Pětka

LISTOPAD /2021

DOPRAVA

PARKOVÁNÍ

Nové zóny zvýší komfort rezidentů

Modré parkovací zóny čeká rozšíření na celou

lokalitu sídliště Barrandov, Starých Hlubočep, Žvahova

a Zlíchova. Z ulic tak snáze zmizí například takzvaná

nepohyblivá vozidla. Peníze ze zón placeného stání

navíc městská část dlouhodobě investuje zpátky

do dopravní infrastruktury.

Z

óny placeného stání se na

území metropole poprvé

objevily v roce 1996.

Městská část Praha 5 osadila

modrými značkami první

ulice dvacet let poté, v létě roku

2017, už jako součást moderní

celopražské koncepce s vyu­

žitím digitálních technologií.

Šlo o zásadní změnu, která

do některých lokalit přinesla

do té doby málo vídaný jev,

volná parkovací místa. Ovšem

pro jiné oblasti to postupně

znamenalo starosti navíc. Zóny

sice v daných oblastech regulují

dobu a cenu parkování, ovšem

celkový počet automobilů se tím

samozřejmě nesníží. Auta se tak

jako voda přelila do míst, kde

zóny ještě zřízeny nebyly. I to

je jeden z důvodů pro zavedení

nových zón placeného stání.

„Zóny placeného stání

jsou dnes prakticky jediným

rychlým opatřením, které

dokáže zajistit větší pohodlí při

parkování rezidentům zejména

v lokalitách, jako je sídliště

Barrandov, kterého se aktuální

změna dotkne nejvíce. Zkuše­

nosti z jiných sídlišť ukazují,

že situace s parkováním se

zavedením zón výrazně zlepší,“

vysvětluje předseda Výboru do­

pravního Jan Panenka (ODS).

Jako příklad uvádí sídliště

devátého městského obvodu.

Před zavedením zón tam byla

situace s parkováním velmi kri­

tická. V odpoledních hodinách

už se nedalo zaparkovat, v noci

už vůbec ne. Po zavedení zón se

situace výrazně zlepšila. Skoro by

se to dalo přirovnat k jakémusi

nadechnutí. Z ulic na sídlišti

se totiž „vyprovodila“ všechna

vozidla, která na parkovací

oprávnění neměla nárok. Řada

obyvatel pak také zjistila, že není

nezbytně nutné vlastnit několik

aut a zbytečně za ně platit par­

kovací oprávnění. Nedošlo tedy

ke strmému nárůstu parkova­

cích míst, ale najednou „jde“

zaparkovat v libovolnou denní

dobu a zmizela „nepohyblivá“

vozidla. A především mohou od

té doby na sídlištích parkovat ti

nejdůležitější. A to jsou místní

rezidenti.

Pro nově zavedené zóny pla­

ceného stání Rada městské části

Praha 5 odsouhlasila i regulaci

nočního parkování. Provozní

doba až po ulici Křížová na

Zlíchově bude stanovena od

nedělní 20. hodiny do páteční 20.

hodiny nonstop. Důvodem je,

aby se parkovací prostor nestal

odkladištěm dodávkových vo­

zidel na celý víkend od pátku až

do neděle a aby bylo umožněno

rezidentům po návratu z víkendu

zaparkovat.

Nové zóny placeného stání

začnou platit od února příštího

roku a radnice Prahy 5 chystá

pro obyvatele zmíněných lokalit

na přelomu roku informační

kampaň o zaváděných změnách

a nutné administrativě, která je

spojená s registrací do systému

parkování. n red

Z parkovacích míst zmizí vraky a „nepohyblivá“ auta, říká předseda Výboru dopravního Jan Panenka

KOŠÍŘE

Na P+R Kotlářka přibudou místa

V

edení páté městské části schválilo ná­

vrh na zkapacitnění parkoviště P+R

na Kotlářce. Po úpravách současného

vodorovného značení se zvýší počet par­

kovacích míst skoro o šedesát na celkových

250. Cílem návrhu je navýšení stávající

kapacity parkovacích stání s ohledem na

vymezené území nepravidelného tvaru.

Návštěvníci metropole tak v konečném dů­

sledku najdou pohodlně místo k ponechání

10

vozidel v pracovní době všedního dne,

anebo k prohlídce památek Prahy. „Umístě­

ní v blízkosti zastávky Poštovka dovoluje

pohodlný přestup na tramvaj a omezí se

tím zbytečný průjezd vozidel územím páté­

ho obvodu,“ konstatoval předseda Výboru

dopravního Jan Panenka (ODS).

Identifikace možných ploch pro realiza­

ci a realizace rezidenčních parkovišť a par­

kovišť P + R je součástí „Strategie rozvoje

městské části Praha 5 2030+“ schválené

zastupitelstvem Prahy 5, a to v rámci strate­

gického cíle Zabezpečení dopravy v klidu.

V urbanizovaných územích pátého obvodu

je třeba zajistit dostatečné kapacity pro par­

kování rezidentů a návštěvníků způsobem,

který nenarušuje kvalitu veřejných pro­

stranství, a umožnit dojíždějícím z regionu

odstavení vozidla v blízkosti uzlů kapacitní

veřejné hromadné dopravy. n red