Pětka
www.ipetka.cz
VZDĚLÁVÁNÍ
MAP II představil
krátkodobé priority
Místní akční plán rozvoje vzdělávání MČ Praha 5 (MAP)
se při jednání Řídícího výboru dotkl i dlouhodobých cílů.
M
AP je způsob, jak zkva
litnit školská zařízení
a výuku na území páté
městské části, tedy i školy, které
nejsou příspěvkovými orga
nizacemi zřízenými radnicí.
„Konkrétně v MAP II (Místní
akční plán rozvoje vzdělávání II
pro MČ Praha 5, reg. č. CZ.02.3.
68/0.0/0.0/17_047/0010677) jde
například o to, v jaké lokalitě či
škole a jak se bude podporovat
čtenářská gramotnost, matema
tická gramotnost, tento projekt
může také spojit všechny aktéry
vzdělávání při vydávání školního
časopisu,“ popisuje možnosti
MAP II starostka a zároveň před
sedkyně Řídícího výboru MAP
Renáta Zajíčková (ODS).
Projekt MAP se primárně
zabývá vzděláváním dětí do
patnácti let. Účast jednotlivých
aktérů je sice dobrovolná, ale
o zájem není nouze. „Projekt
propojuje všechny aktéry vzdě
lávacího procesu – zřizovatele,
poskytovatele i uživatele, což je
pro plánování a rozvoj v této ob
lasti nesmírně cenné,“ vysvětluje
odborný garant projektu Petr
Anděl.
MEZIGENERAČNÍ SPOLUPRÁCE
Projekt Očenášek
spojí děti a seniory
S
ymbolicky 28. října for
málně odstartoval projekt
„Očenášek“, který zmapuje
život a dílo českého konstruktéra,
vynálezce a odbojáře ve dvou
světových válkách Ludvíka Oče
náška. Po jeho stopách se vydají
týmy složené ze žáků základních
škol a aktivních seniorů. „Nápad
věnovat se památce Ludvíka Oče
náška vznikl vlastně náhodou. Při
spolupráci s ambasádou Litvy na
úplně jiném projektu padla zmín
ka o pamětní desce, která visí na
budově velvyslanectví a připo
míná Očenáškovu statečnost
při odbojové činnosti za první
světové války. Příští rok si navíc
připomeneme 150 let od narození
této významné osobnosti našich
dějin a od toho byl už jen krok
k přípravě projektu, který na
vybraných školách bude probíhat
ve druhém pololetí školního
roku,“ říká starostka a iniciátorka
projektu Renáta Zajíčková (ODS).
Nedaleko dnešního sídla
litevské ambasády v zaniklé
usedlosti Demartinka na Smí
chově Očenášek za první světové
války instaloval tajnou telefonní
stanici, díky které mohl odpo
slouchávat rozhovory na žhavé
lince Vídeň–Berlín. Zprávy pak
předával odbojové organizaci
Maffie pod vedením T. G. Masa
ryka. Kromě osobní statečnosti
vynikl Očenášek na poli vědy
výzkumem raketových pohonů
a byl mimo jiné i nadšeným
sokolem. Jeho široký záběr má
přiblížit právě projekt Očenášek.
„Na šesti základních školách
vznikne šest týmů žáků osmých
a devátých ročníků, ke kterým se
budou s ohledem na epidemic
kou situaci připojovat vybraní
senioři. Každá mezigenerační
skupina se na osobnost Ludvíka
Očenáška podívá z jiného úhlu
pohledu. Velmi zajímavá je jeho
genealogie, samozřejmě jeho
vědecká či odbojová činnost.
Ale ani jeho sportovní stránka
není bez zajímavosti,“ přibližuje
projekt Renáta Zajíčková.
Jeho výsledkem bude šest
ucelených prací o osobnosti
Ludvíka Očenáška. Ty žáci
s pomocí profesionálního studia
zpracují například do přitažli
vé formy komiksu. Uvažuje se
i o vytvoření busty, která by byla
příští rok umístěna na budovu
litevské ambasády v ulici U De
martinky. n red
Jednání Řídícího výboru MAP se zúčastnila i jeho předsedkyně Renáta Zajíčková
Realizace úkolů stanovených
MAP II je stanovena do konce
roku 2022, kdy na projekt plynule
naváže MAP III. „MAP III bude
více o plánování a vyhodnoco
vání potřeb v oblasti školství,
aby následující MAP IV mohl
být štědřejší ve finanční podpoře
podle aktuálních potřeb jednot
livých lokalit a škol v Praze 5,“
dodává Renáta Zajíčková. n red
i
Místní
akční plán
rozvoje
vzdělávání II
pro MČ
Praha 5
VÝUKA
Jak s nadanými?
Radnice chce pomoci
Z
ákladní školy zřizo
vané Městskou částí
Praha 5 budou společ
ně hledat cesty, jak se lépe
věnovat nadaným dětem.
V říjnu proto v ZŠ Drti
nova proběhlo setkání ředi
telů a pedagogů některých
školských zařízení a také
odborníků.
Cílem bylo téma otevřít
a dohodnout se na tom, jak
městská část v této proble
matice může pomoci. Pozi
tivní zprávou je, že některé
základní školy zkušenosti
s podporou takových žáků
již mají, protože v nich
existují například kluby pro
nadané.
„V zájmu nás všech chce
me jako radnice klást důraz
na péči o nadané děti. Není
totiž žádným tajemstvím,
že v každodenním školním
tempu a při kladení důrazu
na žáky se specifickými
poruchami učení a chování
je podpora nadaných dětí
často přehlížena. I jim musí
být věnována větší pozor
nost, a proto považujeme za
důležité se s řediteli a učiteli
o práci s těmito dětmi bavit,
umožnit jim sdílet zkuše
nosti a získat nové podněty
a nápady, jak s takovými
dětmi ve škole pracovat,“
vysvětluje aktivitu radnice
starostka Renáta Zajíčková
(ODS).
Práce s nadanými dětmi
je často o poznání složitěj
ší. Na zmíněném setkání
zaznělo, že na jedné straně
mají nevšední schopnosti
a na straně druhé třeba
lehce nestandardní chování.
Pro učitele to může být
ve třídě více problém než
přínos, a proto je dobré si
vyměnit zkušenosti a nabíd
nout si vzájemně pomoc.
Starostka Renáta
Zajíčková slíbila ředitelům
škol maximální možnou
podporu a součinnost. Bylo
dohodnuto další setkání,
kterého se zúčastní jak
učitelé, tak odborníci,
a dokonce i samotní nadaní
a jejich rodiče. n red
19