Pětka
ÚNOR /2018
ŠKOLSTVÍ
MATEŘINKA PEROUTKOVA
Prostorem ke vzdělávání je zahrada
Dominantou zahrady
je environmentální
pomůcka ve tvaru
tří soustředných
kruhů
MŠ Peroutkova je čtyřtřídní
mateřská škola, která již pátým
rokem pracuje s prvky školního
vzdělávacího programu Začít
spolu.
D
ěti jsou rozděleny do věkově
smíšených tříd. Cílem školního vzdělávacího programu
„Svět je velký, najdu se v něm“ je dosáhnout samostatnosti dětí, mít radost
z dobře vykonané práce, individuální
získávání kompetencí, které budou
moci děti uplatňovat v dalším životě
a vzdělávání.
K dosažení těchto cílů využíváme
různých forem a metod práce. Jednou
z nich je rozšířit výchovu a vzdělávání
dětí do zahrady a nabídnout dětem
činnosti spojené s venkovní přírodou.
Před dvěma lety nastala v naší mateřské škole situace, kdy původní herní
prvky na jedné části školní zahrady
přestaly provozně a bezpečnostně vyhovovat dalšímu používání. Tehdy se
naskytla jedinečná příležitost radikálně pozměnit ráz a celkovou koncepci
úprav v této části školní zahrady.
Domečky, záhony i ponk
Začaly se rodit myšlenky o ucelené
koncepci, kde hlavním tématem bylo
přiblížit dětem řemeslnou, polytechnickou a environmentální výchovu.
Na společném plánu se podílel celý
kolektiv mateřské školy, děti, jejich rodiče i prarodiče. Podporu jsme získali
18
i u zřizovatele MČ Praha 5. Během
přípravné fáze probíhaly konzultace s odborníky, kteří již s realizací
přírodních zahrad měli zkušenosti jak
koncepční, tak stavební. Paní učitelky
se účastnily seminářů s environmentální tematikou, děti nadšeně plánovaly a kreslily svoje představy a přání.
Postupně začal vznikat nový
prostor pro hru i přirozené vzdělávání
dětí – proutěné domečky pro děti,
byly vybudovány čtyři záhony, pracovní ponk pro práci s dřevem, děti
mohou vážit a porovnávat předměty
na velké dřevěné váze, vyzkoušet si
pokusy s vodou a pískem, pozorovat
sluneční hodiny.
Dominantou zahrady je výchovně-vzdělávací environmentální pomůcka
nazvaná „kalendář přírody“ ve tvaru
tří soustředných kruhů. Prostřední
kruh představuje Slunce. Mezikruží
je rozděleno do čtyř polí znázorňujících ročních období. Obvodový
kruh pak tvoří dvanáct dílů
– dvanáct měsíců. Všechny
části kruhů jsou vyplněny
přírodními materiály,
které lze z větší části
doplňovat či obměňovat.
Střed kruhu, „slunce“,
tvoří prostor pro písek.
Dřeviny proti hluku
Nedávno byl dokončen
navazující prvek „měsíc“,
který dětem poskytuje
rovnou vydlážděnou dřevěnou
plochu ke komunitnímu kruhu či
jiným aktivitám.
Nyní pracujeme na přírodní protihlukové zábraně, která bude částečně
oddělovat prostory zahrady od rušné
ulice v těsném sousedství školky. Tuto
zábranu využijeme k instalaci závěsných hudebních a didaktických prvků.
Společně s dětmi vyrábíme v keramické dílně pítka, budky a bazénky
pro ptáčky.
Na společném plánu se podílel celý
kolektiv mateřské školy, děti, jejich
rodiče i prarodiče. Podporu jsme získali
i u zřizovatele MČ Praha 5.
Děti si mohou
hrát v proutěných
příbytcích
Co jsme si od přeměny zahrady
slibovali? Dát dětem možnost tvořit
s přírodními materiály, učit se základům řemesla, něco vypěstovat, sklidit,
ale i uklidit, používat kompostéry
a znát jejich význam, navázat a prohlubovat vztah k živé přírodě, vytvářet u dětí pocit zodpovědnosti,
umožnit jim radovat se ze své
práce a jejích výsledků.
V současné době je
přírodní environmentální zahrada naší velkou
radostí. Příroda by měla
být neodmyslitelnou
součástí při výchově
a vzdělávání dětí. A jak
dokazuje naše zkušenost,
je to možné i v městské
mateřské škole. n
Mgr. Naděžda Suchá, ředitelka školy