Pětka
www.ipetka.cz
Smíchov City je hlavní krok
k budoucnosti širšího území
Zkusme si město představit za deset dvacet let a na chvíli přitom
vyhnat z mysli neutěšený obraz současného stavu. Vidíme čtvrť,
která vyrostla na brownfieldu, vyplnila hluché místo a odstranila
bariéru v území. Živé město krátkých vzdáleností, které poskytuje
bydlení, pracovní příležitosti, novou školu, parky, obchody, kavárny
a restaurace s ideální obslužností všech typů dopravy. Zkusme
si představit širší funkční celek, který začne výstavbou Smíchov
City, ale ve výsledku zahrne i novou podobu náměstí Na Knížecí
s významnou veřejnou budovou, moderní dopravní terminál na
smíchovském nádraží, novou výstavbu mezi ulicemi Nádražní
a Strakonická od Železničního mostu až po Lihovar, propojení lávkou na Císařskou louku, která nabídne kontakt s řekou a příležitosti ke sportu a rekreaci. Tato celková vize teprve představuje tu
budoucnost Smíchova, o kterou usilujeme. Cesta k ní nebude lehká a při výstavbě určitě přinese i obtíže, bez nich se neobejdeme.
Ale ve výsledku by z celého jižního Smíchova
měla vzniknout jedinečná součást hlavního
města, vytvářející důstojný rámec vjezdu do
metropole od jihu a přinášející zaslouženou
kvalitu i pro život v Praze 5. n
Zuzana Hamanová,
Záleží na úhlu pohledu
Výstavba namísto brownfieldu a kvalitní architektonické
zpracování jsou jistě významná pozitiva projektu. Zvýšená
zástavba nad okolní nejbližší zástavbu nemusí být hodnocena
kladně, ač je nezvratitelným trendem v centrech měst.
Mix bytů, kanceláří, školy a obchodních prostor by měl
Smíchov City učinit živým po celý den. Pokud se skutečně
podaří naplnit koncept města malých vzdáleností, pak z tohoto úhlu pohledu bude dopad záměru na život v Praze 5
pozitivní.
Kvůli počtu lidí, pro které je projekt navržen, vyvolá značné
dopravní zatížení. Kapacita městské hromadné dopravy se
může ukázat jako nedostatečná, přestože je plánován přesun
a rozšíření dopravního terminálu. Například tramvajová linka
Barrandov – centrum je v dopravní špičce na hranici kapacity. S obavami je potřeba si klást otázku, jaký bude stav po
dokončení výstavby projektu Smíchov City a zároveň plánované dostavby Barrandova kolem prodloužení
tramvajové linky. Rovněž lze předpokládat
významné zvýšení automobilové dopravy,
což může v centru Smíchova vést k dopravním zácpám. To vše by mělo být posouzeno
v rámci procesu EIA. n
předsedkyně Výboru pro územní rozvoj ZMČ P5
Petr Bervid, zastupitel MČ Praha 5
E-mail: zuzana.hamanova@praha5.cz
E-mail: petr.bervid@praha5.cz
O úspěchu rozhodne doprava
Město ve městě (vážně jsme toto chtěli?)
Nepříjemnou odpověď na anketní otázku dal závěr zjišťovacího řízení, který vydalo Oddělení posuzování vlivů na životní
prostředí MHMP pod č. j. MHMP 1407994/2019 (37 stran).
V něm uvedené negativní dopady by snížila redukce podílu
kanceláří (přitahují dojíždějící auta) ve prospěch bytů. Dále
naplnění predikce, že vzhledem k blízkosti dopravních uzlů
a s nástupem autonomní sdílené dopravy za cca deset let
bude pro nové obyvatele výhodnější auto NEvlastnit.
Ovšem radikální požadavek na pouze řídké zastavění
s převažující zelení by měl také svá negativa. Když lidem
neumožníme bydlet blízko centra, budou denně na Smíchov
dojíždět auty z okraje Prahy. A to by bylo mnohem horší pro
celou městskou část.
Přiměřeně hustě stavět na brownfieldech v blízkosti
dopravních uzlů je z pohledu fungování města to nejlepší.
Řešme tedy nedostatek bytů spíše v území mezi Na Knížecí
a Lihovarem než zahušťováním stabilizovaných čtvrtí.
Pozitivním přínosem projektu kromě
potřebných bytů jsou parky, škola i široká
pěší zóna s živým parterem. Pokud Smíchov
nezahltí auta, bude dobrou adresou. n
Prodejem pozemků ČD v intravilánu soukromému investorovi
se Praha vzdala možnosti ovlivnit rozvoj rozsáhlého území.
Můžeme se bavit optimisticky o tom, co všechno se podařilo
vyjednat. Ve skutečnosti se jedná o jednu školu, kterou si, do
značné míry, vymohli občané a stavbu zaplatí město. To není
přehnaně mnoho. V existujících vlastnických poměrech bude
samospráva tahat za kratší konec. Můžeme se těšit na pěkný
bulvár, ale o divadlu, galerii, multifunkční budově, sportovištích
či opravdovém parku si asi necháme pouze zdát. To si postavme na svém a za své a obyvatelé Sekyrova ostrova budou tyto
služby rádi využívat, protože doma nic takového mít nebudou,
a byty, kanceláře a obchody v parterech jim živé město nenahradí. Nová čtvrť sice zprůchodní území v ose V-Z, ale přitáhne
dopravu a zároveň ji vytěsní na svůj obvod. Doprava tedy leží
na bedrech města. Uvažujme také o situaci, kdy opadne zájem
o kancelářské plochy. Tento trend je ve vzduchu. Zbude zde
město duchů? Mnohé metropole by mohly
vyprávět. Architekti odvedli svou práci, na
úrovni a precizně. Ale v celku se jedná o déjà
vu 70. let, a nikoli o odpověď na otázky moderního městského bydlení pro 21. století. n
Milan Kryl, zastupitel MČ Praha 5
Josef Cuhra, předseda zastupitelského klubu
E-mail: milan.kryl@praha5.cz
E-mail: josef.cuhra@praha5.cz
25