Pětka

LISTOPAD /2021

ŠKOLSTVÍ

KOŠÍŘE

Podoba nové

mateřinky

se už „rýsuje“

Studie nové mateřské školy na cibuleckém kopci

slibuje moderní a přívětivé školské zařízení.

Vedení radnice plánuje představit studii

na setkání s občany. Přinášíme první ochutnávku.

N

ová mateřská škola

v ulici Naskové, na místě

stávající dvojtřídky ze

70. let minulého století, bude mít

kapacitu 140 dětí v pěti třídách,

s vlastní kuchyní a univerzálním

pronajímatelným sálem. Auto­

rem studie je architekt Ondřej

Kopečný, který v lokalitě Cibulek

dlouhodobě žije.

Návrh novostavby vychází

především z výškové úrovně

a hustoty uvažované okolní

bytové zástavby, polohy pozemku

na okraji lesa a jeho orientaci ke

světovým stranám. Pro potřebné

normové oslunění se natáčejí

hmoty jednotlivých tříd tak, aby

byly osluněné především při výu­

ce v dopoledních hodinách.

„Návrh také umožňuje dětem

z každé třídy výhled do přilehlé­

ho lesa, jehož blízkost je velkým

kreditem pro fungování školky.

Natočením a uskočením dvorní

hmoty vzniká členitý prostor

drobnějšího měřítka, které tvoří

různý stupeň intimity školní za­

hrady,“ přiblížil projekt architekt

Kopečný.

Při jihovýchodní hraně

pozemku vzniká jednopodlažní

křídlo s univerzálním sálem (tě­

locvičnou). Díky jeho částečné­

Školka počítá s kapacitou 140 dětí. Do zahrady půjde jít

i ze druhého nadzemního podlaží

mu zapuštění do terénu je možné

i ze tříd ve druhém nadzemním

podlaží vyjít přes terasu nad

tělocvičnou přímo do školní

zahrady, bez nutnosti vycházet

mimo školní areál. n red

FAKULTNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA DRTINOVA

Místo, kde jsou žáci spokojeni

S

plnil se mi sen. Dlouhá léta jsem přes

školní zahradu pokukoval po bývalé

budově rakouského gymnázia. Krásná

stavba z konce 19. století stála prázdná.

Představoval jsem si, že by se tam mohla

přestěhovat naše školní družina a prvňáci

by tam našli klidnější prostory pro nástup

do školy. Pátá městská část našla peníze na

nákladnou opravu, a tak jsme se o prázdni­

nách mohli stěhovat do nových prostor.

V horních patrech zbylo místo pro

učebny informatiky a malý víceúčelový

sál. Nejvíc každého návštěvníka nadchne

podkroví, kde jsme otevřeli knihovnu.

Ta zároveň slouží jako učebna dramatic­

ké výchovy a odpoledne jako relaxační

místnost pro děti ze školní družiny. A na

školní zahradě poutá pozornost dřevěná

loď, lanovka a houpačka. Tam se tak krásně

upouští pára po náročné výuce! Školní

zahrada příští rok rozkvete po odborném

zásahu do krásy. Budeme ji využívat jako

venkovní učebnu i jako prostor pro relaxaci

žáků obou stupňů školy.

18

V Drtinově se stále něco děje

Zapojili jsme se do projektu Pedagogické

fakulty UK LAGRIS – Analýza a podpora

rozvoje kompetencí dětí v oblasti bezpeč­

nosti a ochrany zdraví. Žáci vyhodnocují

rizikové situace v dopravě, ve škole, v příro­

dě. Jejich reakce budou předmětem analýzy

fakulty, která jim poskytne zpětnou vazbu

a vytvoří výukové materiály k tématu.

V „Drtince“ to žije. Zapojili jsme se i do

jednoho z projektů Visegrádské čtyřky.

Hned v září skupina našich žáků se svými

učiteli odcestovala do Budapešti, aby se

seznámila s novými kamarády nejen z Ma­

ďarska, ale i Polska a Slovenska. Radost

nám dělá nové partnerství s chemnitzským

gymnáziem Einsiedel. První projekty

proběhly na dálku, protože koronavirus

uzavřel hranice. Teď se naše děti a učitelé

potkali tváří v tvář, a to hned dvakrát.

Jednou přímo v Chemnitzu a podruhé na

společném výletě v Drážďanech.

Začal pracovat klub nadaných dětí.

Začátkem září jsme ve spolupráci s hydro­

meteorology vyslali do vesmíru průzkum­

nou sondu. Naše děti se perou o vítězství

v každém sportovním závodě. A užili jsme

si i Evropský týden jazyků.

Teď nás čeká milý úkol. Najít jméno

pro novou budovu naší školy. Pomůžete

nám? n

Libor Šrámek, ředitel FZŠ Drtinova