Pětka
ČERVENEC /2022
ŠKOLSTVÍ
COVID A VÁLKA
To vám byl zas školní rok!
Považujeme ji za naprostou
samozřejmost. Každý den jí
s klidným svědomím svěřujeme
své děti s očekáváním, že
se postará o část výchovy,
v ideálním případě o nejlepší
vzdělání a v neposlední řadě
často i o trávení volného času.
Pořád zkrátka platí, že škola
(školka) je základ života.
D
ost možná to byl právě covid
a rozsáhlé restrikce, které
mnohým rodičům „připomněly“, jak moc je škola, případně
mateřinka důležitá. Dennímu koloběhu rychlého velkoměstského života
bylo omezení provozu či uzavření
školských zařízení jako rána do vazu.
Někteří rodiče to řešili i porušováním
epidemických pravidel, jak popisuje
ředitelka námořnické mateřské školy
Pohoda na Barrandově Olga Brůčková. „Děti nemohly být vzhledem
k nebezpečí šíření nákazy spojovány,
pedagogové byli nuceni nad rámec své
pracovní doby zajistit plynulý provoz,
což neslo velké pracovní vytížení. Ne
všichni zákonní zástupci byli vstřícní
a ochotní nahlásit nákazu, tak neustále škola řešila plynulý provoz MŠ
a zajištění pedagogů ve třídách.“
I to je jeden z postřehů, který krize
kolem covidu obnažila ve své nahotě.
Samozřejmost, se kterou ke škole
přistupujeme, někdy klade na pedagogický sbor nároky, které objektivně
nejde naplnit. Posílat nakažené dítě
do školního kolektivu je samozřejmě
extrém. Ovšem někdy jsou požadavky rodičů neadekvátní počtu dětí ve
třídách a náročnosti pedagogické
práce. Ať už se jedná o požadavek na
několikerou výměnu oblečení dětí
během dne, kontrolu konzumace
svačin či hlídání donesených hraček.
A pedagogové se často snaží všem
těmto požadavkům rodičů vyjít
vstříc, a tak by si i oni občas zasloužili
vstřícnost a ohleduplnost. Všichni
chceme, aby v našich školách zůstávali
pedagogové kvalitní a neodcházeli do
odvětví, kde si jejich práce budou více
vážit. Všichni zaměstnanci školských
zařízení si zaslouží elementární dávku
respektu za období covidu, a to nikdo
nečekal, jaké další výzvy přijdou.
Téměř 500 nových
cizojazyčných dětí
Přes šedesát dětí do mateřinek, zhruba
čtyři stovky dětí z Ukrajiny do základ-
18
Velké díky patří za
zvládnutí nelehkého
školního roku
zaměstnancům škol
i rodičům dětí
Mateřinky i základní
školy musely také
pojmout téměř
500 dětí válečných
uprchlíků z Ukrajiny.
Mezi nimi i Olinku
a Tymka
ních škol. Neuvěřitelné číslo, neuvěřitelný počet dětí, které školy a školky
na Pětce dokázaly bez výraznějších
problému přijmout. V některých případech se i postarat o výuku v jejich
mateřském jazyce.
Byl to další krizový management,
který přišel jen „pár“ dnů po opatrných výrocích o odkládání roušek
a návratu k normálu, popisuje situaci
ředitelka základní školy na Chaplinově náměstí Veronika Urban Volfová.
„Jsme rádi, že se nám podařilo po
vstupním intenzivním kurzu českého
jazyka zařadit ukrajinské děti mezi
žáky našich tříd, a jsme pyšní na to, že
jsme to zvládli bez závažných vztahových komplikací.“ (Více paní ředitelka
v ohlédnutí „Očima ředitelky“)
Plíživý nepřítel
Právě vztahové komplikace a další
problémy ale mohou teprve přijít. Právě v letošním školním roce se začaly
více projevovat psychické následky covidového období na dětech. Dohánění
učiva, znovuobnovování kolektivních
i individuálních vztahů, osobní problémy, to vše se na některých dětech
podepsalo více, na některých méně.
Každopádně citelně vzrostla potřeba školních psychologů a sociálních
pedagogů. Také o tom ví své již citovaná ředitelka námořnické mateřinky
Pohoda Olga Brůčková, která kromě
tří dětí z Ukrajiny přijímá do každé
ze čtyř tříd i předškoláka s handicapem. „Od zřizovatele očekáváme
nejen pomoc s finančním zajištěním,
ale i krizový plán, jak konkrétní
škole pomoci v nenadálé situaci. Ve
třídách jsou vysoké počty dětí. Máme
děti integrované a společně s dětmi
z Ukrajiny je vyvíjeno velké pracovní
vytížení zejména na pedagogy a hrozí
syndrom vyhoření. Provozní zaměstnanci pomáhají se vším a zasloužili by
více finančně ocenit, bez nich by škola
nemohla fungovat. Jejich platy jsou
velmi nízké, zejména pokud se zvyšují
nájmy ve služebních bytech,“ vypočítává paní ředitelka a dodává: „Je důležité respektovat skutečné potřeby škol
se zajištěním asistentů pedagoga, a nejen úsporná opatření ve vykázaných
tabulkách. Bohužel všude se nastolují
úsporná opatření a pedagog je tedy
vystaven nestandardním situacím, kdy
zajistit bezpečné klima třídy vyžaduje
neskutečné úsilí – zejména u žáků
s ADHD, PAS, ale i dětí, které neznají
řeč. Což v budoucnu může přinést
nezájem o místa pedagogů či odchod
stávajících do jiných profesí.“
Podaná ruka zřizovatele
Praha 5 naštěstí patří k těm zřizovatelům, kteří podporu „svým“ školám