Pětka

ÚNOR /2018

SOCIÁLNÍ OBLAST

KOMUNITNÍ CENTRUM PRÁDELNA

Přednáška nabídne teologický

pohled na problematiku islámu

Islám je monoteistické náboženství založené na učení

proroka Mohameda, náboženského a politického vůdce

působícího v 7. století. Slovo islám znamená „podrobení

se“ či „odevzdání se“ Bohu.

S

toupenec islámu se nazývá

muslim, což znamená „ten,

kdo se podřizuje Bohu“. Bůh

se nazývá Alláh. Muslimové věří,

že Bůh Mohamedovi zjevil Korán,

který společně se sunnou (Mohamedovy činy a slova) považují za

základní prameny islámu.

V současnosti toto náboženství praktikuje přes miliardu věřících, tudíž je druhým

světovým náboženstvím za

křesťanstvím. Zároveň je však

nejrychleji rostoucím náboženstvím. Pokud se v následujících

letech nezmění demografické

trendy, bude islám do konce

století nejrozšířenějším nábo-

ženským vyznáním. Současně

se v posledních letech všude po

světě zvedá vlna aktivity islamistických hnutí, jedná se o strany

politické, skupiny sociální

i teroristické organizace.

Zároveň se často používá

nejasný a zavádějící pojem „islamismus“ coby způsob hledání

paralely mezi islámem a politickým radikalismem a terorismem.

Málokdo z běžné populace však

má alespoň základní znalosti

o islámu coby náboženství.

Je Hospodin Alláh?

Tato chaotická situace je hlavním

důvodem, proč Komunitní

centrum Prádelna v Holečkově

ulici pořádá ve čtvrtek 14. února

od 14 hodin přednášku Františka

Hrdličky „Hospodin je Alláh?“

s podtitulem „Teologický pohled

na islám“.

Hospodin (JHVH, JSEM) je

tentýž Bůh jako Alláh. Právě toto

tvrzení Tomáše Halíka přivedlo Františka Hrdličku k zájmu

o islám. Nestal se islamologem,

soustředil se jen na teologickou,

tedy náboženskou složku islámu.

Kdo o tomto náboženství nemá

hlubší znalosti, dozví se, co to

je šaháda, salát nebo hadždž.

Poslechne si, jak se má nemuslim chovat v mešitě, zda je káfir,

nebo dhimmí. Také se dozví více

o Koránu, svaté knize muslimů,

který bude srovnáván s Biblí.

A samozřejmě zazní i odpověď

na položenou otázku, zda Alláh

je Hospodin.

Předsudky a obavy

Dle posledních výzkumů se

muslimové a „západní společnost“ navzájem nevnímají příliš

pozitivně. Polovina dotazovaných ze zemí Západu naopak

považuje muslimy za násilné,

58 procent pak dokonce za

fanatické.

Naopak 68 procent muslimů

ze sedmi nejpočetnějších muslimských zemí považuje obyvatele západního světa za sobecké,

násilné, chamtivé a amorální,

byť muslimové obecně odsuzují

všechny útoky na civilisty ve

jménu islámu.

Tato situace, podpořená

neznalostí základů náboženství, v jehož jménu se toto

děje, vzbuzuje předsudky

a pochopitelné obavy. Zároveň je živnou půdou pro navzájem protikladné spekulace,

falešné informace a extrémní

názory.

„Velmi vítám představení nestranného pohledu s tematikou

obeznámeného odborníka, které

navíc bude zaměřeno čistě na

islám jako náboženství, tudíž bez

samoúčelných a kontroverzních

politických témat,“ uvedl radní

Prahy 5 Petr Lachnit (ANO), věnující se komunitním aktivitám

pro nejširší veřejnost, mezi něž

patří i vzdělávací pořady tohoto

druhu. n mč

FRANTIŠEK HRDLIČKA

Zabýval se historií rozhlasu

od počátků vysílání až do

13. 5. 1945 (datum, kdy

britské jednotky obsadily

poslední nacistický vysílač)

se zřetelem na německé

vysílání. Téma jeho

rigorózní práce bylo právě

o počátcích rozhlasového

vysílání pro občany ČSSR

německé národnosti. Po

odchodu do důchodu se

začal zabývat hlouběji

teologií pod evangelickým

vedením.

20