Noviny Pětka
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Noviny Pětka 11/2020, Strana 12
Noviny Pětka 11/2020, Strana 13
Noviny Pětka 11/2020, Strana 14
KULTURA
GALERIE PRÁDELNA
Miroslav Pangrác vystavuje virtuálně
V listopadu představuje
výtvarník Miroslav Pangrác
ml. výběr ze své nejnovější
tvorby vGalerii Prádelna při
Komunitním centru Prádelna
vHolečkově ulici.
S
tane se tak již počtvrté, ale
poprvé si výstavu návštěvníci
budou moci prohlédnout pouze
virtuálně, neboť zdůvodu vyhlášených
opatření kvůli pandemii je provoz
komunitního centra přerušený. Stejně
jako pravidelné kurzy pro seniory se
tedy ivýstavní činnost přesouvá do
světa „on-line.
Autor se narodil vPraze jako syn
sochaře Miroslava Pangráce. Od útlé-
ho věku je sžitý sotcovým ateliérem,
kde vpozdějším věku získává zkuše-
nosti ve výtvarném umění. Díky po-
hybu ve společnosti výtvarníků, neboť
malíři, sochaři agraci jsou četnými
rodinnými přáteli, si upeuje vztah
kmalbě isochařskému stojanu. Přesto
si však při rozhodování obudoucím
zaměstnání prosazuje vlastní cestu.
Žák Heleny Slavíkové-Hruškové
Vmládí navštěvoval malířskou školu
Heleny Slavíkové-Hruškové vPraze 5,
vystudoval SOU nábytkářské pro byto
zařízení. Po absolvování vojenské služby
realizoval několik společných výstav
sotcem. Pro odlišení své aotcovy tvorby
začal používat pseudonym „Grác“.
Přestože jeho díla vznikají vústraní,
je návštěvníkem ateliérů rodinných
přátel. Pravidelně vystavuje, je zván
ke kolektivním výstavám, jeho obrazy
jsou zastoupeny ve sbírkách vČechách
icizině, stává se členem Nového Sdru-
žení pražských umělců. Vroce 2011
byl zařazen do Slovníku rakovnických
výtvarníků aArtarchivu – informačního
systému pro moderní umění. Vsoučas-
né době je spolumajitelem malé rmy,
velikou výhodu vidí vmožnosti orga-
nizovat si čas tak, aby mohl jeho velkou
část věnovat malování.
Vlastní umělecký směr
Ze sochařských děl Pangrácova otce
známe především portréty význam-
ch osobností, jen namátkou Josef
Zítek na kolonádě vKarlových Varech,
reliéfy Eduarda Basse aJana Drdy na
Jiráskově náměstí vPraze, Bedřich
Václavek vTřebíči, Antonín Slavíček
aJ. V. Rais vKameničkách, Karel Čapek
vpantheonu Národního muzea, zjiných
například gurální tvorba Lidická žena
instalovaná vpamátníku Terezín.
Syn však prosazuje vlastní umělec-
ký směr, od krajin aportrétů přechází
až kabstraktní malbě. Mezi používané
výtvarné techniky patří jak olejové
aakrylové barvy, tak ikoláže, takzva-
né asambláže, zhotovené zvlastních
rozřezaných obrazů. Struktury, linie,
obrazy inspirované hieroglyfy, symbo-
ly života ismrti především zaujmou
fascinující až mystickou hrou barev
avznikají často momentální předsta-
vou, vnuknutím. Pangrác do maleb
minimálně zařazuje gury aportréty.
Nebojí se experimentovat akombino-
vat, ze spontánně vzniklých struktur
anevšedních tvarů pak dotváří obrazy
do nální podoby. Takřka všemi mal-
bami prostupují temné barvy.
Kromě malby se zabývá také
plastikou, která bývá provedená vkla-
sických materiálech – sádra, hlína,
bronzový odlitek.
Nerezignovat na kulturu
„Miroslav Pangrác à la Grác patří
mezi zavedené umělce, kteří pravi-
delně představují část své aktuální
tvorby kromě renomovaných galerií
také vnaší Galerii Prádelna, čehož si
osobně velmi vážím. Letošní výstava
byla naplánována již počátkem roku,
přičemž nikdo vté době netušil, co
se bude nyní odehrávat. Nicméně ani
vtěžkých dobách je třeba nerezigno-
vat na kulturu, neboť přínos umění
je právě vtakovýchto chvílích zvláště
významný. Proto jsem rád, že se Pan-
grácova výstava uskuteční, byť samo-
zřejmě sohledem na situaci ve zcela
jiné podobě nežli normálně. Autor si
expozici sám nainstaluje apoté ji pra-
covníci Komunitního centra Prádelna
zdokumentují apřipraví kprezentaci
veřejnosti ve virtuálním světě interne-
tu,“ řekl radní Petr Lachnit (ANO).
Virtuální výstavy jsou dalším
krokem po zavedení on-line kurzů pro
seniory, které zaznamenávají usvých
absolventů kladný ohlas. „Věřím, že si
itato forma přiblížení aktuálního dění
na výtvarné scéně najde své příznivce.
Nová situace, ve které se naše společ-
nost ocitla, nám kromě elementárního
ohrožení ařady omezení nabízí také
příležitost knovému přístupu ke světu
isobě samým, což si můžeme mj. vy-
zkoušet na nezvyklém pojetí výstavy
uměleckých děl. Nicméně společným
přáním naprosto všech je co nejdří-
vější návrat do režimu fungování,
kde základem bude osobní setkávání,
kontakt ainterakce slidmi napřímo.
Konečně to je přece základním princi-
pem samotných komunitních center,“
