Pětka

www.ipetka.cz 

Bez peněz do hospody nelez, říká se

Vykročení k potřebné změně

Bez rozpočtu nemůže radnice stavět, uklízet atp. Tedy může,

ale velmi omezeně. Je dobře, že se podařilo rozpočet schválit

včas. Jsou radnice v Praze, které jej stále nemají.

Snahou letošního rozpočtu bylo hledat úspory zejména

v provozních výdajích s cílem dosáhnout vyrovnaného rozpočtu v horizontu následných tří let. Podařilo se najít úspory

ve výši 100 mil. Kč, a to je určitě dobrý trend. Vedle snižování

provozních výdajů je však třeba posilovat zejména výdaje

investiční. Po mnoha dlouhých letech se podařilo splnit plánované investice roku 2021 na více než 75 % (oproti cca

55 % v minulých letech). Jak vyplynulo ze zpracované

Strategie rozvoje 2030+, budou v budoucnu investiční výdaje

městské části významně převyšovat ty letošní.

Letos například zahájíme výstavbu dvou nových domů

pro seniory, v plánu je zahájení výstavby nové školky v ulici

Naskové (Košíře), základní školy na Smíchov City a začne

se projektovat nová školní budova Na Výši (Košíře). Největší

nápor na investice však přijde v letech následujících. Jednáme

s investory nové výstavby o jejich participaci

na těchto výdajích. Bez spolufinancování ze

strany hlavního města to však nepůjde.

Všem občanům chci závěrem popřát vše

dobré v novém roce 2022. n

Před rokem, kdy jsme zde hodnotili rozpočet na minulý rok,

jsem vyjádřil přesvědčení, že v dalších letech budou muset

přijít větší úspory a čas pro změny se stane kritickým faktorem.

Rozpočet na letošní rok větší úspory skutečně přináší, což

je pozitivní zpráva. Rozpočet na letošní rok i výhled na dalších

pět let jsou bohužel stále plánovány jako deficitní. Pokud se

výhled nepodaří změnit ve vyrovnané rozpočty, bude k financování deficitů využito mj. i prostředků získaných prodejem

majetku, zejména bytů, namísto jejich využití k tolik potřebnému rozšíření bytového fondu. I posouvání termínu realizace

investičních akcí na pozdější dobu způsobuje nemalé ztráty,

neboť z důvodu růstu cen je možno vybudovat stále méně

a méně.

Zejména investiční část rozpočtu nyní nově vychází ze

Strategického plánu rozvoje MČ Praha 5, prostředky budou

vynakládány smysluplněji a efektivněji, což je další z pozitivních zpráv pro občany. Do třetice dobrých zpráv očekávám, že

i v tomto roce se bude dařit snižovat nejen

rozdíl mezi plánem a dosaženou skutečností, ale bude také méně úprav rozpočtu

během roku. n

Tomáš Homola, místostarosta MČ Praha 5

Petr Bervid, předseda klubu zastupitelů

E-mail: tomas.homola@praha5.cz

E-mail: petr.bervid@praha5.cz

Provozní výdaje nižší, ztráta vyšší,

výhled katastrofální

Schválený rozpočet by se i přes navržený schodek 414,5 mil.

Kč dal hodnotit kladně, pokud by však výhled směřoval k vyrovnanému hospodaření. Bohužel ve výhledu na dalších pět

let je kumulovaná ztráta téměř 2,5 miliardy Kč.

Jak bude MČ Praha 5 hospodařit v budoucnu, evidentně dnešní koaliční představitele z ODS, TOP 09, ANO, STAN

a SNOP netrápí. Důležitá je pro ně současnost a udržení

vlastního korýtka. Šestnáct placených zastupitelů na plný

úvazek nemá v historii nejen Prahy 5, ale ani všech ostatních

městských částí Prahy obdoby. Navíc si uvolnění zastupitelé

na radnici spíš překáží, než aby dokázali cokoli zajistit pro

občany. Takže nedostatek míst v ZŠ v okolí Košíř, naplněné

kapacity MŠ na Barrandově, několik let odkládané investice

(rekonstrukce parků, generální opravy kuchyní v ZŠ Barrandov atd.) se dál odsouvají a MČ není schopna vyčerpat ani

přidělené dotace.

Co však běží na plné obrátky, je PR radnice. Tam naopak

došlo k navýšení rozpočtu o 425 tis. Kč.

Důvodem budou zřejmě komunální volby

v roce 2022 a snaha koalice zviditelnit se

hlavně mediálně, místo skutečné práce pro

občany. n

Rozpočet? Uvidíme za rok

Hledání úspor ve veřejných rozpočtech je v současnosti

mimořádně populární politické téma. V tomto směru tedy

chápu snahu předkladatele rozpočtu vyjít tomuto trendu vstříc

a oceňuji i preciznost, s jakou se do svého předsevzetí pustil.

Na rozdíl od něj však nevnímám rozpočet toliko jako nějaký

virtuální a hodně složitý simulátor ekonomických procesů,

který lze různě mačkat, až z něj vypadne zadaný výsledek,

kterým je úspora.

Smyslem rozpočtu je zabezpečit finanční rámec pro služby,

které musí obvod podle zákona poskytovat, a pro jeho dlouhodobý rozvoj. Stále se ukazuje, jak nízká je schopnost Prahy 5

realizovat investice a zabezpečit i řádné fungování některých

klíčových úřadů v přenesené působnosti, například stavebního

úřadu. Z tohoto důvodu se mi jeví jako nelogické snižovat v zájmu úspor počty zaměstnanců, když klíčová pracoviště jsou již

nyní přetížená a nejsou schopna řešit svou agendu včas.

V tomto směru si spíše dovedu představit hledání drobné

úspory provedením auditu práce některých uvolněných členů

zastupitelstva a případnou redukcí počtu

úvazků, které by se prokázaly jako neefektivní. To je taková nezištná předvolební rada

pro naši koalici. n

Karel Bauer, zastupitel MČ Praha 5

Josef Cuhra, předseda klubu zastupitelů

E-mail: karel.bauer@praha5.cz

E-mail: josef.cuhra@praha5.cz

25