Pětka

ÚNOR /2018

ŠKOLSTVÍ

MATEŘINKA PEROUTKOVA

Prostorem ke vzdělávání je zahrada

Dominantou zahrady

je environmentální

pomůcka ve tvaru

tří soustředných

kruhů

MŠ Peroutkova je čtyřtřídní

mateřská škola, která již pátým

rokem pracuje s prvky školního

vzdělávacího programu Začít

spolu.

D

ěti jsou rozděleny do věkově

smíšených tříd. Cílem školního vzdělávacího programu

„Svět je velký, najdu se v něm“ je dosáhnout samostatnosti dětí, mít radost

z dobře vykonané práce, individuální

získávání kompetencí, které budou

moci děti uplatňovat v dalším životě

a vzdělávání.

K dosažení těchto cílů využíváme

různých forem a metod práce. Jednou

z nich je rozšířit výchovu a vzdělávání

dětí do zahrady a nabídnout dětem

činnosti spojené s venkovní přírodou.

Před dvěma lety nastala v naší mateřské škole situace, kdy původní herní

prvky na jedné části školní zahrady

přestaly provozně a bezpečnostně vyhovovat dalšímu používání. Tehdy se

naskytla jedinečná příležitost radikálně pozměnit ráz a celkovou koncepci

úprav v této části školní zahrady.

Domečky, záhony i ponk

Začaly se rodit myšlenky o ucelené

koncepci, kde hlavním tématem bylo

přiblížit dětem řemeslnou, polytechnickou a environmentální výchovu.

Na společném plánu se podílel celý

kolektiv mateřské školy, děti, jejich rodiče i prarodiče. Podporu jsme získali

18

i u zřizovatele MČ Praha 5. Během

přípravné fáze probíhaly konzultace s odborníky, kteří již s realizací

přírodních zahrad měli zkušenosti jak

koncepční, tak stavební. Paní učitelky

se účastnily seminářů s environmentální tematikou, děti nadšeně plánovaly a kreslily svoje představy a přání.

Postupně začal vznikat nový

prostor pro hru i přirozené vzdělávání

dětí – proutěné domečky pro děti,

byly vybudovány čtyři záhony, pracovní ponk pro práci s dřevem, děti

mohou vážit a porovnávat předměty

na velké dřevěné váze, vyzkoušet si

pokusy s vodou a pískem, pozorovat

sluneční hodiny.

Dominantou zahrady je výchovně-vzdělávací environmentální pomůcka

nazvaná „kalendář přírody“ ve tvaru

tří soustředných kruhů. Prostřední

kruh představuje Slunce. Mezikruží

je rozděleno do čtyř polí znázorňujících ročních období. Obvodový

kruh pak tvoří dvanáct dílů

– dvanáct měsíců. Všechny

části kruhů jsou vyplněny

přírodními materiály,

které lze z větší části

doplňovat či obměňovat.

Střed kruhu, „slunce“,

tvoří prostor pro písek.

Dřeviny proti hluku

Nedávno byl dokončen

navazující prvek „měsíc“,

který dětem poskytuje

rovnou vydlážděnou dřevěnou

plochu ke komunitnímu kruhu či

jiným aktivitám.

Nyní pracujeme na přírodní protihlukové zábraně, která bude částečně

oddělovat prostory zahrady od rušné

ulice v těsném sousedství školky. Tuto

zábranu využijeme k instalaci závěsných hudebních a didaktických prvků.

Společně s dětmi vyrábíme v keramické dílně pítka, budky a bazénky

pro ptáčky.

Na společném plánu se podílel celý

kolektiv mateřské školy, děti, jejich

rodiče i prarodiče. Podporu jsme získali

i u zřizovatele MČ Praha 5.

Děti si mohou

hrát v proutěných

příbytcích

Co jsme si od přeměny zahrady

slibovali? Dát dětem možnost tvořit

s přírodními materiály, učit se základům řemesla, něco vypěstovat, sklidit,

ale i uklidit, používat kompostéry

a znát jejich význam, navázat a prohlubovat vztah k živé přírodě, vytvářet u dětí pocit zodpovědnosti,

umožnit jim radovat se ze své

práce a jejích výsledků.

V současné době je

přírodní environmentální zahrada naší velkou

radostí. Příroda by měla

být neodmyslitelnou

součástí při výchově

a vzdělávání dětí. A jak

dokazuje naše zkušenost,

je to možné i v městské

mateřské škole. n

Mgr. Naděžda Suchá, ředitelka školy