Pětka
LISTOPAD /2021
DOPRAVA
PARKOVÁNÍ
Nové zóny zvýší komfort rezidentů
Modré parkovací zóny čeká rozšíření na celou
lokalitu sídliště Barrandov, Starých Hlubočep, Žvahova
a Zlíchova. Z ulic tak snáze zmizí například takzvaná
nepohyblivá vozidla. Peníze ze zón placeného stání
navíc městská část dlouhodobě investuje zpátky
do dopravní infrastruktury.
Z
óny placeného stání se na
území metropole poprvé
objevily v roce 1996.
Městská část Praha 5 osadila
modrými značkami první
ulice dvacet let poté, v létě roku
2017, už jako součást moderní
celopražské koncepce s vyu
žitím digitálních technologií.
Šlo o zásadní změnu, která
do některých lokalit přinesla
do té doby málo vídaný jev,
volná parkovací místa. Ovšem
pro jiné oblasti to postupně
znamenalo starosti navíc. Zóny
sice v daných oblastech regulují
dobu a cenu parkování, ovšem
celkový počet automobilů se tím
samozřejmě nesníží. Auta se tak
jako voda přelila do míst, kde
zóny ještě zřízeny nebyly. I to
je jeden z důvodů pro zavedení
nových zón placeného stání.
„Zóny placeného stání
jsou dnes prakticky jediným
rychlým opatřením, které
dokáže zajistit větší pohodlí při
parkování rezidentům zejména
v lokalitách, jako je sídliště
Barrandov, kterého se aktuální
změna dotkne nejvíce. Zkuše
nosti z jiných sídlišť ukazují,
že situace s parkováním se
zavedením zón výrazně zlepší,“
vysvětluje předseda Výboru do
pravního Jan Panenka (ODS).
Jako příklad uvádí sídliště
devátého městského obvodu.
Před zavedením zón tam byla
situace s parkováním velmi kri
tická. V odpoledních hodinách
už se nedalo zaparkovat, v noci
už vůbec ne. Po zavedení zón se
situace výrazně zlepšila. Skoro by
se to dalo přirovnat k jakémusi
nadechnutí. Z ulic na sídlišti
se totiž „vyprovodila“ všechna
vozidla, která na parkovací
oprávnění neměla nárok. Řada
obyvatel pak také zjistila, že není
nezbytně nutné vlastnit několik
aut a zbytečně za ně platit par
kovací oprávnění. Nedošlo tedy
ke strmému nárůstu parkova
cích míst, ale najednou „jde“
zaparkovat v libovolnou denní
dobu a zmizela „nepohyblivá“
vozidla. A především mohou od
té doby na sídlištích parkovat ti
nejdůležitější. A to jsou místní
rezidenti.
Pro nově zavedené zóny pla
ceného stání Rada městské části
Praha 5 odsouhlasila i regulaci
nočního parkování. Provozní
doba až po ulici Křížová na
Zlíchově bude stanovena od
nedělní 20. hodiny do páteční 20.
hodiny nonstop. Důvodem je,
aby se parkovací prostor nestal
odkladištěm dodávkových vo
zidel na celý víkend od pátku až
do neděle a aby bylo umožněno
rezidentům po návratu z víkendu
zaparkovat.
Nové zóny placeného stání
začnou platit od února příštího
roku a radnice Prahy 5 chystá
pro obyvatele zmíněných lokalit
na přelomu roku informační
kampaň o zaváděných změnách
a nutné administrativě, která je
spojená s registrací do systému
parkování. n red
Z parkovacích míst zmizí vraky a „nepohyblivá“ auta, říká předseda Výboru dopravního Jan Panenka
KOŠÍŘE
Na P+R Kotlářka přibudou místa
V
edení páté městské části schválilo ná
vrh na zkapacitnění parkoviště P+R
na Kotlářce. Po úpravách současného
vodorovného značení se zvýší počet par
kovacích míst skoro o šedesát na celkových
250. Cílem návrhu je navýšení stávající
kapacity parkovacích stání s ohledem na
vymezené území nepravidelného tvaru.
Návštěvníci metropole tak v konečném dů
sledku najdou pohodlně místo k ponechání
10
vozidel v pracovní době všedního dne,
anebo k prohlídce památek Prahy. „Umístě
ní v blízkosti zastávky Poštovka dovoluje
pohodlný přestup na tramvaj a omezí se
tím zbytečný průjezd vozidel územím páté
ho obvodu,“ konstatoval předseda Výboru
dopravního Jan Panenka (ODS).
Identifikace možných ploch pro realiza
ci a realizace rezidenčních parkovišť a par
kovišť P + R je součástí „Strategie rozvoje
městské části Praha 5 2030+“ schválené
zastupitelstvem Prahy 5, a to v rámci strate
gického cíle Zabezpečení dopravy v klidu.
V urbanizovaných územích pátého obvodu
je třeba zajistit dostatečné kapacity pro par
kování rezidentů a návštěvníků způsobem,
který nenarušuje kvalitu veřejných pro
stranství, a umožnit dojíždějícím z regionu
odstavení vozidla v blízkosti uzlů kapacitní
veřejné hromadné dopravy. n red