Pětka
LISTOPAD /2021
ŠKOLSTVÍ
KOŠÍŘE
Podoba nové
mateřinky
se už „rýsuje“
Studie nové mateřské školy na cibuleckém kopci
slibuje moderní a přívětivé školské zařízení.
Vedení radnice plánuje představit studii
na setkání s občany. Přinášíme první ochutnávku.
N
ová mateřská škola
v ulici Naskové, na místě
stávající dvojtřídky ze
70. let minulého století, bude mít
kapacitu 140 dětí v pěti třídách,
s vlastní kuchyní a univerzálním
pronajímatelným sálem. Auto
rem studie je architekt Ondřej
Kopečný, který v lokalitě Cibulek
dlouhodobě žije.
Návrh novostavby vychází
především z výškové úrovně
a hustoty uvažované okolní
bytové zástavby, polohy pozemku
na okraji lesa a jeho orientaci ke
světovým stranám. Pro potřebné
normové oslunění se natáčejí
hmoty jednotlivých tříd tak, aby
byly osluněné především při výu
ce v dopoledních hodinách.
„Návrh také umožňuje dětem
z každé třídy výhled do přilehlé
ho lesa, jehož blízkost je velkým
kreditem pro fungování školky.
Natočením a uskočením dvorní
hmoty vzniká členitý prostor
drobnějšího měřítka, které tvoří
různý stupeň intimity školní za
hrady,“ přiblížil projekt architekt
Kopečný.
Při jihovýchodní hraně
pozemku vzniká jednopodlažní
křídlo s univerzálním sálem (tě
locvičnou). Díky jeho částečné
Školka počítá s kapacitou 140 dětí. Do zahrady půjde jít
i ze druhého nadzemního podlaží
mu zapuštění do terénu je možné
i ze tříd ve druhém nadzemním
podlaží vyjít přes terasu nad
tělocvičnou přímo do školní
zahrady, bez nutnosti vycházet
mimo školní areál. n red
FAKULTNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA DRTINOVA
Místo, kde jsou žáci spokojeni
S
plnil se mi sen. Dlouhá léta jsem přes
školní zahradu pokukoval po bývalé
budově rakouského gymnázia. Krásná
stavba z konce 19. století stála prázdná.
Představoval jsem si, že by se tam mohla
přestěhovat naše školní družina a prvňáci
by tam našli klidnější prostory pro nástup
do školy. Pátá městská část našla peníze na
nákladnou opravu, a tak jsme se o prázdni
nách mohli stěhovat do nových prostor.
V horních patrech zbylo místo pro
učebny informatiky a malý víceúčelový
sál. Nejvíc každého návštěvníka nadchne
podkroví, kde jsme otevřeli knihovnu.
Ta zároveň slouží jako učebna dramatic
ké výchovy a odpoledne jako relaxační
místnost pro děti ze školní družiny. A na
školní zahradě poutá pozornost dřevěná
loď, lanovka a houpačka. Tam se tak krásně
upouští pára po náročné výuce! Školní
zahrada příští rok rozkvete po odborném
zásahu do krásy. Budeme ji využívat jako
venkovní učebnu i jako prostor pro relaxaci
žáků obou stupňů školy.
18
V Drtinově se stále něco děje
Zapojili jsme se do projektu Pedagogické
fakulty UK LAGRIS – Analýza a podpora
rozvoje kompetencí dětí v oblasti bezpeč
nosti a ochrany zdraví. Žáci vyhodnocují
rizikové situace v dopravě, ve škole, v příro
dě. Jejich reakce budou předmětem analýzy
fakulty, která jim poskytne zpětnou vazbu
a vytvoří výukové materiály k tématu.
V „Drtince“ to žije. Zapojili jsme se i do
jednoho z projektů Visegrádské čtyřky.
Hned v září skupina našich žáků se svými
učiteli odcestovala do Budapešti, aby se
seznámila s novými kamarády nejen z Ma
ďarska, ale i Polska a Slovenska. Radost
nám dělá nové partnerství s chemnitzským
gymnáziem Einsiedel. První projekty
proběhly na dálku, protože koronavirus
uzavřel hranice. Teď se naše děti a učitelé
potkali tváří v tvář, a to hned dvakrát.
Jednou přímo v Chemnitzu a podruhé na
společném výletě v Drážďanech.
Začal pracovat klub nadaných dětí.
Začátkem září jsme ve spolupráci s hydro
meteorology vyslali do vesmíru průzkum
nou sondu. Naše děti se perou o vítězství
v každém sportovním závodě. A užili jsme
si i Evropský týden jazyků.
Teď nás čeká milý úkol. Najít jméno
pro novou budovu naší školy. Pomůžete
nám? n
Libor Šrámek, ředitel FZŠ Drtinova