konstatoval radní Lachnit.
Miroslav Pangrác
nevystavuje
vPrádelně poprvé
Autor se soblibou
zabývá iplastikou
Jedno zděl
nazvané Čas
14
Pětka LISTOPAD /2020
Noviny Pětka 11/2020, Strana 15
Foto: Rudolphs
15
www.ipetka.cz Pětka
CHRÁM SVATÉHO ARCHANDĚLA MICHAELA
Vzácná památka lehla popelem
Chrám svatého archanděla
Michaela, přemístěný před
bezmála sto lety do zahrady
Kinských zUkrajiny, byl zcela
zničen. Stal se obětí požáru,
jehož příčiny se vyšetřují.
P
ražští kriminalisté do uzávěrky
našeho čísla stále hledali svědky
požáru kostela svatého Michaela
vKinského zahradě, kteří se těsně
před požárem vyskytovali vjeho okolí.
Podle posledních informací policie
vyloučila jako příčinu technickou zá-
vadu na kostele ajako pravděpodob-
nou označila lidskou chybu. Památka
shořela ve státní svátek 28. října.
Škody jdou do desítek milionů korun.
Policie: Občané, pomozte nám
„Pražští kriminalisté se touto cestou
obracejí na širokou veřejnost sžádostí
ospolupráci,“ vyzval mluvčí praž-
ských policistů Jan Rybanský. Podle
něj policie shání informace, fotky
či videozáznamy, které by výraznou
měrou přispěly kobjasnění příčin
požáru.
Vyšetřovatelé údajně prověřují
možnost, že by za požár mohli lidé bez
domova, kteří přespávají vrozpadlém
domě nedaleko kostela. Ten vminu-
losti vyhořel už několikrát. Lidé bez
střechy nad hlavou způsobují vtopné
sezóně, ale imimo ni řadu požárů.
Přispěje iradnice Prahy 5
Požár zasáhl spodní část dřevěné
stavby itři věže. Šindelová střecha
objektu se částečně propadla akon-
strukce prohořela na trámy. Stavba
zůstala stát, ale její obnova by musela
být tolní.
Akce za znovuobnovení památky se
teprve rozjíždí. „Chceme být partne-
rem magistrátu, protože hlavní město
již vyhlásí sbírku. Na tu bychom chtěli
jako městská část přispět částkou 50
tisíc korun. Rádi bychom tímto vyzvali
občany, aby nás následovali apřispěli
také, jde oco nejrychlejší obnovu,“
vyzval místostarosta Prahy 5
Lukáš Herold (ODS). Podle něj je
pak radnice připravená přispět až do
jednoho milionu korun.
Šlo omost mezi národy
Kpožáru sakrální památky se na
svém twitterovém účtu záhy vyjádřil
Chrám sv. archanděla Michaela byl mimořádnou
památkou. Šlo ocelodřevěný pravoslavný kostel, který
byl vsedmnáctém století postaven na Ukrajině. Vroce
1929 ho rozebrali aznovu postavili vKinského zahradě
na pražském Smíchově, aby se stal součástí sbírek
Národopisného muzea.
Kostel nazývaný někdy také karpatský stál původně
vobci Velké Loučky uMukačeva na Ukrajině. Na
tehdejší Podkarpatské Rusi, která byla mezi světovými
válkami součástí Československa, byl rozebrán,
převezen aznovu postaven vPraze vroce 1929.
CHRÁM SV. ARCHANDĚLA MICHAELA
také velvyslanec Ukrajiny vČesku
Jevhen Perebyjnis, který uvedl, že je
„šokován. Protože kostel byl do Česka
dovezen zUkrajiny, považuje ho za
jeden z„můstků“ mezi státy.
Není bez zajímavosti, že si Pražská
pravoslavná eparchie, která kostel
spravuje, nechala na počátku tohoto
roku vypracovat datační analýzu stav-
by. Vlednu roku 2020 byly odebrány
vzorky zjednotlivých částí dřevěného
kostela sv. archanděla Michaela vPra-
ze pro dendrochronologickou analýzu.
Celkem bylo odebráno 11 vzorků
zkonstrukčních prvků kostela pomo
Presslerova přírůstového nebozezu.
které části dubové stavby byly staré
300 let. red
Podoba chrámu
před požárem
Oheň způsobil škody za desítky milionů
korun. Památka je součástí sbírek
Národopisného muzea
Foto: Michal FairaizlFoto: Michal Fairaizl
Noviny Pětka 11/2020, Strana 16
Noviny Pětka 11/2020, Strana 17
Noviny Pětka 11/2020, Strana 1
Noviny Pětka 11/2020, Strana 2
Noviny Pětka 11/2020, Strana 3
Noviny Pětka 11/2020, Strana 4
Noviny Pětka 11/2020, Strana 5
Noviny Pětka 11/2020, Strana 6
Noviny Pětka 11/2020, Strana 7
Noviny Pětka 11/2020, Strana 8
Noviny Pětka 11/2020, Strana 9
Noviny Pětka 11/2020, Strana 10
Noviny Pětka 11/2020, Strana 11
Noviny Pětka 11/2020, Strana 12
Noviny Pětka 11/2020, Strana 13
Noviny Pětka 11/2020, Strana 14
Noviny Pětka 11/2020, Strana 15
Noviny Pětka 11/2020, Strana 16
Noviny Pětka 11/2020, Strana 17
Noviny Pětka 11/2020, Strana 18
Noviny Pětka 11/2020, Strana 19
Noviny Pětka 11/2020, Strana 20
Noviny Pětka 11/2020, Strana 21
Noviny Pětka 11/2020, Strana 22
Noviny Pětka 11/2020, Strana 23
Noviny Pětka 11/2020, Strana 24
Noviny Pětka 11/2020, Strana 25
Noviny Pětka 11/2020, Strana 26
Noviny Pětka 11/2020, Strana 27
Noviny Pětka 11/2020, Strana 28
Noviny Pětka 11/2020, Strana 29
Noviny Pětka 11/2020, Strana 30
Noviny Pětka 11/2020, Strana 31
Noviny Pětka 11/2020, Strana 32

