Pětka

ČERVENEC /2022

ŠKOLSTVÍ

COVID A VÁLKA

To vám byl zas školní rok!

Považujeme ji za naprostou

samozřejmost. Každý den jí

s klidným svědomím svěřujeme

své děti s očekáváním, že

se postará o část výchovy,

v ideálním případě o nejlepší

vzdělání a v neposlední řadě

často i o trávení volného času.

Pořád zkrátka platí, že škola

(školka) je základ života.

D

ost možná to byl právě covid

a rozsáhlé restrikce, které

mnohým rodičům „připomněly“, jak moc je škola, případně

mateřinka důležitá. Dennímu koloběhu rychlého velkoměstského života

bylo omezení provozu či uzavření

školských zařízení jako rána do vazu.

Někteří rodiče to řešili i porušováním

epidemických pravidel, jak popisuje

ředitelka námořnické mateřské školy

Pohoda na Barrandově Olga Brůčková. „Děti nemohly být vzhledem

k nebezpečí šíření nákazy spojovány,

pedagogové byli nuceni nad rámec své

pracovní doby zajistit plynulý provoz,

což neslo velké pracovní vytížení. Ne

všichni zákonní zástupci byli vstřícní

a ochotní nahlásit nákazu, tak neustále škola řešila plynulý provoz MŠ

a zajištění pedagogů ve třídách.“

I to je jeden z postřehů, který krize

kolem covidu obnažila ve své nahotě.

Samozřejmost, se kterou ke škole

přistupujeme, někdy klade na pedagogický sbor nároky, které objektivně

nejde naplnit. Posílat nakažené dítě

do školního kolektivu je samozřejmě

extrém. Ovšem někdy jsou požadavky rodičů neadekvátní počtu dětí ve

třídách a náročnosti pedagogické

práce. Ať už se jedná o požadavek na

několikerou výměnu oblečení dětí

během dne, kontrolu konzumace

svačin či hlídání donesených hraček.

A pedagogové se často snaží všem

těmto požadavkům rodičů vyjít

vstříc, a tak by si i oni občas zasloužili

vstřícnost a ohleduplnost. Všichni

chceme, aby v našich školách zůstávali

pedagogové kvalitní a neodcházeli do

odvětví, kde si jejich práce budou více

vážit. Všichni zaměstnanci školských

zařízení si zaslouží elementární dávku

respektu za období covidu, a to nikdo

nečekal, jaké další výzvy přijdou.

Téměř 500 nových

cizojazyčných dětí

Přes šedesát dětí do mateřinek, zhruba

čtyři stovky dětí z Ukrajiny do základ-

18

Velké díky patří za

zvládnutí nelehkého

školního roku

zaměstnancům škol

i rodičům dětí

Mateřinky i základní

školy musely také

pojmout téměř

500 dětí válečných

uprchlíků z Ukrajiny.

Mezi nimi i Olinku

a Tymka

ních škol. Neuvěřitelné číslo, neuvěřitelný počet dětí, které školy a školky

na Pětce dokázaly bez výraznějších

problému přijmout. V některých případech se i postarat o výuku v jejich

mateřském jazyce.

Byl to další krizový management,

který přišel jen „pár“ dnů po opatrných výrocích o odkládání roušek

a návratu k normálu, popisuje situaci

ředitelka základní školy na Chaplinově náměstí Veronika Urban Volfová.

„Jsme rádi, že se nám podařilo po

vstupním intenzivním kurzu českého

jazyka zařadit ukrajinské děti mezi

žáky našich tříd, a jsme pyšní na to, že

jsme to zvládli bez závažných vztahových komplikací.“ (Více paní ředitelka

v ohlédnutí „Očima ředitelky“)

Plíživý nepřítel

Právě vztahové komplikace a další

problémy ale mohou teprve přijít. Právě v letošním školním roce se začaly

více projevovat psychické následky covidového období na dětech. Dohánění

učiva, znovuobnovování kolektivních

i individuálních vztahů, osobní problémy, to vše se na některých dětech

podepsalo více, na některých méně.

Každopádně citelně vzrostla potřeba školních psychologů a sociálních

pedagogů. Také o tom ví své již citovaná ředitelka námořnické mateřinky

Pohoda Olga Brůčková, která kromě

tří dětí z Ukrajiny přijímá do každé

ze čtyř tříd i předškoláka s handicapem. „Od zřizovatele očekáváme

nejen pomoc s finančním zajištěním,

ale i krizový plán, jak konkrétní

škole pomoci v nenadálé situaci. Ve

třídách jsou vysoké počty dětí. Máme

děti integrované a společně s dětmi

z Ukrajiny je vyvíjeno velké pracovní

vytížení zejména na pedagogy a hrozí

syndrom vyhoření. Provozní zaměstnanci pomáhají se vším a zasloužili by

více finančně ocenit, bez nich by škola

nemohla fungovat. Jejich platy jsou

velmi nízké, zejména pokud se zvyšují

nájmy ve služebních bytech,“ vypočítává paní ředitelka a dodává: „Je důležité respektovat skutečné potřeby škol

se zajištěním asistentů pedagoga, a nejen úsporná opatření ve vykázaných

tabulkách. Bohužel všude se nastolují

úsporná opatření a pedagog je tedy

vystaven nestandardním situacím, kdy

zajistit bezpečné klima třídy vyžaduje

neskutečné úsilí – zejména u žáků

s ADHD, PAS, ale i dětí, které neznají

řeč. Což v budoucnu může přinést

nezájem o místa pedagogů či odchod

stávajících do jiných profesí.“

Podaná ruka zřizovatele

Praha 5 naštěstí patří k těm zřizovatelům, kteří podporu „svým“ školám