od něj však nevnímám rozpočet toliko jako nějaký
virtuální a hodně složitý simulátor ekonomických procesů,
který lze různě mačkat, až z něj vypadne zadaný výsledek,
kterým je úspora.
Smyslem rozpočtu je zabezpečit finanční rámec pro služby,
které musí obvod podle zákona poskytovat, a pro jeho dlouhodobý rozvoj. Stále se ukazuje, jak nízká je schopnost Prahy 5
realizovat investice a zabezpečit i řádné fungování některých
klíčových úřadů v přenesené působnosti, například stavebního
úřadu. Z tohoto důvodu se mi jeví jako nelogické snižovat v zájmu úspor počty zaměstnanců, když klíčová pracoviště jsou již
nyní přetížená a nejsou schopna řešit svou agendu včas.
V tomto směru si spíše dovedu představit hledání drobné
úspory provedením auditu práce některých uvolněných členů
zastupitelstva a případnou redukcí počtu
úvazků, které by se prokázaly jako neefektivní. To je taková nezištná předvolební rada
pro naši koalici. n
Karel Bauer, zastupitel MČ Praha 5
Josef Cuhra, předseda klubu zastupitelů
E-mail: karel.bauer@praha5.cz
E-mail: josef.cuhra@praha5.cz
25