Sending statistics … done (728 ms)

Rendering Strana 17 (53078): (0/1)

Rendering Strana 16 (53077): (0/1)

Rendering Strana 15 (53076): (0/1)

Rendering Strana 14 (53075): (0/1)

Rendering Strana 13 (53074): (0/1)

Rendering Strana 12 (53073): (0/1)

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Noviny Pětka: theme set to 8895

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r28/appLogo-34.png

 r28/pubLogo-42.png

 i1811/vth65348-1.jpg

 i1811/vth65349-1.jpg

 i1811/vth65350-1.jpg

 i1811/vth65351-1.jpg

 i1811/bg53075.svg

 i1811/bg53076.svg[p3]

 i1811/vth65352-1.jpg (2x)

 i1811/vth65353-1.jpg (2x)

 i1811/vth65337-1.jpg

 i1811/vth65338-1.jpg

 i1811/vth65339-1.jpg

 i1811/vth65340-1.jpg

 i1811/vth65341-1.jpg

 i1811/vth65342-1.jpg[p1]

 i1811/vth65343-1.jpg[p1]

 i1811/vth65344-1.jpg[p1]

 i1811/vth65345-1.jpg[p1]

 i1811/vth65346-1.jpg[p1]

 i1811/vth65347-1.jpg[p1]

 i1811/vth65354-1.jpg[p1]

 i1811/vth65355-1.jpg[p1]

 i1811/vth65356-1.jpg[p1]

 i1811/vth65357-1.jpg[p1]

 i1811/vth65358-1.jpg[p1]

 i1811/vth65359-1.jpg[p1]

 i1811/vth65360-1.jpg[p1]

 i1811/vth65361-1.jpg[p1]

 i1811/vth65362-1.jpg[p1]

 i1811/vth65363-1.jpg[p1]

 i1811/vth65364-1.jpg[p1]

 i1811/vth65365-1.jpg[p1]

 i1811/vth65366-1.jpg[p1]

 i1811/vth65367-1.jpg[p1]

 i1811/vth65368-1.jpg[p1]