Pětka
www.praha5.cz
Školy na Pětce
se musely dál
vypořádávat
s důsledky
pandemie
koronaviru.
A to hned od začátku
školního roku
berou vážně. Přispívá například na
platy nepedagogických pracovníků,
zaměstnancům poskytují byty a kapitola školství má v rozpočtové kolonce
výdajů tradičně největší číslovku vůbec. Podle starostky Renáty Zajíčkové,
odpovědné za oblast školství, to ale
není zdaleka jen o penězích.
„Peníze jsou důležité a nikdy jich
nebude dost. Jejich potřebu tedy nijak
nesnižuji a sama bych si jich uměla
v našich školách představit více. Ale
svoji roli při zabezpečení lepších
podmínek musí sehrát i stát, o což se
snažím zase v roli poslankyně. Jako
představitelka zřizovatele se snažím
vedení škol podpořit mimo jiné tím, že
jsem s nimi neustále v kontaktu. Pravidelně se s řediteli scházím na osobních
schůzkách, kdy si sdělujeme vzájemnou
zpětnou vazbu a očekávání. Pořádáme
porady, teambuildingy s výměnou
zkušeností a řešením řady provozních
problémů. Ke stížnostem na práci škol
přistupuji s velkou dávkou střízlivosti
a objektivity. Jakmile se objeví jakýkoliv problém, okamžitě se mu věnuji
a společně s řediteli se ho snažíme co
nejlépe vyřešit. Škola je prostě živý
organismus plný emocí a každý den se
v ní odehraje mnoho neplánovaných
situací, na které je potřeba reagovat
profesionálně, klidně a s nadhledem. Je
mojí povinností všem zaměstnancům
škol vyjádřit hluboký respekt a velké
poděkování. Což dělám opravdu ráda.“
Další „výživný“ školní rok je tedy
za námi. A ačkoli se asi nenajde školák, který by si nepřál v nadcházejících
dvou měsících maximálně zpomalit
čas, utečou prázdniny zase jako voda.
Co si přát do školního roku 2022/23,
to asi za všechny nejlépe shrnuje ředitelka Olga Brůčková. „Přáli bychom si
především klid pro naši práci, aby se
děti mohly opět účastnit všech aktivit
a byly šťastné. Přála bych si za celý
tým, abychom mohli opět vnímat pozitivní zpětnou vazbu v naší práci.“ n
Druhý dech přejeme všem
mateřinkám a základním
školám na Pětce!
OČIMA ŘEDITELKY
OHLÉDNUTÍ NEJEN ZA UPLYNULÝM ŠKOLNÍM ROKEM PŘIPRAVILA ŘEDITELKA ZÁKLADNÍ
ŠKOLY CHAPLINOVO NÁMĚSTÍ NA BARRANDOVĚ MGR. VERONIKA URBAN VOLFOVÁ.
Letošní školní rok se tvářil zpočátku jako
nadějeplný. Avšak dva roky hygienických
opatření odvedly svou práci a hybridní
výuka, vyžadující náročnou přípravu
i extrémní pozornost, byla pro některé až
zničující. Když se na sklonku zimy začalo
hovořit o odkládání roušek, všichni jsme
se znovu nadechli. Uprchlická krize, která
následovala, nám svou intenzitou dala
zapomenout na covid a opět následoval
krizový management.
Jsme rádi, že se nám podařilo po vstupním
intenzivním kurzu českého jazyka zařadit
ukrajinské děti mezi žáky našich tříd, a jsme
pyšní na to, že jsme to zvládli bez závažných
vztahových komplikací. Bohužel i mezi
českými dětmi stoupá následkem covidu
počet dětí s psychickými potížemi, přibývají
sociální problémy. Značně se tedy zvýšil
význam pomocných pedagogických profesí –
psycholog, sociální a speciální pedagog se
ve spolupráci s výchovnými poradci stali
integrální součástí pedagogického sboru.
Optimismus nám přineslo několik
smysluplných projektů. Jeden z nich se
věnoval postavě významného občana
Ludvíka Očenáška a přivedl nás až
k nácviku celoškolního „sokolského“ sletu.
Dvouletý projekt Rozvoj demokratické
kultury nás provádí zákrutami
demokratické kultury ve škole – je tedy
o přijímání rozdílných kultur, o vstřícné
spolupracující a respektující atmosféře
mezi všemi aktéry vzdělávacího procesu,
navzájem mezi žáky, pedagogy a rodiči.
Kam jinam by dnešní škola měla směřovat?
Zdá se, že škola na Chaplinově náměstí
skutečně nabrala dech po těžkém období
a těší se na další výzvy, které ji čekají. n
Veronika Urban Volfová uprostřed svých žáků
19