Pětka

www.praha5.cz 

Školy na Pětce

se musely dál

vypořádávat

s důsledky

pandemie

koronaviru.

A to hned od začátku

školního roku

berou vážně. Přispívá například na

platy nepedagogických pracovníků,

zaměstnancům poskytují byty a kapitola školství má v rozpočtové kolonce

výdajů tradičně největší číslovku vůbec. Podle starostky Renáty Zajíčkové,

odpovědné za oblast školství, to ale

není zdaleka jen o penězích.

„Peníze jsou důležité a nikdy jich

nebude dost. Jejich potřebu tedy nijak

nesnižuji a sama bych si jich uměla

v našich školách představit více. Ale

svoji roli při zabezpečení lepších

podmínek musí sehrát i stát, o což se

snažím zase v roli poslankyně. Jako

představitelka zřizovatele se snažím

vedení škol podpořit mimo jiné tím, že

jsem s nimi neustále v kontaktu. Pravidelně se s řediteli scházím na osobních

schůzkách, kdy si sdělujeme vzájemnou

zpětnou vazbu a očekávání. Pořádáme

porady, teambuildingy s výměnou

zkušeností a řešením řady provozních

problémů. Ke stížnostem na práci škol

přistupuji s velkou dávkou střízlivosti

a objektivity. Jakmile se objeví jakýkoliv problém, okamžitě se mu věnuji

a společně s řediteli se ho snažíme co

nejlépe vyřešit. Škola je prostě živý

organismus plný emocí a každý den se

v ní odehraje mnoho neplánovaných

situací, na které je potřeba reagovat

profesionálně, klidně a s nadhledem. Je

mojí povinností všem zaměstnancům

škol vyjádřit hluboký respekt a velké

poděkování. Což dělám opravdu ráda.“

Další „výživný“ školní rok je tedy

za námi. A ačkoli se asi nenajde školák, který by si nepřál v nadcházejících

dvou měsících maximálně zpomalit

čas, utečou prázdniny zase jako voda.

Co si přát do školního roku 2022/23,

to asi za všechny nejlépe shrnuje ředitelka Olga Brůčková. „Přáli bychom si

především klid pro naši práci, aby se

děti mohly opět účastnit všech aktivit

a byly šťastné. Přála bych si za celý

tým, abychom mohli opět vnímat pozitivní zpětnou vazbu v naší práci.“ n

Druhý dech přejeme všem

mateřinkám a základním

školám na Pětce!

OČIMA ŘEDITELKY

OHLÉDNUTÍ NEJEN ZA UPLYNULÝM ŠKOLNÍM ROKEM PŘIPRAVILA ŘEDITELKA ZÁKLADNÍ

ŠKOLY CHAPLINOVO NÁMĚSTÍ NA BARRANDOVĚ MGR. VERONIKA URBAN VOLFOVÁ.

Letošní školní rok se tvářil zpočátku jako

nadějeplný. Avšak dva roky hygienických

opatření odvedly svou práci a hybridní

výuka, vyžadující náročnou přípravu

i extrémní pozornost, byla pro některé až

zničující. Když se na sklonku zimy začalo

hovořit o odkládání roušek, všichni jsme

se znovu nadechli. Uprchlická krize, která

následovala, nám svou intenzitou dala

zapomenout na covid a opět následoval

krizový management.

Jsme rádi, že se nám podařilo po vstupním

intenzivním kurzu českého jazyka zařadit

ukrajinské děti mezi žáky našich tříd, a jsme

pyšní na to, že jsme to zvládli bez závažných

vztahových komplikací. Bohužel i mezi

českými dětmi stoupá následkem covidu

počet dětí s psychickými potížemi, přibývají

sociální problémy. Značně se tedy zvýšil

význam pomocných pedagogických profesí –

psycholog, sociální a speciální pedagog se

ve spolupráci s výchovnými poradci stali

integrální součástí pedagogického sboru.

Optimismus nám přineslo několik

smysluplných projektů. Jeden z nich se

věnoval postavě významného občana

Ludvíka Očenáška a přivedl nás až

k nácviku celoškolního „sokolského“ sletu.

Dvouletý projekt Rozvoj demokratické

kultury nás provádí zákrutami

demokratické kultury ve škole – je tedy

o přijímání rozdílných kultur, o vstřícné

spolupracující a respektující atmosféře

mezi všemi aktéry vzdělávacího procesu,

navzájem mezi žáky, pedagogy a rodiči.

Kam jinam by dnešní škola měla směřovat?

Zdá se, že škola na Chaplinově náměstí

skutečně nabrala dech po těžkém období

a těší se na další výzvy, které ji čekají. n

Veronika Urban Volfová uprostřed svých žáků

19