Pětka

www.ipetka.cz 

Smíchov City je hlavní krok

k budoucnosti širšího území

Zkusme si město představit za deset dvacet let a na chvíli přitom

vyhnat z mysli neutěšený obraz současného stavu. Vidíme čtvrť,

která vyrostla na brownfieldu, vyplnila hluché místo a odstranila

bariéru v území. Živé město krátkých vzdáleností, které poskytuje

bydlení, pracovní příležitosti, novou školu, parky, obchody, kavárny

a restaurace s ideální obslužností všech typů dopravy. Zkusme

si představit širší funkční celek, který začne výstavbou Smíchov

City, ale ve výsledku zahrne i novou podobu náměstí Na Knížecí

s významnou veřejnou budovou, moderní dopravní terminál na

smíchovském nádraží, novou výstavbu mezi ulicemi Nádražní

a Strakonická od Železničního mostu až po Lihovar, propojení lávkou na Císařskou louku, která nabídne kontakt s řekou a příležitosti ke sportu a rekreaci. Tato celková vize teprve představuje tu

budoucnost Smíchova, o kterou usilujeme. Cesta k ní nebude lehká a při výstavbě určitě přinese i obtíže, bez nich se neobejdeme.

Ale ve výsledku by z celého jižního Smíchova

měla vzniknout jedinečná součást hlavního

města, vytvářející důstojný rámec vjezdu do

metropole od jihu a přinášející zaslouženou

kvalitu i pro život v Praze 5. n

Zuzana Hamanová,

Záleží na úhlu pohledu

Výstavba namísto brownfieldu a kvalitní architektonické

zpracování jsou jistě významná pozitiva projektu. Zvýšená

zástavba nad okolní nejbližší zástavbu nemusí být hodnocena

kladně, ač je nezvratitelným trendem v centrech měst.

Mix bytů, kanceláří, školy a obchodních prostor by měl

Smíchov City učinit živým po celý den. Pokud se skutečně

podaří naplnit koncept města malých vzdáleností, pak z tohoto úhlu pohledu bude dopad záměru na život v Praze 5

pozitivní.

Kvůli počtu lidí, pro které je projekt navržen, vyvolá značné

dopravní zatížení. Kapacita městské hromadné dopravy se

může ukázat jako nedostatečná, přestože je plánován přesun

a rozšíření dopravního terminálu. Například tramvajová linka

Barrandov – centrum je v dopravní špičce na hranici kapacity. S obavami je potřeba si klást otázku, jaký bude stav po

dokončení výstavby projektu Smíchov City a zároveň plánované dostavby Barrandova kolem prodloužení

tramvajové linky. Rovněž lze předpokládat

významné zvýšení automobilové dopravy,

což může v centru Smíchova vést k dopravním zácpám. To vše by mělo být posouzeno

v rámci procesu EIA. n

předsedkyně Výboru pro územní rozvoj ZMČ P5

Petr Bervid, zastupitel MČ Praha 5

E-mail: zuzana.hamanova@praha5.cz

E-mail: petr.bervid@praha5.cz

O úspěchu rozhodne doprava

Město ve městě (vážně jsme toto chtěli?)

Nepříjemnou odpověď na anketní otázku dal závěr zjišťovacího řízení, který vydalo Oddělení posuzování vlivů na životní

prostředí MHMP pod č. j. MHMP 1407994/2019 (37 stran).

V něm uvedené negativní dopady by snížila redukce podílu

kanceláří (přitahují dojíždějící auta) ve prospěch bytů. Dále

naplnění predikce, že vzhledem k blízkosti dopravních uzlů

a s nástupem autonomní sdílené dopravy za cca deset let

bude pro nové obyvatele výhodnější auto NEvlastnit.

Ovšem radikální požadavek na pouze řídké zastavění

s převažující zelení by měl také svá negativa. Když lidem

neumožníme bydlet blízko centra, budou denně na Smíchov

dojíždět auty z okraje Prahy. A to by bylo mnohem horší pro

celou městskou část.

Přiměřeně hustě stavět na brownfieldech v blízkosti

dopravních uzlů je z pohledu fungování města to nejlepší.

Řešme tedy nedostatek bytů spíše v území mezi Na Knížecí

a Lihovarem než zahušťováním stabilizovaných čtvrtí.

Pozitivním přínosem projektu kromě

potřebných bytů jsou parky, škola i široká

pěší zóna s živým parterem. Pokud Smíchov

nezahltí auta, bude dobrou adresou. n

Prodejem pozemků ČD v intravilánu soukromému investorovi

se Praha vzdala možnosti ovlivnit rozvoj rozsáhlého území.

Můžeme se bavit optimisticky o tom, co všechno se podařilo

vyjednat. Ve skutečnosti se jedná o jednu školu, kterou si, do

značné míry, vymohli občané a stavbu zaplatí město. To není

přehnaně mnoho. V existujících vlastnických poměrech bude

samospráva tahat za kratší konec. Můžeme se těšit na pěkný

bulvár, ale o divadlu, galerii, multifunkční budově, sportovištích

či opravdovém parku si asi necháme pouze zdát. To si postavme na svém a za své a obyvatelé Sekyrova ostrova budou tyto

služby rádi využívat, protože doma nic takového mít nebudou,

a byty, kanceláře a obchody v parterech jim živé město nenahradí. Nová čtvrť sice zprůchodní území v ose V-Z, ale přitáhne

dopravu a zároveň ji vytěsní na svůj obvod. Doprava tedy leží

na bedrech města. Uvažujme také o situaci, kdy opadne zájem

o kancelářské plochy. Tento trend je ve vzduchu. Zbude zde

město duchů? Mnohé metropole by mohly

vyprávět. Architekti odvedli svou práci, na

úrovni a precizně. Ale v celku se jedná o déjà

vu 70. let, a nikoli o odpověď na otázky moderního městského bydlení pro 21. století. n

Milan Kryl, zastupitel MČ Praha 5

Josef Cuhra, předseda zastupitelského klubu

E-mail: milan.kryl@praha5.cz

E-mail: josef.cuhra@praha5.cz

25